2019. okt 12.

Fehér éjszakák / Midsommar (2019)

írta: Petra mozizik
Fehér éjszakák / Midsommar (2019)

midsommar-teaser.png

attttya ég! mekkora filmet tett le Ari Aster az asztalra! wow! teljesen lesokkolt és lenyűgözött!!
lesokkolt az, amit látok, ami zajlik
de lenyűgözött az, AHOGYAN elkészítette ezt a filmet!
ÍGY kell horrort csinálni, kérem!
az 'Örökség' ehhez képest eltörpül, komolyan mondom
bár a sztori hasonló…
itt is egy szekta "működését" látjuk kibontakozni (egy 9 napos nyári fesztivál közben), mégis mennyivel jobban meg van csinálva, mint a korábbi filmje – PEDIG az is nagyon tetszett!!! (írtam is róla a blogon)
Gyerekek! már a film első 10 perce olyan, hogy az KÉSZ!
amikor láttam, azonnal tudtam, hogy ez csak remek lehet
és az lett
ott a csodálatos, de mégis creepy zene (The Haxan Cloak), a béke, a nyugodtság, a természet – majd kontrasztban megszólal a telefon, és máris egy városban vagyunk
a vágó (Lucian Johnston) amúgy is végig remekel a filmben
ritkán emelem ki a vágók nevét, de most muszáj, kötelező
ez az ember érti a munkáját, tudja, mit hogyan kell összeilleszteni
persze lehet, hogy A. A. kérte tőle ezeket, de feltételezem, hogy nem
még mindig az első 10 percnél maradva: Florence Pugh valami döbbenetesen nagyot alakít
pár pillanat alatt… amíg telefonál a pasijával
ott is azonnal érzed, hogy hiába nem hallottad még az életben a nevét, ez a csaj tud (kb. akkora felfedezés, mint az ’Örökség’-ben Alex Wolff)
ahogyan (és most direkt fogalmazok így) megteremtődik a feszkó… húú… az valami durva
a család szörnyűséges haláláról pedig inkább szót sem ejtek
felkavaró látni
(bár, ugye nem tudni, mi történt teljesen pontosan... valszeg’ a hugica ölte meg a szülőket, majd végül önmagát is – de erre még lesz egy teóriám)
és akkor kb. ez a film első 10 perce
de utána is marad ez a minőségi munka, a szépen építkező sztori (és benned a félelem), meg minden más is
az az operatőri szemlélet... wow...
csak 2 példát mondok: a fejjel lefelé filmező kamera az út során + amikor Dani (a főszereplőnk, Florence) és a pasija, Christian (Jack Reynor) beszélgetnek a szobában a 3 sráccal: Josh (William Jackson Harper – ’The Good Place’ sorozatból – és itt valami piszok jól játszik!! a csaj mellett ő volt a másik kedvencem); Pelle (Vilhelm Blomgren) – aki majd elviszi őket a szektához Svédországba és Mark (Will Poulter – ’We’re the Millers’ – ami az egyik kedvenc vígjátékom, épp miatta ;)), mindannyian szemben vannak a kamerával, de D. és C. csak egy tükörben látszik…
király!
szóval tényleg azt érzed az első pár percben is, hogy egy nagyon minőségi film lesz, jó stábbal, jó csapattal
és akkor még fogalmad sincs azokról a szörnyűségekről, amiket látnod kell a folytatásban
gyomorforgató lesz, előre szólok
minden szinten
gyilkossági/halálesetek szintjén is, és amúgy is (boccccs, de le kell írnom, csak hogy tudjátok, A. A. nem „cicózik”; ha durvulni kell, ő durvul: p**ciszőr a kajában, menstruációs vér az italban… :P)
a vizuál végig annyira erős, hogy nem tudsz elszakadni tőle
nem akarod nézni, de nézed
tudom, hogy horrorokat nem szoktak díjakkal megszórni, de ez megérdemelné
a film tele van célzásokkal, Easter Eggekkel, hogy mire is számíthatunk majd (csakúgy, mint az ’Örökség’-ben) – ha figyelsz, sejtheted, hogy itt jó végkifejletre hiába vársz
az a kifeszített vászon, vagy ruhaanyag, amin le van rajzolva, hogyan is kell szerelmi kötést „csinálnia” egy lánynak (itt kerül elő a fent említett gusztustalanság) - az mindent elárul, már az elején
a ház, amiben alszanak – annak a falain a festmények, rajzok
mind-mind horrorisztikusak és sugallják, mi vár majd rájuk ebben a 9 napban
de előrébb megyek!
amikor Dani még otthon van, a szobájában van egy zseniális festmény, ami tök feltűnt
egy kislány van rajta, fején koszorúval – és egy medve hajol fölé… vagyis talán inkább meghajol előtte (ez amúgy egy svéd festő, John Bauer alkotása)
ez sem véletlen ott… csak akkor még nem tudjuk
ha egy picit elszakadunk a szörnyűségektől, amiket a vásznon látunk… mi is történik itt tulajdonképpen (lelki szinten)?!
ez egy szakítás története
