2020. máj 28.

Sötétség (1. évad) / Dark (season 1) (2017)

írta: Petra mozizik
Sötétség (1. évad) / Dark (season 1) (2017)

4cf123772ec6ce6b701330f2bdfc2bc4.jpg

mindenki azt mondja, hogy a ’Dark’ olyan, mint a ’Stranger Things’
egy ideig én sem tudtam elszakadni ettől a gondolattól, nekem is ez volt az érzésem (és bosszankodtam is miatta), de ahogy haladtam előre a nézésével, rá kellett jöjjek – vigyázat, erős lesz, amit mondok!! -, hogy jobb annál
piszkosul bírom a ’S. T.’-et, de tényleg
a srácokat, a sztorit, a ’80-as éveket, a humort, a zenéket
teljesen tökéletes
igaz, nem írtam egyik évadról sem (nem tudom, miért, nincs különösebb oka – talán csak az, hogy NÉZTEM, faltam írás helyett :P), mégis beteges rajongója voltam
kb. mint Gáspár Laci, az X-Faktorban :D
a ’Dark’ egyik legnagyobb extrája, hogy németül van (az első olyan Netflix-sorozat, ami német), EURÓPAI sorozat és sokkal-sokkal-sokkal sötétebb (nomen est omen)
míg a ’S. T.’ kis túlzással gyerekeknek készült, a 'Dark' igazán darkos ;)
sok más film/sorozat, stílusok, nevek, szerzők is beugrottak, pl. a ’Westworld’ (különböző síkok, ki kicsoda és melyik időben járunk éppen, aki itt most öreg – az ki volt anno fiatalon, stb.), aztán Stephen King, a ’Twin Peaks’, a ’Castle Rock’ és így tovább
de azt nem mondanám, hogy koppintás; no-no!
hatott rá a mostani popkultúra, de ezekből nagyot merítve valami olyat tettek le az asztalra, ami ragyog
tudjátok, hogy szeretek gondolkodni, agyalni, kattogni (ami egyben egy jó tulajdonság is, de sokszor átok :P) – és itt lehet
hála ég!
OK, az idősíkokat (1953, 1986, 2019) szerintem nagyon jól el lehet különíteni egymástól (ruhák, tárgyak, fényképezési technika + ugye az arcokból is felismersz egy idő után mindenkit), viszont a családfák, a családi relációk azért okozhatnak némi fejtörést, vagy max. utánagondolást…
nyugalom, nem kell belehalni – azért a ’Lost’ és a ’Twin Peaks’ szintjéig (és mélységéig) nem jutunk el
tök érthető minden
vagyis nekem az volt… (aki esetleg azonban nem értené teljesen, hogy ki kicsoda, millió és egy olyan weboldalt, videót talál majd, ahol ezt tökéletesen elmagyarázzák ;))
olyan szinten tökéletes már az eleje is, hogy azonnal behúz
megvan a „hangulatkeltés” (zene: Apparat (német banda) – ’Goodbye’ c. dala éééés persze ott van a fő téma, az az idegesítő zene (hol fent, hol lent), ami full Doppler-effect (és ugye van is egy Doppler család benne)
vagy elég megemlítenem Ariadné fonalát, a labirintust, azt az egész ókori történetet (amit ugye éppen előadnak a gyerekek színdarabként), miközben Jonas szintén követi a piros zsinórt a barlangban
okos emberek készítették ezt, annyi szent
baromi érdekesek a szálak, a történetek és bírom, hogy úgy derül ki egyre több róluk (a 3 idősíkban), hogy közben egyre több a rejtély is
hahaha :D
amikor reméled, hogy valamit megértettél, hogy valami összeért, akkor rátesznek még egy lapáttal
erre a legjobb példa, hogy a 8. részben egy olyat tudtak húzni, hogy majd leestem a székről (akkor dobták be az ’53-as idősíkot – addig arról még csak gyanúnk sem volt, hogy akkor IS történt gyilkosság), illetve az, hogy Ulrich megöli a fiút, csak tetézi a dolgokat
