2023. dec 27.

Az ördögűző: A hívő / The Exorcist: Believer (2023)

írta: Petra mozizik
Az ördögűző: A hívő / The Exorcist: Believer (2023)

107310048-1696259176320-2560_d041_00058r.jpg

a ’The Exorcist’-franchise új részét (’Believer’) ismét csak a UIP-nek és Andinak köszönhetően nézhettem meg egy sajtóvetítésen – nagyon hálása vagyok érte! mindig öröm horrort nézni (talán fura, de tényleg bírom őket – de ezt már tudjátok, hogy nem vagyok teljesen 100-as :P)
amikor anyukámnak meséltem, hogy megyek ’Az ördögűző’-re a moziba, azt mondja nekem: „újra adják?” „jaj, anyukám, nem-nem, ez már a sokadik” :D
és még eleve volt olyan is, aminek a címében benne volt valahogyan ez a kifejezés (akár ragozva), de NEM a „csomag” része
ilyen volt pl. a ’The Exorcism of Emily Rose’ – ’Ördögűzés Emily Rose üdvéért’ (Jennifer Carpenterrel a főszerepben), amit én nagyon csíptem, de hivatalosan nem tartozik ide
a franchise jelenleg ezekből a részekből áll: 3 film, ami az EREDETI trilógiához tartozik (1973, ’77, ’90)
aztán jött újabb 2, ami „prequel”, vagyis előzményfilm
és most tartunk a „sequel”-nél, ami szintén trilógia lesz – ebből az első a ’The Exorcist: Believer’
2025-ben érkezik majd a ’The Exorcist: Deceiver’ ééééés, ha mindez nem lenne elég (DE! AZ! :D :D), lesz egy 3. rész, aminek se a címe, se a dátuma nincs még meg (TBA = to be announced)
összeadva, kivonva tehát: ez a mostani a 6. film és még lesz 2
szerintem mindenki kedvére válogathat, nézelődhet, rangsorolhat
világos, nem láttam mindet, mert nem vagyok ekkora fan, de az első, a ’73-as Ellen Burstyn-nel és Max von Sydow-val azért eléggé „alapdarab” :D
mondhatnám: kötelező ;)
az, hogy EBBEN a részben Ellen Burstyn visszatér, csodálatos és zseniális
majdnem besírtam
és pont akkora húzás (végre meggyőzték és vállalta – mondjuk dupla annyi gázsiért, mint amit elsőre ajánlottak neki, ja és van annyira nemes lélek + jó fej, hogy mindezt a pénzt nem zsebretette, hanem jótékony célokra ajánlotta fel <3), mint Jamie Lee Curtist visszahozni a ’Halloween’-be
a hardcore rajongóknak és azoknak, akik mindig szeretik az elsőket, az original alkotásokat, a múltbéli, az eredeti részeket, ez hatalmas flash
mindenképp megemlítendő még Ann Dowd a „régi motoros” színészek közül (de nem ebből a szériából! csak ismert arc)
a visszatérők közül pedig az Ellen B. lányát alakító Regan (Linda Blair), aki ugye már maga is részese volt egy kellemesnek nem mondható ördögűzésnek :P
nagyon jó a két kislány: Angela (Lidya Jewett) és Katherine (Olivia O’Neill), akiket amikor megszáll a gonosz szellem (?!) és amikor már vergődnek – eszméletlenül hitelesek
nagyon jók EZEK a részek
a többi??? well… kevésbé… sajnos
a történet hagy kívánnivalókat maga után, és akkor még finom voltam
tehát, pl.: ha az adott házaspár: boldog férj, boldog, TERHES feleség Haitin átélnek egy ilyen sztorit (és most nem arra gondolok, hogy sajna a nő meghal a földrengés miatt, hanem arra, hogy részt vett azon a faramuci voodoo szertartáson…), akkor amikor a kislánnyal elkezdenek a „bajok” lenni, miért nem megy az apa/férj vissza, hogy megkeresse ezeket a voodoozó nőket valahogy?!
ez szokott lenni, nem?!
hogy mégis, mi a xar volt ez?! átok vagy áldás??
meg amúgy is eléggé „loose” a forgatókönyv
Angela apja pl. az első perctől tök idegbeteg – akkor is, amikor még semmi nem történt, ZÉRÓra semmi...
lehet, hogy ez a feszültségkeltés eszköze akart lenni, de engem inkább felidegesített
nonstop kaffog valamiért, a kocsiban, a sálért, mindenért
egy tök gáz, túl szigorú apa benyomását kelti
aztán mire megy vele?! – kérdezhetném, ha gonosz lennék (és mint kritikus, az vagyok :))
sok-sok ilyen hülyeség
a nővér (őt játssza Ann Dowd, és a szerepe szerint is Ann a neve) is kusza – eleinte fura, kívülálló, aztán olyan, mintha figyelne, segítene, majd bumm, egy olyan őszinteségi roham tör rá (az addig utált szomszéd/férj/apa irányába), hogy lepetéztem
mondom, nagyon gyengusz a forg.könyv, minden nem is lesz tiszta
egyáltalán nem
szinte az egész arra megy ki, hogy na, végre jöjjön már az, hogy a lányok meg vannak szállva és legyen sok csúnyaság (lesz… bár lehetett volna több ;))
szóval, egynek elmegy
szerencsére a megszállás-ördögűzés rész kellően hosszú
a vége meg persze „happy end” – amennyire ez AZ lehet (úgy, hogy az egyik gyerek meghal… :(), de nekem az is nyálas volt
és persze sosem derül ki pontosan, hogy ez akkor most milyen démon is volt (az end credits szerint Lamashtu, aki a mezopotán legendák szerint a terhes nőket szállja meg), meg mi történt, végül miért ment el (és vicc ez a 100 féle próbálkozás, űzik mindennel IS, aztán végül most akkor melyik is volt hatásos?!)
lehet, hogy ha a széria összes részét látom, jobban értem
VAGY egyszerűen csak ennyi volt :P
az utóbbira tippelnék :D
még egy kis vicces adalék: a filmet David Gordon Green írta (ugyan nem egyedül…) és rendezte (az ő nevéhez fűződik az új ’Halloween’-trilógia is amúgy)
amikor William Friedkin (az EREDETI film rendezője) megtudta ezt, már sajnos beteg volt, haldoklott… azt mondta kb. a halálos ágyán (idén augusztusban ment el :(), hogy ha ez megtörténik, hogy a rettenetesen kínos és ciki (sztem. is!!) ’Pineapple Express’ (’Ananász expressz’) rendezője (D. G. G.) ezt megteszi és megrendezi az új ’The Exorcist’-mozit, ő halála után visszatér, kísérteni fogja és pokollá teszi az életét… :D
hát, nem lennék most David Gordon Green helyében :P

(Fotó: cnbc.com)

(2023. október 23., közzétéve: december 27.)

Szólj hozzá

Halloween Max von Sydow The Believer Jamie Lee Curtis Ördögűző Linda Blair Jennifer Carpenter William Friedkin Ananász expressz David Gordon Green Az ördögűző Ellen Burstyn Pineapple Express Exorcist The Exorcist Ördögűzés Emily Rose üdvéért Hívő Ann Dowd Emily Rose Believer Lidya Jewett The Exorcist: Believer Az ördögűző: A hívő A hívő The Exorcist: Deceiver Olivia O’Neill The Exorcism of Emily Rose’