Queer / Queer (2024)

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott
nagyon vártam ezt a filmet, hiszen – rá kellett jöjjek a minap – rengeteg Luca Guadagnino-rendezést láttam már… :)
az alábbiakról mind írtam a blogon:
’A Bigger Splash’ – nagyon sok jó dolog van benne (szereplőgárda, helyszín stb.), de sok olyan is, amin kiakadtam, nem tetszett… kár, mert minden adott volt ahhoz, hogy ez jó legyen
’Call Me by Your Name’ – nekem ez a TOP kedvencem tőle, szép, érzékeny film és annyi nyugodtságot áraszt <3
’Suspiria’ – horror, látványos, vannak erős pillanatai, de sajna a ’77-es eredeti nekem mindent visz…
’Bones and All’ – horrornak kellően gusztustalan, de bevallom, valamiért nekem ez nem jött be, egyáltalán (az írásomban benne van, miért)
’Challengers’ – nekem ez picit kilóg a sorból, mindamellett, hogy itt is „tombolnak” az érzelmek… igazából nem is nagyon éreztem, hogy ez az ő filmje, annyira nem volt tipikus… amúgy elmegy, OK, nem rossz ;)
.. és akkor elértünk a 2024-es ’Queer’-hez – tényleg kíváncsi voltam, milyen lesz, elsősorban Daniel Craig miatt, aki szintén sokszor, sok műfajban bizonyított már… és jóval több mint James Bond (sőt, ott/abban nem is tetszett annyira, mint mondjuk Sean Connery, vagy (más okokból) Pierce Brosnan <3)
Luca G.-t szerintem nehéz „összesíteni”, de ez nem is baj…
vannak rendezők, akiknek hasonlóak a filmjeik – azt is szeretem; meg olyanok is, akiket nehéz bekategorizálni – az meg sztem. különösen izgalmas
az tuti, hogy szereti a horrort mint műfajt, és az is biztos, hogy az emberi érzéseket, érzelmeket, kapcsolatok boncolgatását is
gyakran megjelenik nála mind a hetero-, mind a homoszexuális viszony, sőt, akár az édeshármas is
általában csodálatos színészeket választ a szerepekre és sztem. nagyon jól irányíthatja őket, mert azt soha senkire nem mondtam, hogy ne hozta volna maximálisan azt, amit kellett a filmjeiben <3
amiket én láttam tőle, nem az ő írási – pont a 3 korai mozija volt az, amiket írt és rendezett is
vagyis ezek mind másnak a sztorijai, mégis, az, hogy kiválasztotta őket, mutatja az ő érdeklődését és irányultságát is, egyértelműen
amúgy 53 éves, Palermoban született és az olasz táj iránti szeretete minden mozijából süt – már ami ott forgott ;)
vállaltan homoszexuális; 2009-től 2020-ig egy olasz rendező-íróval volt együtt, azóta nem tudom, merre vitte az élet; a Wikipedia oldalán nincs frissebb infó róla
de igazából mindegy is, hol él, kit szeret – nekem az fontos, hogy milyen filmeket készít és AZOK milyen érzéseket keltenek bennem
a ’Queer’ remekül indul, egy Nirvana számmal, és lesz még belőlünk több is… (btw: Sinéad O'Connor előadásában… ja, és Kurt C. nagyon jóban volt anno a ’Queer’ novella írójával – róla mindjárt mesélek…), de van New Order és Prince dal is
az alap soundtracket pedig Trent Reznor és Atticus Ross szerezte
szóval ez pipa
a helyszín – bármily meglepő is – Róma, hehe, de nem ott játszódik a film
teljes egészében a Cinecittà Studios-ban forgatták, ami Mexico City-ként funkcionál ;)
DE Equadorban is vettek fel pár jelenetet – az TÉNYLEG ott történt…
legalább ennyire hangsúlyos és kiemelendő a jelmez… annyira jók voltak a ruhák!!
hozták a kort, ezt a könnyed, trópusi hangulatot – sztem. külön főszerepet kaptak a filmben
a tervező Jonathan Anderson, aki a Loewe-nek dolgozik és már dolgozott együtt Guadagninoval (’Challengers’)
és igen, OK, ez mind a körítés, a ’props’, de valamit mondanom kéne a lényegről is, nem igaz?!
