2024. sze 28.

A kegyelem fajtái / Kinds of Kindness (2024)

írta: Petra mozizik
A kegyelem fajtái / Kinds of Kindness (2024)

kind-of-kindness-1.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott

végre megnéztem Yorgos Lanthimos legújabb munkáját és azt kell, hogy mondjam: a Mester nem hazudtolta meg önmagát
szex, erőszak, morbiditás, abszurditás, szürrealizmus – minden van benne, ahogy annak lennie kell ;)
hogy durvább-e, erősebb-e, mint a többi, a korábbiak?! ez is kiderül majd a kritikámból
előre szólok: hosszú elemzésre számítsatok, lesz benne spoiler (hisz’ mindig szokott) és kényes/érzékeny témákat is érintek majd, hiszen a film is ezt teszi
vágjunk bele!
először egy áttekintés arról, hogy az általam látott rendezései (mindről írtam a blogon) közül ez nekem hová illeszkedik el
a ’Kutyafog’ (’Dogtooth’) még egy viszonylag korábbi filmje, görög nyelven, (a „köz” számára) nem ismert színészekkel
szerintem brutál erős, határokat feszegető, megbotránkoztató stb. – király!
nem könnyű a szemnek és a gyomornak sem (erkölcsileg…), de hatásos film, ha fogalmazhatok így
számomra ’A homár’ (’The Lobster’) az, ami talán a leginkább hoz mindent, ami Lanthimos – bár ki vagyok én, hogy azt mondjam, profi vagyok a rendezőóriásból?! :D haha… nézzétek el ezt nekem, nem szeretnék nagyképű lenni!
viszont ott minden van, aminek lennie kell és az már pl. angol nyelvű, nagy nevekkel (Olivia Colman <3, Rachel Weisz, Colin Farrell, John C. Reilly, Ben Whishaw, Léa Seydoux… és sorolhatnám…)
kellően szürreális, szintén megbotránkoztató, nagyon komoly film
és talán az volt az, amin a leginkább elgondolkodtam, filozofáltam, amellett, hogy mindezt milyen szörnyű képekkel „érte el” a Mester
az ’Egy szent szarvas meggyilkolása’ (’The Killing of a Sacred Deer’) talán a másik nagy kedvencem tőle
ez kevésbé elvont, kevésbé véres, viszont a végig meghúzódó feszültség tök kikészít és amikor elérünk a klimaxhoz, na, ott olyan pofont kapsz, hogy a fal adja a másikat
és nincs fellélegzés!
ebben szintén Colin F., illetve mellette új belépőként Nicole Kidman szerepel – mindketten teljesen jók, viszont számomra az igazi áttörést Barry Keoghan jelenléte jelentette
ott olyat bizonyított az a srác, hogy azóta is a TOP kedvenceim között szerepel, követek mindent, amiben szerepel <3 (OK, pasiként is bejön, mert csípem az íreket, de ez most más kérdés… :P)
óriási tehetség és hidegrázósan játszik – plusz az egész film RÁ van felhúzva
nagyon passzolt ide!
itt is elmondható, hogy ez a Bibliai „szemet szemért – fogat fogért’ erkölcsi libikóka nagggyon ütős és ad gondolkodnivalót…
ezek után jött a – szerintem sokkal inkább „maninstreamebb” (befogadhatóbb, emészthetőbb) – ’A kedvenc’ (’The Favourite’)
itt visszatért Olivia Colman (miccccsoda alakítás, micsoda főszerep! <3) és Rachel Weisz, és újként belépett Emma Stone, akivel a mostani film (amihez eljutok egyszer, ígérem :P) immáron a 3. közös kooprodukció (illetve, ha a ’Vlihi’ c. rövidfilmet is számítjuk, akkor a 4.), vagyis mondhatni, hogy Y. L. egyik kedvenc színésznőjévé nőtte ki magát
ITT még nekem annyira nem jött be Emma, talán azért sem, mert utáltam a karakterét :P hehe…
viszont tele van a film nagy nevekkel (Nicholas Hoult <3, Joe Alwyn (aki szintén visszatér most a ’Kinds of…’-ban, igaz, miniatűr szerepekkel) és nagyon egyben van
ruhák, díszlet… az utolsó tapéta is tökéletes a falon
amiatt, hogy történelmi, kosztümös, igazán grandiózus, tablószerű lett – HA valakinek javasolnom kéne, hogy „Lanthimos-szűzként” mivel kezdje, melyik filmmel, EZT mondanám
sztem. ez a legbefogadhatóbb, de ettől még persze csodálatos!
