2020. jan 31.

1917 / 1917 (2019)

írta: Petra mozizik
1917 / 1917 (2019)

image1.jpg

nem szeretem a háborús filmeket
nem szeretem nézni azt, ahogy emberek ölik egymást
a drámát jól bírom, az sem zavar, ha valami meghat, felkavarja a lelkemet, és jól kibőgöm magamat
de az esztelen, hatalomittas, egymást legyaluló gyilkolást nem bírom nézni
olyan oktalan…
sokáig húztam azt is, hogy ezt a filmet megnézzem
épp a fenti okok miatt
más tészta, ha olyan háborús filmet látok, ami picit máshogyan közelíti meg ezt a szörnyűséget
ilyen pl. ’Az élet szép’, vagy friss élmény: a ’Jojo Rabbit’
hiába zseniális a ’Ryan közlegény megmentése’ vagy a ’Schindler listája’, nem bírom nézni őket
(megnéztem, persze, egyszer – és köszönöm szépen, elég is volt)
tényleg sok minden felkavar, megríkat, de más sírni egy szerelmi drámán, valaki betegségén vagy bármin, mint azon, hogy emberek hullanak… halomban…
na, értitek!
de mivel nagyon várom már az Oscart, ez a film pedig naggggyon esélyes, egyszerűen „muszáj” volt megnéznem
illett…
de nem bántam meg!
nagyon kellemesen csalódtam
azt vártam, hogy tele lesz tipikus, háborús filmekre jellemző öldökléssel, gyásszal, sárral és vérrel, hullákkal, személyes drámákkal, lelkizésekkel, stb.
ehhez képest egy nagyon feszes tempójú, izgalmas, kalandos történetet látunk a szemünk előtt
mindamellett, hogy király a sztori (Sam Mandes rendező és forgatókönyvíró a nagyapja I. világháborús emlékei („The Autobiography of Alfred H. Mendes 1897-1991”) alapján írta meg), azt hiszem, hogy az igazi egyediségét az operatőri munka adja
God bless Roger Deakins-t, aki azért nem kezdő a szakmában :P
(’Sicario’, ’Skyfall’, ’Lopott idő’, ’A félszemű’ és a többi, és a többi…)
mondjuk, nem ő „találta fel” ezt a technikát, nem ő használta így először egy filmben, viszont rég láttunk már ilyet, az tény
és nagyon élményszerűvé teszi a filmet
úgy néz ki, mintha 1 hosszú snitt lenne az egész – végig követjük a srácokat/srácot, mellette vagyunk, vagy előtte, esetleg mögötte
persze tele van vágással, amelyeket nagyon ügyesen megoldottak, de az avatott szemek azért felfedezhetik ezeket
igazából 1 olyan rész van, ahol TUDJUK, hogy snitt volt, hiszen a srác leesik a lépcsőről – még világosban, és amikor magához tér, már este van
ez így vili
de azért az is az, gondolom, hogy lehetetlenség lett volna egy 2 órás filmet így felvenni :D :D
(videóklip készült így, de az csak 3-4 perc)
az itteni leghosszabb vágás nélküli rész 8,5 perces volt – az is szép! ;)
ez a látásmód, hogy folyton ott vagyunk, mi is részesei vagyunk a filmnek, sokkal személyesebbé teszi számunkra
és azért érdemes eljátszani azzal (ha épp ráérünk erre :P), hogy egyes jeleneteket hogyan oldhattak meg, hol lehetett a kamera, hogyan került oda, stb.
zseniális az egész
a másik, amit kiemelnék, az a zene
szokták mondani, hogy az a jó film, ahol kb. fel sem tűnik… beleolvad a nagy egészbe
nos, itt olyan 5-10 perc után meg kellett néznem, hogy ki a zeneszerző, ugyanis annyira SOKAT ad a filmhez
majd figyeljétek meg!
sodor, feszültté tesz, stb. - és lehet, hogy nem kéne, hogy észrevegyem, de annyira markánsan JÓ, hogy nem tudok szó nélkül elmenni mellette
nem gagyi, horroros túlzásokkal, hanem úgy operál, hogy MAGADON veszed észre, hogy "basszus, miért vagyok ilyen türelmetlen, nincs is semmi izgalom még!"
az elején, amikor a srácok futnak a lövészárokban – ott tűnt fel először
van olyan is, hogy nincs zene, csak a madarak csiripelnek, stb. – de az is tudatos
és hogy ki ez az áldott tehetség?
Thomas Newman, aki SZINTÉN nem ma kezdte a szakmát
(’Kémek hídja’, ’Skyfall’, ’A remény bajnoka’, stb. – Sam M.-zel már dolgozott együtt)
ha pedig van egy jó operatőr, egy jó zeneszerző, egy jó sztori – az bőven félsiker
