2024. jan 12.

May December / May December (2023)

írta: Petra mozizik
May December / May December (2023)

may-december-review-ztkf-superjumbo.jpg

a ’May December’ 4 jelölést is kapott a Golden Globe-on, így felkerült a listámra is
nem csak emiatt, hanem főleg a 2 női főszereplő miatt, akik mindketten fantasztikus tehetségek és minden műfajban jók
Julianne Moore egy olyan nőt játszik, aki anno, 36 évesen (tanárként) elcsábított és megrontott egy 13 éves kisfiút
vagyis, igazából az ő elmesélésükben ez egy szerelmi történet volt, a fiú is akarta (sőt, a nő szerint Ő csábította el), nem volt szó megerőszakolásról vagy bármi hasonlóról
mindenesetre a szabály az szabály – a nőt lecsukták, de a fiú megvárta, összejöttek, született 3 gyerekük (ebből az első még a börtönben; a másik 2 akkor, amikor a nő kiszabadult és összeházasodtak – az egy fiú-lány ikerpár)
eltelt 24 év, a gyerekek most ballagnak (a nagyobbik pedig már főiskolás), ők még mindig szeretik egymást, boldogok
állítólag…
miközben mi látjuk, hogy a nő úgy bánik a férjével, mint egy gyerekkel
a férj pedig (aki most 36) nagyon fura, a hobbija is, ő is, mint egy nagyra nőtt gyerek, pl. titokban chatel (feltételezhetően egy csajjal, akinek szintén a hernyók-bogarak-lepkék a hobbija)
szóval csak „elvan”
amikor pedig egyszer végre komolyan akarna a nővel (aki az ANYJA lehetne) beszélni kettejük kapcsolatáról, akkor is leoltja :(
nagyon fura, beteg az egész
de közben meg együtt vannak…
viszont vitathatatlanul mindkét oldalról fura
a pasit Charles Melton alakítja, aki már most sok díjat nyert ezért (és az egyik G. G.-jelölés is az övé volt) – minden létező kritikus isteníti az alakítását
hát, én nem láttam benne semmi extrát, megmondom őszintén
eljátszotta, rendben volt, de engem nem ütött meg…
annál inkább J. M., akinek a személyisége titokzatos, megfejthetetlen
nem tudjuk, miért ilyen naiv, miért nem érzett vagy érez bűntudatot ezért, hogyhogy sosem látta be, mit is csinált, mi történt kettejük között
hogy egy ennyi idős fiú még nem érett… pláne nem egy kapcsolatra! (és ez az, amit Joe – a pasi – később megpróbál felvázolni neki) és nem a gyerekvállalásra! hiszen az apa és a 3 gyerek között alig van némi korkülönbség! döbbenet!
a nőnek (Gracie) volt egy korábbi házassága, korban hozzá illő pasival – ott is születtek gyerekek
miért ne születtek volna, hiszen 36 éves volt, amikor ez az egész történt
addigra már felépített egy családot!
a férjnek meg ezt kellett megtudnia, hogy felszarvazták egy 13 évessel!
ha úgy érzitek, már hallottatok ilyen sztorit, nem véletlen – sajnos nem is 1 ilyen történt vagy történik körülöttünk
ez is egy valós, konkrét eseten alapul: Mary Kay Letourneau botrányán, amit Burch és Alex Mechanik írt meg
a filmes forg.könyv Samy Burch munkája, a rendező pedig a jól ismert Todd Haynes, akihez olyan filmek köthetők, mint a ’Távol a mennyországtól’ (szintén Julianne M.-ral; nem mellékesen ez volt az 5. közös melójuk) vagy a ’Carol’, amiről én is írtam a blogon
ért a női lelkekhez ;)
maga a sztori nem a múltba tekint vissza, hanem érkezik a családhoz egy 36 éves (vagyis pont annyi, mint a férj/pasi/Joe) színésznő, aki „tanulmányozni” akarja a sztorijukat, mert ebből forgat egy független filmet egy rendező és ő lesz a főszereplő (vagyis Gracie)
őt Natalie Portman játssza és Elizabeth a filmbéli neve