tavaly megérkezett a ’Poor Things’, ami azt gondolom, kellően nagy hullámokat kavart a sok jelöléssel és díjjal (bár olyanokat már ’A kedvenc’ is kapott – Colmannak nagyon kijárt az az Oscar! <3)
bemutatta a Cinema City is, ami nagy szó, sőt, amikor néztem, tele is volt a terem
nem tudom, hogy azok, akik beültek, TUDTÁK-e mire, KIRE jönnek, vagy csak Emma Stone neve húzta be őket, de mivel nem hagyták el (sokan) a mozit, sztem. bejött nekik ;)
ez a film iszonyatosan szürreális, ismét
az eleje, a fekete-fehér képek művésziek, az egész sztori nyakatekert, abszurd, meghökkentő, gyomorforgató (ezt most szó szerint is értem), aztán egy erős hullámvasúttal átcsapunk a túláradóan színes, szagos, lelkizős, filozofálós „szekcióba”, majd a vége erkölcsileg csap oda mindenkinek
tényleg a hullámvasút a legjobb szó rá – és NEM minőségében értem ezt, hanem olyan, mintha 3-4 részre lehetne osztani
itt Emma mellé kapunk egy Willem Dafoe-t, egy Mark Ruffalot (aki nem akarta ezt a karaktert elvállalni, de remek volt így látni, egy szerencsétlen, pipogya alakként… ;)) és egy Margaret Qualley-t, aki MOST, az új filmben szintén visszatér
sztem. ő is nagyon tipikus Lanthimos-színésznő, ha merészen mondhatok ilyet: belepasszol ebbe a világba
(ha nem ismerős a neve, csak az arca, az INNEN van: ’Once Upon a Time in Hollywood’ – ő volt a Manson-banda egyik tagja, ő az, aki Brad Pittel kokettál ;))
szerintem a ’Poor Things’ (’Szegény párák’) eszméletlen jó, picit visszatér a gyökerekhez; bicskanyitogató, sok kényes témát feszegető és szociális kérdésekkel (szegénység) is foglalkozik, sőt, eléggé kiemelten
Emma Stone – szerintem – ÉLETE alakítása, nem véletlen, hogy ő meg emiatt kapott Oscart… <3 (emellett is kapott még 3-at a film)
valamiért nekem ő sosem volt kedvencem, elvoltam vele, elfogadtam, de ebben a filmben hatalmas, amit csinál – és nagyon nem könnyű a szerepe… + sokrétű!
szintén sok ponton nem könnyű a szemnek (nekem ezek a boncolós jelenetek nem a kedvenceim :P), viszont nem lehet nem nézni, nem odafigyelni rá
na, ennél jobban nem is akarnék belemenni a részletekbe, tényleg olvassátok el, miket írtam az egyes filmekről :)
az biztos, hogy egyiken sem unatkoztam, egyikre sem mondanám, hogy ne tetszett volna, és ha nem is teljesen u.olyan stílusúak, az nem baj, sőt, épp jót tesz nekik
a most 51 éves, Athén mellett született rendező-forgatókönyvíró minden szinten beírta magát (már rég) a filmművészet nagy könyvébe, és az, hogy olyan témákhoz mer nyúlni, amik tabuk, kényesek, és ezeket ÍGY, ennyire nyíltan, a kamerát az arcunkba tolva dolgozza fel, nekem Lars von Trier, Michael Haneke és Larry Clark közé emeli fel magát
(no, nem mintha a 4 fenti rendezőben bármi azonos is lenne; max. ez, amit leírtam)
és jöjjön akkor végre a ’Kinds of Kindness’, amit NEM ÉRTEK, miért úgy fordítottak le, hogy ’A kegyelem fajtái’
semmiféle kegyelemről nincs szó, itt KEDVESSÉGRŐL van szó – épp emiatt EZ az angol címe
emberek „kedves”(nek vélt vagy szánt) viselkedése, „jótettek”, „gesztusok” – persze ezek mind a szürreális, felnagyított, metaforikus értelemben… de ezekre majd kitérek
biztosan most is sokan fanyalognak majd, hogy „jaj, Yorgos L. csak erre képes”, mindig u.az, mindig véres, erőszakos, sok a szex stb.
