2023. feb 28.

A Bly-udvarház szelleme (minisorozat) / The Haunting of Bly Manor (miniseries) (2020)

írta: Petra mozizik
A Bly-udvarház szelleme (minisorozat) / The Haunting of Bly Manor (miniseries) (2020)

aaaabqdpdwvssoke-1vxgfp0lvwrod_htszd_uzqygs8harkhdz_26eeqpzv7imzci2rix6-ij07h8au6ouujibynehvw6t6j9iddlaz.jpg

az egyik nap szellemes (mármint: ghost story) filmeket válogattam a Petra mozizik FB-oldalra és Nelli ajánlott nekem 2 sorozatot is, hasonló témában
sajnos még nem láttam őket, de felkerültek a listámra, sőt, az egyiket már le is toltam
Mike Flanagan készíti ezt a horror-antológiát és az első „része” a ’The Haunting of Hill House’ volt, ez pedig a második „adag”, a ’The Haunting of Bly Manor’
nem függ össze a kettő, bármelyikkel lehet kezdeni – én valamiért az utóbbira böktem elsőként
hasonlóan mondjuk az ’American Horror Story’-hoz, vagy sok más horror-antológiához, a szereplők u.azok vagy majdnem megegyeznek és van jópár olyan arc, aki visszatér (az első sorozatból), csak más szerepben
jelen esetben: Oliver Jackson-Cohen, Henry Thomas, Carla Gugino, Kate Siegel és Victoria Pedretti (akinek nagggggyon megörültem, hiszen ő Love a ’You’-ban… de imádtam ott is!)
ebben, a ’Bly Manor’-ban meg eleve ő a főszereplő, aki köré épül a sztori – mondjuk, kitér a többi karakterre is bőven, nem kicsinyíti le őket –, de neki kimondottan örültem <3
szerintem nagyon jó a sorozat, szépen építkezik, ahogy a feszültség is
klassz, hogy eleinte nem tudjuk, mi van itt – ki él, ki halott, ki a szellem?! ki az, aki csak LÁT dolgokat, amik valójában nincsenek ott?! ...és így tovább
lassan (de ez nem azt jelenti, hogy elhúzták!) bontakozik ki a múlt, a ház története, megismerjük a jelenben lévő emberek (Hannak, uncle Henry) történetét stb.
mivel sok ilyen sorozatot, filmet lát az ember (az, aki szereti ezeket :P), világos, hogy rögtön az elejétől kattogsz, agyalsz, keresed, mi a gyanús… - lehet, hogy már senki nem él?! vagy csak páran?!
imádom ezeket!
és ezt a feszültséget, talányt nagyon jól fenntartották
úgy a sorozat utolsó negyedéig szerintem kimondottan jól ment minden
nincs benne durva horror sem, inkább csak hirtelen „bevillanások” (egy szellem a tükörben, a háttérben) – vagyis rémálmaid azért nem lesznek tőle
szerintem nagyon jól ment ez a suspence – vagyis elsősorban az, hogy ki az, aki él és ki az, aki már szellem
elsősorban Hannah volt gyanús nekem, mivel sosem evett vagy ivott… de most vissza kéne nézni az egészet, hogy pl. tényleg nem követtek-e el hibát ebben az alkotók…
pl. mi volt azokkal a szitukkal, amikor hozzáért valakihez? volt ilyen?
a gyerekek voltak nekem nagy talány, hogy velük mi a helyzet… de mivel ők LÁTTÁK a szellemeket, reméltem, hogy élnek
viszont a furcsa „váltásaik”, főleg Miles esetében (és az, hogy felnőttesen beszélt…) gyanúra adtak okot, hogy nem önmaguk
de mondom: szerintem nem hibáztak, szuperül építették fel
nekem amivel bajom volt (nem halálos ;)) az pl. az volt, hogy Dani halott pasijának a szelleme hogyan és miért tűnt el?! a szemüveg elégetése elég volt?! „abban” volt a szellem?!
illetve, ő nem olyan szellem volt, mint a többiek (akik jártak-keltek, esetleg bajt okoztak – főleg Viola)... őt csak Dani képzelte oda?! nem volt ott valójában?! ha viszont igen, miért nem találkozott a többi lélekkel?
