Oppenheimer / Oppenheimer (2023)
FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
már premier előtt láttam az ’Oppenheimer’-t, hála Z.-nak (a.k.a. E. K.) és a UIP-nek, viszont annyi minden volt (főleg meló), hogy (ugyan még mindig hullafáradtan, csak már gyűlnek a „megírandók”…) most jutottam el ide, hogy nekiduráljam magam és végre megírjam a véleményemet róla
a nekidurálom szó talán picit pejoratívan cseng, de akkor gyorsan leszögezem: nem olyan nehéz erről írni
pláne jót nem nehéz… <3
de azért lesz némi kritikai meglátásom is – ahogy megszokhattátok :P ;(
a film tényleg bitang hosszú, érdemes hideg-meleg élelemmel készülni és kb. a feléig nem inni semmit, hogy ne kelljen WC-re kimenni, illetve érdemes a fenekünkön maradni az első felháborodások után is
ugyanis a mozi első 1/3-a, vagy inkább 1/4-e borzalmasan kapkodós, gyors, csapongó és NEM a fizika miatt nem érted (ez teljesen OK, ha nem is vág mindent az ember 100%-ban), hanem vannak jelenetek 1-2 percben, kb. se elejük, se végük – és hopp, már valami más van, máshol vagyunk, más történik
nem arról van szó, hogy nem tudod, ki kicsoda, vagy ne lehetne követni, de sűrű… SOK!
E. K.-val naggggyon kivoltunk, mind a ketten, és szerintem centik választottak el minket attól, hogy valamelyikünk kimondja: „menjünk!”
de tényleg :(
ez azért nem túl jó…
picit olyan a benyomása az embernek, hogy amikor összeállt a film, Nolan rájött, hogy „hú, Gyerekek! ez baromi hosszú lett, vágni kéne rajta!”… :D vagy valami hasonló… és ezt a film eleje sínylette meg
sztem. az volt a cél, hogy kb. lepörgessék Opi (ahogy gyakran hívják…) életét, hogy majd végre belecsaphassanak a lecsóba, az IGAZI, nagy sztoriba
ezt mind értem, rendben is van, de nagyon-NAGYON irritáló ez a kapkodás, csapongás
esküszöm, szeretnék nektek példákat hozni, hogy mely jelenetekre gondolok, de mivel volt vagy 30, és igencsak sűrűn kaptuk őket a nyakunkba, nem tudok
viszont az egyértelmű, hogy a Florence Pugh-szál is ide sorolható
nos, itt álljunk is meg egy szóra egy fontos kérdéskör kapcsán!
Florence Pugh nagy kedvencem, óriási tehetség – ezt pár film kapcsán is meg lehet állapítani róla
simán „lemossa” (kis túlzással, de amúgy téééényleg) Scarlett J.-t a vászonról a ’Fekete özvegy’-ben (kritika a blogon ;))
őrült jó a ’Midsommar’-ban (’Fehér éjszakák’ – szintén írtam róla…)
zseniális a ’Kisasszonyok’ újrafeldolgozásában (ahol meg Saoirse Ronan szintjén játszik… pedig ő és a fent említett Scarlett igazán jó színésznők, szeretem őket mindenben…) – erről is írtam, btw…
…ja, és nagyon várom őt a ’Dűne’ 2. részében <3
az angol színésznő mindössze 27 éves…
atttya ég! milyen karrier áll még előtte!! és mindent megérdemel… mindent IS!
viszont! – és emiatt akartam itt megállni…
igencsak szabadon és nyíltan bánik a testével; fogalmazzunk úgy, hogy egészséges, önazonos testképe van, amit egy időben szívesen meg is mutatott, sőt, hangsúlyozott pl. bemutatókon (a vörös szőnyeges szettjei során)
volt is anno ezzel kapcsolatban jópár cikk, jópár nyilatkozat (mármint a részéről), ahol elmondta, hogy esze ágában sincs megfelelni senkinek, ő olyan, amilyen, ezt szereti – és az sem baj, ha megmutatja (lásd: átlátszó ruhák)
én akkor azt mondtam, wow, ez igen, beleáll, micsoda egészséges hozzáállás, nahát…
viszont a film kapcsán…
van 4-5 jelente, ebből kb. egyben NEM meztelen, a többiben végig – az első szexük, majd később a megcsalós rész, a beszélgetés a hotelben (a fotelben ül csont meztelenül – itt „retusáltak” rá bizonyos országokban valami fekete selyemruhát :D, biztos olvastatok róla… :P), majd Opi kikérdezése közben ismét az a szexjelenet (erre is kitérek még)
azt gondolom, hogy ez picit túl lett tolva
ne értsetek félre, nem vagyok prűd, de magamutogatós sem
az edzőteremben nem vonulok el a WC-be, hogy ott öltözzek át, nehogy meglásson a többi nő, de az is tény, hogy próbálok háttal állni nekik, ha épp a felsőmet húzom le
a szaunákban, ahol kötelező levenni a bikinit, én maximálisan bebugyolálom magam a lepedőbe, nem vagyok az a „kitárulkozós” fajta :D, viszont szex közben nem igénylem, hogy lekapcsoljuk a lámpát, sőt!
