2024. ápr 14.

Szellemirtók: A borzongás birodalma / Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

írta: Petra mozizik
Szellemirtók: A borzongás birodalma / Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

ghostbusters-frozen-empire.jpg

VILÁGOS, hogy az eredeti, 1984-es ’Ghostbusters’ egy legenda
kultfilm lett
és nem csak a zenéje miatt
nem nagyon tudok embert, aki ne szeretné
és igen, persze, gagyi kis szellemek voltak benne, de akkor is
amitől pedig jó volt: az ötlet, az egyedisége, és AZ a csapat: Bill Murray (örök kedvencem <3), Dan Aykroyd és Harold Ramis
ők voltak az igaziak
persze szerepelt még benne Sigourney Weaver (mint a gonosz Zuul)
és a 3-as csapat segítője, Annie Potts (akit jelenleg ’Az ifjú Sheldon’-ban láthatunk „Mimó”-ként, vagyis S. nagymamájaként – és hát parádés a nő, ezt sztem. senki nem vitatja! ez a szerep tökéletes neki)
no meg Ernie Hudsont se felejtsük el (ő volt az afroamerikai pasi), aki 4.-ként beszáll a szellemirtók közé
ha nincs is meg annyira már a sztori, meg minden képkocka (illene is megnéznem…), azt tudom, hogy szerettem
ha nem is annyira, mint a másik nagy, gyerekkori klasszikust, a ’Jurassic Park’-ot (OK, az ’93 volt), de teljesen vállalható volt
aztán készült egy 2. része, az is Ivan Reitmanhoz köthető – ’89-ben jött ki (rá emlékeznek ennek a résznek a végén, hogy For Ivan - mivel elhunyt :()
nagyon ciki, de erre alig emlékszem
tuti, hogy láttam… de nem tudom, mennyire jött be
talán picit gyengébb volt, mint az első?!
ne haragudjatok… annyira azért nem vagyok rácsavarodva a témára és erre a franchise-ra, hogy minden filmet újra megnéztem volna a mostani előtt, „felkészülésként”
azt bizton állíthatom, hogy a 2016-os csajos reboot (Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon + 1 pasi: Chris Hemsworth) nekem baromian nem tetszett
Chris ellenére sem, akit bármikor örömmel nézegetek :P <3 (nyamm-nyamm)
a csajos triumvirátus is igazán impozáns, tényleg a TOP komikák, de valahogy annyira erőltetett volt
azt ugye tudjuk, hogy Bill Murray-t hívták, de nem vállalta + ugye az original stáb tagja, Harold Ramis 2014-ben elhunyt :(
páran a régiek közül cameóznak, Ramis-ről pedig megemlékeztek a végén (ez korrekt volt azért, tekintve, hogy ebben, az ÚJ filmben nem :(), de még így is veszett fejsze nyele volt
már eleve az alappal van bajom: egy ennyire legendás filmet miért rebootolunk?!
de ez megy, tudom, ne akadjak ki…
jött a 2021-es ’Ghostbusters: Afterlife’, amit – nézve az új részt – rájöttem, hogy nem láttam
mondjuk, nem tudom, vesztettem-e vele valamit
passz
elnézve ugyanis ezt a csapatot: Paul Rudd (akit hiába kedvelek, lássuk be, minden nem áll jól neki), Carrie Coon (akit nem ismerek, sorry… amúgy az egész filmben morci), a nagyfiuk, Finn Wolfhard (aki a ’Stranger Things’-kötődésem miatt „maradhat” :D :P), illetve a lány, aki a nő + a fiú családtagja (lánya/tesója), de NEM Paul Rudd lánya, Mckenna Grace
ő 15-16 éves, és az egész film alatt az a legnagyobb baja, hogy nem mehet a családdal szellemet irtani, mert kiskorú
na, de ne szaladjunk ennyire előre…
azt akartam mondani, hogy amiatt, hogy a fiatal nézőket is elérjék, belepakoltak két tinit/fiatal sztárt (bár Mckenna neve és arca nekem semmit nem mond, bocsi – mondjuk, nem is vagyok fiatal... :P NA, utánanéztem, és ő amúgy szintén szerepelt ’Az ifjú Sheldon’-ban, csak ott szöszi haja van + megnőtt azóta :P)) – de ettől még nem lesz valami jó, vagy nézhető
nekem egyértelműen az anya volt a leggyengébb láncszem, aki annyira ellenszenves volt, hogy nem is értem, hogyan tartja össze ezt a családot
(és most nem csak arra a jelentre gondolok, hogy fel sem néz a fiára, amikor az valami problémával odamegy hozzá… értem én, hogy meg akarja picit „leckéztetni”, hogy „felnőtt vagy, intézd el”, de pl. mennyivel szebb lett volna ez a jelenet, ha mikor a srác elkullog egyedül a padlásra (mert ott is szellem van, mi más?! :D), akkor egy picit a szája sarkában kedvesen elmosolyodik…az egy kikacsintás lett volna felénk (hogy értitek, épp „nevelek”), de ez a magasról belexarás… nem tudom, nekem gáz volt)
