2022. sze 04.

Nem / Nope (2022)

írta: Petra mozizik
Nem / Nope (2022)

nope-trio.jpg

a mai napig parázs viták mennek arról, hogy akkor jó film-e a ’Nope’ vagy sem
egyáltalán, hogy horror-e?!
az utóbbira én egyértelmű igen választ adnék – ha nem is a hagyományos (nem olyan „Halloweenes”), hanem olyan „Jordan Peele-es” módon az :P
az első fogósabb kérdés – de érkezik majd arra is a válasz ;)
nem tudom, ki mennyire követi J. P. munkásságát, láttátok-e a korábbi filmjeit – ’Get Out’ és ’Us’
mindkettőről hosszan írtam a blogon, különösen az utóbbiról, mert ott elég sok a magyarázni való…
nagyon szerettem az ’Us’-t
iszonyú különleges horror, de az tényleg AZ, nincs kérdés (sok-sok gyilkolással…)
parás, izgis, de közben igen, a háttérben ott az üzenet, a magyarázat, az okok… viszont ha valaki azokat félre is teszi, nem néz utána, nem érdekli (amúgy ezeket is mind részletesen leírtam, pl., hogy mi volt az a fura kézfogásos akció…), még akkor IS egy jó horror
a ’Tűnj el!’ már nem volt ennyire egyértelmű
a kritikámban én magam sem tudtam eldönteni, hogy szeressem-e vagy ne :)
horrornak nem volt igazi horror, max. az utolsó 10 perce, de a végén van egy ütős csavar és az nagyon tetszett – újraértelmezed a filmet
azt éreztem, hogy annyira azért nem volt jó, hogy megint megnézzem, de rendezői debütálásnak (különösen az igen érdekes témaválasztás miatt) nagyon ütős volt
de az ’Us’ (’Mi’) nem hagyott bennem kérdőjeleket Peele kapcsán
nos, így óriási reményekkel és várakozással ültem le megnézni a ’Nope’-ot, próbálva kerülni minden kritikát
sajnos így is belefutottam abba, hogy ismerőseim lehúzzák, és olyan szalagcímekbe is, amelyek az egekig méltatják
háááát, Gyerekek, belemegyek mindjárt a részletekbe, de tudom, hogy ti is arra vagytok kíváncsiak, hogy akkor bejött-e vagy sem
és bocsi, ismét nem tudok egyértelmű választ adni… a mai napig sem, pedig már a hét elején megnéztem
yes and no… vagy no and yes
vegyes, nagyon vegyes!!
a vizualitása, a parakeltés, az egész suspence szuper, HA éppen van
de sok-sok-sok perc pereg le anélkül, hogy bármi is történne és kb. szétunod az életedet
itt is megvan a rejtély, arról is, hogy mi ez az izé (amúgy egy UFÓ, ami felszippant és megesz élőlényeket – minden mást pedig „kiköp”, visszaböfög a Földre), épp hol van, mit csinál
meg mellette egy nagy adag múltidézés és pláne (engem ez izgatott a leginkább!! :P) Gordy, a csimpánz rejtélye (a gordiuszi csomó, mondhatnám… :P bocs!!), hogy ő hogy a csudába kerül ide, és mi köze az egészhez – de erre is jövök majd a válasszal
bevallom, nem mindent tudtam értelmezni, átlátni, hogy mi micsoda, mire utal, de ahogy az első két film esetében, J. P. most is szívesen nyilatkozott erről (vagyis a „mire gondolt a költő?” megfejtést nyert)
persze, jó az, ha mindenki azt gondol, amit akar, ha mindenkinek megvan a saját magyarázata és lehet, hogy nem is fontos tudni, hogy maga az író-rendező mit minek szánt, de engem érdekelt
kezdjük azzal – mert ez tényleg érdekes –, hogy múltidézés:
amikor Em (Keke Palmer – aki szuperül játszik, de úgy pörög, hogy néha idegbajt kaptam tőle… :P szemben a lassított mozgású tesójával :)) előadást tart a filmstúdióban arról, hogy hogyan bánjanak a lovukkal, mire kell vigyázni, elmondja a valaha készült legelső film történetét:
Eadweard Muybridge volt az ősük, ő az, aki lovagol az ’Animal Locomotion’ elnevezésű fekete-fehér kisfilmben, ami igazából fotók gyors egymásutánjából áll össze
ismét előjön a fekete/afroamerikai szál Peele-nél, és ez gondolom, minden filmjében így lesz (és eddig is így volt)