közelítsük meg onnan, hogy aki csak random leül ezt megnézni, valszeg’ nagyon művészfilmnek látja és nem biztos, hogy szereti vagy érti majd
sztem. KELL hozzá a háttértudás – nekem sokat adott
a forg.könyvet Justin Kuritzkes írta William S. Burroughs híres, 1985-ös ’Queer’ c. novellájából
EZ volt a film alapja és pl. a mozi címe ’Queer’ lett, de benne (a filmben) így írják ki (a végén): ’William S. Burroughs' Queer’
viszont NEM teljesen u.az, mint az a történet
eleve, a vizualitás – ami L. G.-nál mindig nagyon fontos – sokat hozzátesz, illetve Lee (Daniel Craig) és Allerton (Drew Starkey – bocsi, nekem nem volt ismerős… semmiben nem láttam eddig) kapcsolata más a novellában
sokkal durvább és drámaibb, A. konkrétan folyton macska-egér játékot játszik Lee-vel, akit ez full tönkretesz
itt is van, hogy ellöki, lexarja, de sokszor dominálnak az érzelmek és a kölcsönösség is
a film vége is más…
de ami ennél sokkal fontosabb, hogy ki a csuda volt az a William S. Burroughs?!
vannak köztünk művelt, olvasott emberek – nekik megvan, ebben biztos vagyok
akinek azonban nem: nos, egy amerikai író, esszéista volt, 1914-ben született és 85 éves korában halt meg
a beatnemzedék egyik legendája, ikonikus, meghatározó arca és alakja volt, a legtöbb műve önéletrajzi jellegű és bizony sokakban szerepel a szerhasználat is – igen, Burroughs maga is „élt” vele (ebben a novellában/filmben is bőven jelen van ez…)
nálunk talán a ’Meztelen ebéd’ a legismertebb tőle, de talán ez, a ’Queer’ is
illetve ott van a ’A vörös éjszaka városai’, ’A narkós’ vagy mondjuk a ’Pengefutár’ is
nem semmi életet élt a pasi, aki szeretne elmélyülni benne, LESZ miben :D
rajongott a mágiáért, az okkultizmusért ÉS a telepátiáért, ami ebben a sztoriban dominál
Allertont – egyebek között – azzal is szédíti, hogy a Dél-Amerikai dzsungelben termő yagé (ayahuasca – és ha ez ismerősen cseng, nem véletlen… eszünkbe juthat róla 2 magyar leányzó, akik eléggé kikészültek ennek hatásától…) főzetétől mindenféle képességeik lesznek majd
(ehelyett jön a hallucináció és a „kiborulás”, vagyis inkább kifordulás önmagukból… náluk ez érdekesen alakul (erről majd később)
ez a cucc amúgy tényleg veszélyes, nagyon nem szabad felügyelet nélkül inni, mert mindenkinél más és más a hatása és lehet nagyon durva!! (világos: nem tapasztalatból mondom, csak olvastam))
szóval, ha valakit érdekel – sőt, igazából a film jobb megértéséhez tanácsolom is – érdemes utánaolvasni W. S. B. életének, balhéinak; annak meg pláne, hogy MIÉRT kellett Mexikóba menekülnie, „bujkálnia”, és azt is, hogy mi történt a feleségével (elsősorban a 2.-ra gondolok, Joan Vollmerre), ugyanis EZ megjelenik a filmben is, ha nem is nővel, hanem Allertonnal…)
a végére – a yagés + az utolsó (aTell Vilmosos sztorinál) részeknél – már kb. David Lynch-i magasságokba (vizuális nyelvezet) érkezünk, és sztem. sokak számára esetleg ott lehet „érthetetlen” vagy „befogadhatatlan” a film
amúgy a sztori nem túlságosan bonyolult: Lee mindennapjai, ivászat, cigizés, pasizás, A. iránti rajongása
A. nekem sokkal kevésbé érthető, nincs is annyira kibontva az ő személyisége, hogy pontosan ki ő, mi ő, mit csinál ott, ki ez a nő, akivel sakkozgat