szerintem ez talán valami egészséges középút… passz…
viszont az, hogy ebben a filmben F. P. szinte folyamatosan meztelen… ööö…
egyértelmű, hogy ő ebbe belement, tudott róla, aláírta a szerződését
de hogy Nolan MIÉRT tett bele ennyi ilyen jelenetet?!
nekem szó szerint testidegen… de komolyan
semmilyen szinten nem kellett volna, fölösleges, nem ad hozzá
F. P. részéről egy dafke, „csakazértis”, itt is megmutatom hozzáállás, Nolan részéről meg nem tudom…
minek kellett ez?!
pláne abban a „vallatós”/tárgyalásos jelenetben?!
értem én, hogy Opi felesége (Emily Blunt, aki csodálatosan játszik!) ott tudja meg azt, hogy a férjének később (hotel) is viszonya volt ezzel a nővel, hogy megcsalta őt… és szinte látja maga előtt, hogy szexel ezzel a buja csajjal… de miért kellett ezt vizuálisan megjeleníteni??
hogy F. P. még egyszer levetkőzhessen?!
sok más film kapcsán ezt nem kérném ki, tényleg nem… de itt nekem sok volt és oktalan
ha az a cél, hogy bemutassa, Opi mennyire nőcsábász volt (amire utalnak, de mi nyomát sem láttuk…), akkor esetleg kevesebb szex, több nő – hm?! lehetett volna így is
vagy finom utalásokkal…
itt csak azt láttuk, hogy van ez az iszonyatosan erős kisugárzással rendelkező nő (Pugh), akivel már az első találkozás során izzik a levegő… (tényleg nagyon hatásosan játszik ebben a pár jelentében is!!)
aztán – amire fentebb utaltam – hopp, máris szexelnek, együtt vannak, majd nem… szakítanak, mégis összejönnek, a nő depis lesz, a nő meghal…
ez a szál nagyon el lett kapkodva
nem látjuk és nem értjük a kapcsolatuk dinamikáját, nem mélyülünk bele, csak az derül ki, hogy Opi szerette, fontos volt neki, igazából nem tudta elengedni, de a nő erősen politizált, kommunista elveket vallott stb. és emiatt nem akart vele lenni, sem mutatkozni
de nincs kidolgozva! egyáltalán!!
mellékzöngeként hozzátenném, hogy nem tudom, Pugh kisasszony szeretné-e, hogy az amúgy tényleg hibátlan színészi alkotásai mellett ERRE emlékezzen vissza majd sok ember vele kapcsolatban
világos, hogy nekem mint egy tehetséges színésznő él a fejemben
viszont a többség, a sokaság így gondol majd rá, mert ez ömlik a bulvárból
több olyan fiatal hölgy van napjainkban is, aki nem szégyelli megmutatni magát: ilyen pl. Eva Green, aki már egész fiatalon cicit (és egyebet) villantott az ’Álmodozók’-ban (ami egy remek film!), de a ’Sin City’ 2. részében is erősen nekivetkőzött, sőt, ő is szinte minden jelenetben pucér volt
ellentétben F. P.-gal, neki bőségesen van mit megmutatnia, hogy finoman fogalmazzak (de ugye ez is ízlés dolga és full szubjektív, hogy ki mit talál szépnek… a nagyobb idomokat vagy a kisebbeket :))
illetve azt hiszem, Ana de Armas is „megkapta” a magáét a ’Blonde’ (kritika a blogon… hú, kemény film… :() kapcsán
én azt gondolom, hogy minden fiatal színésznő dolga eldönteni, hogy bevállal-e pucér szerepeket vagy sem
illetve, hogy mennyit mutat meg magából és pláne, hogy MILYEN filmben
de az tuti, hogy (sajna vagy nem sajna) emiatt sokan a szájura veszik majd őket, millió témát ad a bulvársajtónak és kikerülhetetlen, hogy ezzel valamilyen szinten azonosítsák őket
ettől még semmi rosszat nem kell (nem kéne) mondani róluk, viszont ez vékony jég
mert lehetnek ők „szexszimbólumok”, meg „femme fatale”-ok, de kérdés, hogy a nézők, a kritikusok túl tudnak-e ezen lépni és tudnak-e figyelni majd a JÁTÉKUKRA, az alakításukra is
ebben a filmben F. P. átütő, de bevallom, nekem már zavaró volt ez az iszonyat sok pucérkodás, pláne úgy, hogy a téma nagyon komoly!!
és szívesebben megtudtam volna róla, a karakteréről többet…
na, ilyesmikre gondoltam, amikor írtam, hogy az eleje picit összevissza… :(
VISZONT! most, hogy kiventilláltam magamból a káoszt és az egyik kedvenc színésznőm túlzott meztelenkedését, jöjjenek a pozitívumok!
a film tökéletes hangi és képi hatást nyújt az IMAX moziban, nagy vászon előtt
lenyűgöző!!
