Szégyentelenek / The Smell of Us (2014)
FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
szeretem a deszkásokat
lenyűgöz a bátorságuk, az akaraterejük, hogy nem adják fel, hogy képesek 1-1 ugrást (manővert?! nem tudom a szakszót… ;)) órákon, napokon át gyakorolni
emellett nagyon lazák, jó a stílusuk és sok esetben helyes fiúk :P (OK, korban nem illenek hozzám, de egyszer én is voltam fiatal :D)
szerintem sokakat vonzanak
nem véletlen, hogy Larry Clark mester is odáig van értük és nem ez az első filmje, amelyben ezt a közösséget választja filmje főszereplőinek (hogy csak egy másik példát mondjak: a nagggggyon durva ’Ken Park’, ami szerintem még a Kölykök’-nél is erősebb film)
***
mielőtt jobban belemennék a részletekbe, leszögezném, hogy a film 18+-os, de lehet, hogy inkább két + jelet tennék bele
semmilyen szinten nem ajánlom a kiskorúaknak, de még azoknak a fiataloknak sem, akikről szól
sőt, az írásom elolvasását sem!!
szóval, Gyerekek, nektek ez eddig tartott… és ezt nagyon komolyan gondolom!
***
nem minden filmet láttam Clarktól, de jó rendezőnek tartom
valszeg’ van valami beteges vonzódása a fiatalokhoz, pláne a szép testű lányokhoz és fiúkhoz – de közülük is inkább az utóbbiakhoz
nem akarok bírálni, sem ítélkezni… lehet, hogy csak egyszerűen „érdekli” őt ez a korosztály
tény: rengeteg filmjében ők a főszereplők
amiket én láttam (5 film), azokban mind
a ’Kölykök’ mára már kultfilm, még Eminem is rappel róla az egyik dalában – itt a drog, a szex, a fiatalok vad élete a téma
elsősorban az, ahogyan magukat pusztítják, minden módon – és életkoruknak nagyon nem megfelelően
a ’Ken Park’ egy deszkás közösségről szól, nagyon részletesen bemutat 4-5 életet: van közöttük egy édeshármasban „nyomuló” lány és 2 fiú, egy fiatal srác, aki egy milffel kavar, egy másik, aki a nagyszüleivel él, teljesen frusztrált (a szexuális vágyai sem hétköznapiak…) és végül ott egy elég csúnya sztori alakul ki…
nem is írtam le mindenkit
rég láttam már, akkor viszont sokszor
amit szerettem ezekben a filmekben – a szörnyűségek ellenére -, hogy Clark mester (aki amúgy fényképész is) nem fordítja el a kamerát
megmutat mindent
igent, azt is, amit nem feltétlenül látsz ilyen filmekben, hanem pl. csak a pornókban (valaki kielégülését, annak minden „részletével”…)
ezért mondom, hogy nem kicsiknek való :P
a ’Külvárosi rockerek’ pár vagány srácról szól, akik bemennek a belvárosba a menő gyerekek közé deszkázni (szintén ez (is) a téma) és ez nem sül el túl jól
szerintem többet is ki lehetett volna hozni belőle
szerettem, de nem volt benne akkora feszültség, mint a két korábban említett moziban
a ’Marfa Girl’ (erről a két utóbbiról amúgy írtam is a blogon, megtaláljátok…) mindamellett, hogy tinikről szól, de mégis nekem inkább egy furcsa közösség életét mutatta be a ’rural’ Texasban
ebben is van szex, meg bűntény is
szintén több karaktert ismerhetünk meg részletesen (köztük felnőtteket is, nem csak kamaszokat)
ott a drog, a deszkázás…
mondhatni: pont u.olyan, mint a korábbi Clark-filmek, viszont nekem a hangulata sokkal jobban tetszett, mint a ’Rockerek’ esetében
azért egyiktől sem rágtam le a körmömet vagy estem depresszióba, ezt tegyük gyorsan hozzá…
ehhez, ezekhez képest a ’Szégyentelenek’ nekem egy nagy visszatérés volt a rendező régi önmagához
persze-persze, itt is u.az a recept: sex, drogs & rock’n’roll… meg a fiatalok
csak éppen a helyszín Fro. (francia a film nyelve is) és olyan gazdag gyerekeket látunk, akiknek mindenük megvan, de jó dolgukban nem nagyon tudnak mit csinálni (ezekre csak érintőleges utalások vannak, nem ez kapja a fő hangsúlyt), úgy „lázadnak”, ahogy tudnak
ők is deszkáznak, együtt lógnak, isznak, szívnak, szexelnek éééés (ami fordulat Clarknál – legalább is nekem az volt), escort-fiúként dolgoznak
na, és itt jön be ismét egy új aspektus (amit én még nem láttam egyik filmben sem igazán): rengetegszer idősebb pasiknak és/vagy nőknek (inkább a pasikon van a hangsúly) adják el magukat
mindegyik fiú csodaszép, mintha valami keltetőből jöttek volna ki, komolyan mondom :)
kb. mintha modellek lennének
(különösen a főszereplő, az angyali szépségű Math (Lukas Ionesco), akiről még lesz szó…
ő olyan, mint egy Raffaello festmény, vagy Michelangelo szobor… olyan az arca, a göndör fürjei, wow… :D)
épp emiatt hatalmas a kontraszt, amikor ezek az idős, ráncos, lottyadt (már bocsánat… én is leszek ilyen, tudom… :P) emberek hozzájuk érnek és azt tesznek velük, amit tesznek
jesszusom!! szörnyűséges látni!!
