2023. aug 02.

A zsúfolt szoba (minisorozat) / The Crowded Room (miniseries) (2023)

írta: Petra mozizik
A zsúfolt szoba (minisorozat) / The Crowded Room (miniseries) (2023)

letoltes_4.jpg

a ’The Crowded Room’ minisorozatot kétféle módon lehet nézni:
1. mivel egy valós történeten (illetve az azt leíró 1981-es regényen, a ’The Minds of Billy Milligan’-en (író: Daniel Keyes… és ha ismerősen cseng a neve, ő írta a ’Virágot Algernonnnak’ c. művet is) alapul, utánanéztek, ki is volt Billy M. (itt a neve Danny Sullivan) és akkor picit más szemszögből látjátok majd a sztorit és a fordulatokat
2. nem olvastok utána és úgy kezditek el nézni, mint egy bármilyen sorozatot
amennyiben ezt az utóbbit választjátok, akkor a kritikámat is érdemes majd a sorozat megnézése után elolvasnotok
amúgy is mindig spoilerezek, hiszen NEM filmajánlókat és -bemutatókat írok, hanem véleményt (méghozzá objektíven ;) :P)
én az elsőt választottam, mint mindig ilyen esetben
ha látom, hogy egy film vagy sori „based on a true story” vagy „based on real events” – már ugrom is a Wikipediára és kutatom, mi az eredete, kiről szól a sztori
nagyon sok (!) ilyen van mostanában, és ez ismét csak azt bizonyítja, amit oly sokszor hangoztatok én is (és már a drága jó Brachfeld Siegfried is megmondta): „a téma az utcán hever” (…csak le kell hajolni érte)
milyen igaz!
nem kell a sok remake, reboot, meg a többi ismétlés – legyünk már eredetiek! és a legjobb témákat, a legjobb történeteket tényleg az élet írja
ki se lehetne jobbat találni ezeknél!
William (Billy) Stanley Milligan – mindamellett, hogy a sorozat főszereplője róla lett mintázva, de NEM tettek bele mindent (mindazt), ami hozzá köthető – egy amerikai bűnöző volt
a lelkén szárad fegyveres rablás, nemi erőszak (’The Campus Rapist’-nek hívták) és egyebek…
elfogták, börtönbe zárták egy időre, aztán végül egy idősek otthonában hunyt el, rákban, 59 évesen
mindez a ’70-es években történt, Ohioban
az ok, amiért nem kellett sokat ülnie az volt, hogy diagnosztizálták nála a dissociative identity disordert (disszociatív vagy többszörös személyiség, hasadt személyiség, skizofrénia…), sőt, mi több, ő volt az ELSŐ olyan ember, akinél erre építették a védelmet és nyertek
természetesen pszichiátriai intézetbe kellett vonulnia, többet is megjárt, kezelték folyamatosan…
már korábban is voltak próbálkozások, hogy megfilmesítsék a könyvet, pl. James Cameron által, de az nem végződött túl szépen :P (akit érdekel, keressen rá ;))
de képbe kerül Joel Schumacher és David Fincher is, no meg olyan színészek, mint Matthew McConaughey, Johnny Depp, Brad Pitt, Sean Penn és John Cusac, mind-mind Milligan szerepére
egyik jobb, mint a másik, komolyan
2015-ben már Leonardo DiCaprióé „volt” a szerep, haha…- de látjátok, ebből sem lett semmi
aztán 2021-ben jött a hír, hogy sorozat lesz, méghozzá az Apple TV+ -tól és Tom Holland alakítja majd a főszerepet
nos, MIATTA kezdtem el nézni
nekem ez a srác sokat bizonyított már (és nem csak a ’Pókemberre’ gondolok, bár a 3 közül toronymagasan ő a kedvencem; hanem pl. ’Mindig az ördöggel’ c. filmre, amiről írtam is)
viszont, ha erről beszélek, meg kell említsem a Netflix doksiját is, ami 4 részes és 2021-ben készült el (’Monsters Inside: The 24 Faces of Billy Milligan’); sajna még nem láttam
rengeteg érdekességet lehet olvasni erről a pasiról, a személyiségeiről (az első három 4-5 éves korában „szakadt le”, vagyis alakult ki – teljesen más névvel, mint a sorozatban… nem volt Adam sem…)
végezetül kiderült, hogy 10 volt neki, de később arra is fény derült, hogy van még +14 – ezért is lett a Netflix-sori címe az, ami… mert ez bizony 24