de őket egy jó rendező tudja jól összefogni
ez is tény
nem is véletlen a 9 jelölés és valszeg’ elviszi a 'Legjobb film' díját majd
mondanom sem kell, hogy a 3 fent emlegetett úriember mind-mind kapott jelölést
Newman nem biztos, hogy megnyeri, de Deakins tutira <3
és hogy tényleg ez lesz-e az idei nyerő film?
igen, nagyon nagy esélye van rá, hiszen az Oscaron szeretik azt, ha valami fontos témáról szól a film, ha ÜZEN valamit
itt meg ez a szitu
hogy én nekik adnám-e?
nem
de engem nem kérdeznek meg, az a baj :D
én nagyon bírtam a ’Joker’-t, de nem fogják egy ilyen típusú filmnek adni, ahol azt láthatjuk, ahogyan egy emberből egy pszicho- és szociopata gyilkos válik
ott van a ’Marriage Stroty’ – nálam AZ a legjobb film; toronymagasan
de abban sincs üzenet az Akadémia számára
hiszen „csak” egy válás története, igaz, hatalmas színészi alakításokkal
de nem fognak egy ilyet jutalmazni
tönkremegy egy házasság, elválnak, end of story (mondjuk, ennél SOKKAL több… de sztem. ők nem ezt nézik)
mindamellett, hogy sokszor én is annak a filmnek adtam volna a 'Legjobb fim' díját, ahogyan a bizottság tette (’Green Book’, ’Moonlight’ – egyértelműen!!), most mégis azt érzem, hogy nálam nem az ’1917’ kapná
megmondom, mi volt a bajom vele: hiába lepett meg folyton a történet, mert nagyon fordulatos, kalandos (tényleg azt hittem, hogy megy majd ez a 2 srác, és végig lelkiznek… ehhez képest már a 20. percben komoly fordulatok vannak), mégsem ért el a szívemig
tudom, nagy szavak
egyszer sem sírtam, nem érzékenyültem el
volt jópár olyan jelenet, ami igen hatásos és megható és drámai és fajsúlyos volt, nekem mégsem jött át
valahogy hatásvadásznak éreztem őket
mindent
bocsi, hogy ezt mondom…
és ebből leginkább is kilógott a lány és a baba sztorija, ami nagggggyon megható KELLETT VOLNA, hogy legyen
de nekem nem volt az
persze lehet, hogy mások bömböltek rajta, nem tudom
én a ’Judy’-n bőgtem, de még a ’Jojo Rabbit’-en is meghatódtam
itt semmin :(
pedig tudjátok, hogy nem vagyok kőszívű
nagyon nem… sőt, kicsit túl is szoktam csordulni… :P
a 2 főszereplő teljesen OK, de mégsem éreztem azt a nagy, átütő színészi alakítást
lehet, hogy cél is volt, hogy kicsit középszerűek legyenek (hiszen a keresztnevük is pl. csak a film végén derül ki)
Colin Firth és Benedict Cumberbatch megjelenik kb. 5-5 sorral – utóbbi nagyon jól játszik
a legjobban azonban – verjetek meg! ;) – Andrew Scottnak örültem, akit már a ’Sherlock’-ban is bírtam, de a ’Fleabag’ óta a szívem csücske <3
rohadt jó ebben a kis szerepben is
az meg, amikor whiskey-vel megáldja a két srácot… hát, az kész! (aki ismeri a ’Fleabag’-et (2. évad), vágja, mire gondolok… ;))
a sok-sok dráma (vagy drámának szánt) közül nekem az volt a legdrámaibb, amikor Schofield ül a kocsin a többi katonával, azok sztoriznak, ő meg csak mered maga elé (érthető okokból – de kivételesen nem spoilerezek)
picit talán csapongtam, de sztem. átjött a lényeg: nagyon jó film, a sztori tényleg visz magával, 1 percig sem unatkozol
profi minden szinten, hibátlan
de valahogy a lélek és a szív hiányzik belőle – pedig elvileg ott van benne, mert tele van mindenféle érzelmes jelenettel… de hozzám nem ért el
eskü, hogy teljesen OK hangulatban és állapotban néztem meg, szóval nem keresztbe font karral, szkeptikusan…
mégsem hatott meg :(
sztem. ennek ellenére az Akadémiát meghatja majd ;)
(Fotó: 1917.movie)
(2020. január 31.)
Szólj hozzá

1917 Sherlock Lopott idő Joker Az élet szép Benedict Cumberbatch Sam Mendes Skyfall Colin Firth Judy Ryan közlegény megmentése Moonlight Schindler listája Thomas Newman George MacKay Andrew Scott Sicario Kémek hídja Roger Deakins Jojo Rabbit Green Book A félszemű Dean-Charles Chapman Marriage Story Fleabag A remény bajnoka