természetesen nem (csak) az öreg-fiatal vonal miatt, hanem azért is, AMI történik
és hogy ezt a fiúk mennyire nem élvezik (miért is élveznék?!), illetve, ami még rosszabb: mennyire üresek, mennyire nem érdekli őket ez az egész
a pénzért csinálják – ami teljesen logikátlan, hiszen azoknak, akiknek belelátunk a családi életébe, nem panaszkodhatnak
világos, hogy minden létező biztosítékot kivert ez a film, Fro.-ban és másutt is, de ez már csak így szokott lenni Clark filmjeivel :)
egyrészt a nyílt, explicit ábrázolásmód + a témaválasztás miatt
fiúk, akik @rválkodnak (szép magyarul fogalmazva), öreg emberek pedig kihasználják őket… vagy „élnek a lehetőséggel”
van olyan, aki csak simogatásra, kedveskedésre vágyik (az elején), olyan is, aki csak a srác lábujjait (amik egyáltalán nem voltak se szépek, se ápoltak…) nyalogatja (és egyéb… meglátjátok, ha megnézitek), de azért a legtöbb sztori anális szexbe torkollik, lássuk be
ami nem feltétlenül kellemes
itt a vásznon nem az
pláne, hogy főszereplőnk, Math nem homoszexuális, szóval ő tényleg a pénzért csinálja ezt és a legkisebb mértékben sem élvezi (amit van, aki szóvá is tesz neki a kuncsaftok közül)
mi ezeket pedig mind „kénytelenek” vagyunk végignézni (már aki megnézi ezt a filmet) és közben rettenetes kínokat élünk át mi is
egy dolog a fájdalom, amikor fürdik és odanyúl, vagy amikor egy jelenetben elsírja magát (már az aktus után), mondván: miért akarja őt mindenki meg***ni hátulról is, miért nem elég nekik csak a kedveskedés?!… az nagyon megindító de az OK, hogy miért teszik ez, az sokkolt igazán
mert nincs ok
ezt az életmódot, és azt, hogy mindezt elviseljék, sok piával és sok fűvel (vagy egyéb droggal) lehetséges csak, vagyis arra költenek
meg cuccokra, ruhákra
de hiányoltam azt, hogy miért nem látunk bele jobban abba, hogy miért lettek ilyenek
JP, a másik főszereplő (Hugo Behar-Thinières) a mostohaanyjával és az apjával él, nem túl jó a viszonya velük, eközben szerelmes Math-be, aki ezt nem viszonozza – nem happy, világos, de azért nem egy utcagyerek
OK, Math anyja valami borzalmas (az apjáról nincs szó)
az a jelent az egyik legszörnyűbb volt, komolyan mondom, amikor az öreg nő (hány évesen szült? kb. a nagyanyjának néz ki!!) tök részegen vagy betépve rámászik egy kombinéban
világát nem tudja…
nem tudni, mit akar, a szexre is célozgat (sztem. nem komolyan), de az biztos, hogy BETEG
megértem, hogy Math nem túl boldog és kilátástalan az élete, sodródik, valami értelmet keres benne… de pénz van (a lakásból látszik)
nem tudom, miért ezt az életet választják, továbbra sem…
a banda egyik tagjáról pl. nem sok minden derül ki, csak az, hogy folyamatosan filmezi a többieket a telójával
és nem csak a kunsztokat, az ugratásokat, hanem a szexet is (mondjuk, nekem ez fura volt, felmerült bennem, hogy a srác nincs ott (miért is lenne?!), hanem Math képzeli őt oda, hogy elviselhetőbb legyen neki a szitu)
de tény, hogy ez a fiú valós szexet is lefilmez (az egyik híd vagy akármi alatt), két kortársa között (ott egy fiú és egy lány van, szinte meglepő módon) vagy mondjuk azt, amikor egy csaj leguggol pisilni…
ha már erről a lányról esik szó: Marie (Diane Rouxel) szintén egy meseszép lány, gyönyörű szemekkel