sajnálom azt is, hogy sosem derült ki Owenről és Jamie-ről, hogy akkor ők mit és mennyit tudtak, érezték-e, ki az élő és ki a halott
amúgy az, amikor Jamie (Amelia Eve – őt külön kiemelem, mert nincs bent a főbb szereplők között a fenti felsorolásban) elmeséli az életét Daninak, az valami iszonyat jó
egy nagyon hosszú monológ, de bitangjól adta elő
sőt, olvastam, hogy ezt ő találta ki, ő kérte a rendezőt, hogy elmondhassa – és hagyták neki
ügyes csaj!
ha maradunk még egy kicsit a problémáknál, vagyis, ami zavart: Henry nagybácsinál sem értjük, hogy ki ez a „szellem” – vagy ő csak skizofrén lett?! a másik énje ez a gonosz Henry... csak vizuálisan is be akarták mutatni?!
látjátok, ez a baj – ha egy szellemes filmet, sorozatot készítünk, akkor legyen tiszta, ki milyen szellem, egyáltalán az-e
Daninál az expasit csak ő látta, ő képzelte - minden jel erre utalt
Henry-nél szintén csak az ő fejében élt a másik én, gondolom
lehet, hogy ezekkel minket, nézőket akartak bezavarni, kicsit megkavarták a dolgokat, hogy ne legyen semmi egyértelmű
emellett még az utolsó ¼-del az volt a problémám, hogy picit begyorsult, besűrűsödött… lehetett volna szebben is kidolgozni
a vége, amikor Daninál megjelenik Viola, vagyis elkezdi uralni… az is olyan összecsapott volt
az meg, hogy ezt egy fordulatnak szánták – hogy a végén kiderül, hogy ez Flora esküvője –, szerintem nem volt akkora truváj, közben lehet gyanítani, hogy a mesélő nem egy kívülálló, túl jól ismeri a sztorit
vagyis elég gyorsan ki lehet találni, ki is ez a nő (kizárásos alapon)
amúgy Carla Gugino még mindig csodaszép, ősz hajjal is, a hangja pedig szuper – jó hallgatni is…
mondjuk, arra nem tudom, mi a magyarázat, hogy Flora és Miles semmire nem emlékszik…
az látszott, hogy Owen igen… de pl. Henry-nél megint nem értettem, miért nem tudjuk, hogy képben van-e
a sztori kapcsán fontos infó, hogy egy Henry James novella adta az alapját, a ’The Turn of the Screw’, amit már 34x feldolgoztak (filmként vagy sorozatként) – komoly, nem?! :D
olvastam, hogy nem pusztán ebből az egy novellából emeltek át ötleteket, hanem számos másikból is (’The Jolly Corner’, ’The Romance of Certain Old Clothes’, ’The Great Good Place’, ’The Pupil’, ’The Two Faces’, ’The Way It Came’ és a ’The Beast in the Jungle’ – ezek a címek ismerősek lehetnek, hiszen némely epizódok címei)
na, de a kisebb problémákat félretéve – kritikát írok, muszáj elmondanom, ami zavart – szerintem teljesen OK a sorozat, vállalható, és főleg az eleje annyira gyönyörűen építkezik, hogy az előtt le a kalappal
nem tudom, a másik milyen, de megnézem majd azt is
ezek abszolút nekem valók, szeretem az ilyen sztorikat ;)
köszönet az ajánlásért! <3

(Fotó: netflix.com)

(2023. február 28.)

Szólj hozzá

Carla Gugino You Henry James American Horror Story Henry Thomas Mike Flanagan Kate Siegel Rahul Kohli The Haunting of Hill House Oliver Jackson-Cohen Victoria Pedretti A Bly-udvarház szelleme Tahirah Sharif Benjamin Evan Ainsworth Amelia Eve Amelie Bea Smith TNia Miller The Haunting of Bly Manor Bly Manor Bly udvarház The Turn of the Screw Catherine Parke The Jolly Corner The Romance of Certain Old Clothes The Great Good Place The Pupil The Two Faces The Way It Came The Beast in the Jungle