2016. nov 16.

Érkezés / Arrival (2016)

írta: Petra mozizik
Érkezés / Arrival (2016)

maxresdefault_1.jpg

azt hiszem, bátran állíthatom: az 'Érkezés' volt az a film, amit a leginkább vártam 2016-ban
maximális bizodalmam volt a 'Sicario' fantasztikus rendezőjében, Denis Villeneuve-ben, és annak különösen örültem, hogy ebben a filmben is Jóhann Jóhannsson-t kérte fel a zene megkomponálására
(kettejüket hosszasan méltattam a 'Sicario' blogbejegyzésemben - keressetek rá! ;)
most persze jöhet a kérdés: "és, Petra? ehhez képest mit kaptál?"
nos, sajnos nem azt, amit szerettem volna
egyrészt: ez a film nem sci-fi... ez egy dráma, vagy egy dráma sci-fi köntösbe öltöztetve
másrészt: sorozatban a 3. film, amelynek a trailer-je NEM azt mutatja be, hogy mi lesz a filmben, illetve teljesen mást hihetsz az előzetes alapján
nem tudom, hogy az eredeti mű ( "Story of Your Life" - Ted Chiang) is ilyen-e... ami biztos, hogy az egy novella
nem egy regény...
nem egy NAGY könyv
és talán pont ez érződik a filmen - ez egy short story
semmi baj Amy Adams játékával (bár az, hogy pár nappal az 'Éjszakai ragadozók' után néztem meg ezt a filmet, sajnos nem segített sem az ő, sem a film minősítésén - mivel az nagyon magasra tette a lécet...)
nincs baj Jeremy Renner-rel, vagy Forest Whitaker-rel sem
de merem azt mondani, hogy a rendezéssel sem
a "zene" (hangok...) pedig kimondottan szuperek
amivel baj van, az az, hogy nincs történet
ami van, az 2 perc alatt kitalálható
iszonyatosan irritáló (nekem) a rengeteg "beteg gyerek"-es kép... untam már őket
mind-mind arról szól, hogy "hahó! figyelj! itt a kulcs! nem lényeg, hogy kik ezek az UFÓk és mit akarnak! de ennek, ennek a gyereknek fontos szerepe lesz!"
és akkor onnatól feladtam
elengedtem, hogy ebből egy jó sci-fi legyen
és szépen összeraktam a kis puzzle darabokat (nem túl bonyolult...), és tudtam, hogy mire kell figyelni, hogy ki a gyerek apja, hogy jaaaa, ez a jövő... stb., stb.
nem akarnék sok mindent spoilerezi - viszont anélkül meg nem tudom elmondani mi a bajom vele :P
mindamellett, hogy a csapat - természetesen - rengeteg profi szakemberrel együtt dolgozott a képi világon, a tudományos részeken, az alien-ek nyelvezetén, stb. - bizonyosan tele van így is kérdőjelekkel a sztori
nekem maga ez a nyelv, az írás az egyik nagy bibi
annyira, de annyira megnéztem volna, hogy hogyan magyarázták meg a "purpose" szót az UFÓ-nak
de tényleg!
mert az, hogy "Ian walks" azt hiszem értető
de az, hogy CÉLJA valaminek, azt basszus én nem tudnám elmutogatni az Activity-ben sem :P
meg hogy a csudába fejtették meg ennyire rövid idő alatt, hogy a körök milyen szavakat rejtenek - ergo: milyen mondatot adnak ki?!
jelen idő? jövő idő?
az "Ian will walk" például hogyan imitálható?
vagy az, hogy "holnap"?! bevittek egy naptárt, ráböktek a mai napra, mondták, hogy "today, today"... az UFÓk meg ezt levágták, és hopp, máris meglett a "holnap" szó is?!
hagyjuk már!!!
és akkor most mi is az idejövetelük célja?!
az, hogy közöljék: 3000 év múlva majd lesz egy háború, és ott segítenek
"köszi, öcsi! akkor mi már nem leszünk itt, de még az unokáink unokái sem... de jó arcok vagytok, hogy elmondtátok, majd átadjuk az utókornak... valahogy... valamilyen módon! köszike!"
én azt mondom, hogy ezért rohadtul felesleges volt 12 űrtojással idejönniük
ja, OK, még kaptunk tőlük egy nyelvet is, ami igazából morgás... vagyis csak a köröket (= írás) kaptuk, Dr. Louise Banks még könyvet is kiad majd róla a jövőben... tyű! ez ám a nem semmi!
látom magam előtt, ahogy diákok ezrei akarnak majd Heptapod nyelven tanulni
ja, valszeg'... :D
de nézzük a NAGY ÜZENET oldalát: a doktornő kibékített egy csomó nációt, lám, a kínaiakat és az oroszokat is
közhely, közhely, közhely...
miért csak erről szólnak a filmek?!
most komolyan?!
más dolgok mellett meg csak úgy elmegyünk: pl. amikor a tojás "felszippantja" Louise-t, majd "kiköpi", akkor miért nem rohan oda hozzá senki, hogy "na, mizu? hogy vagy? mi történt odafent? bakker, hogyan kaptál levegőt?" vagy ilyesmi
hanem helyette: "hű, jó, hogy itt vagy, pakoljunk, mennünk kell..."
nevetséges dolgok vannak benne
és várnád az akciót, várnád, hogy valami legyen
ha nem is egy 'Independence Day'-t, de legalább VALAMIT!
nem kapod meg
izgalmat nem
csak azt, hogy ez a nő előre lát a jövőbe, lesz egy beteg gyereke, akit megszül, az meg majd meghal (legalább valami gyógyszert kapott volna az UFÓktól, vagy valami!!), és amúgy mindenki éli világát egy szép nagy világbékében
ámen!
itt mondanám el, hogy az eredeti filmtervben nem ez a megoldás volt, hanem a Heptapod minden egyes földrésznek/országnak (ahol leszálltak) adott volna valamit - tudást, technológiákat, stb.
de amikor Villeneuve látta az 'Interstellar'-t, azt mondta, hogy ne így legyen - ebből lett a mostani semmilyen sztori
(de azt azért elmondhatjuk, hogy a magyarok ebbe a filmbe is bekerültek! ;)
legalább ennyi...)
jogosan merülhet fel Bennetek, hogy mi a csudának finnyogok ennyit?!
vasárnap láttam a fimet, aludtam rá 3-at!
nem siettem el leírni a gondolataimat
tényleg agyaltam rajta
és nem mondom, hogy rossz film, mert nem az
szerintem sokaknak be fog jönni
de én vágytam az űrre, a fantasy-re... és helyette kaptam egy drámát... :(
(Fotó: youtube.com)
(2016. november 16.)
Szólj hozzá

Jeremy Renner Amy Adams Forest Whitaker Arrival Interstellar Denis Villeneuve Érkezés Sicario Jóhann Jóhannsson Éjszakai ragadozók