2020. aug 07.

A díszvendég / Guest of Honour (2019)

írta: Petra mozizik
A díszvendég / Guest of Honour (2019)

guestofhonour2-lst399818.jpg

Atom Egoyan egy sokoldalú ember: ír, színészkedik, rendez, a színházban és a filmben is otthonosan mozog, és ezen kívül még zenét is szerez
szerintem ez hatalmas előny a filmkészítés során
mondhatni, kicsit (vagy nagyon) mindenhez ért, mindenre van rálátása
itt pl. a zenén ez nagyon-nagyon érezhető, ugyanis kitűnő – minden szempontból
egyrészt, mert domináns szerepet játszik benne, mint téma: zenetanárnő-tanítványa (akiből karmester és zeneszerző lesz) – halljuk, látjuk az ő előadásaikat, darabjaikat is
+ ugye van a klasszikus ’soundtrack’, ami Mychael Danna (’Pí élete’, ’Váratlan szépség’, ’A család kicsi kincse’ – hogy csak párat említsek a munkái közül…) tehetségét dicséri
ő amúgy nagyon jó barátja A. E.-nak, rengeteg (de lehet, hogy az összes?!) filmjéhez ő szerezte a muzsikát…
no, de mielőtt belemennék a részletekbe, még 1 gondolat erejéig maradnék az örmény származású kanadai rendezőnél
eddig sajna csak 2 filmet láttam tőle, de mindkettő piszkosul tetszett – más-más okokból
a ’Chloe - A kísértés iskolája’ többször is megy a TV-ben, bárki elcsípheti, és sokan talán nem is tudják, hogy a mester rendezése…
egy izgalmas, erotikus thriller – és ez nem csak egy jól hangzó műfai meghatározás, hanem igaz is rá :)
kiváló a 3 főszereplő, feszült, erotikus a hangulat és örültem neki, mert kb. az ’Elemi ösztön’ óta nem láttam jó erotikus thrillert
OK, itt a thriller-véna azért nem annyira durva, mert nincs benne gyilkosság, viszont a szálak és az érzelmek (na, ez az, ami nagyon „egoyanos” ;)) eléggé kuszák
szuper kis film!
a másik, amit láttam tőle, az a legendás ’Eljövendő szép napok’ (’The Sweet Hereafter’), amelynek (végre) tetszik a magyar címe is, de ennél sokkal fontosabb, hogy Cannes-ban 3 díjjal is jutalmazták – teljesen jogosan
ezt a filmet csak 1x láttam, de beleégett 1-1 jelenete az agyamba (apa-lánya…)
ez egy kisváros, ahol mindenki kussol, titkolózik
ahol furcsa, beteges viszonyok vannak – és a „nyakukba szakad” egy durva baleset, viszont valahogy mégsem akar senki semmit csinálni (kivéve az ügyvédet)
brutál erős film, álomszerű, sárgás-barnás képekkel, amik kontrasztban vannak a kinti fehér-szürke, fagyos (jeges) világgal
mestermű, komolyan
nem véletlen, hogy a szakma is elismerte, sőt, Oscarra is jelölték
tény: nem vagyok A. E.-szakértő, mint látjátok, de ez a 2 film azért elég bizalmat szavazott irányába
és erre jött a mostani mozi, amit 2019-ben már bemutattak a Velencei Filmfesztiválon, de csak most jutott el hozzánk…
ha röviden és gyorsan kéne válaszolnom, hogy tetszett-e a film, mindenképpen egy határozott igent mondanék
nem azt mondom, hogy lerágtam a 10 körmömet vagy ilyesmi, viszont a két főszereplő lelki vívódásait csodásan bemutatja
rejtély van bőven (ha nem is túl nagyok), viszont nem egy krimi szintjén
több kérdésre is keressük a választ (spoiler-alert!)
amelyek fokozatosan derülnek ki...
Veronica miért ül a börtönben?
jogos-e, amivel vádolják? (szexuális zaklatás – diákjai)
mi az, ami miatt ő bent akar maradni, mi miatt bűnhődik?
miben, hogyan halt meg az anyja?
tényleg megcsalta-e az apja az anyját, volt viszonya a zongoratanárnőjével?
miben, hogyan halt meg az apja?