lehet, hogy látnom kellett volna ezt a bizonyos ’21-es ’Afterlife’-ot, de nem hiszem
nem gondolom, hogy bármit is hozzátett volna az érzéseimhez (mármint a + spektrumban)
szóval, summázzunk:
1 kultikus első film
annak a folytatása, amire nem emlékszem, de biztos OK volt
egy borzalmas reboot
és egy családi, közös, "hollywoodi" szelleműzés
majd itt az új rész:
’Ghostbusters: Frozen Empire’, aminek az extremitása az, hogy a szellemirtós család mellett visszatérnek a RÉGI NAGYOK (hozzáteszem: az ’Afterlife’-ban is visszatértek, de ott csak egy picit – ezt olvastam, mert ugye a filmet magát nem láttam), IGAZI szerepeket kapva
ahogy ezt ellőtték a ’Jurassic Park’-ban, meg még a ’Halloween’-ben is
meg sok minden másban is…
tiszta ’Sikoly’ az egész: hozzuk vissza a régi szereplőket, ha lehet, minél többet, hiszen a fiatalok alig járnak moziba (megvárják a streamet), viszont, ha a retro-hősök is szerepelnek, akkor a 40-50-es korosztály (akik még tutira járnak…) IS beül rá
és lőn, igazuk is van, hiszen Z., a.k.a E. K. feldobta, hogy nézzük meg a filmet, én meg nem mondtam nemet rá
VIP-ba mentünk, megadtuk a módját
(mondjuk, a pezsgőt nem kínálták tálcán, E. K.-nak kellett kieszközölnie, hogy kapjunk… nyugi, nem hívják fel a figyelmet rá, hogy ez is van ;))
bekajáltunk, bepakoltunk nasival, sütivel, hátradőltem a fotelágyban (ami azért még mindig fullos élmény), és vártam a legendás arcokat... Murray, Aykroyd, Hudson és Potts
btw: iszonyatos előzetesek voltak a film előtt
csomó kisgyerekeknek való animáció és mesefilm
nem tudom… azt gondolják, hogy a ’Szellemirtók’ közönsége beül majd arra a mozira, ami Garfield cica kiskoráról szól?!
hát nem
nem hinném :D
mindegy is
amúgy az élmény, kaja-pia, kényelem tényleg oké, és azt leszámítva, hogy a mellettem lévő családból a nagyfiú a film felétől a fogába szorult pattogatott kukoricát szívogatta ki, illetve, hogy az eggyel arrébb fekvő öccse vagy 3x futott ki (újabb kajáért?! WC-re?! vagy csak unta… - esélyes), illetve, ha bent volt, akkor is nonstop a szívószálát húzogatta ki-be az üdítőspohár tetején lévő műanyag fedőn, a lyukon át (vágjátok a hangot… brrr…) – mindezeket félretéve OK volt
mondjuk, a 100. húzogatásnál már lightosan felcsattantam, és úgy, hogy ő is hallja, hogy ez tényleg szükséges-e… :D
nem szoktam agresszor lenni, inkább udvariasan kérek, de iszonyat volt, amit a kölyök (és ne egy 6-7 évest képzeljetek el, volt vagy 12-13) leművelt
egy ponton az apja is leállította (aki tőlem 3-mal arrébb ült), hogy most már maradjon a fenekén
no, de a film maga:
nem annyira gáz, de messze nem is lesz a kedvencem
mondjuk egy 10-es skálán talán 5-öt, 6-ost adnék neki – jóindulattal a régi szereplőkre
E. K.-val beszéltük, hogy az ’Argylle’ ennél SOKKAL rosszabb volt, és ez tény
sokkal…
ami nekem a fő bajom: a hiányos forg.könyv, az indokolatlanul hosszú vetítési idő, a ki nem dolgozott (vagy ha EZ a kidolgozás, akkor azért ez elég gyengus) karakterek
ez az egész "család" nem állt össze
olyan volt, mintha mindenki épp arrafelé és úgy játszana, ahogy akarna
az anyáról és a nagyfiúról (ő asszem’ 18 éves volt a film szerint) kb. semmit, de semmit nem tudunk, nincs szerepük – ja, de a srácnak annyi, hogy elbánjon a padláson élő, mindent bezabáló zöld trutyiszörnnyel, aki amúgy le is hányja jópárszor
de ez még a jobb jelenetek közül volt egy :D
az „apa” (aki igazából nem az) baja az, hogy a gyerekek, főleg a lány nem tekint rá apaként (ez komoly??? kiknek szól ez a film?!)
a lány baja pedig – ahogy fent is jeleztem –, hogy a csúnya-gonosz polgármester (vagy ki?!) azt mondja neki, hogy mivel ő kiskorú, nem csinálhat ilyet, hogy szellemeket irt
amikor meg a „szülők” azt mondják, hogy OK, de ez a melója, akkor abból lesz baj, mondván, kiskorút „dolgoztatnak”
