2019. feb 25.

Roma / Roma (2018)

írta: Petra mozizik
Roma / Roma (2018)

aef6fd8893ee6267cd36c12a1961fc627cea7a7b.jpg

azt hiszem, keveseknek adatik meg az a lehetőség, hogy a 'Roma' c. filmet egy igazi, vérbeli mexikói cabrónnal nézze meg ;)
nekem megadatott
az egyik legjobb barátom, Carlos - aki 1000 éve él Mo.-on és imád minket - volt olyan kedves és felajánlotta, hogy együtt nézzük meg a Netflixen
mindezt eredeti nyelven, angol felirattal és sok-sok magyarázattal
ugyanis milliónyi kérdésem volt :D
itt és most is nagyon köszönöm ezt neked, Carlitos! <3
hatalmas élmény volt
sőt, megkockáztatom: ÍGY volt élmény
nem tudom, hogy aki mindenféle infó és magyarázat nélkül nézi meg ezt az alkotást - amit sokan 2018 legjobb filmjének tartanak -, annak hogy tetszik majd
szerintem (van rá esély), hogy unalmasnak találja, hacsak nem akkora művészfilm-rajongó, mint én
én nem bánom, ha egy film FF, ha lassú, vagy ha "nem szól semmiről"
mindaz, hogy ezt vasárnap, még az Oscar előtt láthattam, külön szuper volt, ugyanis kíváncsi voltam, hogy a sok-sok díj, amit nyer majd (és világos: meg is nyerte őket, kivéve a Legjobb filmet), mennyire jogos
nos, látva, és még 1x: ÍGY látva, nagyon is megérdemelt volt a díjeső...
Alfonso Cuarón egy fantasztikus rendező, mindig is az volt
ezt a filmet, vagyis a gondolatát már nagyon régóta dédelgette
és mivel a 'Gravitáció'-val végképp beírta magát Hollywood nagyjai közé is (még akkor is, ha nekem nem az a kedvencem tőle :P), konkrétan azt csinálhatott, amit csak akart
így rászánta az időt, a pénzt (bár azért nem annyit, mint az űrös filmre :P) és szép nyugodtan elkészítette élete filmjét
szerinte is az, mások szerint is az
102 napig forgatott, alapos szereplő-válogatást tartott
Yalitza Aparicio totál kezdő, sosem színészkedett még
a nővére akart elmenni a válogatásra (egy szórólapon látta), de közben terhes lett és kihagyta
Yalitza elment - úgy, hogy azt sem tudta, ki az az Alfonso Cuarón
egy filmet sem látott tőle :)
mindenesetre 110 lány közül ő lett a befutó (amúgy tanárnőnek készült)
a filmet kronológiai sorrendben vették fel, ami nagy segítség lehetett Y.-nak :)
Cuarón nem adott teljes forgatókönyvet a színészeknek
fogalmuk sem volt, hogyan, merre alakul majd a film
mindig aznap beszélték meg, hogy mi történik
így Y.-t érte 1-2 meglepetés...
A. C. a saját történetét forgatta le, saját gyerekkorát a '70-es évek elejéről
minden pontos, korhű
olyan érzésed van, mintha egy doksit néznél
mintha egy igazi család életét látnád
ott a kamera (mivel A. C. állandó operatőre, Emmanuel Lubezki nem ért rá, így maga a rendező ült a kamerák mögé - és Oscart is kapott érte :D), de nem "avatkozik" bele... csak megmutat
tényleg olyan, mintha valami real life filmet néznél
Cuarón elmondta, hogy a film 90%-a az emlékein alapul
a filmben "ő" egy kisfiú (Paco - Carlos Peralta alakítja) és a dadusa valóban megélte/átélte ezeket
amúgy a mai napig is él, neki ajánlotta ezt a filmet (Libo)
és hogy miért Roma?
Roma Mexikóváros egy kerülete, Ny-ra van a központtól - Colonia Roma a neve (ma amúgy hipszter-központ :))