a fentiek közül csak az utolsóra nem tudjuk meg a választ, sajna – bennem ez hiányérzetet okozott
a csaj visszaemlékezései kapcsán ismerjük meg az apját (a temetése apropóján a pap (Luke Wilson) tesz fel neki kérdéseket) és nekem ez fura, hogy odáig nem jut el a mesélés, hogy ő mikor szabadult ki a börtönből, volt-e utána lehetősége az apjával lenni, stb.
én arra tippelek, hogy a pasi öngyilkos lett, hiszen viszonylag fiatal volt még, amikor „eltűnt” (mondjuk az egy szép jelenet…), és tudjuk, hogy „kissé” ki volt bukva
a feleségét Tennille Read alakítja – gyönyörű nő
a lány (Veronica) Laysla De Oliveira, aki szintén csodaszép és nagyon jól játszik (róla, a karakteréről még mesélek)
az apa pedig – legnagyobb örömömre - David Thewlis, akit a ’Fargo’ sorozat 3. évada kapcsán már méltattam
ott egy undor pasit játszik, de nagyon jól :D
itt pedig egy eleinte igen boldog, érzelmes, szerelmes férjet és apát, aki a felesége halála (rák) után/alatt bevállal egy viszont (a felesége tudtával és beleegyezésével), de sajnos azt a nőt is hamar elveszíti egy tragédia kapcsán (amit a lánya okozott, de ezt ő nem tudja akkor)
étteremtulajdonosból egy kiábrándult, depis étterem-ellenőr (értsd: KÖJÁL/ÁNTSZ) lesz, aki eleinte még precízen végzi a munkáját – szigorú, nagyon is, de tud kegyes is lenni
(mellékesen tök igaza van a kritikák kapcsán ;))
nem érti, hogy a csodálatos lánya, ez a zenei tehetség, ez az érzékeny nő hogyan követhetett el szexuális zaklatást és pont a kiskorú diákjaival
ahogy jár be hozzá a börtönbe, folyton kérdezi, faggatja és egyre több titokra fény derül
válaszokat és megoldásokat kap
a végére konkrétan mindent megtud (hogy valósak-e a vádak (nem), és azt is, hogy akkor MIÉRT akar a csaj önkéntesen a börtönben ülni?!)
ő próbálna segíteni neki, kihozni onnan, de V. nem akarja
(mondjuk, itt erősen felmerült bennem a rendőrség hatékonysága (zéró), akiknek elég lett volna alaposan lecsekkolni a chat-üzenetek elküldésének idejét és máris tudhatták volna, hogy NEM V. küldte őket, hiszen ő akkor épp vezényelt…
az is nonszensz, hogy a „zaklatás áldozatait” (a 2 srácot) nem hallgatták ki
mi???
csak azért, mert V. bűnösnek vallotta magát, az nekik OK? már mehet is a börtönbe?!)
szegény édesapát annyira elkeseríti ez, hogy a lánya ártatlanul vezekel + a saját drámája (2 nő elvesztése), hogy az idegei lassan felmondják a szolgálatot és elkezd kicseszni az éttermekkel
mármint, tudatosan, Ő helyez el ezt-azt, kötözködik, stb.
aztán van egy durva ’meltdown’-ja, amikor részegen kipakol egy vendégsereg előtt az életéről (innen a film címe – ő a nem kívánt „díszvendég” a partin), a tulaj lefilmezi és elküldi a zsaruknak
ismét csak a rendőrséget kérdőjelezném itt meg: az, ha vki. beiszik, részeg és elkezd fenyegetőzni, hogy megöli azt az embert, aki börtönbe juttatta a lányát (kinyomozza, hogy ki küldte az üzeneteket a nevében és miért) – akkor annál másnap tényleg megjelenik a rendőrség, vádaskodva?
ez komoly?!
én nem hiszem, hogy ez így lenne
vicc!!
a nevét sem tudja a pasinak, sem azt, hogy hol lakik…
sajnos a számomra oly kedves és igen nagyszerű alakítást (irtózatosan vicces, amikor vizsgálódik, keresi a hibákat; sokszor hangosan nevettem rajta, komolyan – de nagyon jól alakítja a megtört, reményvesztett embert is) nyújtó apának a története idáig jut, mondom, nem derül ki, hogy halt meg