értem én, hogy kellett valami sztori, de ez lenne az??
ez a „dráma”?
egyáltalán, miért kell dráma?!
bármi lehetett volna ennél ötletesebb: pl. a nagyfiú ezzel csajozik, hogy menő ghostbuster
a kislányt meg megszállhatta volna valahogy ez a szellemlány, akivel bandázik (basszus, végig azt hittem, hogy a woke jegyében leszbi pár lesz belőlük, esküszöm… :))
az anya-„apa” között is lehetett volna bármi… VAGY nem
ahogy tegnap épp egy kellemes nyárias fröccsözés közepette meséltem barátoknak:
én a ’Jurassic Park’-tól azt várom, hogy fussanak benne a dínók (oda, az új részbe is betettek egy ilyen nyáladzást, amikor a két fiútesó közül a kisebb azon rinyál, hogy „akkor a szüleink el fognak válni?!” – miközben épp a világ legtutibb helyén robognak egy vonatban, dinókkal körülvéve… WTF?!)
a ’Szellemirtók’-tól meg azt, hogy üldözzék a szellemeket
ha van dráma, legyen valós, hús-vér, de nekem ez a fokozott habzású rinya nem hiányzott
vagy legyen, és akkor dolgozzuk ki, vagy engedjük el, és legyen belőle egy könnyed családi mozi, sok humorral
például: van egy jelenet, amikor kiszabadul a fő gonosz – a kis tini csaj szabadítja ki egy gömbből
óriási bajt csinál az egész várossal, minden emberrel, de tényleg…
jönnek a „szülei” (mindig idézőjelbe teszem, mert mondom, Paul R. nem az apja), és nonstop vigasztalják, hogy „nyugi, nincs semmi baj”
a kiscsaj meg elmondja, hogy de, VAN, rohadt nagy galibát csinált
„ugyan, Szívem, semmi gond” – „de, van, komolyan, iszonyat nagy hibát vétettem”… és ez megy 3 körön át…
értem én, hogy sajnálják, mert neki ki kellett maradnia a szellemirtásból, de közben – mint látjuk –, xart erre a kérésre, és saját szakállára, tök felelőtlenül csinált valamit, és még BE IS ISMERI, beleáll…
a szülők meg nyugtatgatják, lebeszélve, hogy nem csinált semmi rosszat
ez is gagyi…
persze, ne zárják ketrecbe, de azért szépítgetni sem kell ezt a katasztrófát… (amúgy, ahogy az a szellem kinéz, sztem. NEM kisgyerekeknek való...)
de, hogy mondjak jót is:
TOP kedvenceim a pici fehér szellemek voltak (akik közül 1 a logóban is szerepel) – zseniális, ahogy tobzódnak, amit csinálnak
ahogy darálják le egymást, meg ceruzával leszúrja az egyik a másikat
haha
azok jópofák voltak, komolyan (mint a ’Gru’-ban a Minyonok ;) – bár ne is hozzuk azt ide, ott Gru maga is jó <3)
ha már itt tartunk, van egy mid-credits scene is, az is velük kapcsolatos – nem akkora durranás, de megvárhatjátok ;)
illetve, ami üdítő, az Kumail Nanjiani karaktere – ha sok esetben picit erőltetett is, de összességében van 1-2 jó húzása
a régiek visszahozása tök öröm
az afroamerikai pasi a mai napig tök fitt, Dan A. kapja a legtöbb szerepet
Bill M.-nek meg van 1 jelenete (amikor épp Kumail N.-t vizsgálja), ami rohadt vicces
de az is lóg a levegőben
nem értjük, hirtelen hogyan terem ott, utána meg sokáig nem látjuk őt
aztán a végére visszahozzák, amikor a főgonoszt kell kicsinálni
ott szerencsétlen eldobál 1-2 mondatot, de sokszor csak bambán áll vagy néz, kb., hogy „hogyan is kerültem ide?! miért is vállaltam el mindezt?!” :D
szóval, tudom, E. K., azt beszéltük, hogy ez nem volt annyira rossz – végül is, tényleg nem, amiatt csúsztam bele abba, hogy 5 helyett akár 6-ot is adnék neki
DE! lehetett volna sokkal, sokkal jobb is
ha már egyszer idehívjuk ezeket a nagyágyúkat… :(
és az biztos (továbbra is), hogy a legjobb pillanat az, amikor a végén felcsendül a legendás dal <3

(Fotó: peckhamplex.london)

(2024. április 14.)

Szólj hozzá

Halloween Sikoly Dan Aykroyd Sigourney Weaver Bill Murray Jurassic Park Garfield Harold Ramis Melissa McCarthy Paul Rudd Chris Hemsworth Kristen Wiig Gru Szellemirtók Ivan Reitman Ernie Hudson Ghostbusters Kate McKinnon Minyonok Annie Potts Kumail Nanjiani Stranger Things Finn Wolfhard Carrie Coon Mckenna Grace Az ifjú Sheldon Ghostbusters: Afterlife Argylle Szellemirtók: A borzongás birodalma Frozen Empire Ghosbusters II Ghostbusters: Frozen Empire