csak egyet üzennék nekik: Gyerekek, ha a húsboltba mentek vásárolni, ott húsok lesznek és hús szag – ne vodkát vagy kenyeret keressetek a polcokon…
aki beül az ő filmjére, TUDJA, mire számítson
ennyike…
no, csapjunk a lovak közé!
a ’Kinds of Kindness’ egy 3 részből álló film, 3 történettel, amik nem, vagy nem igazán (1 tényt, R.M.F.-et leszámítva) függenek össze
ahogy Y. L. mondja, ez egy „triptichon-mese” – vagyis olyan, mint a hármas oltárkép
van 3-4-5 fő(bb) szereplők, ők mindegyikben fontosabb szerepet alakítanak, illetve van 3-4-5 visszatérő arc, kisebb szerepekben
a nagy nevek között ismét Emma Stone, a most is és továbbra is zseniális Willem Dafoe (akivel nagyon jó párost alkotott Emma a ’Poor T.’-ben), Margaret Qualley, Joe Alwyn éééééééés
- most figyelj! –
Petrátok LEGnagyobb örömére: Jesse Plemons is belépett a Yorgos-univerzumba!
dobpergés és fanfárok… <3
hát hogy én ennek mennyire örülök!! ha Y. L. NagyMester IS felfedezi Jesse-t, az nonplusextra, az mindennek az alfája és omegája, ÓRIÁSI!
már mióta mondom, hogy ez az ember őstehetség, egy adu ász és köszönöm, hogy ennyien foglalkoztatják Hollywoodban is
ha megnézitek azt, hogy a 3 részben mennyire mást kell alakítania és mindegyiket elhiszed neki, áááá… bravúros!
újként itt van még (mind3 részben): Hong Chau, Mamoudou Athie és páran olyanok is, akik csak 1-1 részben szerepelnek – közülük is ismertebb az ’Eufória’ sorozatból Hunter Schafer
R.M.F.-et pedig Yorgos Stefanakos (nem ismert arc) hozza nekünk – mondom, róla még beszélünk…
* az 1. rész címe: "The Death of R.M.F."
mindenhol próbálom elmondani, leírni azt, hogy az NEKEM miről szólt, mit szimbolizált – de igazából mind a 3 részben u.ezek a dolgok jönnek vissza, más-más „színteret” kapva
függőségi viszonyok/kapcsolatok, hatalom, alá-fölérendeltség, beteg viszonyok, egymás kihasználása, egymáson élősködés, meghunyászkodás, önmagunk megalázása és így tovább…
persze, ahogy már sokszor leírtam: SZÜRREÁLIS emberekkel
hiszen a főnökünk (jó esetben :D) sosem kér tőlünk olyat, hogy üssünk el egy embert autóval, okozzunk balesetet, az sem baj, ha az illető meghal, sőt, az a legjobb, ha mi is maradandóan sérülünk – de az a minimum, hogy a kórházban feküdjünk pár napot
nem írja elő a főnökünk, hogy mit együnk, mit húzzunk fel, hányszor szexeljünk a párunkkal és hasonlók…
szimbolika… de működik
aki ezt így, nyersen, szó szerint érti, az rossz nyomon jár, bocsánat, az tényleg kenyeret keres a húsboltban :(
Lanthimos pont abban zseniális, hogy túl kell nézni ezeken a metaforákon!
itt ez a szerencsétlen ember, Robert (J. P.), aki maximálisan azt teszi, amit a főnöke (W. D.) kér tőle; az az ember választott neki feleséget, ő döntött arról, hogy ne legyen gyerekük stb.
