2025. okt 31.

Parthenopé – Nápoly szépe / Parthenope (2024)

írta: Petra mozizik
Parthenopé – Nápoly szépe / Parthenope (2024)

kepernyokep_2025-10-31_180757.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott

ezt a filmet anno valakivel együtt akartam, akartuk megnézni
meg is volt beszélve
aztán „nem jött össze”, mint oly’ sok minden vele kapcsolatban… (ennél erősebben akartam fogalmazni, de Úrinő vagyok :P)
mindenesetre baromian nem esett jól :(
van ez a „nincs időm” magyarázat, amit nem szeretek – erről a ’The Life of Chuck’ kritikám végén is elég hosszasan írtam
én azt gondolom, hogy VAN; mindenkinek van…
és ha valami igazán fontos, akkor szánsz rá
priorizálsz
ennyi…
az egy dolog, hogy csodálatos élmény lett volna ezzel a számomra igen fontos emberrel, éltem egyik meghatározó szereplőjével együtt megnézni ezt – tényleg pusztán az élmény miatt is, hiszen igazából sosem voltunk még együtt moziban (és ahogy most állnak a dolgok – ergo, hogy nem beszél velem – szerintem sajna nem is leszünk :()
de sokkal fontosabb lett volna abból a szempontból, hogy mindketten rajongunk Paolo Sorrentino Mester műveiért, és – talán mondhatom ezt – mindkettőnknek jó szemünk van a filmekhez
neki művészileg, nekem meg, mint önjelölt „filmkritikusnak”
Sorrentino filmjei ódák, szonettek, szinte megszólalnak, életre kelnek a képek is, és akkor még nem beszéltem a történetekről, a karakterekről
a témái ugyan visszatérőek: fiatalság-öregség, maga a megöregedés, tapasztalás, vallás, szerelem, sz*x, Nápoly – de mindnek a gyökere a SZÉPSÉG
annak csodálata, az azért való rajongás
(nem véletlen a ’La grande bellezza’ című filmje sem…)
fanatikusan rajong a szép dolgokért, és elsősorban a szép nőkért – ez odáig kumulálódott nála az évek alatt, hogy itt a filmje főszereplőjévé is egy nőt választott
Parthenope egy szirén volt a görög mitológiában
amúgy maga a név 2 szóból áll össze: ’parthenos’ (szolgálólány), ’ops’ (hang); de ami ennél is fontosabb őt tartják Nápoly alapítójának, sőt a város neve is az ő nevéből származik
nem mellékesen (bár itt, a filmben NEM EZ történik) öngy*lkos lett, miután nem sikerült neki Odüsszeuszt megállítania a szirén énekével…
itt, a filmben NEM erről a görög szirénről van szó, hanem egy olasz leányzóról, aki ezt a nevet kapja (és persze Nápoly szülöttje)
egy ragyogó, természetes szépség Celeste Dalla Porta érzékeny alakításában, aki olyan hatást vált ki mindenkiből, mint Maléna Giuseppe Tornatore mozijában
a puszta jelenléte, a kisugárzása levesz mindenkit a lábáról, egyedül egy h*mosze*uális írót (John Cheever, aki valós személy volt, és sokat utazott Olaszországban… (őt Gary Oldman alakítja, aki óriási rajongója Sorrentinonak és nagyon szeretett volna vele filmezni ;))) nem érint meg, vagyis de, csak nem nőként
igazából ő is odáig van érte, főleg a fiatalságáért…
(tőle származik a mozi egyik legerősebb mondata is, ezt majd később idézem ;))
P. megy, vonul, néz, mosolyog és mindenki dől jobbra-balra
van, aki pénzzel, vagyonnal, helikopterrel és éjszaki piknikkel szeretné lenyűgözni, más csak a rajongásával, annak maga egyszerűségében
és akkor el is érkeztünk ide… mert erről szeretnék egy picit többet írni
nem vagyok az a típusú nő, aki elé rózsát kell szórni, a pezsgőt pedig eperrel szervírozni; sosem érdekeltek ezek a nagy gesztusok, a pénz, a magamutogatás
és nem vagyok túl romantikus alkat sem
DE! és ez nagy DE!
az, ahogy itt a férfiak (vagy: az OLASZ férfiak) rajonganak a nőkért, hódolnak a szépségüknek, kimutatják, láttatják, ez valami lenyűgöző <3
megérintett…
tényleg nem mennek bele a hatalmi harcokba, hogy „én vagyok a pasi, te meg a nő, vagyis én vagyok fölötted” (csak kiragadok egyfajta mentalitást, nem mondom, hogy minden ff. ilyen)
a nyílt tekintetek, a mosoly, elsősorban Sandrino (Dario Aita), a cseléd fia részéről…
nem csoda, hogy egy ilyentől minden nő megszépülne, de OK, P. eleve szép ;)
téééényleg nem vagyok ez a típus, de annyira gyönyörűséges nézni ezt a rajongást és csodálatot a férfi, a férfiak szeméből
mifelénk miért nem divat ez?! :D
bakker, ettől a nő tényleg NŐNEK érzi magát, valahogy mesebeli figurává, királynővé válik…
miért kell ezt szégyellni?? miért nem lehet őszintének lenni?! tettekkel, szavakkal, érzésekkel…
„Beauty is like war. It opens doors.” – mondja az amcsi író (G. O.) P.-nak
veszélyes fegyver, az biztos
P. körül pedig hullanak a szívek, leomlanak az erkölcsök
hiszen nem csak Sandrino van érte oda, hanem a saját, vér szerinti bátyja, Raimondo (Daniele Rienzo) is
és igen, bizony, itt van némi v*rfertőző viszony is, ha nem is „teljesül” be; legalábbis a vásznon nem
