2018. jún 29.

Brooklyn / Brooklyn (2015)

írta: Petra mozizik
Brooklyn / Brooklyn (2015)

brooklyn-1900-1600x900-c-default.jpg

aki ismer, aki olvassa miket és miről írok, szerintem nagyjából rájött már, milyen ember vagyok: szeretem a pasik társaságát, a humorukat és az olyan filmeket is, amik "fiúsak"
én magam is az vagyok
na, NEM külsőségekben... :D (nagyon nem!!), inkább a jellememben
bírom a sci-fit, a horrort és a szuperhősös-képregényes filmeket
DE! vannak olyan pillanatok, amikor kitör, kirobban belőlem az igazi NŐ
világos, minden kisállatos és kisbabás "cucc" beindít, minden megható reklámon bőgök és bizony vannak olyan filmek is, amik elfordítják bennem ezt a bizonyos kapcsolót
az egyik korábbi kritikámban írtam már, hogy az én "guilty pleasure"-öm (amit csak csendben merek bevallani) - a musicalek (és musical-filmek)
végigbőgöm a Macskák és Padlás előadásokat (igen, a vidámabb dalokat is!), imádom Mary Poppinst és a Hair filmes változatát
éééés van még egy olyan típusú film-kategória, amitől szintén nagyon be tudok "csajszisodni" - ezek a NORMÁLIS romantikus filmek
nem, nem a romcomok; nem akarok vicceskedést
nem a tini-filmek, nem a túlzú, csöpögős, szirupos szerelmes filmek, hanem azok, amikben van értelem, ész, tudás, akár pici humor is, vagy valami egyediség
kedvencem toronymagasan a 'Before'-trilógia ('Before Sunset', stb.), a Gondry-féle 'Egy makulátlan elme örök ragyogása', vagy a 'Tajtékos napok' (könyvben is, természetesen!!!) és mondjuk 'Amélie csodálatos élete'
... a hosszú bevezető után elmondom végre, miért írtam le mindezt: nos, azért, mert a 'Brooklyn' ezt a hatást érte el nálam
ha nem is lett a top kedvencem, de egy nagyon szép alkotás
ennyi szív, ennyi fény, ennyi szeretet, ennyi szín...
imádtam!
ahogy a 3 életszakasz (háború utáni Írország, Brooklyn, majd újra Írország) elkülönül - színekben, ruhákban
mennyire gyönyörűséges, amikor Eilis ott áll a hajón, zöld kabátban
aztán milyen csodálatos a sárga ruhája is (mindamellett, hogy a jelmeztervező, Odile Dicks-Mireaux meseszép ruhakölteményeket alkotott, ezt pont egy vintage boltban vette)
sorolni sem tudnám... egytől-egyig imádtam őket!
a sztori kapcsán elég, ha annyit mondok, Nick Hornby írta (könyvei: Pop, csajok, satöbbi; Egy fiúról - mindkettőből készült film is)
nagyon tud mesélni...
és itt még nem ért véget a rajongásom!
aki ismer, szintén tudja, hogy valamilyen megmagyarázhatatlan okból középiskolás korom óta rá vagyok kattanva Írországra
ez nem azt jelenti, hogy Michael Flatley-showkra járok (bár 1x voltam, bevallom :P) :))
hanem, hogy imádom a kultúrájukat, a tájaikat
a zenéjüket, a Guinnesst...
világos, hogy hatalmas élmény volt elmenni az országba és beutazni az egészet
és megyek még, az is biztos...
szeretem az ír filmeket és színészeket is
Saoirse Ronan pedig kiskora óta egy ragyogó csillag az égen (ő amcsi, de Íro.-ban nevelkedett)
mindegy, hogy szerelmes és féltékeny kislányt ('Vágy és vezeklés'), kiképzett gyilkost ('Hanna'), vagy épp a felnövéstől szenvedő tinédzsert ('Lady Bird') játszik, mindenben hiteles és IGAZI
bombasztikus tehetség
ő nem egy Drew Barrymore, aki nem bírta a sikert és már fiatalon drogos és alkoholista lett (kész csoda, hogy életben maradt és azóta is színészkedik!)
ha ez mind nem lenne elég - jó forgatókönyv, Írország, jó főszereplő, jó rendezés, jó kosztümök -, kapunk mellé még egy rakat szuper színészt, mint pl. Julie Walterst (fergeteges!!), örök szerelmemet, Domhnall Gleesont, Jim Broadbentet, és az eddig (számomra) még nem ismert Emory Cohent
ez a film bemutat egy sorsot, egy életet - igazából sokak életét
de szól az "Amerikai Álomról" is, ami jelen esetben valósággá válik
szól a haza, az otthon, a család szeretetéről
és ehhez nem kell írnek lenned, hogy ezt átéld
éltem külföldön, hosszabb ideig is - azt hittem belehalok, kb. minden nap
pláne, ha nem érzed magad ott jól...
amikor már elkezd jobb lenni, akkor persze múlik picit a honvágy - de ha hazajössz, biztosan maradni akarsz (vagyis: én maradtam)
az egyedüli, ami bosszantott - de persze minden filmbe kell valami csavar, valami bonyodalom - az Eilis hűtlensége volt
nálam ez hatalmas NO-NO
a könyben amúgy össze is jön Jimmel; itt csak plátói a viszony
a film 3/4-éig minden szép volt, lassan folydogált a sztori, szépen építgette magát a leányzó, az életét, a karrierjét
OK, támogatták + szerencséje is volt
de minden álomszerűen alakult
erre hazajön, és kiderül, hogy már itt is jó/jobb az élet és bizony vannak helyes pasik is
van jövő...
és mi kell ahhoz, hogy erről lemondjon?!
egy gonosz, szemét öregasszony bunó viselkedése - de basszus, végül is így derült ki az igazság, amit addig elhallgatott
nekem tetszett a vége; maximálisan támogatom ;)
nézzétek meg és gyönyörködjetek!
(Fotó: filmcomment.com)
(2018. június 29.)
Szólj hozzá

Hanna Hair Drew Barrymore Brooklyn Mary Poppins Macskák Padlás Before Midnight Jim Broadbent Julie Walters Saoirse Ronan Tajtékos napok Nick Hornby Egy fiúról Vágy és vezeklés Domhnall Gleeson Amelie csodálatos élete Egy makulátlan elme örök ragyogása Before Sunset Before Sunrise Pop csajok satöbbi Emory Cohen Lady Bird Egy makulátlan elme Odile Dicks-Mireaux