ugyan ő egy népszerű csaj a bandában, sokat lóg a fiúkkal, mégis kívülállónak érzi magát
megállapítja, hogy manapság minden srác meleg, mintha ez valami „divat” lenne, és ezzel konstatálja, hogy nem kell senkinek
pedig gyakran és szívesen felajánlkozik
egy este Math-szel és JP-vel lóg és azon is kivan, hogy miért hívták őt ide, ha mindenki fáradt vagy csak a számítógépes játékokat akarja nyomkodni (nem pedig vele szexelni…)
azt pedig tudjuk, hogy egy mérges és bosszúálló nőnél nincs rosszabb
ő pedig lépéseket tesz
kérdezősködik a többi sráctól és megtudja, hogy M. és JP. escort-fiúk, JP-t pedig felnyomja az anyjánál
természetesen este megy a számonkérés, a vádaskodás… erre pedig rátesz egy lapáttal az, hogy Math is teljesen egyértelműen visszautasítja a közeledését, így JP-nél egy drámai fordulat történik :(
nagyon sajnáltam őt
van egy jelenet, amit nem nagyon értettem – az a divatbemutatós
az az ő temetése lehetett?! passz
én erre tippelek, de nem vagyok biztos benne
az önromboló életmód mellett szívesen randalíroznak is a kölykök: egy pasi lakását (akinél Math volt és szex után (?) kifeküdt – bár sokáig úgy tűnt, meg is halt…) teljesen szétkapják
először még csak a pasi arcát pingálják ki, majd isznak, játszanak, dobálóznak, a bútorokról ugratnak a deszkával, megy a graffiti a falakra, minden…
illetve a film vége felé egy autót is felgyújtanak (nem tudom, kinek a kocsiját, de szerintem nem is fontos)
azt látjuk, hogy céltalanul élnek, mindenfelé gördeszkáznak, szexelnek, videóznak, isznak, buliznak
semmi nem derül ki róluk igazán (a két főszereplőt kivéve)
él köztük/velük/mellettük egy hajléktalan pasi – ő Larry Clark személyesen – az ő „szerepe” sem tiszta
a film legelején részegen fekszik a pálya közepén, a srácok pedig fölötte ugratnak át – erős kezdés… sokkoló…
aztán látjuk, amint olyan tetkót varrat magára, amilyen Math-nek is van, majd a nadrágjába vizel (vagy elélvez?!)
máskor pedig bluest énekel, Math mellett ülve
volt, hogy átfutott a fejemen, hogy talán ő lehet Math apja?! de erre nem volt célzás
amúgy Rockstar-nak hívják az öreget :)
van egy cameo is, Michael Pitt immáron fekete hajjal utcazenészt alakít és vagy 2x is énekel – nem is rosszul ;)
ő csak ilyen „töltelék”; nagyobb szerepe nincs
viszont, ha már a zenéről volt szó: ugyan csak 1-2 betétdal van, de azok szuperek (Bob Dylan, John Lee Hooker)
ha pedig arra lennétek kíváncsiak, hogy miért ez lett a film címe?! nyugi, ez is kiderül belőle egy nem túl guszta jelenetben… :P
sokan kritizálják Larry Clarkot, hogy nem tud megújulni, mindig u.arról forgat
én nem feltétlenül értek ezzel egyet
szerintem a közeg u.az, tény, de mindig más a helyszín (ami sajátosságokat tesz hozzá), mások a karakterek, az egyéni történetszálak
ahogy említettem, nekem ez a film kicsit visszatérés volt a régi, a DURVA énjéhez
kell hozzá gyomor és idegek is, ezt elismerem, szóval tényleg csak az üljön le hozzá, aki bevállalja a gyötrelmeket…
nem tudom, hány mozi van még az „öregben”, de ha van mit mondani, én megnézem ;) (gyorsan hozzáteszem: a ’Marfa Girl 2’-t nem láttam még)
(Fotó: pinterest.com)
(2020. augusztus 29.)