Wicked / Wicked: Part I (2024)
egyértelműen jól időzítették az év egyik legnagyobb dobását…
az USA-ban ’Thanksgiving’-re; hozzánk meg Mikulásra érkezett meg a ’Wicked’ c. musical, az ’Óz, a csodák csodája’ (1939!!) előzményfilmje
mindenki erről beszél, erről tiktokozik, dől rá az emberre a sok reklám, interjú és főleg az, ahogy Ariana Grande-Butera (de röviden csak Ariana Grande vagy Ari – Galinda/Glinda) és Cynthia Erivo (Elphaba) interjúkat adnak :D
mind a ketten végigzokogják, tök mindegy, kivel beszélnek :D
a nyilatkozataikból árad a szeretet, az elfogadás, a szépség, a béke, a hála… és sorolhatnám (ami különben magát a filmet is „píározza”, hiszen pont u.ez az üzenete annak is)
ha azt hiszitek, hogy mindezt ’cheesy’-nek tartom, tévedtek
persze-persze, én is megmosolyogtam sokat ezek közül, de mégis annyira cuki ez a két nő; Ariana pedig különösen „finom”, „lágy”, „puha” személyiséggel bír
Cynthia is kedves, értelmes, de a körmeivel (karmaival?!) nem tudok mit kezdeni
először beszéljünk a 2 Hölgyről, aztán magáról erről a musicalről is, aminek VAN eredetije (színpadi változata), majd természetesen magáról az elkészült alkotásról is ;)
Ariana egy óriási nagy énekesnő, amerikai, jelenleg 31 éves
láttam, hallottam több dalát, tudtam, hogy brutális hangterjedelme van (4 oktáv…); igazi világsztár
úgy éreztem, hogy olyan kis „szépike”, mimóza… a zenéje meg nem kimondottan az én világom
de elfogadtam, elvoltam vele
én ott kaptam fel rá a jelemet, amikor host volt a Saturday Night Live-ban (SNL) – aminek lelkes követője vagyok a TikTokon –, és valami döbbenetesen VICCES volt
egyrészt, ez a nőszemély fantasztikusan tud megszemélyesíteni más énekesnőket; legendásak az utánzásai Britney Spears, Celine Dion, Gwen Stefani vagy éppen Miley Cyrus kapcsán – és az említett hölgyek mind TELJESEN MÁSKÉPP énekelnek
de Ariana mindet hozza; csont nélkül
ha nem látod az arcát, nem ismered fel, hogy nem az eredetit hallod
de ez csak 1 szeletke… a SNL-ban eszméletlenül vicces sketch-jei vannak, bexa… behu… de tényleg!! keressetek rájuk!
sztem. a legnagyobb talán a ’Domingo’-val ment, ami Sabrina Carpenter ’Espresso’ c. dalának az átirata iszonyú humorosan :D
persze látni kell hozzá a jelenetet is, nem elég csak a szöveg
ott nem egyedül A. G. énekel, hanem mások is, de hozzá köthető ez az egész… az meg külön mesteri, hogy mennyire jól énekel HAMISAN is :D
ez a csajszi nekem a „semmiből” (vagyis inkább: az érdektelenségből) emelkedett fel komikává
nagyon elkezdtem tisztelni őt
világos, hogy ezek után az is érdekelt, a ’Wicked’-ben milyen lesz ;)
eközben Cynthia Erivoról nem tudtam sokat – max. annyit, hogy láttam ’A kívülálló’ (’The Outsider’) c. minisorozatban (Stephen King-horror), amiről írtam is a blogon és naggggyon durván dicsértem őt benne
a kritikámat pedig EZEKKEL a szavakkal zártam 2020-ban:
„ami biztos: Erivo annyira jó, hogy ha csak miatta nézitek meg, már megéri ;)
érdemes lesz követnem a pályafutását, szerintem vannak, lesznek még nagy alakításai”
sajna azóta sem láttam semmiben; azt pedig pláne nem tudtam, hogy ennyire jól énekel!!
a hölgy teljes neve Cynthia Chinasaokwu Onyedinmanasu Erivo, brit, de Nigériából származnak a szülei
jelenleg 37 éves
van már Emmy-, Grammy-, Oscar- és Tony-jelölése is, vagyis „EGOT”-os… igaz, mindet még nem nyerte el („csak” az Emmy-t, a Grammy-t és a Tony-t :P)
ezért is fontos, hogy 2 Oscar jelölése már van (a ’Harriet’ kapcsán) – valszeg’ ezért is kap majd… de kérdés, hogy „behúzza-e”?! akkor lesz IGAZÁN „EGOT”-os klubtag :)
(csak „mellékesen”: 4 Golden Globe-jelölése is van; ezek közül 1 a mostani ’Wicked’-ért… hogy azt elnyeri-e, majd csak jan. elején derül ki)
nagyon tehetséges a csaj és eszméletlenül énekel
sztem. tökéletes választás volt mindkettő ezekre a szerepekre
na jó, de mi is ez a ’Wicked’?!