de vicces egybeesés, hogy a Roma visszafelé olvasva Amor - ezt meg mindenki érti :D <3
de ez csak érdekes véletlen
nos, visszakanyarodnék az én drága Carlos barátomra, aki nélkül nem biztos, hogy most ilyen szépeket írnék erről a lassú, inkább képekben erős filmről
Carlos a '70-es években még nem élt, de a '80-as évekből azért vannak emlékei
pl. arról, hogy mennyire ÍGY néztek ki a házak, az udvarok - az ő nagyijánál is...
100 olyan dolog lett volna, amit nem értek, ha Carlos nem magyarázza el
pl. az utcán jövő-menő fura kocsik és árusok
amikor kolompoltak, akkor mindig a szemeteskocsi jött - ki kellett vinni a szemetet
amikor egy jelenetben látunk egy pici, füstölgő kocsit (olyan, mintha egy régi kályhát tolna egy pasi) - nos, ő egy árus
forró banánt kínált, karamellel leöntve
neki is volt egy sajátos "jelzőhangja"
illetve 2x is látjuk, hogy fiatalok elvonulnak az utcán, dobolva, trombitálva (marching band) - én azt hittem, hogy valami katonai csapat
de Carlos mesélte, hogy a diákok vonultak így körbe
utána a sulikban minden gyerek kiment az udvarra és köszöntötte a zászlót (!!!)
ezt minden hétfőn letolták!!! :D
OK, nálunk meg úttörők és kisdobosok voltak... :P
azt is tőle tudom, hogy a fura pasi a kendos kiképzésen (Professor Zovek) tényleg létezett
ő volt a mexikói Houdini; a szabadulóművész (az egyik mutatványa közben halt meg amúgy)
nekik Zovak olyan volt, mint nekünk (nekem) Alfonzó, kb.
egy legenda
a filmben szereplő utcai harcnak azonban utána kellett néznem: '71-ben volt Mexikóvárosban az 'El Halconazo' - ezt láthatjuk
durva sztori, keressetek rá
ezt a jelenetet (iszonyat tömeg az utcán) HETEKEN át próbálták egy focipályán, hogy mindenki tudja, merre rohanjon
a sok-sok adat után azért essen pár szó arról is, hogy miért csodálatos ez a film! :D
annyira tiszta, mindenféle sallangtól mentes, hogy az átüt a vásznon
nem hiszed el, hogy ez Yalitza Aparicio első alakítása - mindent annyira átérez és nem túloz el semmit...
mellette az édesanya (Marina de Tavira) is csodálatos (ő valóban színésznő)
sőt, nekem ő volt a kedvencem
az, ahogyan megváltozik... az elején egy szerencsétlen feleség, akit megcsal a férje, tud róla, de csüng rajta, nem akarja elveszíteni (anyagi biztonság + ugye mégis csak a párja...)
persze közben iszonyatosan feszült, próbálja a gyerekek előtt is titkolni
aztán egy ponton belátja, hogy a doktor nem fog már hazajönni (az undorító, hogy a 4 gyerekére sem kíváncsi!!) és a sarkára áll, elkezdi intézni az életét
eladja a kocsit, vesz egy kisebbet (amit ő amúgy sem tudott soha beparkolni ebbe a szűk udvarba - ez is egy szép metafora), munkát vállal
és a legfontosabb: elmondja a gyerekeknek, mi a szitu
nem beszél félre, egyszerűen kipakolja az asztalra, full őszintén
csodálatos látni az ő transzformációját...
eközben Cleo (Y. A.) is hasonlókat él át: teherbe esik egy link senkiházitól, aki otthagyja és nem vállalja fel később sem a gyereket (akkor még nem születik meg, csak Cleo elmegy hozzá, már nagyon terhesen)
utána lesz még egy erős dráma, ami szerintem a film legsokkolóbb jelenete - de nem írom le, mi az
