2021. már 17.

Eksztázis / Climax (2018)

írta: Petra mozizik
Eksztázis / Climax (2018)

climax-movie-preview.jpg

az ember nem egykönnyen áll neki megnézni egy Gaspar Noé-filmet, még akkor sem, ha tiszteli és elismeri a mester nagyságát
nekem ez a pillanat most jött el
értsd: egész eddigi életem során direkt és tudatosan elkerültem a mozijait, mint macska a forró kását
1 filmjéről hallottam részletesebben (’Visszafordíthatatlan’), és akkor azt mondtam, hogy én ezt nem vagyok képes megnézni
aztán kiderült, hogy kb. minden filmje ilyen...
szóval nem akartam kiszúrni magammal, hogy borzalmakat kelljen látnom és átélnem (és azért ez más, mint egy „sima” horror, itt lelki dolgok is vannak mindig…), vagyis kerültem őt
mint Michael Haneke-t; pont úgy
(az ő esetében már rávettem magam és két filmjét is megnéztem – az sem volt lányregény…
mindkettőről írtam a blogon is (’A zongoratanárnő’ és a ’Funny Games’ amcsi változata))
elérkezettnek láttam az időt, hogy jöhet egy G. N.-film is
gondoltam: ez egy táncos film, azt szeretem, meg drogos – ott meg már valszeg’ láttuk a legrosszabbat a ’Trainspotting’ és a ’Rekviem egy álomért’ kapcsán
hát, nem is tévedhettem volna nagyobbat!
erre nincs felkészülve az ember
semmilyen szinten
talán tényleg csak az, aki már látott tőle filmet és esetleg az is hasonló volt
borzalom, komolyan mondom
egy ideig hittem, bíztam, hogy nem lesz itt semmi baj… persze, durva lesz, de emészthető… hiszen simán túléltem egy ’Midsommar’-t is
de neeeeem, ez teljesen más szinten borzalmas
és sokkal rosszabb :(
mondjuk, amikor megláttam a kezdő képsorokat, már az szöget üthetett volna a fejembe, hogy ez nem lesz egy Disney-mese... ahogy vonszolja magát az a nő, kb. önkívületi állapotban, véresen a hóban
de gondoltam, ez talán csak a végére utal, talán „csak” az lesz ilyen
haha, elmondom nektek: NEM
igaz, az eleje félrevezető… de közben mégis, folyton, a legnyugisabb, legártatlanabb képek és jelenetek mögött is ott kúszik már a démon, érzed, kimondatlanul is, hogy itt valami fura, itt valami nagyon nincs rendben
na, de maradjunk 1 percre az elejénél: amit látunk, az valóban a vége
utána jön is a végefőcím (!!)
majd lemegy a filmből 45-50 perc és akkor jönnek a szereplők… a film utolsó pár másodpercében pedig maga a film címe :D
upside down – de lesz még ilyen ;)
vitathatatlan, hogy nagyszerű – technikailag, művészileg, mindenhogyan – amit itt látunk, csak nem könnyű lenyelni és megemészteni
mielőbb belemennék a részletekbe, 1-2 technikai háttérinfó: a filmet 15 nap alatt vették fel, ezen a helyszínen (egy elhagyott iskolában, Párizsban)
mindenki táncos és nem színész, kivéve Sofia Boutella-t, aki szintén táncosként kezdte (Nike reklám, sok-sok videóklip, sok-sok Madonna klip és turné ;) – csak akkor még barna volt a haja, ami szerintem sokkal jobban állt neki)
aztán a leányzó betört a filmbizniszbe is, bár nem rémlik, hogy láttam valamiben…
(mondjuk, az ’Atomszőke’-ben kellett, azt megnéztem, de nem hagyott sok nyomot bennem :P)
nem volt forgatókönyv, vagyis volt: 5 oldalas (S. B. különben emiatt nem is akarta elvállani, mert félt, hogy mi lesz ebből; nem tudta, mire számíthat…)
kb. minden improvizáció
Noé leültette őket és egy csomó olyan klipet, filmet, videót mutatott, amiben drogosok vannak – elsősorban olyanok, akik LSD-t vagy acidot toltak
