Konklávé / Conclave (2024)

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott
a ’Conclave’-et lehetetlenség volt NEM észrevenni a téli díjátadó-szezonban
millió jelölés (ami már magában is TÉNYLEG megtisztelő) és megannyi elnyert díj…
egy ismerősöm (E.) és egy FB-követőm (P.) is mondta, írta, hogy nagyon jó, és terveztem is a megnézését, de olyan nagyon azért nem siettem vele
akkor kaptam fel markánsan a fejem, amikor elnyert a BAFTA-díjat, mint LEGJOBB FILM (de még mellette is számos más szobrot is bezsebelt)
hú, mondom, ez a film tutira tud valamit, ha a sok másik (és jobban hype-olt) film mellett ezt/őket hozták ki nyertesként
úgyhogy megnéztem; még az Oscar előtt, és egy ponton át is futott bennem, hogy ugyan senki nem tartja esélyesnek (és sztem. sem ez lesz a Legjobb film kategória nyertese), de ha igazán BÁTRAK lennének, ezt hoznák ki… jelen helyzetben meg pláne…
nem ezt hozták is, nincs is ezzel semmi gond (végül ott csak 1 díjat nyertek, a forgatókönyvért (Peter Straughan))
viszont, hogy fontos film, az tuti, és hogy NAGYON (!!!) BÁTOR (!!!), az meg pláne tuti
párszor még leírom ezt a szót sztem. :P
jogosan merül fel a kérdés, hogy miért csak most írok róla?!
nos, azért, mert nem mertem, most sem merek igazán (belemenni, a lényegbe biztosan nem), de minden tiszteletem azoké, akik kiállnak fontos eszmék és üzenetek mellett
gyáva vagyok, ennyi… :(
és hogy mitől félek? attól, hogy ma erről beszélni, írni, egyáltalán véleményt alkotni... hú... necces... (ilyen kort élünk :()
a ’Conclave’ egy nagyon izgalmas thriller, egy pápaválasztás története (az eredeti regényt Robert Harris írta (na, ő volt IGAZÁN bátor) 2016-ban, ezt álmodta filmre az említett P. S. – remek módon)
rengeteg fordulat van benne, több csavar is, sok-sok minden dolog (és mocsok) kiderül erről-arról, és egyre inkább „esnek ki” a tutibiztos, nyerésre (szavazat-többlet) álló pápajelöltek
nem fogom leírni a történetet ennél jobban, mert tényleg piszok izgalmas – még így is, hogy ténylegesen egy (többször megismételt) szavazás története, és pláne, hogy ilyet láttunk már filmekben (a menetét, a módszerét is, az összefűzött voksokkal, a felszálló füsttel stb.)
ad azért pluszt, ad többet: tényleg nagyon látványos nézni ezeket a szokásokat, szabályokat, és abszolút van egy „kulisszák mögé” pillantás is benne
ami durva, az tényleg a jelöltek viselkedése, a „lobbizás’, a múlt, a háttér, a „nyomozás”, a kiderülő „ez meg az”…
piszok jó a felépítése, egy percre sem unatkozik az ember
a végén lesz a legütősebb fordulat, mármint, amikor megtudjuk, hogy végül KI lesz a pápa
de mondok durvábbat: ezt is übereli az, ami még UTÁNA történik (derül ki), de ez az, amiről már tényleg nem mondok semmit
na, AZ az igazán bátor és kényes...
leírtam azt a mondatot, ami elhangzik egy ponton ennek a bizonyos megválasztott pápának szájából („I am what…” <3), de nem fejezem be...
ha valami üt, na AZ üt
és ha valamiért BÁTOR ez a film, az EMIATT
tekintve jelen korunkat, a „trendeket”, azt, hogy merre mennek a dolgok – mindenfelé a világban :(
esküszöm, nem merek ennél jobban belemenni, mert tényleg megáll egy fekete autó itt a házam előtt :D :P
de VANNAK emberek, akik bele mernek menni, le merik írni, meg merik filmesíteni, ki merik mondani
hogy pár technikai infót is mondjak: csodálatosak a képek, a vizualitás, a tabló szerű „fotós” jelleg (operatőr: Stéphane Fontaine), a zene (Volker Bertelmann, akinek már van Oscarja is…), a rendezés (Edward Berger) – minden maximálisan összeáll
minden pici részlet, a ruháktól a teknősökig az udvaron <3
abszolút eszembe jutott az ’57-es ’Tizenkét dühös ember’, ami egy masszív 10/10-es alkotás, úgy, hogy emberek (esküdtek) egy szobában ülnek és „csak” beszélgetnek, vitatkoznak arról, hogy milyen döntést hozzanak
na, ez hasonló feszkókkal jár, csak nem 12-en vannak, hanem jóval többen ;)
természetesen csodálatos a stáb: Ralph Fiennes mindenen átragyog és nagyon jó a karaktere is, de itt van ugye egy Stanley Tucci és egy John Lithgow is… (no meg Isabella Rossellini, bár én nem láttam őt annyira erősnek, mint amennyi jelölést kapott… de persze szuper…)
Carlos Diehz neve is sztem. bekerül a filmtörténelembe…
röviden, tömören ennyit…
remek film, nagyon ajánlom
lebilincselően izgalmas… a vége meg… mondom: BÁTOR! RESPECT!
(Fotó: counterfire.org)
(2025. március 29.)