2022. ápr 30.

13 okom volt (1. évad) / 13 Reasons Why (season 1) (2017)

írta: Petra mozizik
13 okom volt (1. évad) / 13 Reasons Why (season 1) (2017)

31whyjp-videosixteenbyninejumbo1600.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
nem egy egyszerű, kedves, cuki, romantikus tini-sorozat ez
ó, nagyon nem
nem könnyű nézni, pláne akkor nem, ha te is átmentél ilyenen
illetve, nem is tudom, van-e olyan, aki nem ment át ezen, vagy hasonlókon
biztosan… a szerencsések…
a menők
az erős oldal…
és ez nagyon szomorú
szomorú volt akkor is, amikor én kamasz és középiskolás voltam és szomorú most is, hiszen a bullying (az iskolai zaklatás) itt van velünk mind a mai napi
és nem csak középsuliban, már előbb is elkezdődik…
bele tudnak szállni azért valakibe, mert nem elég trendi, mert jól tanul/túl okos (könyvmoly), mert k**vás (vagy lehet, hogy nem az, de azt terjesztik róla)… igazából mindenre lehet „okot” találni
magyarázatot – na, azt nem :(
nem tudom, mi a jó abban, ha valakit nyilvánosan alázol, megszégyenítesz egy egész iskola vagy egy kisebb közösség előtt?! (és ma már a neten is – a mai fiataloknak még ez is bejött pluszban… rettenetes :()
vannak az ötletgazdák, a kivitelezők és a közönség (én csak így hívom őket) – mindegyik hibás, mindegyik bűnös
az első kettő sok esetben u.az/u.azok
a közönség alatt most nem az egész iskolát értem, aki előtt mondjuk történik egy nyilvános megalázás, hiszen ők tényleg „csak” épp ott voltak; hanem azokat a gyerekeket, akik kvázi tapsolnak a barátaik (már ha ez barátság…) „remek” kis szivatásaihoz…
és persze mossák kezüket, hogy ők semmit nem csináltak
ja, csak tudtak róla, ott voltak, nézték, hagyták (!) és valószínűleg élvezték is
szerintem mindhárom típus gáz, és nekem nincs különbség köztük
mindegyik hibás
azok a szerencsétlenek (és ez a diáksereg jó nagy %-a), akik meg elszenvedik ezt, nem tudnak hova fordulni
szülők?! az ciki, hiszen kamasz vagy, nem mész oda sírni, panaszkodni…
tanárok?! nem akarsz kis áruló lenni
maradnak a barátok, vagy te, saját magadnak :(
és bizony ebben a sötét állapotban az ember el tud jutni oda, mint a sorozat főszereplője, Hannah (Katherine Langford), aki öngyilkos lesz
ebben az egész sorozatban – és ez nagyon-nagyon drámai – semmi túlzás nincs
been there, done that… vagyis csak majdnem, de nem sokon múlt :(
Hannah 13 okot talált (hajjaj, szerintem nekem lett volna több is…), amiért véget vetett az életének
ezek mind 1-1 emberhez kötődnek, kisebb-nagyobb mértékben, nem azonos súlyossággal – de végül is, az egyik „rakódott” a másikra, és az tud nagyon sok lenni…
teljesen pontosan 12 ok ez, hiszen egy fiú rákerült a kazettára (magnókazira veszi a hangos naplóját, ahol mindent elmagyaráz, elmesél), őt nagyon kedvelte, ő nem igazi bűnös…
van köztük „klasszikus” bullying, meg egyszerű csalódás is (barát elhagyja, összevesznek stb.)
