Jelenetek egy házasságból (minisorozat) / Scenes from a Marriage (miniseries) (2021)
ha ismerős lehet a ’Scenes from a Marriage’, az nem véletlen, hiszen Ingmar Bergman 1973-as ’Scener ur ett äktenskap’ c. minisorozatából készült – modernizálva, amerikai környezetbe helyezve és persze sok-sok változtatással
az 6 részes volt, a 2 főszereplő Marianne (Liv Ullmann) és Johan (Erland Josephson) volt
ez 5 részes és a 2 zseni, akiket az első perctől az utolsóig csodálhatunk ezért a nem mindennapi teljesítményért: Mira (Jessica Chastain – akit imádok és őrült tehetségesnek tartok) és Jonathan (Oscar Isaac – akit imádok és őrült tehetségesnek tartok :D)
fontos szál, hogy a férfinak Jonathan Levy a neve, zsidó vallású és ez fókuszban is van sokszor (hagyományok, múlt, nevelés és neveltetés, szokások stb.)
nagy eltérés az eredetihez, hogy itt más lép félre (más a megcsaló), sőt, igazából ott a nő az, ami itt a pasi – és fordítva (ha nem is 100%-os a hasonlóság)
ott pl. 2 gyereke van a házaspárnak, bár az abortusz ott is megtörténik :(
itt csak Ava van, és szó van ugyan 2. gyerekről (az abortusz után is), de aztán máshogy, másképp kerül ez elő – sőt, ugye J.-nak új családja lesz, ahol születik egy kisfia
ott pl. mindketten újra házasodnak, itt csak J.
és sorolhatnám…
teljesen mindegy, mi változott – azt (sajna) nem láttam, ezt igen
az HBO egyik legnagyobb agytrösztje mindenképpen Hagai Levi producer, aki amihez hozzáér, arannyá válik, de tényleg
annyira jó szeme van mindenhez!
az meg, hogy meggyőzte ezt a két A-kategóriás TOP színészt, hogy ennyire „vetkőzzenek neki” (átvitten és szó szerint is) és egy ennyire nehéz szerepet játszanak el – wow!!
ha nem lenne elég CSAK a szövegmennyiség, amit meg kellett tanulniuk (hiszen – ahogy a cím is utal rá – 5 jelenetet látunk a házasságukból, amelyekben elsősorban ők vannak jelen és rengeteget beszélgetnek, vitatkoznak stb.), még társul hozzá az az érzelmi amplitúdó is, amin át kell menniük – folyamatos hullámvasút :(
valakit otthagynak, aki kibukik, a másik dühös és elviharzik
valaki békülni akar, szinte összeszorítja a másikat, az meg menekülni akar
szexelnek békésen, lágyan vagy éppen csak az örömszerzés (heves érzelmek + kielégülés) végett
szeretnek és utálnak
hol ez sír, hol a másik
aztán a korábban elmenő fél vissza akar jönni, könyörög, de a másik addigra már nem szereti
és ilyenek…
végig sem megyek rajta, mert rengeteg hullámvölgy van és persze magaslatok is
sok szeretet és szerelem, sok gyűlölködés, gonosz, bántó mondatok a másik irányába
eszembe jutott gyakran a ’Marriage Story’ Scarlett Johanssonnal és Adam Driverrel – ott láthattunk ilyeneket (csak ott vannak más szereplők is, több a történés, itt kb. csak Mira és J. van)
illetve beugrott a ’Malcolm & Marie’ John David Washingtonnal és Zendayával – na, AZ ilyesmi, mint ez (106 percben, ez meg kb. 5x1 órában…)
fantasztikus az egész, profi munka, de közben annyira drámai, érzelmes, mozgalmas
ahogyan ők éreznek, te is „mész velük”
lehet, hogy ciki ez, de én végig a pasi „oldalán” álltam – ha egyáltalán lehet és kell itt pártot fogni
nekem az szinte megbocsájthatatlan, hogy a nő csak így odavágja neki, hogy „mást szeretek, elhagylak” – és ezt pikk-pakk meg is teszi, ja, hátrahagyva a 3-4 éves gyerekét is :( (OK, nem örökre)
ha baj volt, miért nem mondta, miért nem jelezte?
miért kell ezt az egészet 1 éjszaka alatt befejezni?
nem érdemel meg a másik annyit, hogy BESZÉLJENEK róla, hogy próbáljanak megoldást találni?!
és persze, amikor ő akar visszakúszni a pasihoz, az hallgassa meg őt, fogadja vissza és hasonlók…
erős, központi téma a megcsalás-félrelépés, végig, szinte minden részen keresztül
hiszen a nő hol Polival (Michael Aloni – grrr… szexi…) van, hol nem, vele is szétmennek, összejönnek… aztán meg J.-t akarja
J. az, aki ugyan nehezen, de tovább lép, terápiára jár, új családja lesz, de az, hogy a végén ő is megcsalja a feleségét… nekem annyira nem fért bele :(
persze-persze, nagy szerelem az övüké, az Egekben köttetett, de annyira nem passzolt nekem a jelleméhez
tényleg millió történés van és nem csak az ő kettejük érzelmi csataterén: stagnáló karrier vagy éppen előrelépési lehetőség, kinevezés, siker (mindkét oldalon lesz ilyen), kirúgás, közeli hozzátartozó halála és így tovább…
de főként EZ a két ember és az Ő beszélgetéseik
amik tömények, sűrűek, megviselik a nézőt is
nem azért, mert nem jó, hajjajj, nagyon is jó… csak drámai
értitek, a néző is full kikészül – ha átélt ilyeneket már, akkor pláne… de ha nem, akkor is ☹
viszont pont emiatt ZSENIÁLIS az a húzás – ami szintén Hagai Levit dicséri –, hogy a részek eléjén és az utolsó rész végén (na, az nagyon üt!) tudatosítja bennünk, hogy ez „csak” egy film
„áttörjük a 4. falat”, ha nem is úgy, hogy kifelé (hozzánk) beszélnek a szereplők, de látjuk, hogy ez egy forgatás
mennek épp, beállnak, ott a kameraman, a vágó, van csapó, minden… a végén pedig a 2 főhős kisétál a scene-ből és elmennek az öltözőikbe
ez próbálja kicsit oldani a feszültséget és a nagy érzelmeket, amennyire ez lehetséges…
de nekem istenigazán azért nem tudta :(
nagyon komoly darab, megérint…
kell ehhez a jó sztori, a jó rendezés és ez a 2 hibátlan színész <3
mestermű!!
(a végén pedig az az 1 mondat (amit Mira mond) az az eredeti sorozatból van, de ezt sztem. az is kitalálja, aki nem látta azt…)
nagyon ajánlom! mindenkinek!
(Fotó: stljewishlight.org)
(2023. október 26., közzétéve: december 27.)