nekem ez arról szól, hogy van egy hatalom, egy vezetés, amit vakon követsz
nem kérdezel és nem kérdőjelezel meg semmit, csak mész, mint a birka, csinálod, amit kér
egyszer (!) ébredsz tudatodra, egyszer mondasz nemet – és puff! ki vagy tagadva, el vagy űzve
nektek nem ugrik be erről nagyon valami?! mert nekem igen: Isten – Ádám, a Paradicsom… a kiűzetés…
nem az?!?! sztem. nagyon is
az a függőség, hogy semmiről nem döntöttél, nem volt felelősség sem – csináltad, amit a főnök kért, aztán amikor szabad vagy, hirtelen ráeszmélsz, hogy akkor most hogyan tovább?!
nincs megoldás, nem tudod élvezni a kalickán, a ketrecen kívüli életet és inkább visszavágyódsz óta (picit Stockholm-szindróma…)
igen ám, de hogyan nyerd vissza a kegyeket?! pláne úgy, hogy már van egy új kis kedvenc, aki bezzeg megtette azt, amire te nemet mondtál
maga a sztori, a vége kitalálható, de erkölcsileg érdemes ezen lamentálni egy kicsit
R.M.F. pedig meghal a végén, jah… nem túl szépen :(
a Tékozló Fiú, a Kiűzetett pedig visszatér az „Apja”, Főnöke, Isten (?!) kegyei közé
* a 2. rész: "R.M.F. Is Flying" (gyorsan lelövöm: a címszereplő egy helikopter pilóta, aki visz egy gépet, de ennyi, semmi több és fontosabb szerepe nincs – ellentétben az 1. és az utolsó résszel; így viszont kap egy klassz szerepet a film)
míg az első sztem. viszonylag könnyebben értelmezhető, átlátható, itt picit misztikussá válik a sztori és elmegy naggggggyon véresbe és undorítóba (!!)
Daniel (J. P.) felesége, Liz (E. S.) eltűnt pár társával együtt egy korallzátonynál, megy a keresés
D. tök kivan, aggódik, parázik, furcsa dolgokat csinál – aztán kiderül, hogy elvileg már korábban is furcsa volt :P
párat még csak-csak meg tudsz magyarázni vagy az idegesség számlájára írni, de azok az éjszakai telefonok-nem szól bele senki azért gyanúsak…
az egyik legviccesebb és legfeszengőbb rész az, amikor egy férj-feleség baráti pár átmegy hozzá vacsorára, hogy ne legyen magányos, ő pedig ragaszkodik hozzá, hogy nézzenek meg valami régi videót, amin Liz is rajta van
itt még hihetnéd azt, hogy mondjuk az esküvői kisfilm lesz ez, a szép emlékek miatt – viszont a pár nagyon vakaródzik, nem akarja ezt
aztán végül mégis kötélnek állnak…
és akkor láthatsz egy őrült, gruppenes szexvideót négyőjükről, hahaha… :D
Daniel persze merev arccal nézi, szinte siratja az eltűnt feleségét :D
KÉSZ! ez annyira Yorgos! polgárpukkasztó, nyílt, nem takargat semmit – de az emberek reakció mind abnormálisak
nos, D. nem 100-as, az tuti
és ez csak rosszabb lesz akkor, amikor Liz megkerül
D. ugyanis azt érzi, hogy ez egy imposztor, valaki más, nem az ő felesége
bármilyen furcsaságot is fedez fel (Liznek nagyobb a lába, megeszi a csokitortát, szexelni akar vele), azokra mind van normális magyarázat, de nem, ő azokat nem látja, nem hiszi el
a nő csaló, áruló és takarodjon innen
egy ponton elkezd hisztizni, magát sanyargatja (nem eszik), sőt, teljesen bekattan (lövés-vérnyalogatás…) – tényleg teljes K.O.