olyan is, aki nem kapja meg őt
hiába próbál kedves lenni vele a srác, közeledni felé, addigra H. már úgy kivan, hogy nem is feltételez tiszta szándékot a részéről…
a lány elküldi nagyon csúnyán, a srác pedig emiatt áll bosszút (ami igazából csak egy kis szemétkedés… nem az övé a legsúlyosabb bűn, az tuti)
csalódni rengeteg emberben és rengeteg ok miatt lehet
és a bullying-nak is sok fajtája van
senki nem nyomja a fejét a WC-kagylóba, nem zárják be az iskolai szekrénybe – ahogy ezt filmekben láthatjuk -, hiszen ő egy lány
de sokan tehetnek róla, hogy végül ide jutott és megteszi – mindamellett, hogy ez az Ő döntése volt, ő választotta ezt az utat, hogy kicsekkol az életből :(
a részek egyre durvábbak lesznek, egyre fokozódik a negatív hangulat, és az utolsó 2-3 részben már olyan dolgok történnek, amelyeket konkrétan nehéz nézni is (amikor öngyilkos lesz, azt áttekertem)
egy ismerősöm, egy kedves barátnőm lett öngyilkos pár éve – ő nem kamaszként, hanem felnőttként… a mai napig is rettenetesen felzaklat ez a történet, és beszélni is nehéz róla (nem is fogok)
de mivel a saját bőrömön is tapasztaltam ezt, megérintett a szele, tudom, hogy ezt SOHA nem szabad lekezelni, félvállról venni, kamaszos „hóbortnak”, esetleg lázadásnak tartani…
aki erről beszél, az esélyes, hogy meg is teszi… vagy megpróbálja
és aki megpróbálta, de nem jött össze neki… nos, van (elég sokszor), hogy újra megpróbálja
és van, hogy akkor már sikerül :(
nagyon kell figyelni ezekre az emberekre, óvni, félteni őket, beszélni velük, szeretni őket… és szakemberre bízni, ha annyira komoly már a dolog (és sok esetben az…)
hiszen az, amikor egy légüres térben és sötétségben élsz, amikor már nem érint meg semmilyen (lelki vagy fizikai) fájdalom, amikor már minden mindegy… az szörnyű
oda jutsz, hogy ez már soha nem lesz jobb és valószínűleg a világ is jobban jár azzal, ha nem vagy, hiszen folyamatosan beléd szállnak, ezt a visszajelzést kapod, hogy nem vagy elég jó, nem kellesz…
és jöhet ilyenkor bárki az ezo-maszlaggal, hogy ha már lent vagy koppra az alján, onnan csak felfelé vezet az út… aha, igen…
persze, ez így van, de próbálj erről meggyőzni egy depressziós embert :(
amíg néztem a sorozatot, rengeteg (rossz) emlék feljött bennem, és úgy voltam vele, hogy amikor írom majd a kritikát, papírra is vetem őket – de most úgy érzem, nem kell, nincs értelme
korábban, már másik írásomban is céloztam a múltamnak erre a csöppet sem kellemes időszakára, ami kb. 3 éven át tartott, aztán egy „véletlennek” (amiben nem hiszek :P) köszönhetően végül mégsem váltottam iskolát, nem menekültem el, maradtam, de már megkeményített szívvel
ami azóta sem múlt el…
persze, azóta is ért bántás az élet minden területén, xar dolgok, elhagytak pasik, barátok, meghaltak számomra fontos emberek, de azt hiszem semmi nem volt annyira rossz és tartós, mint ami ott volt
tényleg csoda, hogy túléltem – és azt hiszem, ez csak részben múlt rajtam
sok embernek köszönhetem ezt…
hiába néztem most vissza, hiába tört ez fel belőlem – aki bocsánatot kért azóta (2 ember, kettő!!!), azoknak rég megbocsátottam (és tényleg nincs már harag bennem), a többiekkel azonban nem akarok közösködni, jópofozni és úgy tenni, mintha mi sem történt volna
egy ideig ezt csináltam, de már nem akarom…
ők nyugodtan alszanak, abban biztos vagyok
és úgy, hogy messze nem csak engem bántottak, óóó, nem-nem, nagyon nem (és még csak azt sem mondhatom, hogy velem voltak a legdurvábbak)
tudjátok, néha az is nehéz, hogy középen maradj
hogy jól tanulj, de próbálj ÉLNI is (hiszen most vagy kamasz!!)