(mondjuk ez a testvéri szerelem/sz*xuális vonzódás sem újkeletű – filmekben, sorozatokban, színdarabban)
P. mindenkit meghódít, elvarázsol, de közben nem csak szép, okos is – nekem nagyon tetszett ez a szál az egyetemmel, a tanulással, illetve a „viszonya” (na EZ a másik olyan szál az író mellett, ami mentes marad a sz*xualitástól, hála ég) a professzorával, mentorával (Marotta)
őt a drága Silvio Orlando alakítja, akit láthattunk már Sorrentino legendás sorozatában, ’Az ifjú pápa’-ban és ’Az új pápa’-ban is
nagyon bírom a „bácsit”, és itt is annyira cuki <3
viszont, ha azt hinnék, de könnyű P. élete, hiszen szép is, okos is, pénzük is van, minden férfi a lábai előtt hever, bármit elérhet… tévedünk
nem jön össze neki a mellékvágány, a színészi karrier sem (mekkora az a beszéd, amit a színésznő (Great Cool - Luisa Ranieri) letol a nápolyi embereknek róluk, nápolyiakról… haha…; de P.-t is igen puritán módon leépíti…), de van ennél egy súlyosabb dráma is: a bátyja öngyilkossága
szomorú, mardossa a bűntudat, de mondjuk ezt utána gyorsan áttolja (mármint a felelősséget) Sandrinora, ami sztem. egyszerűen nem fair
a másik nagy kérdés az ő személyisége kapcsán pedig az, hogy vajon mi a van a fejében?! okos, OK, tanult, rendben – de mi más van még ott??
sokszor néz, bámul, a pasik meg folyton arról faggatják, hogy mire gondol (ez is mennyire nem jellemző felénk a pasikra… ők inkább nem akarják hallani a sok női „locsogást”, a „pletykát”, pedig mennyire csodálatos ez a figyelmesség is, nem?!) – ez amúgy egy visszatérő elem, de sosem kapunk rá választ
inkább a körülötte lévő emberek próbálják elmondani, mire gondolhat – ketten is pl. ürességgel vádolják (a gazdag pasi, és a már említett ismert színésznő), amikor meg – teljességgel érthetetlen okok miatt – kikezd egy kardinálissal (aki amúgy visszataszító is), ő azt mondja, hogy szerinte minden másra gondol
(itt nekem Oscar Wild legendás mondása jutott eszembe, hogy minden a sz*xről szól, kivéve maga a sz*x, az valami másról szól… ;) :D),
igazából – ciki vagy sem – ennek nem jöttem rá a jelentőségére, mármint annak, hogy miért nem tudjuk meg soha, P. mire gondol…
hogy mit miért tesz, nekem az is sokszor rejtély
akár a maffiózóval való összejövés, akár a sz*x ezzel a pappal
az a maffiózós rész amúgy is full érthetetlen nekem (hogy minek kellett bele), az meg, ami ott van, azzal a két fiatallal, az eléggé sokkoló és undorító is
kb., mint a középkorban, amikor nézni kellett, hogy a király elhálja-e a nászéjszakáját, vagy amikor premier plánban figyelték bizonyos emberek a szüléseket (már nem emlékszem, melyik filmben volt ez)
KÉSZ!
de amúgy tudok ennél is sokkal szürreálisabb részt mondani: természetesen a professzor (M.) fiára gondolok, akinek beazonosíthatatlan betegsége van, illetve olyan, mintha vízfeje lenne
ott is előjön a szépség, csak másként – az apjának Ő a szép
amúgy nekem ez a magyarázat kicsit „szájbarágós” volt, és nem is igazán tetszett
sok kritika érte amúgy a filmet, mondván: hosszú, nem igazán szól semmiről (P. felnövését láthatjuk, de ez sem igaz így, mert főleg egy szakaszra koncentrál az életéből, és hiába van a végén egy kis bevillanás az idős korából, én sajnáltam, hogy az nem több és hosszabb…), sok az üresjárat – és ebben VAN némi igazság
nekem azért tetszett, de messze nem ez a legkedvencebb filmem Sorrentinotól, az maradt az ’Ifjúság’, meg a pápás sorozat
az biztos, hogy lehet benne gyönyörködni, meg lehet próbálni azon gondolkodni, hogy mi miért van, de az nem vezet sehova – itt hangulatok vannak, látvány
ezt, ezeket „kell” befogadni
zárásként azt mondom: jó, jobb lett volna egy hozzáértővel, egy hasonszőrű rajongóval együtt megnézni
vagyis, azzal az emberrel, akivel terveztük…
jó lett volna, jó LENNE beszélni
de ugye… kinek mire van ideje?!
ahogy a ’Chuck’-nál is írtam, nekem sok időm van, és azt szeretem azokra szánni, akiket szeretek <3
* a mozit Sorrentino egy bizonyos Lucának dedikálta, ő nem más, mint a film egyik kosztümtervezője, Luca Canfora, aki 2023-ban, a forgatás utolsó napjaiban hunyt el, rejtélyes körülmények között
a testét a tengerben találták (betegség? öngy*lkosság? gyilkosság? – a mai napig sem tudni, de mindössze 51 éves volt :()

(Fotó: nytimes.com)

(2025. október 31.)

 

Szólj hozzá

Oscar Wilde Odüsszeusz Gary Oldman Youth Ifjúság Luisa Ranieri Giuseppe Tornatore Paolo Sorrentino Maléna Az ifjú pápa The Young Pope Az új pápa The New Pope Silvio Orlando Dario Aita Parthenopé Parthenopé – Nápoly szépe The Life of Chuck Parthenope Nápoly szépe La grande bellezza Celeste Dalla Porta John Cleever Daniele Rienzo Luca Canfora