a környezete meg fél, aggóddik, orvoshoz küldik (az az orvos is annyira szürreális volt, mintha egy David Lynch-filmből lépett volna ki, kb. :D), gyógyszereket kap
és itt jönnek be az igazán beteg kérései a felesége felé – itt lesznek a csúnya, öncsonkító részek :(
nem írok le mindent részletesen…
de ezt sem ÍGY kell nézni; még egyszer: ez szimbolikus
ahogy Liz apja mondja a lányának: ez az ember (David) korábban is ellenszenves volt, talán a ’monster’ szót használja… vagyis eddig is valszeg’ sanyargatta ezt a szegény nőt
azt nem tudom, miért kellett ez az egész eltűnős-megkerülés szál nekünk, valszeg’ amiatt, hogy erre fűzhessék fel a totális megőrülését
az biztos, hogy itt utána egy klasszikus bántalmazó viszonyt látunk: a ff. a fölérendelt, a nő a megnyomorított „szolga”
védi a férjet bármi áron és mindent megtesz neki – szó szerint MINDENT
majd bele is hal…
és az meg, amikor az „igazi” Liz belép – jah, értelmezhetjük úgy, hogy D.-nek igaza volt, de sztem. nem erre utal
hanem a bántalmazó természetére: nyomorgatja, kínozza, utálja, bántja, aztán katt! már a másik arcát mutatja, a kedveset, aki örül neki
a nőnél meg u.ez: szolgalelkű volt, tűrt, nyelt, mindent, teljesen „legyalulta” magát a szeretett (de gonosz) ff. kedvéért, de sebaj, mert újult erőre kap, újra örül neki, újra „koldulja” a szeretetet, a kedvességet – örül neki, ha kap belőle
aztán a folytatásban gondolom megy u.ez az ördögi kör
nekem ez erről szól…
a 3. rész pedig az "R.M.F. Eats a Sandwich" (nyugalom, ebben R.M.F. fontos szerepet kap és már most mondom, ha várnátok, keresnétek, hogy hol és mikor eszik szendvicset (hiszen halott :P – egy pontig… ;)), nos, az a mid-credits scene-ben lesz, érdemes megvárni ;) sztem. egy picit tesz hozzá az is… a ketchup-vér szimbolika miatt mindenképp
ebben a fejezetben egy szex-szekta van, ahol az a szabály, hogy csakis Akávál (aki egy nő) és Omival (aki egy ff. – W. D.) szexelhetnek a tagok: férfiak-nők egyaránt
vagyis kvázi: a nemek nem számítanak
van ott egy furcsa izzasztó szauna, mindenféle nyalós (nem, nem írtam el) tesztek, meg egy könnycseppek gyűjtőmedencéje
eleinte azt hittem, hogy a tagok szentelt vizet isznak, amikor a vízről beszélnek, de kiderült, hogy a 2 vezető könnyei az ő szentelt vizük
a szekta tagjai Emily (E. S.) és Andrew (J. P.), akik épp a Messiást keresik lelkesen – úgy tűnik, van egy nagyon pontosan meghatározott leírás (vagy jóslat) arról, hogy ki ez a NŐ (méretek, testsúly, iker – de az ikertesója már meghalt stb.)
azt ugyan nem értem, miért egy luxusyachton kell majd élnie a csajnak, ha egyszer meglesz, itt picit Noé bárkájára asszociáltam, lehet, hogy helytelenül
(azért a 2. és ebben a részben is van olyan sztem., amit picit jobban ki lehetett volna dolgozni a forg.könyvben – Y. L. írta, közösen szerzőtársával, Efthimis Filippou-val)
E. és A. lelkesen keresi a nőt, közben belelátunk E. előző életébe (férj, gyerek – és itt álljunk is meg egy szóra! mert AZ, amit a férje csinál, az több, mint gusztustalan – és nincs rá jó vagy elfogadható magyarázat!!! hiába a férje!!) és a szekta mindennapjaiba is
a Messiás -szál sztem. a legizgibb benne és Margaret Qualley iker-alakítása nekem nagyon TOP volt…
itt is benne vannak a korábbi témák: a (toxikus) függőségi viszonyok, a beteg kapcsolatok, a hit kérdése, picit ez a Messiás/Isten vonal visszaköszön az 1. rész főnökös sztorijából
nem tudom, miért van ez az egész szál, hogy a Messiásnak fel kell támasztania a holtakat – itt pusztán Jézusra utalnak vagy esetleg a ’cult’ öngyilkos akar lenni és utána szeretnék majd ezt, passz… (ez is egy olyan dolog, amit nem magyaráznak meg)
az viszont tuti, hogy a száműzetés (a Paradicsomból) itt is megtörténik és Emily mindent elkövet, hogy visszakerüljön, csakúgy, mint az 1. részben Robert
és ugyan OTT R. választása/döntése volt a gyilkosság, Emily-ből is az válik, akaratán kívül
ez egy akkora húzás volt! nagyon komoly!