pasizni, kijárni, bulizni, kicsit inni-cigizni, mindent kipróbálni
van, aki konstansan tud jó tanuló és tanárok kedvence lenni (őket is bántják; őket sokszor…), a másik oldal pedig a menő-bulizós-sportolós nagyhangú fiúk és lányok
na, oda tartozni, oda bekerülni nem megy csak úgy…
és te, aki ezt is, azt is csinálnád, mind a két vonal megvan benned – sehova nem illesz be (mindamellett az okos gyerekek nem igazán lesznek bully-k, lássuk be… nem belőlük kerülnek ki a bántalmazók), és csak vergődsz
sokáig és hosszasan ragozhatnám – aki átélte, tudja, miről beszélek
aki meg csinálta, az akkor is lexarta, és valszeg’ most is
saját siralmaim után térjünk rá magára a sorozatra, aminek 2017-ben jött ki az első évada (köszi, Aliz az ajánlást! nagyon szerettem!! tényleg szuper volt!) egy 2007-ben megjelent könyv (író: Jay Asher) alapján
van még 3 évada, úgy hallottam, azok messze nem ilyen jók, mégis, maga az, hogy ezzel a témával ennyire nyíltan foglalkoznak, az dicséretes
sok vita volt körülötte anno, készült is egy ’Beyond the Reasons’ beszélgetős-film az első 3 évad után, amiben kivesézték a történteket, illetve folyamatosan tolták, hogy aki bajban van, öngyilkosságon gondolkodik, hová, kihez fordulhat
tényleg elindított valamit ez az egész
és ez jó
bármennyire is kellemetlen és nehéz, de KELL erről beszélni, muszáj ezzel foglalkozni
el kell, hogy jusson a fiatalokhoz, az érintettekhez, de szerintem ugyanilyen fontos, hogy a szülőkhöz és a tanárokhoz is…
mind a Hannah-t alakító színésznő, mind a kis barátját (Clay) játszó Dylan Minnette jól és hitelesen játszik, bár nekem kicsit fura (inkább: nehezen hihető) ez a szerelem…
a TOP kedvencem azonban Alex volt (Miles Heizer), a hidrogénszőke haja, de elsősorban az egyénisége miatt
mint látjuk, benne felébred az egészséges bűntudat, nagyon bánja, amit tett, és abba is bepillantást nyerünk, hogy ő miben, hogyan él (talán nem csak nekem ugrott be az ’Amerikai szépség’-ből Ricky (Wes Bentley) és az ő apjának viszonya…)
Clay karaktere tőlem iszonyat messze áll, idegesítő, de hogy jól játszik, az vitán felül áll
nagyon tetszettek a változásai is, amikor ebből a kis geek-különc állapotból kifakad, kiakad, tombol, meg utána, ahogy elkezdi a bosszúhadjáratát
amivel nem értek egyet, nem legitimalizálom, de jól hozta…
(még akkor is, ha a könyvben nem így van, ott abszolút nem áll bosszút senkin, ja, és jogi eljárás sincs, sőt, igazából Hannah szülei sincsenek nagyon a képben – mondjuk, nekem ez bejött, Kate Walsh pedig zseniális az anya szerepében…
további eltérés, hogy a regényben Clay nem ennyire szenvedve, darabokban hallgatja végig a kazettát, hanem 1 este alatt (ahogy itt, a sorozatban Alex), ami tök LOGIKUS!!! engem ez a tutyimutyisága nagyon kiakasztott, de persze, értem: ezzel lehetett picit belassítani az egyes részek között… de full idegesített!
az is másként van, ahogy H. öngyilkos lesz… a könyvben túladagolja magát gyógyszerekkel… ezt, ami itt van, látni sem bírtam :()
a sorozat vége felé sok olyan rész és villanás volt, ami aggodalomra adott okott
egyrészt, azt hittem, hogy Tyler az, akit lelőttek… majd kiderült, hogy ez a pisztolyos dolog is öngyilkosság volt, nem gyilkosság
és hogy Alex az…
na, ezen full kivoltam
az is felmerült bennem, hogy Justin lőtt le valakit (elsősorban Bryce-ra tippeltem), hiszen látjuk, hogy amikor végleg lelép otthonról, eltesz egy fegyvert is
ennél sokkal aggasztóbb Tyler „fotógalériája”, a kicsíptetett fotók – amelyek közül leveszi Alexet (azok után, hogy A. megvédi, kiáll mellette a folyosón)
de, mint látjuk, Clay képe ott van, és marad is – és tudjuk, hogy rá haragszik, hiszen C. nagyon durván kiszúrt vele
egy láda a szobájában meg telepakolva (!!) fegyverekkel – na, az full para volt
biztosan mindenkinek az jutott eszébe, ami nekem – az iskolai lövöldözések
mondom, ő most fog ebből párat, bemegy, és mindenkit lelő, aki valaha is betett neki
és nem tudom, megteszi-e… van még pár évad
más tippem nincs, hogy miért van nála ennyi fegyver, és mi a célja velük :(
van még itt pár rejtély és kérdőjel – és nem is baj, ha nem csak H. és C. sztorijával megyünk tovább
érdekel, mi van, mi lesz Alexszel, meg a többiekkel is
remélem, nem lesz annyira rossz a 2. évad, mint mondták… :(
(Fotó: nytimes.com)
(2022. április 30.)
Szólj hozzá

sorozat series Jay Asher Kate Walsh Tizenhárom okom volt Dylan Minnette 13 okom volt 13 Reasons Why Katherine Langford Ross Butler Miles Heizer Devin Druid Brandon Flynn Thirteen Reasons Why Justin Prentice