csupaszítsuk le: ne nézzük most azt, hogy Dani ki van borulva és rinyál (minden oka megvan rá, tegyük hozzá), és azt sem, hogy a pasija (és annak baráti köre) ezt nem veszi jó néven
ez a kapcsolat nem jó, nincs benne érzelem… Dani csak kapaszkodik a srácba (kb. mint egyetlen ÉLŐ közeli ismerősbe), de a srác inkább szánja, sajnálja és nem képes korrekt módon, őszintén szakítani velem
helyette húzza magával, de közben le sem xarja
ez minden, csak nem jó és nem szimpi
ahogy Pelle is mondja Daninak: ez a pasi nem emeli fel igazán
maga A. A. is egy szakítás után volt, mikor ezt a filmet készítette, szóval maximálisan a saját érzéseiről is szól ez a történet
az más kérdés, hogy egy svéd kult-szekta helyzetbe injektálta mindezt
Dani nagyon nem találja a helyét, aztán furcsa módon ez a film vége felé kezd egyre inkább megváltozni
igaz, hogy a haluzások (valamilyen drogos ital/tea hatására) miatt, de azt látja, hogy a fű átnő a kezén és a lábán
vagyis kezd itt „gyökeret verni”
a növényekkel teleszőtt széke vele mozdul, a testén és a haján lévő virágok vele lélegeznek
a táncban igazán feloldódik, önmaga lesz – utána pedig ő lesz a királynő
mindenki előtte hajlong
a legátütőbb azonosulási jelenet azonban az, amit a fotón is láttok: amikor a lányok vele együtt, vele átélve a fájdalmat üvöltenek, sikítanak, kiabálnak
nekem az volt a kedvenc jelenetem a filmben
sztem. akik csak „szimplán” nézik a filmet (és nem néznek MÖGÉ), őket talán pont ez kiakasztotta vagy nem értették
szerintem csodálatos metafora
ahogyan az ’Örökség’-nél is írtam, hogy egy lelkileg tompa és halott embert a legkönnyebb beszippantani egy szektába – itt is ez történik
Dani (miután megkapta a „kegyelemdöfést” a pasijától – crazy szex-jelenet) teljesen magára maradt, egyedül van ezen a világon – de ott vannak a „nővérei”, akik vele sírnak, átveszik a fájdalmát
mi ez, ha nem az ODAtartozás egyik jele?!
amikor a pasija meghal, leég minden, ő pedig teljesen váratlan módon elmosolyodik, abban ez van: „azt kaptad, amit megérdemelsz” (kis túlzással)
természetesen lehetetlen attól elvonatkoztatni, ami ezen a lelki túlélési-folyamaton INNEN van – vagyis a borzalmakon
az öregek halálugrásán, a barátok csúfos kinyírásán, a hulláik kipreparálásán (esetleg lenyúzásán)
ha nem is minden a szemünk előtt történik (azért sajnos sok mindent nyíltan megmutatnak :( tényleg gyomorforgató…), épp elég a tudat, hogy hogyan haltak meg
már csak egy dologgal vagyok adós: egy teóriával, amire az elején utaltam
nem én találtam ki, hanem a rajongók
szerintük ugyanis Pelle tudatosan úgy építette fel ezt a svéd utat, hogy Dani is jöjjön
ő nyírta ki Dani szüleit és húgát, direkt azért, hogy a lány a gyász miatt velük menjen Svédországba
én ezt azért nem tudom alátámasztani, mert nem Pelle, hanem Dani pasija (Christian) hívta el a lányt magukkal
max. annyi igaz belőle, hogy Pelle fejében benne lehetett, hogy „hasznos” lesz még Dani, meg az ő fájdalmai
és folyamatosan nyomult nála ("én is elvesztettem a szüleimet", szülinapi köszöntés, stb.), a bizalmába férkőzött… ez biztosan „segítette” Dani azonosulását a szektával; a beolvadást
nem vagyok beteg, őszintén mondom
én sem szeretem látni a borzalmakat (nem véletlenül nem néztem még meg a ’The House That Jack Built’ c. filmet – hiába szeretem L. v. Triert), itt sem szépek… nagyon nem…
viszont ez a film annyira mesterien van összerakva, annyira szépen épül fel, annyira látványos, annyira hat rád, hogy EZ MAGA csodálatos
Ari Asternek ez a 2. filmje, amit alig hiszek el
döbbenet a pasi
az ’Örökség’ kritikámban írtam a munkamódszeréről és róla is
nincs több kérdésem…
hatalmas dolgok fognak még születni tőle, ebben 100%-ig biztos vagyok
ez a film egy masszív 10/10-es és sztem. ilyet még nem nagyon mondtam horrorra
(Fotó: gravediscussions.net)
(2019. október 12.)
Szólj hozzá

Lars von Trier Were the Millers Örökség Will Poulter Fehér éjszakák Jack Reynor John Bauer Alex Wolff Hereditary Ari Aster Florence Pugh The House That Jack Built Midsommar William Jackson Harper Pawel Pogorzelski Vilhelm Blomgren Midsummer The Good Place The Haxan Cloak Lucian Johnston