ő ezt a zászlajára tűzte és nincs is ezzel semmi baj
itt is emléket szeretne állítani annak, hogy magyarán az első FILMEN a főszereplő egy fekete zsoké volt és sajnos senki nem emlékszik a nevére (mondjuk, nem túl egyszerű megjegyezni – de ez nem lehet indok… ;))
Em ez feleleveníti, elmondja, hogy rokonuk volt, és ezzel megvan az emlék, a mérföldkő a filmkészítésben
szóval, amikor előjön az, hogy akarnak egy „Oprah-pillanatot” (elsőre az sem volt egyértelmű túlzottan: meghal az apjuk, gyászolnak, főleg a bratyó, majd eltelik pár hónap és az a remek ötletük támad, hogy leforgatják az UFO-t, hogy bekerüljenek Oprah műsorába… csak néztem, mondom, „hű, ez aztán a „méltó” dolog, amit a gyászban tenni lehet…”) – nos, akkor erre utalt a rendező
hogy ők, a testvérpár is nyomot akarnak hagyni a filmgyártás történetében
én azt hittem, fontosabb szempont, hogy megmentsék a csőd szélén álló farmot, de ezek szerint nem :P
de az ott tényleg faramuci volt
történik ez a sztori a faterral (meghal, mert az égből aláhull egy pénzérme, ami beleáll a szemébe és az agyába… no komment… :P), majd megy a depi, aztán snitt, és felvásárolják (nem tudom, miből…) a fél „MediaMarkt”-ot, hogy forgassanak
sajnos ilyen meg olyan okok miatt nem jön össze a jó felvétel és segítségül hívják Antlers Holstot (öröm volt látni Michael Wincottot ebben a szerepben ;)), akiről látjuk, hogy szeret vadállatokat forgatni, amint épp egymást gyilkolják, ölik
és hopp, itt visszakanyarodnék a bonyi nevű Eadweard Muybridge-hez, akiről olvastam, hogy ez a bizonyos szereplése mellett természetfotós volt és hasonló dolgokat fotózott, mint Antlers
(az meg csak egy mellékes, de azért elég fontos dolog, hogy megölte a felesége szeretőjét és a bíróságon azt próbálták bizonyítani, hogy őrült volt és azért tette – hiszen az csak őrült lehet, aki ilyen életveszélyes helyzetekbe keveredik a vadállatok közelében, csak azért, hogy lőjön egy jó kockát… szóval a gyilkosságot sem gondolta át ép ésszel...)
ez amúgy egy nagyon izgi infó, de NEM derül ki a filmből – pedig sokat hozzátenne
A. Holst karaktere szempontjából is – aki szintén (szó szerint) az életét adja egy jó képkockáért + ő is vadállatokat filmez –, de a fim egésze szempontjából is
no, de rátérek arra, hogy magának J. Peele-nek miről is szól ez a film (amúgy egy nagyon ismert jelenségről): amikor baleset van az utakon, az emberek hajlamosak lassítani, megállni, fotózni, videózni, vagyis – ahogy ő fogalmazott –, hogy részesei lehessenek egy „awful spectacle”-nek
ezt mind tudjuk, és szerintem mindenkit elborzaszt ez a tény
hogy a vér kell, a halál
elég, ha megnézzük a Híradókat – az első 20 perc csak ez: balesetek, halálesetek, „megölte a szomszédját egy csavarhúzóval”… és hasonló témák (én csak úgy hívom, „Kék fény”)
Peele erre szeretett volna fókuszálni, ezt kihangsúlyozni – ergo, neki ez a film üzenete: „hé, emberek, nem jól van ez így!”
ezzel egyetértek, de bevallom, reméltem, hogy ennél azért picit többről szól majd…
hm…
és jöjjön a kedvenc rejtélyem: Gordy
mikor kiléptem a moziból, voltak bennem kérdőjelek (nem kevés), de elsősorban Gordy szerepe kapcsán – hogy ő most mi a francnak kellett ide?!
azt vágom, értem, hogy végül is ő is egy vadállat, aki megvadult és tombolt (na, AZ bőven horror, ha nem is látjuk a konkrét dolgokat…) – vagyis, ne piszkáljuk fel a természetet, ne hergeljük, tiszteljük a vadállatokat – mert visszavághatnak…
(és végül is a filmben is azok élik túl, akik nem néznek rá a „vadállat” UFO-ra (igen, vágom, hogy mennyire szürreális, amit leírtam :)), vagyis „tisztelik”, vagy még inkább: tiszteletben tartják a játékszabályait…)
