2018. jan 19.

A legsötétebb óra / Darkest Hour (2017)

írta: Petra mozizik
A legsötétebb óra / Darkest Hour (2017)

darkest-hour-winston-churchill-gary-oldman.jpg

nagyon vártam ezt a filmet, és nem csalódtam!
egy picit sem!!
kőkemény 10/10 - az idei első! ;)
úgyhogy ünnepeljünk!!
Ti pedig siessetek a moziba, és gyorsan nézzétek meg - garantálom, hogy nem bánjátok meg!
ma mesélte egy ismerősöm, hogy olvasott egy kritikát, ami több ponton is lehúzta a filmet
fel nem foghatom, hogy miért?!
mert ha azt mondom, hogy eleve Gary Oldman alakítása miatt érdemes megnézni - az messze nem túlzás
megérdemli a Golden Globe-ot és megérdemli majd az Oscart is, mert megkapja, az 100%
de nem csak erről van szó!
nem csak ő fenomenális, hanem a film is az!
a rendezés és az operatőri munka pláne
nem tudtam, ki az a Bruno Delbonnel, de most rákerestem a nevére - nem semmi filmeknél volt operatőr
volt köztük 'Harry Potter'-film, vagy mondjuk a 'Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei' és az 'Amelie csodálatos élete' is az ő keze (vagyis SZEME) munkája
ügyes pasi!
és mit tud az ember Churchill-ről? vagyis, mit tudtam én a film előtt? (nyugalom, az én szegénységi bizonyítványom lesz :P)
azt, hogy kvázi megnyerte a briteknek a háborút
azt, hogy folyton szivarozott
azt, hogy sokat ivott
azt, hogy nagyon jól beszélt, és emlékezetes mondatai voltak
azt, hogy egy olyan ember volt, aki áttört minden falon
kb. ennyi volt meg
ezek mind benne vannak a filmben - de ennél SOKKAL több is
mert ez az ember elbizonytalanodik
megtörik
lesznek kételyei
depis lesz
és majdnem "megadja" magát/beadja a derekát, és békét köt a németekkel
nem tudom, ez mennyire igaz (mármint, hogy ilyen volt) - de én feltételezem, hogy mindenkinek van egy ilyen oldala is, bármit is mutat a külvilág felé
még a legerősebbeknek, legbunkóbbaknak is
ami emberivé teszi
és szerethetővé
neki pl. piszkosul jó a humora, imádnivaló
és bár félelmetes, csökönyös is - de a viccekkel sok minden áthidalható
nem véletlen, hogy a felesége is így szereti... (Kristin Scott Thomas csodálatos!) - de mondjuk be is szól neki, ha arról van szó
tipikusan a 'minden erős férfi mögött van egy erős nő' kategória
cukik együtt
az egyedüli, amin talán finnyogni lehet, az a Elizabeth Layton-os szál (Lily James) - egyrészt, mert ő sokkal később ('41-ben) lett Churchill titkárnője, másrészt, mert ez picit emocionálissá teszi a filmet
ami nem baj
NEKEM nem volt baj
de ha kimaradt volna a csaj, meg az az egész szál, akkor is imádtam volna a filmet!
nem gyengíti, de meglennék nélküle, ez tény
még így is 10/10-es, masszívan! :D
említsük meg Dario Marianelli zenéjét is! minden ponton passzol a filmhez
és szintén imádtam az olyan kis "egyszerű" mozdulatokat, jeleneteket, mint amikor pl. a család ünnepli, hogy C. miniszterelnök lesz - minden gyermeke ott áll, pezsgőspohárral a kézben... erre a fia még a tószt előtt lehajtja az italt
ez mindent elmond!! nem kell beszélni, elég érteni ;)
jó a rendezés, jók a szereplők, minden hiteles
jó látni C. mindkét oldalát
fantasztikus a metrós jelenet! (arra nincs bizonyíték, hogy PONT EZ és PONT ÍGY megtörtént, de azt tudjuk, hogy sokat járt az emberek közé és beszélgetett velük - mint Mátyás kiráy, csak ő nem álruhában ;)) nagyon megható volt
ott eléggé elérzékenyültem - de sztem. mindenki
meg azon is, amikor összeroskadva ül az ágyán, mint egy magányos öregember (amikor a király meglátogatja), az a döntés Calais kapcsán piszkosul megütötte, ami érthető :(
(apropó: Ben Mendelsohn is fantasztikusan játszik!)
de hogy még egyszer visszatérjek a 2 kedvencemre: szeretem a keretes filmeket - u.ott kezdődik a sztori, ahol véget ér - a parlamentben
meseszép képek vannak!! végig!
van vagy 3 olyan jelenet, hogy egy szereplő felfelé néz - mintegy reményvesztetten, Istentől várva a segítséget
vagyis, nekem olyan benyomást keltett...
de eleve sok olyan momentum van, amikor felfelé emelkedik a kamera
csodálatos!
gondolhatjátok, hogy mennyire ütős, ha így megmaradt bennem!
a másik nonplus extra pedig Oldman - ki más?!
már az első jelenetében, az első pár pillanatban hatalmas!!
király a maszkja, alig ismerni rá - megérte a 200 óra a makeup-ban ;)
de tényelg: a pasi minden mozdulata zseniális + a beszéde + a mimikája... MINDEN!!
hibátlan!
ha szeretnétek, lehet, hogy érdemes kicsit utánanézni, miket csinált Curchill az előtt, hogy miniszterelnök lett, mert emlegetnek 1-2 hibát vele kapcsolatban, amikről sajnos fogalmam sem volt (szintén az én gyenge töris emlékeim!!!),
és azt is utána olvastam, hogy bár a végefőcímben kiírják, hogy '45-ben leváltották, de '51-ben ismét miniszterelnökké választották
ezt azért egy mondatban odabiggyeszthették volna még... :P
de összességében csak azt tudom mondani, amit az elején is: semmiképp ne hagyjátok ki ezt a filmet
remekül bemutatja, hogy a legsötétebb órán is túl lehet lendülni - ha hiszünk a saját erőnkben ;)
(Fotó: screenrant.com)
(2018. január 19.)
Szólj hozzá

Harry Potter Kristin Scott Thomas Gary Oldman Lily James Ben Mendelsohn A legsötétebb óra Joe Wright Amelie csodálatos élete Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei Darkest Hour Legsötétebb óra Bruno Delbonnel Dario Marianelli