az azért sztem. (sajnos) adhatott neki egy lökést, amikor a lánya a börtönben azzal vádolta meg, hogy kb. mindennek ő az oka, miatta lett ilyen 
igaz, hozzáteszi, hogy a jót is tőle kapta, de azért az 99%-ban gyomros…
na, és itt jön el az, amin én lázongok!! a csaj karaktere!
az apát értem, megértem, elfogadom, hiteles
viszont a csaj (Veronica) nem százas
OK, hogy 8-9 évesként rájött arra, hogy az apja és a zong.tanárnője között viszony van (nem tudva az igazat, hogy az apja az anyja beleegyezésével tette mindezt)
érthető, hogy ez nagyon felkavarta, hiszen az anyja haldoklott a rákban
de az, hogy csak azért, hogy ez a nő ne legyen az új anyukája, hagyja meghalni (cigaretta, elaludt, leégett a ház)?!
ezt nem lehet az apjára vagy a nevelésre „kenni”
az apja nagyon szerette, semmi olyan nem derült ki, hogy ez a kislány szenvedett volna, vagy xar élete, megnyomorított sorsa lett volna a szülei mellett
MAJD ezek után összejön a miatta meghalt nő fiával (a nagyon helyes Gage Munroe) (gyerekként is tetszett már neki) és sok-sok évvel később ezt elmondja neki?!
eleve: mennyire kell betegnek lenni ahhoz és nem érezni a bűntudatot, hogy „nyugodtan” viszonyt ápoljon ezzel a fiúval?!
nem is értem…
a srác öngyilkos lesz – az igazság miatt
furán hangzik, hogy ezt mondom, de valahol megértem :(
világos, hogy senki ne tegyen ilyet… senki…
de az, hogy ennyire kiborul, az érthető
a csaj még ezek után is éli tovább az életét, nem meséli ezt el senkinek és sokkal, évekkel később EMIATT vállalja magára a zaklatási balhét – hogy bűnhődjön
ideje volt, mit ne mondjak
de azt, hogy lelkileg így megborult, szerintem nem indokolhatja az apja viselkedésével
komoly, komoly bajok vannak vele
ez mondjuk abból is kiderül, ahogyan azt a szitut kezeli, hogy a buszsofőr írogatott a nevében a fiúnak (Clive – a szexi Alexandre Bourgeois)
a fiúkat (Clive + egy haverja) belevonva revansot akar, meg akarja szívatni a pasit
egy érett tanárnő nem tenne ilyet, hanem jelentené az esetet
na, szóval a csajjal nem szimpatizáltam, mint látjátok
ettől még szép és jól is játszik
de én végig az apával voltam… <3
lehet, hogy velem vannak bajok, passz :D
nekem az sem jelentett ebből "feloldást", hogy végül megértette az apját, szép temetést rendezett és eljátszotta a darabot, amit kislányként írt - neki dedikálva
nem volt katarzis
mármint a zeneszám szép (mid-credits-ben hallható, várjátok meg!), de ennyi...
a film lassan és izgalmasan bontakozik ki a szemünk előtt, szépen fel van építve
csodás a város, az ősz, a sárga levelek (kicsit talán túl is van tolva a szín :P) és a drámai hatás mellett tényleg sok a fekete humor – köszönhetően D. T. karakterének
öröm volt látni őt, komolyan <3
’A díszvendég’ 2 ember és környezetének drámája, karaktereinek bemutatása és változása 
egy elég nagy lelki utazás, amit mi is átélhetünk velük, biztonságosan, a puha székeinkből
én továbbra is szeretem, tisztelem és becsülöm Egoyan mestert
szerintem méltó a munkásságához…
* köszi Zsuzsinak és a Cirko Filmnek a moziélményért!
(Fotó: film.list.co.uk)
(2020. augusztus 7.)
Szólj hozzá

Chloe David Thewlis Fargo Luke Wilson A család kicsi kincse Atom Egoyan Elemi ösztön Pí élete Váratlan szépség Fargo 3. évad Mychael Danna Laysla De Oliveira A díszvendég Guest of Honour Gage Munroe Tennille Read Alexandre Bourgeois Chloe - A kísértés iskolája Eljövendő szép napok The Sweet Hereafter