2018. jan 13.

Kicsinyítés / Downsizing (2017)

írta: Petra mozizik
Kicsinyítés / Downsizing (2017)

hong-chau-christoph-waltz-downsizing.jpg

 

nagyon vártam ezt a filmet!
elsősorban a vicces trailer miatt! (abban is az Absolut vodkás rész a kedvencem, amit KIVÁGTAK a filmből - grrr...)
annyira vártam, hogy amikor a szintén Matt Damon-os 'Suburbicon' kijött tavaly (írtam róla a blogon), azt hittem, ERRE a filmre ülök be :)))
mert ugye: 1 szó a címe mindkettőnek és Matt Damon játszik benne - Petra mit hisz?! hogy ez az a film, aminek folyton megy az előzetese minden mozi előtt
olyannyira lelkes voltam, hogy pár barátomat is becsődítettem a moziba, hogy "menjünk arra a filmre, amiben M. D. kicsi lesz és vödörszám isszák a vodkát!!" - ők meg jöttek :D
kb. a film előtt 1-2 órával tudatosult bennem, hogy AZ nem EZ a film :D
mindegy, hősök voltak, beültek velem
az akkori arány: 50% like, 50% dislike volt
én a lájkolók között voltam
bírtam azt a filmet
(anno, amikor a 'Suburbicon' trailere ment a mozikban, akkor azt is meg akartam nézni, nyugalom, szóval - részemről - nem volt nagy veszteség...)
ennyit rólam! :P :)
meg a lelkesedésemről
még mielőtt belevágnék...
a 'Downsizing' előzetese kapcsán pár dolog azért aggasztott:
1. vicces ez a film, de miről szól?! OK, lekicsinyítik őket, ez szül majd néhány mókás szitut, de aztán?!?! mi a sztori? mi ez a 135 perc?! - ez kicsit gyanús és aggasztó volt
2. ennél sokkal aggasztóbb volt, hogy a Matt Damon feleségét játszó Kristen Wiig nem szerepelt lekicsinyítve... vagyis vagy nincs ott, vagy meghal... stb. - elkezdtem agyalni, hogy vele mi lesz
3. tele van nagy nevekkel, köztük: Christoph Waltz, Jason Sudeikis, Neil Patrick Harris - biztosan menő lesz ennyi sztárral... és akkor még nem tudtam Udo Kier-ről, vagy Laura Dern-ről - nos, a filmet nézve később kiderült, hogy C. W.-on kívül (róla még lesz szó bőven!!!) ezek a sztárok max. 1-2 pillanatra bukkannak csak fel (ergo: cameo)
akinek már 2 jelenete van (Kier, Sudeikis), ők "büszkék lehetnek" magukra :)
az első 2 aggodalmam azonban beigazolódott...
nem véletlen, hogy más nincs bevágva a trailer-be és nem véletlen, hogy Wiig-et nem látjuk lekicsinyítve
hogy mi a film műfaja?! na, ez az igazán jó kérdés!
vígjáték? társadalomkritika? sci-fi?
valahol mindhárom...
mert persze számos kérdést vet fel, hogy a kicsike emberek hogyan és miből élnek, vajon u.olyan jogok illetik-e meg őket, mint a nagyokat (a részeg pasi meglátásai a bárban azért eléggé jogosak...), VISZONT
még több olyan kérdés merül fel, amiket csak karcolgatunk, vagy inkább nem is érintünk... :(
engem nagyon érdekelt volna pl., hogy azok a kicsi emberek, akik a falon túl éltek (nem is kell magyaráznom, szerintem értitek...), nos, ők miért kicsinyíttették le magukat? mennyire élhettek KINT rosszul, ha itt bent, ahol 1 dollár értéke kb. 1000 dollár (lenne a nagyok között, a kinti világban) is mélyszegények, és egy gettóban tengetik a mindennapjaikat
elsősorban mexikóiak... vagy menekültek
borzalmas körülmények között élnek