természetesen ő is zseniális, különösen a monológos jelenetben – az 10/10-es (elmondja egy levél szövegét, amit G. írt anno a gyerek Joe-nak)
tény, hogy mindhárom színész rendben van, de nekem a 2 nő sokkal erősebb, mint Melton
passz, valamit én nem vehettem észre...:D
nos, a sztori nagyjából ez: jön E., megismerkedik mindenkivel (exférj, ügyvéd is), beszélget, picit kutat, figyel, ismerkedik az esettel, de főleg G.-t próbálja megérteni
nézi, mit hogyan csinál, hogyan sminkeli magát, milyen ruhákat hord, hogyan beszél stb.
picit szerintem túlteng, nem értem, miért vesz részt minden családi ünnepen, fontos eseményen, de a magyarázat az, hogy REAL sztorit akar, hiteleset, vagyis ki kell ismernie magát
természetesen felkavarja ezt az állóvizet, álságos életet…
eközben a képek, a vizuál szép
a zene őrjítően idegesítő (ritkán mondok ilyet…), tök indokolatlanul drámai, érthetetlen helyzetekben (pl. J. M. kinyitja a hűtőt, szól valami olyan zene, ami azt sejtetné, hogy kb. egy levágott fejet talál majd ott, de valami tök banális megállapítást tesz)
sokszor éreztem ezt amúgy
keltik a feszültséget, ami NINCS
a zenét amúgy Marcelo Zarvos szerezte, pontosabban átdolgozta a ’71-es ’The Go-Between’ c. film zenéjét (Michel Legrand)
ez azért alakult így, mert a forgatás alatt a rendező folyton ezt játszotta (inspirációként…?!), majd annyira belehabarodtak, hogy az volt a kérés Zarvos felé, hogy hangszerelje át és esetleg picit tegyen hozzá – szóval nem ŐT hibáztatom, hanem Todd H.-t :P :D
szerintem baromian nem illett ide
és ez még csak a legkisebb bajom!
nekem zavaró, hogy Natalie Portman – legyen bármilyen szép is – 42 éves, és NEM néz ki 36-nak, semmiképp
Melton 33, ő elmegy 36-nak, OK, elfogadom
de baromian látszik, hogy Portman nem vele egykorú :(
viszont ennél SOKKAL nagyobb problémám volt, hogy unalmas az egész
nem fut sehová, nem tart sehová
ömlengés, vagy még az sem
végig vártam, hogy lesz valami, történik valami, de azon kívül, hogy kiderül egy titok Gracie múltjából (amit ő letagad, de sztem. megtörtént :(), semmi…
ja, de, a színésznő elcsábítja Joe-t, számomra érthetetlen okokból (tesztelni akarja?! ez is a szerephez kell??) – de abból sem lesz valós, igazi feszültség
szóval, ha azon rugózunk (vagyis Elizabeth), hogy REAL-ek legyünk, ez a film nekem sajna nem volt az
azt pedig végképp nem értem, hogyan lehetett G. G.-ra jelölni ÉS pláne a 'Musical or Comedy' kategóriában?! ez full dráma, semmi vicces nincs benne (gondolom, esélyt akartak adni neki, szoktak ilyennel trükközni…)
az sem vili, hogy J. M. hogyan lehetett jelölt a mellékszereplők között, miközben főszereplő – de valszeg’ itt is az volt, hogy nem akarták 1 kategóriába tenni Natalie P.-nel (ő főszereplőként volt nominálva)
kár, ugyanis teljesen egyenrangúak, egyik sem kevesebb vagy több a másiknál
az más kérdés, hogy mindketten játszottak már ennél jobban is, én sem adtam volna díjat ezért
mondjuk, nem is volt nagy mozgástér, nem tudták volna a csillagokat lejátszani az égről EZZEL a forgatókönyvvel :(
nekem abszolút nem tetszett
vagy valahogy nem voltam elég érzékeny ehhez, passz
szétuntam magam :(

(Fotó: nytimes.com)

(2024. január 12.)

Szólj hozzá

Julianne Moore Natalie Portman Michel Legrand Todd Haynes Carol Charles Melton May December Samy Burch Burch and Alex Mechanik. Burch és Alex Mechanik. Marcelo Zarvos The Go-Between Mary Kay Letourneau Távol a mennyországtól