mindenestre Y. A. órákon át sírt a felvétel után is
abban a jelenetben minenki civil és csak 1x vették fel
megértem :(
sokkoló
a sztori igazából tényleg nem sok - bárkivel megtörténhetne (hűtlen férj, link pasi)
az igazán csodálatos azonban az, ahogy az édesanya viselkedik ezzel a "szolgálóval', amennyire családtagként kezeli és segíti
nem küldi el, amikor kiderül, hogy terhes
OK, dolgoznia kell továbbra is,de nagyon szereti
a gyerekekről nem is beszélve
amikor pedig beüt a dráma, még inkább összezárnak, összefognak, támogatják egymást
később még lesz egy majdnem dráma (tenger)... de szerencsére nem végződik rosszul
ott azért paráztam, hogy valami igazán csúnya történik...
a legerősebb jelenet ez, a parton, amikor egymást öleli az anyuka, Cleo és a 4 gyerek
a legerősebb mondat pedig az édesanya szájából az, hogy végül minden nő egyedül marad és egyedül kell csinálnia a dolgát...
a film úgy dráma, hogy nem igazán dráma
nem tocsogunk a könnyekben
egyszerűen elmesél valamit, nagyon tiszta, kedves, szerethető, IGAZ módon
ott a 4 cuki gyerek, akik szedik a jeget a jégesőben (Carlos mondta, hogy ezt utána hagyták kiolvadni, majd felforralták és később megitták - spórolás)
vagy az, ahogy bulizni tudnak, ahogy együtt esznek...
a család ott tényleg CSALÁD
ami pici csalódás, hogy használtak a filmben CGI-t (pl. a tengeres résznél) - tök azt hittem, hogy valódi minden
mondjuk, Y. A. nem tud úszni (ahogy karaktere, Cleo sem) - szóval ez így részben érthető
iszonyatosan érdekes látni a kulturális különbségeket is - nálunk pl. sosem fordulhatna elő, hogy egy családi pikniken (!!!) mindeki lövöldözik - a gyerekek meg kóbászolnak a lábuk alatt...
döbbenet
de u.ilyen a tűzvész is - ott is mennek oltani a gyerekek is
nálunk ilyen nem lehetne
az, hogy pici gyerekek ott totyogjanak...
húúú
de amúgy ez visszafelé is igaz
Carlos pl. nem érti, hogy mi Karácsonykor miért nem bulizunk, miért fekszük le aludni az esti film után :D
náluk a Karácsony is BULI
a Halottak Napjáról nem is beszélve... de azt tudjátok
a film nagysága ebben rejlik: hogy intim
beenged minket egy család életébe, ahol bizony nem történnek túl kellemes dolgok
ennek ellenére összetartanak, támogatják egymást
és nem bánnak alantas módon a "szolgákkal"
csodaszép minden pillanata
az égbolt, a repülők, a száradó ruhák...
és Cleo, aki pontosan olyan tiszta lelkű, mint azok a fehér ruhák a szélben (hiszen egyedül ő tudja csukott szemmel megcsinálni Zovek gyakorlatát - ahhoz pedig lelki nagyság kell...)
a film sokaknak túl művészi és túl lassú lesz
pláne, ha nem kapnak hozzá olyan csodálatos magyarázatot és emlékeket, mint én Carlostól ;)
így nézni teljesen más volt
remélem, hogy ezekkel a gondolatokkal kicsit netek is segítettem a megértésében
tényleg minden jót megérdemel; minden díjat és elismerést...
szuper a rendezés, a kameramunka, az összes színész és civil
kevés ilyen film készül manapság
sajnos
(Fotó: netflix.com)
(2019. február 25.)
Szólj hozzá

Roma Marina de Tavira Alfonso Cuarón Gravitáció Alfonzó Emmanuel Lubezki Yalitza Aparicio Carlos Peralta Professor Zovek