ők miért vállalták ezt? vagy kényszerítették őket? esetleg valaki erőszakkal kicsinyítette le őket, hogy itt, ebben a világban kiszolgálhassák a gazdagokat?! (a vietnámi lázadó/menekült/takarítólány - Hong Chau - esetében tudjuk, hogy kényszerről van szó...)
nem tudom, ebbe miért nem mentek bele?! vagy nem akarták, hogy túl komoly legyen a film?!
így is az!
(az meg egy másik aggasztó kérdés, hogy pl. a teheneket is full megborotválják, mielőtt lekicsinyítik őket?! valszeg' igen :)))
OK, vicces a film... NAGYON vicces - elsősorban Hong Chau és C. Waltz miatt -, de még így is hulla komoly
van itt kérem globális felmelegedés, olvadó jégsapkák, világvége, szegények és gazdagok, nyomor, betegségek, szekta... minden
ezek csöppet sem mulatságos témák
mégis a film 70%-át kiteszik
a kicsinyítésből adódó vicces helyzeteken túl EZEKRŐL szól a sztori
vagyis a trailer full félrevisz
emellett szól egy ember vergődéséről (Matt Damon), döntésképtelenségéről és bénaságáról - kb. az egész filmen átível
míg ott van ez a 2 varázslatos figura, akik "visznek" mindent:
Christoph Waltz - a simlis, gazdag, életvidám, carpe diem-életmódot folytató, nagyon vicces Dusan
és az említett Hong Chau, aki fantasztikus felfedezés szerintem!! (ugyan játszott már ebben-abban (pl. a 'Big Little Lies'-ban is, de full nem emlékszem rá...), viszont itt totálisan a figyelem középpontjába kerül!)
amúgy nem vietnámi (mint a szerepe szerint), hanem thai
egyszerűen zseniális, amit csinál!
OK, tegyük hozzá, hogy az ő karaktere és Waltzé is eléggé hálás - mindkét figura nagyon szerethető!!
de így is: fergeteges a csaj - nem véleten a Golden Globe jelölés... sőt, talán még Oscarra is felterjesztik majd ;) megérdemelné!!
és a szövegei!! :)
én magyarul láttam a filmet, és így is nagyon vicces volt (de azért kíváncsi lennék, hogy angolul mindezek hogyan "szóltak")
nem akarnám lelőni a fő poénját, de az a bizonyos "Ez milyen bász volt?" kérdés... áááá... über alles!
aki megnézi, tudja majd, miről beszélek- itt kár lenne elmagyarázni... ;)
ha csak Waltz és Chau miatt nézitek meg - már megérte!
az meg, hogy a film vergődik, és nem tudja eldönteni, hogy mi legyen, mit üzenjen - az a forgatókönyvíró és a rendező hibája, sorry...
és azért sajnálom ezt nagyon, mert u.ez az Alexander Payne rendezte az 'Utódok' c. filmet is, ami sztem. tökéletes
bármikor meg tudom nézni
hibátlan... minden szinten
itt nekem kicsit sok a csapongás, mármint a stílusok között
a végén meg ez a buta szektás, világvégés, lemegyünk a föld alá IZÉ totál nem kellett volna
értem én, hogy na, végre dönt (Damon)... meg a szerelmet választja, stb. - de nekem ez olyan nyálas... vagy nem megoldás
mindenki sokkal okosabb Damonnál! :P :)
őt nem szerettem
pedig egy jó ember, tényleg, és erre végül maga is rájön - de csodálom a csaj türelmét, hogy megvárta, esküszöm! :D
egynek elmegy, mint film, de nem lepődnék meg, ha hasonló érzésekkel jönnétek ki róla, mint én :P
(Fotó: http://awardswatch.com)
(2018. január 13.)
Szólj hozzá

Neil Patrick Harris Matt Damon Christoph Waltz Laura Dern Kristen Wiig Jason Sudeikis Utódok Alexander Payne Udo Kier Big Little Lies Suburbicon Downsizing Hong Chau Kicsinyítés