keresed, keresed a Messiást, megtalálod – nem kevés áldozat (szó szerint is értendő) árán, aztán puff! ennyi volt
az Élet (vagy „valaki” ott fent?!) játszik velünk
jók a párhuzamok, jó a keretes szerkesztés és az, hogy a rejtélyes R.M.F. itt (is) hulla – DE ugye nem sokáig ;) (amúgy az nincs összekötve, hogy az 1. rész utána holttest-e, látva a sérüléseit, sztem. nem… :P)
(Emma Stone nagy pillanata a táncos jelenet a parkolóban, de azért a ’Poor Things’-beli alakítását nem múlta felül
a lila Dodge Challenger amúgy a színésznő férjéé, Dave McCary-é ;))
na jó, jó, de most már tényleg nem kerülgethetem tovább, ki a csuda ez az R.M.F. és mi a neve?
bevallom, nekem fogalmam sem volt róla, de a sok keresgetés meghozza a gyümölcsét és sokak szerint erre utal a 3 betű: R(edemption) – M(anipulation) – F(aith), vagyis: megváltás, manipuláció, hit
(sztem. ez több, mint erős tipp, valszeg’ erről lehet szó – itt akkor még okés lehet a film címének magyar fordítása, de én biztosan maradtam volna a szó szerinti megoldásnál)
ez a pasi egy átalgember, bárki közülünk, aki nem sok vizet zavar
az első részben ugyan picit érthetetlen, hogy (pénzért) elvállalja ezt, hogy akár meg is halhat a balesetben, de ő is csak olyan, mint mi mind – nem?!
de nem véletlen, hogy pici szerepei vannak, nem zavar be a „nagyok” játékába, követi a Sorosát – ami hol halál, hol meg feltámadás
és igen, amúgy a 3 rész pont ezekről szól, mindegyik talán a legerősebben arról, amit az egyes betűk jelentenek, szép sorban…
bocsánat, hogy nagyon hosszú voltam (szóltam róla, uff!), viszont volt és lehetett miről beszélni
sztem. zseniális film, ahogy a többi is, de nem ez vált a kedvencemmé – az, amit fent írtam, nem változott
jóval kevésbé megbotránkoztató, mint a ’Poor Things’ (vagy sok korábbi alkotás…), viszont hoz mindent, ami a Mesterhez köthető
csak más arányokban…
a kedvesség pedig egy nagyon szubjektív dolog: lehet, hogy te annak szánod, de a másik nem éppen úgy éli meg
erről a filmről lehet mit beszélni! bőven!
szerintem méltó Y. L.-hoz, maximálisan <3

(Fotó: efe.com - Cannes Film Festival)

(2024. szeptember 28.)

Szólj hozzá

Lars von Trier Mark Ruffalo Euphoria Emma Stone Once Upon a Time Brad Pitt Nicole Kidman Colin Farrell Rachel Weisz David Lynch Michael Haneke Jesse Plemons John C. Reilly Nicholas Hoult Willem Dafoe Olivia Colman The Lobster Margaret Qualley Larry Clark Joe Alwyn A homár Yorgos Lanthimos Barry Keoghan The Killing of a Sacred Deer Hong Chau Egy szent szarvas meggyilkolása The Favourite A kedvenc Mamoudou Athie Kutyafog Dogtooth Poor Things Szegény párák A kegyelem fajtái Kinds of Kindness Efthimis Filippou Hunter Schafer. Yorgos Stefanakos Vlihi Dave McCary