ebből kellett meríteniük
a csodálatos, páratlan és zseniális (kb. 5 perces) táncos koreográfián kívül (amit vágás nélkül vettek fel, igaz, csak 16. alkalomra sikerült így; viszont mégis a 15.-et tették a filmbe :P) minden random, esetleges – mindenki azt csinált, amit akart, amit a karakterében érzett
csak pár főbb vonal volt meghúzva nekik
a beszélgetések is mind a sajátjaik voltak
pedig nagyon profinak tűnnek… hiszen szépen épül fel minden
1. havas nyitókép, ami a film vége
2. rövid videófelvételek, amelyekből megismerhetjük a táncosokat
ugyan nem fogunk tudni mindenkit memorizálni, mert sokan vannak, az azonban szemet szúrhat – és erre utaltam is már -, hogy valami nem OK, hiszen FURCSA kérdéseket is kapnak
pl. hogy mitől félnek a leginkább, mi a legrosszabb rémálmuk, drogoztak-e már és hasonlók…
OK, táncosok, művészek – itt még fel sem vettem
de azért a tarkóm alján volt egy fura, viszkető érzés
3. jön a zseniális, megkoreografált tánc (a táncosok közös koreója) – a sztoriban az az infó, hogy ezzel mennek majd az USA-ba fellépni, turnézni
feltétlenül nézzétek meg: https://www.youtube.com/watch?v=Hwkacrln26o
ez is annyira spontánnak tűnik amúgy
4. megy a buli, emberek beszélgetnek – ki erről, ki arról
a helyszínről, ahol vannak, egymásról, a csajokról, a pasikról, a szexről, hogy ki kivel… 
itt fiúk szeretnek lányokat, lányok fiúkat, fiúk fiúkat és lányok is lányokat
sőt, testvér a testvért (igen, ÚGY…) - ezt azért az elejétől lehet sejteni, érezni; a fiútesó annyira birtokló a húga kapcsán
kb. minden más pasit lök el mellőle – az egyiket konkrétan ki a hóba, fagyba, egy mondvacsinált okkal
fujj...
ez a "kapcsolat" nagyon beteg volt... brrrr...
ezek ilyen felszínes csevegések, amelyek kb. bármilyen buliban lehetnének, mégis, szépen kirajzolódnak a karakterek
5. jön egy újabb tánc, az már tényleg impró… tudjátok, amikor mindenki körben áll és valaki bemegy középre, mutatja, mit tud
ezt felülről veszi a kamera – állati jó!
majd itt járunk kb. az 50. percnél, ahol jön az említett stáblista :D
egy fontos dolog: a sok-sok táncos mellett van egy kisgyerek is, egy kisfiú (Tito), aki az egyik táncoslány fia – becsúszott, értitek… (egy másik csajról meg kiderül, hogy most terhes)
világos, hogy egy ilyen helyen, ennyi ember, őrült, szexi (és szexéhes) táncos mellett/között nem sok keresnivalója van egy 5-6 éves kisgyereknek, de mégis, mindenki annyira imádja, kedves vele, táncoltatják stb., reméled, hogy nem lesz baj
hiszen az anyja le is fekteti aludni
lent azonban megy a túlfűtött buli…
6. elkezdenek emberek rosszul lenni – nem mindenki, csak páran, majd egyre többen
rájönnek, hogy valaki bedrogozta a sangriát (G. Noé sokat ivott fiatal korában, emiatt tette bele a filmbe)
valszeg’ olyan valaki, aki nem ivott belőle egész este (arra nem is gondolnak, hogy olyan, aki bírja…)
jó eséllyel LSD
eléggé erős tünetek jönnek elő
van, aki a mennyben érzi magát, táncol, csajozik, de a legnagyobb százalékuk baromian kifordul önmagából
jön a vádaskodás, agresszió
itt mondanám el, hogy ezeket G. N. nem erőltette: többször is lenyilatkozta, hogy életében nem volt még ilyen kellemes, békés forgatása
senki nem ivott, nem drogozott, mindenkitől megkérdezte, mibe menne bele, mit nem akar a vásznon csinálni – semmi nem volt kötelező