vannak azért más filmek és sorozatok is, amik ezzel a témával foglalkoznak, és nagyon jók
talán mindenki fejében ott van a TOP, Richard Gere-rel és Edward Nortonnal a ’Legbelső félelem’, ami ZSENIÁLIS! amit ott csinál Edward… ah… fenomenális!
és azóta IS remek színész
de szerintem a ’Split’ is ide sorolható, M. Night Shyamalan rendezésében, mint a trilógia 2. része…
James McAvoy átlagon felül teljesít… és míg Edward Norton csak 1 másik „ént” („alters”) alakít (+ saját magát… de a megoldást nem írom le…), addig James 23-at, vagyis 24-et…
mármint ennyi van neki, de a filmben 8-at játszik el
a ’Moon Knight’ Marvel-sorozatban is meghasad a főhős személyisége (és lelke-szíve is) az őt ért fájdalmak miatt
ahogy itt is, az abúzus hatására :(
és természetesen akkor még a ’Fight Club’-ot nem is említettem, ami a LEGNAGYOBB!
talán nem véletlen, hogy mikor vége lett ennek az egésznek, Tom Holland azt mondta, hogy „köszi, Gyerekek! picit most pihennék és hagyom a színészkedést”
megértem, komolyan
nagyon kimerítő a szerep és a karakter, még akkor is (és ez biza már erős spoiler), ha nem Ő személyesíti meg a többi énjét, hanem külön-külön színészek (néha kell hoznia őket, akcentust stb., de nem túl gyakran)
na, és ez a legfőbb sarkalatos pont, vagyis, hogy ezt tudod-e és hogyan kezded el nézni a sorozatot
mert amikor elindul a sori és Danny-nek van 2 fiúbarátja, amikor beszél az ikertesójáról, amikor a fura házba kötözik Yitzakhoz és Arianához, az nekem világos volt – vagyis, hogy ezek az emberek nem léteznek, hanem az alteregók, vagyis a különböző ének
nincsenek ott, nem beszélnek – senki nem látja őket, csak Danny
és ezt nagyon ügyesen oldják meg
sok-sok (5-6-7) részen keresztül ezt nem is fedik fel, max. lassan rájöhet az ember (a pszichológussal való beszélgetés során)
aki ezen tudás nélkül nézi, neki ez máshogy jöhet le, azt gondolja, van ez a 2 fiúbarát, minden létezik, megtörténik, max. furák ezek az arcok
Danny-val együtt kezdhet el gyanakodni a néző és lassan rájönni, hogy a lövöldözős videón (itt az a bűneset…) nincs senki más, nincs semmilyen csaj, csak Danny
szerintem egészen izgalmas szemszög lehet ez… hogy mikor esik le valakinek
de csöppet sem bánom, hogy én ezzel a tudással néztem, hogy ő bizony egy meghasadt személyiség és ezek a „barátok” nincsenek ott valójában
Tom Holland – még így is, hogy nincs az E. N. vagy a James McA.-féle átváltozás – nagyon jó, hatásos, igazi megtört lélek
elhiszed neki a csaj karakter (ami szintén ő, kifestve, homoszexuális vonzalmakkal - logikus módon), az angol úriembert is
jól hozza
de szintén nagyon jó – a nekem már sokszor, sok mindenben (’The Dropout’ – lásd: blogon) bizonyító – Amanda Seyfried is, aki JÓVAL több, mint a ’Mamma Mia!’ helyes szőkéje…
ő játssza a Danny-vel foglalkozó pszichológust (Rya), és nagyon jól
ez is eltér a valós sztoritól, ahogy a vége is… meg sok minden más is (már említettem párat fent)
az a pasi, aki a zsarut játssza (és néha szexel vele a csaj), Thomas Sadoski, A. S. férje a való életben és már 2 gyerekük is van ;)
hogy még 1-2 „nyalánkságra” kitérjek, Mundruczó Kornél jópár részt rendezett (köztük az elsőt is, ami igencsak megalapoz mindent…), de a sori executive producere is volt
well done! igazán büszkék vagyunk rá!
olyan csodálatos képei vannak, hogy megőrültem! a séta haza, este, a fák árnyékai, vagy a fények a házban, ahol D. élt a 2 „lakótársával”…