de érdekelt, hogy miért volt fontos ez a Gordy-szál
triviális a magyarázat, de hősiesen bevallom, ezt nem vágtam :(
nos, ennek a vonalnak is van egy valóságalapja: 2009-ben volt egy olyan TV-műsor, amiben szerepelt egy csimpánz, Travis, aki megtámadott egy nőt, aki csúnyán megsérült (a majmot ott is lelőtték)
nem mellékesen, a nő (Carla) lefátyolozva megjelent Oprah showjában – és bumm, máris itt a kettős kapcsolat – az Oprah-szál + a lefátyolozott, csúnya arcú nő Ricky (Steven Yeun) műsoránál a nézőközönség soraiban
és hogy a múltbéli kapcsolódás mellett mi ez a Gordy-szál?!
az, amire végül is részben magamtól is rájöttem: hogy ne packázz a természettel
Ricky fiatalon túlélte a csimpánz támadását, hiszen ők „barátok” voltak Gordy-val… majdnem megvolt az ökölpacsi is Gordy gyilkolászása után – ergo, Ricky úgy gondolja, hogy valamiért ő „jóban van” ezekkel a lényeggel, őt nem bántják, tudja kezelni őket; biztos így lesz majd az UFO-val is
ezért van a show, amibe oly bátran beleáll – és úgy tűnik, sikeresen is működik – nos, addig, amíg nem… :P
amíg be nem üt az apokalipszis
na, ott „jóllakatják” a szörnyet, az tuti
utána meg megy a fölös tárgyak kiköpködése :P
szóval, nagyjából ennyi a „megfejtés”, Gyerekek – múltidézés, emlék állítása egy fekete „sztárnak” (well…) és hogy milyenek az emberek: ugranak a vérre, a katasztrófára, nem tisztelik a természetet
ennél tényleg többet vártam volna ettől az új filmtől
talán joggal
hiszen a második (’Us’) nekem elég magasra tette a lécet – és minden szálat, Easter Egg-et, utalást levezettem a filmkritikámban…
igen, EZ csalódás volt
ahogy az elején írtam: nem vitatom a látványt, azt ötös
alapvetően jók a szereplők, Daniel Kaluuya lassan mozog, a szeme fehérje világít (sok jelentben erre épített a rendező), Keke Palmer pörög, mint a motolla – ami nekem túl sok volt
Steven Yeun okés, de semmi extra
Michael Wincott meg a tökéletes rosszfiú minden filmben (imádtam Moxikaként) – ha itt nem is feltétlenül rossz (mert nem az), de csak megszívja itt is
hiszen a lehetetlent akarja lefilmezni, majd a halálba vonulás közepette bejelenti, hogy nem méltó rá és talán nem is lehet ezt megcsinálni (aztán végül Emnek csak sikerül…)
Brandon Perea (a tech guy a boltóból) meg cuki volt, szorítottam, hogy ne haljon meg
ja, és a majmot egy Terry Notary nevű pasi alakítja :P
és még egy aprócska cameo: a motoros, aki megjelenik a farmon, hogy filmezzen ugyan nem személyesen Nicolas Cage – de a hangja ő ;)
jóóó, azért még ki lehet emelni olyan apróságokat, hogy Em, vagyis Emerald neve ugye a drágakőre utal, ami zöld – sok-sok zöld ruhát visel…
OJ meg a rövidítése az orange juice-nak Amerikában – nos, OJ sok narancssárgát visel…
de ezek olyan dolgok, amiket nem én fedeztem fel, hanem olvastam – nem akarnék más megfejtéseivel arcoskodni… ;)
Peele figyel ezekre a dolgokra, a többi filmjében is így tett – tele van szimbolikával, metaforával, utalásokkal
nagyon alapos, és ezt bírom benne
nem tudom, mi lesz a mester következő rendezése, egyelőre két olyan projektet találtam, amiben benne van/lesz (íróként, producerként stb.)
kíváncsian várom, mi lesz majd a film, amit rendez is… és remélem, akkorát üt, mint az ’Us’
mert ez picit nekem (ahogy másoknak is) olyan „nope” volt… :(

(Fotó: eunw.eu)

(2022. szeptember 4.)

Szólj hozzá

1492 Halloween Nicolas Cage Us Mi Nem Oprah Steven Yeun Michael Wincott Terry Notary Daniel Kaluuya Keke Palmer Jordan Peele Get Out Tűnj el! Tűnj el Nope Brandon Perea Eadweard Muybridge Animal Locomotion A paradicsom meghódítása