2023. aug 20.

Gyilkosság (1. évad) / The Killing (season 1) (2011)

írta: Petra mozizik
Gyilkosság (1. évad) / The Killing (season 1) (2011)

p10554812_b_h9_aa.jpg

az idő drága dolog, nem szeretem másokét vesztegetni, rabolni
és annak sem örülök, ha az én időmet nem tiszteli valaki
az pedig, hogy egy ember mennyi időt szán valamire (vagy valakire) – megint csak érzékeny dolog
hányszor mondja valaki: „nem volt időm rá” – és jaj, én mennyire nem hiszek ebben… :P
amire akarjuk, arra van… arra szánunk ;)
hogy miért ezzel kezdem?! nos, mert valami olyat tettem, olyanra szántam időt, amire még soha
újranéztem (még csak az 1. évadot) a ’The Killing’-et!
persze-persze, filmekből már sok olyan van, amit milliószor láttam, de sorit még sosem kezdtem el újra
sokszor eszembe jutott ez a ’Breaking Bad’ kapcsán már és az sem kizárt, hogy egyszer újra nekiülök a ’Trónok harca’-nak :P
hogy miért kezdtem mégis a ’The Killing’-el?! mert zseniális!
az első évad mindenképp!
nem emlékeztem rá maximálisan, csak 1-1 momentumra (pl. hogy egy ponton majd szó lesz az amerikai őslakosokról…), de a kimenetelére, a megoldására sem
csak arra, hogy minden és mindenki gyanús ;) :D
egy kis előmagyarázat azért kell hozzá:
ez az amcsi sorozat 2011-ben debütált az AMC-n, 4 évados (2012, ’13 és ’14)
egy dán sorozaton (’Forbrydelsen’/’The Crime’) alapul, ami 2007-es
az 3 évados volt és piszkosul népszerű
ami zseniális benne (és ebben is, hiszen hűen követi a dán eredetit; +/- kisebb változtatásokkal; illetve ez ugye Seattle-ben játszódik, nem Dániában és pl. a zsarunő nem Svédo.-ba akar költözni a pasijával, hanem a napfényes Kaliforniába ;)), hogy teljesen kiszámíthatatlan
csodálatosan épül, tele van fordulatokkal és kezdve onnan, hogy a lány (Rosie Larsen) halálát először valamelyik iskolás társának tulajdonítjuk, képbe kerül a tanára (a muszlim hite és kapcsolatai is…), politikusok, az apja kollégája, az anyja nővére… és kb. mindenki
eszméletlen jó az írás, vagyis a forgatókönyv (Veena Sud)
szinte biztos vagyok benne, hogy a dán eredeti is tökéletes volt, vagy ki tudja, talán még ennél is jobb, de az tény, hogy NAGYON érződik, hogy NEM amcsi ;)
az egésznek a darkossága, a folyamatos eső, eleve, ez a zsarunő (Sarah Linden - Mireille Enos szuper alakításában (sem előtte, sem azóta nem láttam őt semmiben :()), a szenvedő család, a gyász, a sok-sok remek szál és szereplő
mesteri, hogy mindamellett, hogy a gyilkosság van a fókuszban, maximálisan megismerjük Linden kusza életét, férfias karakterét, a pasijához fűződő (szintén csak fura) viszonyát, a kamasz fiát, a múltjának egy borús emlékét (itt még csak igen említés szinten – de úgy rémlik, a további évadokban ezt majd kibontják) és így tovább…
ugyanennyire fontos a szexi Stephen Holder, az ő überlaza, belexarós, de amúgy kellően kedves és bölcs társa (aki kapná az ügyet, HA Linden végre lelépne… de sosem teszi meg ;)) – őt Joel Kinnaman játssza (itt már eléggé odáig lettem érte <3 és amúgy őt azóta is látni ebben-abban ;))
de mellettük megismerjük a halott lány családjának minden tagját, az ő bajaikat, előéletüket stb.
ugyanígy benne van a politikai szál is, a polgármesterválasztás, az új aspiráns, aki azért „érintett” az ügyben, mert az ő egyik kampányautójukban találják meg a lány holttestét
remek, komolyan
bonyolódik, épül, aztán kb. minden rész végén vesz egy komoly fordulatot, valami előkerül, kiderül és máris más van a célkeresztben
a két főszereplő mellett igazán nehéz lenne még valakit vagy valakiket kiemelni, aki jó – mindenkinek nagyon klasszul megrajzolt a karaktere és az adott színész is szépen hozza
talán ha mégis kötelező lenne, az egyáltalán nem túl szimpatikus Belko Royce (Brendan Sexton III) lenne az – full nem 100-as, de megtudjuk, miért nem :(
az meg, ahogy véget ér… az az utolsó csavar…
ááá, Gyerekek! baromi nehéz volt megállni, hogy ne kezdjem el azonnal nézni a folytatást
(amit ugye SZINTÉN láttam már, de tök nem emlékszem rá :P)
micsoda befejezés! mennyi kérdés, kétség!
tényleg nagyon jó az alap, a sztori, a karakterek – amik mind-mind a dán eredetit dicsérik
de szerintem szuper, hogy elkészült ez az amcsi változat is
várom a folytatást!

(Fotó: rottentomatoes.com)

(2023. augusztus 20.)

Szólj hozzá

Breaking Bad Trónok harca Joel Kinnaman Forbrydelsen Killing Gyilkosság The Killing Mireille Enos Brendan Sexton III Veena Sud The Crime