ergo: a táncosok maguk rendezték a filmet – és nagyon jó lett
itt már azért történnek rettenet dolgok
van, ami undorító (tánctérre vizelés); van, ami agresszív (verekedés, pasi kilökése a hóra, a terhes csaj bántalmazása… az szörnyű!!!); van, amit befogott szemmel néztem (terhes csaj magát vagdossa); van, ami már tényleg horrorba megy át (haj kigyulladása) és a végén a megtébolyulás szélére kerülsz te is (Tito bezárása abba a kis kamrába, hogy VÉDJE őt a drogosoktól)
majd persze az anyja elhagyja a kulcsot…
Istenem!!
bizonyos emberek fetrengenek, bepörögnek (Sofia B.-nak azért itt nagyon erős pillanatai vannak – amihez kellett a színészi tehetség is, nem csak a tánctudás)
a film 2. „fele” egy 42 perces snitt, egy ’long take’, amely végigvisz minket a suliban, fel-le, oda-vissza, bepillantást engedve abba, hogy ki éppen mit csinál
elmondanám: nem sok normális dolgot
szenvednek, bekattannak
mégis, a legkatartikusabb – számomra – negatív értelemben, amikor visszatér a kamera a tánctérre, csak éppen fejre állva vesz mindent
kiment az áram, minden piros és fekete, félhomály van, alig látsz valamit, csak vergődő, verekedő vagy éppen szexelő embereket
mintha a Pokol feljött volna a felszínre és az lenne fent, az lenne normális :(
minden tótágast áll és nem jó érzés…
nem tudod, mi ez: orgia vagy haldoklás?!
valahol mindkettő
az a szomorú hírem, hogy elég sokáig kell nézni ezt és közben szenvedsz, mint egy kutya
sosem volt ilyen drogos élményem, de borzalmas lehet
a film úgy ér véget, hogy jönnek a zsaruk, kutyákkal – nem tudom, honnan és miért… senki nem hívta őket
mi pedig még egyszer végignézhetjük, ki, hol és merre van, milyen állapotban
van, aki alszik
van, aki meghalt
sajnos, nem tudom, hányan nem élték túl ezt az estét, de szerintem sokan :(
nem mindenkinek „zárul le” a története, nem biztos, hogy kifut valahová… vagy éppen nem oda, mint gondolnád (pl. hogy Sofia B. egy lánnyal jön össze, nem egy pasival – miközben mindenki rá feni a fogát)
az biztos: kiderül, ki volt az, aki "megmérgezte" a sangriát
mert ez több volt, mint egy jó buli
ez egy emberkísérlet
az illető járatos a drogokban, mint látjuk, viszont arra sajnos nem emlékeztem már, hogy KI meséli ezt a sztorit az elején, az acid a szembe történetet?!
ő maga?? passz…
már nem rémlett…
de nem gondoltam, hogy köztük van az az ember, akiről az a sztori szólt
Noé filmje tényleg zseniális alkotás, mestermű, nem csoda, hogy állva tapsolt mindenki Cannes-ban: sokat mond el, rövid idő alatt, nem profi színészekkel
amíg az elején azt érzed, hogy mennyire jó kis banda, de jó közösség, milyen jó nekik, hogy így összetartanak, vannak egymásnak, van egy közös szerelmük, hobbijuk, a végére az van benned, hogy bestiák, ördögök, és nagyon örülsz, hogy nem vagy egy közülük :(
nem könnyű nézni, piszkosul felkavart… napokig nem tértem magamhoz és ezt a kritikát majd 1 héttel később írom
de még mindig nem csengett le bennem :(
és lesznek jelenetek, amelyek sosem fognak :(
(Fotó: cinemassf.org)
(2021. március 17.)
Szólj hozzá

Madonna A zongoratanárnő Michael Haneke Climax Trainspotting Sofia Boutella Rekviem egy álomért Visszafordíthatatlan Gaspar Noé Eksztázis Extázis Atomszőke Midsommar Midsummer Funny Games Funny Games U.S.