2022. nov 19.

Végtelen matrjoska (2. évad) / Russian Doll (season 2) (2022)

írta: Petra mozizik
Végtelen matrjoska (2. évad) / Russian Doll (season 2) (2022)

russiandoll-1140x641-1.jpeg

elvoltam a sorozat 1. évadával, nem írtam róla akkora fényes kritikát – mert nem is volt az :P
de ha már kijött a 2. évad, megnéztem ezt is
ez most csak 7 rész, szintén kb. fél órás részekkel; még könnyebben letolható, mint az első
viszont sokkal rosszabb lett, mint az :(
míg ott a két karakterünk (Nadia - Natasha Lyonne és Alan - Charlie Barnett) u.azt a napot élték meg újra, itt már konkrét „time travel”-en veszünk részt, vissza a régmúltba, főhőseink nagyanyjának korába
Nadia a zsidóság-Holokauszt korszakkal találkozik, deportálás, vagyon elkobzása stb.
míg Alan a kettészakított Berlinben vergődik, NŐKÉNT (ez amúgy iszonyat faramuci)
Nadia hol a fiatal nagyanyja (ő „bújik” a bőrükbe, a tükrökben a fiatal nagyi látszik, de valójában ő alakítja a karaktert), hol az anyja
és ez olyan szürrealitásba torkollik, hogy Ő maga lesz a terhes anyja és Ő maga szüli meg önmagát
iszonyat!
ja, és hogy hogyan ugrálnak az időben? felszállnak egy new york-i metrókocsira és az odaviszi őket
ajtó nyílik-csukódik, ajtó nyílik… és már ott vannak, abban a korban
ami nagyon vicces és meglepő is volt egyben, hogy Nadia ősei nem oroszok (vagy csak részben), hanem magyarok
vagyis: Magyarországra érkezik, millió (!!) jelenet itt forgott (miért nem tudtam erről?! és megint a Keletiben, vazze…), és millió (!!) magyar színész játszik benne
sajnálatomra Molnár Piroska mond kb. 1 mondatot, de azt kétszer – szóval az övé inkább cameo
de feltűnik Farkas Franciska és Czukor Balázs is
akik viszont tényleg sokat szerepelnek (és sok a szövegük is): Bordán Irén és Papadimitriu Athina
ők hol magyarul, hol oroszul, hol angolul beszélnek
de még hősnőnk, Nadia is mond pár magyar mondatot – irtó cukin és viccesen (annyira rossz a hangsúly, hogy alig értettem, miket mond… pedig vicces beszólásai vannak)
hiába, ismét a világ közepe vagyunk!
ugyan hol Németországként, hol Oroszországként szerepelünk (de voltunk már Kína is :)) a filmekben, most viszont saját magunk jogán vagyunk itt <3
no, de vissza a sorozathoz ;)
Nadia, vagyis Natasha Lyonne továbbra is parádés
nem tudom, hogyan, milyen emlékből, milyen mélyről hozza ezt a karaktert, de én még csak nem is láttam hasonlót… sem filmben, sem soriban
ez a lazaság, ez az önpusztítás, ezek a beszólások, a mondatai és persze AHOGY beszél
rettenetes ember, de mégis nagyon kedveled :D <3
a karaktere továbbra is mélázik a múlton, szenved, depis, felrémlenek emlékek a horror gyerekkorából, az anyjáról (Chloë Sevigny-nek jóval több a szerepe, mint az 1. évadban… és amúgy még mindig remek színésznő ;)), hogy miért Ruth-ot választotta, miért nem az anyját
hogy esetleg emiatt lett öngyilkos az anyja… stb.
elvileg most ez a magyarázat, amiért beindul ez az egész „time loop”, de nincs olyan tisztán megmagyarázva, mint az első évadban
Alan története meg pláne nem!!!