és persze, a nagy részében azt láthatjuk, hogy hogyan indult Opi élete, karrierje, miken dolgozott
hogy milyen ember volt, kikkel barátkozott, tesója, család stb.
aztán eljutunk a bomba fejlesztéséig, a nagy kísérletig (na, AZ az, ami nagyon erős… amikor azt felrobbantják… az Christopher Nolan zsenialitását dicséri – ahogy AZ meg van csinálva…)
megy párhuzamosan Opi „vallatása”, kikérdezése
illetve van egy tárgyalás, ami bemutatja O. találmányának és „tettének” „következményeit” (ezek a kockák fekete-fehérek) – itt szerepel sokat Robert Downey Jr. (aki szintén tökéletes)
igazából ez a bizonyos IMAX hatás főleg a robbantásnál üt igazán (és nem is mondom el, milyen, hogyan oldották meg, mert nem akarnám elvenni az élményt…), de az, hogy ezzel a zenével, ilyen látvánnyal nézed végig a filmet, sokat tesz hozzá
nagyon tetszett, hogy ez NEM egy háborús film, nem mutatják be pl., hogy milyen volt, amikor ledobták az atombombát arra a két japán városra
látunk, hallunk minden előzményt, a döntést… a rádióbejelentést, azt, hogy mi volt utána, számokat… de semmi kép
nem azért nem akarnám ezt látni, mert már láttuk más filmekben és/vagy mert szörnyű… egyszerűen jó, hogy itt máshogy fogták ezt meg… Opp. szemszögéből
az a kikérdezős-vallatásos rész szinte az egész filmen átvonul, sok szereplővel, izgalmas dolgokkal
kicsit nekem olyan volt, mint a ’Sully’-ban…
és hát a látvány, a vizualitás, a zene (Ludwig Göransson <3 <3) mellett ami még brutál ütős, az a színész gárda
szinte minden szerepben óriási nevek (elsősorban ugye ff. színészek)
Cillian Murphy 10-ből 12-es alakítással, de ott van (és nagyon jó!) a már említett Emily Blunt és Robert D. Jr. mellett Matt Damon, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Sir Kenneth Branagh, Dane DeHaan (sexy boy…), nagy kedvencem, Alden Ehrenreich, Jason Clarke, Jack Quaid (’The Boys’) és Gary Oldman is, mint Truman elnök (pici jelenet, de mekkora!!!)
Gyerekek! jutalomjátékok!
olyan, de olyan csodás alakítások, hogy kész voltam
a film második és harmadik harmada nagyon egyben van, kidolgozott, látványos, izgalmas, érthető, átlátható… egyszerűen mestermű
teljesen bizonyos vagyok benne, hogy mind a film, mind a rendezés, mind a főszereplő (de talán még a zene is) Oscar-jelölést kap majd és ebből talán a Legjobb filmet viszi is… (lehet, hogy a többit is, majd látni kell a többi jelöltet + az őszi-téli filmkínálatot…)
de ezt nem fogják elfelejteni az Oscarig, az tuti, hiába nyáron mutatták be
és persze-persze, egy mondat erejéig ki kell, hogy térjek a ’Barbenheimer’-őrületre is, ami még mindig nem csitul
imádtam! imádom!! minden részét!!!
ennyire zseniális képek, montázsok, mémek… ááá! óriási!
és micsoda marketingfogás, mindkét filmnek, teszem hozzá ;)
végezetül pedig a magyar vonatkozásról is hadd ejtsek pár szót: Leó Szilárdot (bevallom, nekem nem rémlett a tanulmányaimból ez a név…) Haumann Máté alakítja, akit nagyon dicsért a kritika és az egész stáb is
bravó! gratula neki a szerephez!
viszont Teller Edét (aki itt csak Edward) Benny Safdie alakítja, aki egy amerikai zsidó család gyermeke
nagyon fontos szerep az övé és nekem picit fájt, hogy nem magyar színész játssza :( (ettől függetlenül nagyon jó a pasi!! és az tényleg megtörtént, hogy amikor Opit kitüntették, Opp. felesége nem fogott kezet vele :P - állítólag nagyon xarul érintette ez Tellert...)
összességében nagyon rendben van ez a mozi, tényleg részletező, sokoldalú – maximálisan megismerheted belőle a történelem egy igen fontos szeletét, még ha az eleje egy picit elkapkodott is…
zárnám Sting ide vágó dalszövegével a ’Russians’ c. dalából:
„How can I save my little boy from Oppenheimer's deadly toy?
There is no monopoly on common sense
On either side of the political fence
We share the same biology, regardless of ideology
Believe me when I say to you
I hope the Russians love their children too”
(amúgy maga Nolan is INNEN vette az ötletet, itt hallotta először Oppenheimer nevét…)
ja, és akit érdekel a szépirodalom, feltétlenül olvassa el (ahogy teszi ezt Opp. is a film elején) T.S. Eliot művét, a "The Waste Land”-et… mert u.azokkal a képekkel ér véget a film, mint ebben az apokaliptikus versben <3
(Fotó: rottentomatoes.com)
(2023. július 30.)