az, hogy ő mennyire vállalja fel a homoszexualitását vagy éppen tagadja el, löki el magától, az jól meg van jelenítve – és igazából ez okozza a feszkót Lee-ben is, hogy a srác hol igent mond, hol pedig löki el magától
Daniel Craig TÉNYLEG szenzációsan játszik, olyan magas szintű ez, amit lehoz, hogy ezt tanítani sem lehet – vagy megvan valakiben, vagy nem
a fiatal Drew Starkey is OK, de nekem azért nem állt el a szavam tőle, az biztos… :P
ha valaki attól tartana, hogy a film tele van pakolva explicit szexjelentekkel, ettől nem kell félnie… van benne, de sztem. egyáltalán nem teng túl
a mozi lassan csörgedezik, ahogy írtam, nem sok minden tudunk, mennek a percek, nincs túl sok történés, igazából és elsősorban ennek a 2 embernek – és főleg Lee-nek – az érzéseit, hangulatait láthatjuk
a táj is kb. u.az, nincs sok mozgás, nincs sok tér…
egészen addig a pontig, amíg ők ketten el nem mennek Equadorba a yagét kutatni
és ugyan a film fejezetekre van osztva (a címeiknek ugyanaz a betűtípusa, mint a ’Call Me By Your Name’-ben (tervező: Chen Li), nekem kb. itt válik ketté – a dzsungeles, „behaluzós” résznél
az a nőci, a kígyó, a párja, szóval ez EGÉSZ dzsungel „kaland” eléggé szürreális és más színezetet kap
sztem. nem is rossz ez a kontraszt a kissé uncsi (bocsi) mexikói élethez képest
ugyan az ayahuasca-tripnél van egy nagggyon undor rész (ott majdnem én is kidobtam a taccsot), viszont a kettejük „tánca”, egybeolvadása nagyon szép, őszintén <3
az sztem. a film TOP pillanata és jelenete, bármilyen hosszú is volt, a végtelenségig tudtam volna még nézni
abban minden benne volt…
utána meg jön 1-2 furcsa, megmagyarázhatatlan jelenet – a teleportálással, a csillagokba zuhanással, a kígyóval, a százlábús nyaklánccal, azzal a bizonyos Tell Vilmos-szállal és persze magával a végével… (nem arra gondolok, amikor visszatér Mexikóba, ott van 1-2 „normális” és érthető perc is :))
ezekre írtam, hogy D. L. jutott az eszembe – sztem. nem is kell érteni, csak nézni, befogadni
hogy elképzeli mindezeket?! hogy behaluzza?! valszeg’ igen, hiszen sok olyan jelenet van, ami nem történhet meg a jelenlegi tudásunk szerint :D
itt nagyon-nagyon elmegyünk művészi irányba…
egy dolgot elfeledtem: a 2 főszereplő mellett nagyon szeretném kiemelni Jason Schwartzman (Joe – Lee szintén homoszexuális barátja, aki elvileg Allen Ginsbergen alapul) alakítását
szerintem zseniális, minden pillanata! (sőt, nekem D. C. után ő a 2. legjobb)
maga a karakter is irtó jó és ahogy ő játszik, az is
több Wes Anderson filmben is szerepelt, sokszor írtam róla, az elején azt is felfedve, hogy nem volt mindig a kedvencem ez a pasi, nem tartottam annyira sokra (bocsi…), de egy ponton ez megváltozott és sztem. kb. bármiben is játszik, azt tűpontosan lehozza…
nehéz összesítenem Luca Guadagnino moziját…
az biztos, hogy nem a széles tömegeknek készült, eléggé művészies, sőt, művészieskedő film, aminek vannak (sajnos) elég uncsi, repetitív részei, de szép pillanatai is
nekem egyértelműen NEM ez lett a kedvencem tőle, de még csak a TOP 3-ba sem került be :(
szerintem nagyon kell hozzá a háttér ismerete és akkor sokkal befogadhatóbb lesz ;)
(Fotó: variety.com)
(2025. május 4.)