mint kiderül, a nagyanyjának is van egy komoly múltbéli sztorija, de az egész nincs úgy kibontva, levezetve, részletezve, mint Nadiánál
eleve: rohadtul ki voltam akadva, hogy Alannel alig foglalkozunk, egy csomó rész lement úgy, hogy csak N.-t láttuk, őt nem, sőt, nem is taliztak
(tök nem fonódik össze úgy a sorsuk, mint korábban)
ez nagyon nem tetszett
mellékszereplővé vált, és mint ilyen, szerintem felesleges volt ezt a Kelet-Berlin, Nyugat-Berlin múltbéli szálat behozni
nem sok értelme volt
nagyjából, a sorozat 3/4-ben Nadia múltját és depizést láthatjuk: végigéli a Holokausztot, azt, hogy milyen az anyja bőrében lenni, majd megszüli saját magát
ha ez nem lenne elég: ellopja a bébit abból az idősíkból és elhozza a jelen korba
apropó, jelen: Ruth (a továbbra is ZSENIÁLIS, és N. L. mellett a legnagyobbat alakító Elizabeth Ashley-vel <3) kórházba kerül, haldoklik, meghal – de ez az utóbbi annyira xarul és jelentéktelenül van megcsinálva, hogy az méltatlan Ruth karakteréhez és fontosságához
botrány!
a jelen amúgy is nagy katyvasz… alig vagyunk itt
Alan hol bajszos, hol nem… hol visszaugrunk az 1. évad idősíkjába, Nadia akkori szülinapjához (36.) és megint a fürdőszobában vagyunk, megint szól a "Gotta Get Up" dal :D (amit én nagyon megkedveltem, btw ;))
az egész forgatókönyv ugrabugrál
és N. története sem túl erős
bőven elég volt az 1. évadban ez az édesanya-szál, ennek a zsidós-aranyos történetnek semmi jelentősége nem lesz, hiszen hiába leli meg, újra elveszti, majd a végén nem is azt választja
világoooos, értem én az üzenetet
meg az anyjával kapcsolatban is: el kell engednie, el kell fogadnia, hogy meghalt, azt is, hogy nem az ő hibája volt; ahogy az sem, hogy Ruth-ot választotta…
csak ennek az egésznek mi köze Alanhez??
semmi…
az 1. évadban taliztak, összeforrt a sorsuk, egymást megmentették, egymáson segítettek – és olyan szép volt a vége…
(írtam is a kritikámban, hogy vajon hogyan lehet ezt folytatni?! olyan lezárt… - nos, nem is kellett volna… :P)
itt csak ímmel-ámmal taliznak, mindketten benne vannak az őseik múltjában és (ahogy írtam is) Alant pláne ritkán látjuk :(
kb. a 6. részben ugrunk oda, hogy N.-nak megint AZ a bizonyos szülinapja van, jön a kopogás a WC ajtón, szól a dal
de ez sem hoz túl sok megoldást
N. vagy 5 perc alatt levezeti, mi van az idősíkokkal, a múlttal, az univerzummal – de kb. olyan módon, hogy Dr. Sheldon Cooper is megirigyelhetné ;) :P
a vége is olyan ukk-mukk-fukk
a 6. részben az a „mindenkiből kettő vagy több van…” – full káosz, megint minden esik szét
aztán N. elengedi az anyját (az konkrétan egy horrorfilmbe való jelent volt a kávézóban…) és visszatérünk a JELEN jelenbe, ami 4 évvel az 1. évad után van
N. 40 éves, és Ruth meghalt, épp a siratása van
mondom: full méltatlanul
nem tudom, minek akarnak még egy 3. évadot is?!
szerintem ez nagyon rossz lett és nem kéne folytatni... :(

(Fotó: tbivision.com)

(2022. november 19.)

Szólj hozzá

Sheldon Cooper Bordán Irén Chloë Sevigny Molnár Piroska Czukor Balázs Papadimitriu Athina Natasha Lyonne Farkas Franciska Charlie Barnett Végtelen matrjoska Russian Doll Elizabeth Ashley Gotta Get Up