brutál erős!
hogy valami picit negatívat is mondjak, mikor az emberek rájönnek, hogy vagy a múltba vagy a jövőbe kerültek a barlangon keresztül, miért értetlenkednek ennyit – ez nem mindenhol teljesen logikus 
sokkal jobban is lehetne „élni” azzal a tudással, amivel éppen érkeznek…
viszont – nem tudom, ki hogy van vele – nekem végig titok volt, hogy ki ez a szexi, kapucnis idegen (The Stranger) - Andreas Pietschmann alakításában
én sokáig azt hittem, hogy Mikkel/Michael lesz…
ha már jó pasik, a fiatal Jonas (Louis Hofmann) sem megvetendő, és persze Béla Gabor Lenz sem, mint a tini Aleksander Tiedemann
nos, well, mint látjuk, magyar vér is csörgedezik az ereiben (ő már No.-ban született, de gondolom a szülei nem véletlenül adták neki ezt a nevet) – ez van… a magyar pasik a legjobbak a „piacon” <3
(ha valaki ismeri, szóljon már, meginterjúvolnám ;))
ami szintén – de csak aprócska dolog lesz – negatívum, hogy némely szálat teljesen magára hagynak
OK, nem lehet ennyi emberrel foglalkozni, ezt értem én + ugye van már egy 2. évad is (és idén nyáron jön a 3.), de mégis…
pl. a siket kislányra gondolok; a 2019-es rendőrnő lányára (az egyikre) – ott az a Noah-szál, amikor taliznak az erdőben + neki adja az órát
az mi volt, kérem?
biztosan kiderül majd, én vagyok türelmetlen, de az függőben maradt
vagy mondjuk ki ez a fura, lekötött szemű zsaru?! rettenetesen ijesztő arc, nem is értem, mit keres a rendőrségen – full úgy néz ki, mint egy bűnöző
rá nem bíznék semmit :P
az meg, hogy FOLYTON esik az eső és SENKI nem húzza fel a fejére azt a nyüves kapucnit, az végképp érthetetlen :D
na, most rosszul is érzem magam, hogy valami „rosszat” is kiemeltem, mert amúgy ezek most, az összesítésnél jutottak eszembe – amúgy tényleg imádtam az egészet
mind a 10 ujjamat megnyaltam utána és nehéz volt nem azonnal belekezdeni a 2. évadba :P
itt is piszkosul jó számok vannak (nem csak a ’S.T.’-ben), és nem feltétlenül a ’80-as évek dalaira gondolok (Nena) – bár azok is jók, hanem pl. a Fever Ray-től a ’Keep the Streets Empty for Me’-re <3 (Karin Dreijer űrbéli hangjával, amit már a "What Else is There?" c. Röyksopp nótában is imádtam!!)
igazán lehet művelődni…
még egyszer: okos, jól felépített, szövevényes kis sorozat, de nagyon érdekel, mit és meddig csavarnak még rajta, hová lehet ezt még fokozni
márpedig az utolsó részben kiderült, hogy lehet: egyrészt, hogy szerencsétlen Jonas épp rosszat tett azzal, hogy robbantott a barlangban (nem bezárta, hanem éppen Ő nyitotta meg a wormhole-t, másrészt, hogy a jövőbe került a fiatalabbik énje… szóval lesznek még itt izgalmak, YEAH!
(Fotó: Pinterest)
(2020. május 28.)
Szólj hozzá

Röyksopp Doppler Stephen King Fever Ray Lost Dark Sötétség Twin Peaks Nena Apparat Castle Rock Westworld Stranger Things Louis Hofmann Baran bo Odar Béla Gabor Lenz Andreas Pietschmann Goodbye Keep the Streets Empty for Me Karin Dreijer What Else Is There?