írtam már, hogy mennyire szuper, hogy sokáig nem leplezik le azt, hogy D. több személyiség is, nem lepődnek meg a vele szemben lévő (tényleg valós) emberek, erre piszkosul ügyeltek, de pl. pici jelek vannak
pl., amikor Ariana eszik, Danny is; az egyikük vakarja a lábát, a másik is – ez fel sem tűnhet, de úgy meg, ha tudod, mi megy itt, feltűnik és nagyon élveztem ezeket ;)
a 3. rész végére jutunk el oda, hogy Ariana „elmeséli” Danny-nek, hogy őt gyakran megerőszakolta az apja egyik barátja… de akkor D. még nem rakja össze… azt meg végképp nem (az csak a legvége), hogy Adamet is azért „teremtette”, hogy ő viselje el a fájdalmat helyette :(
amúgy iszonyatos ez az egész!
szörnyű!
nagyon sokkoló… sokat sírtam ezeknél a részeknél
és örülök, hogy végül nem lett pszichológus belőlem… nem bírtam volna :(
nagyon jó rendezői fordulat volt, hogy Rya szemszögéből is megmutatták újra az eseményeket, kvázi, még egyszer lementek u.azok a képsorok
de hogy egy apró hibát (vagy inkább furcsaságot) is mondjak, nem értettem azt, amikor egy nap felkelt és tiszta vér volt az ágya… megjött neki?! gondolom, igen
de ez miért kellett a filmbe??? hogy jön ez ide? undor…
ami viszont maximális + pont nálam, hogy amikor bement a kisfia szobájába éjszaka, nem igazgatta meg a takarót, nem takargatta be erőltetetten, mint MINDEN filmben – megőrülök tőle!
annyira kommersz, közhelyes… és a világon nincs ilyen, hogy minden gyerek lerúgná magáról a takarót éjszaka! ah! :P
Jerome (Elijah Jones) nekem egy cuki karakter volt, de ól játszott Ariana (Sasha Lane) és a vád ügyvédje (Carmen Ejogo) is
talán a legsokkolóbb rész a 9., a ’Family’ volt – az édesanya vallomásával
amikor látod, hogy fellép a fia kedvéért, kiszakad ebből a környezetből, megszökik, menekül… majd a férje egy mozdulattal visszarántja, megfélemlíti és ő nem meri elmondani az igazat :(
sokkoló volt D. öngyilkossága, de arra ügyeltek, hogy a 10. rész méltó, kellően szép és megható befejezést kapjon
szerintem az tökéletes lett
meglepő módon a végére hagytam a legnagyobb kritikámat, ami pont a karakterekkel, a különböző személyiségekkel függ össze
nekem picit faramuci volt ez a pajtás (de értem, miért…) megjelenítés, ahogy (szó szerint – és ez is szájbarágós…) kilépnek a fénybe, belépnek D. helyébe
ahogy ott ülnek, beszélgetnek
ahogy lent, a vízben már hullaként ott vannak a „kinyírt” személyiségek
persze, tudom, ezt piszok nehéz lehet képileg megvalósítani és értem, hogy egy ilyen trükkös módot választottak (sztem. pont a 2. csoportba tartozó nézők miatt…) megoldásként, de valahogy jobban elnéztem volna, ha Tom H. alakít mindenkit
persze-persze, akkor nincs ez a csavar, a felismerés (ami nekem így sem volt… :P), á, nem tudom…
talán az volt a baj, hogy utánaolvastam… :(
de összességében ez egy érdekes, megrázó, érzelmileg felkavaró történet, aminek a végén azért fújhatsz egy nagyot…
jó, hogy végre elkészült - és ezzel a stábbal
Tomnak meg nagyon jó pihenést és töltődést (és talán terápiát?!) kívánok <3

(Fotó: latimes.com)

(2023. augusztus 2.)

Szólj hozzá

Edward Norton Pókember Leonardo DiCaprio Split Johnny Depp Mundruczó Kornél Brad Pitt Matthew McConaughey David Fincher M. Night Shyamalan Sean Penn Virágot Algernonnak Richard Gere Fight Club Tom Holland Amanda Seyfried James Cameron James McAvoy Mamma Mia Mamma Mia! Joel Schumacher Thomas Sadoski The Crowded Room Billy Milligan Carmen Ejogo Moon Knight Sasha Lane Mindig az ördöggel Legbelső félelem The Dropout Brachfeld Siegfried Moonknight A zsúfolt szoba Zsúfolt szoba Crowded Room Daniel Keyes. The Minds of Billy Milligan John Cusac Monsters Inside: The 24 Faces of Billy Milligan Elijah Jones