nos, nem állítottam valótlant, hogy a ’39-es ’The Wizard of Oz’ alapján készült egy musical, amihez azért elővettek minden ’Oz’-könyvet is, hogy egy tuti előzmény készüljön
a musical Stephen Schwartz nevéhez köthető és 2003-ban debütált a Broadway-en
Idina Menzel volt Elphaba (vagyis a későbbi Wicked Witch of the West), Kristin Chenoweth pedig Galinda (később már csak Glinda) – ők amúgy mindketten szerepelnek EBBEN a filmváltozatban is, mint 2 színésznő Óz birodalmában (ők mutatják be Óz történetét) – ez zseniális húzás volt az alkotóktól ;)
ez a production nyert 3 Tony-t, 7 Drama Desk Awards-ot és a zenei album egy Grammy-t
szóval: nagyot ment (csak érdekességképp: 7500 előadás volt, 20 éven át, de nem lepődnék meg, ha újra elővennék… :P)
szinte ADJA magát, hogy ebből filmet kell készíteni – a kérdés, hogy miért vártak ilyen sokáig vele?! :D
zseniális a sztori, a zene, a dalok, a történet üzenete (ami MA is nagyon aktuális) – már eleve, a ’39-es ’Óz’-filmben a politikai utalások az akkori korra… itt meg a maira, a mostanira…
azt remélem mindenki tudja – de ha más nem, a mozi végén rájön –, hogy a film két részes (’Part I’, ’Part II’); a második jövőre jön ki, nov. 21-én
döbbenetes, hogy mennyire aprólékosan kidolgozták a kisebb és nagyobb részleteket is: egy tiktokernél láttam, hogy MINDENT elkészítettek: a falut, Galinda (Glinda) dobozkáit (smink, cipők stb.), a vonatot (!!)
nem CGI…
eszméletlenül látványos jópár jelenet, ezek közül talán a TOP kedvencem a könyvtár volt és ott az a forgó lépcsőzet… (vagy mi :D), vagyis a 'Dancing Through Life'
nagyon komolyak a tánckoreográfiák is
de minden a helyén van: színek, ruhák, díszlet… fullos!
egyszerűen, ha akarnék, akkor sem tudnék hibát találni benne
A. G. annyira jól hozza ezt az alapjából azért eléggé sznob, öntelt és gonoszkodó (bullying határain mozog…) lányt, aki egy ponton azért picit változik, megenyhül, kinyílik a nagy szíve (az egyedüli jelenet, amin sírtam, az a bálban a táncos pillanat volt, amikor E. egyedül táncol, és G. végül odalép hozzá <3 annyira megható volt!)
viszont félő, hogy azért lesz itt még viszály kettejük között; bőven (a pasi miatt mindenképp - Jonathan Bailey (Fiyero herceg))
A. G. egyben cuki, kedves, mézesmázas, mesterkélt… meg minden, amit fent írtam… de közben tééééényleg nagyon szív-lélek ember, aki segíteni akar, és ki tud állni a jó ügy mellett, ha akar
mégis: fél, megy az árral, nem konfrontálódik, inkább idomul
eközben C. E. (E.) okos, lázadó, na, ő aztán beleáll minden fontos ügybe, akkor is, ha egyedül van (az elején)
iszonyat nehéz lehetett neki így élni, így felnőni – a zöld színe, a tesójával kapcsolatos bűntudat, a szeretethiány (őt nem kedvelik az apja, csak a tesóját) miatt
benne van a kisebbrendűség bőven, az alázatosság is (pl., hogy nem akar versenybe szállni a pasiért és hátralép), de közben, még egyszer, ott az ERŐ, a kiállás az igazságtalan dolgokkal szemben (kecske tanár, az állatok elnémítása stb.)
(amúgy rohadt sokat agyaltam, hogy ki a hangja a kecske tanárnak (Doctor Dillamond), de kiderült, hogy Peter Dinklage <3; annyira jellegzetes volt, mégsem nem esett le :P)
és ha már a szereplőket említettem: Michelle Yeoh (aki nagyot menetel mostanában) és Jeff Goldblum (naggggyon szeretem őt, legyen szó Marvelről vagy a legutóbbi ’KAOS’-ról… de a ’Jurassic Park’-ot is ide citálhatom :D) szuperek; hozzák, amit kell
meg persze a herceg is, J. B. alakításában
nagyon kompakt, nagyon fullos, masszív 10/10-es
köszi, Tesó, hogy ezt az élményt is együtt éltük át <3
és annyira jó, hogy angolul néztük meg!! nagyon sok rosszat hallok a szinkronos változatról… :(
(ha pedig valaki szeretne elmélyülni a történetben, az alap-musicalben, a triviákban – uh, van bőven… meg sem próbálom leírni őket…)
* az uccsó’ szó jogán: nekem a ’Wednesday’ sorozat többször is eszembe jutott: a szobatársak-szitu, az eltérő, kontrasztos színek (rózsaszín-fekete), a tánc, amit W. tol… (itt meg E.) stb.
mivel a sorozat az újabb, egyértelmű, hogy ŐK vettek át ötleteket a musicalből – bár nem tudom, ott mennyire voltak ezek (és így) benne…
de hajaz a kettő egymásra, az tuti
(Fotó: teenvogue.com)
(2024. december 15.)