2019. jan 06.

Kaliforniai rémálom / Under the Silver Lake (2018)

írta: Petra mozizik
Kaliforniai rémálom / Under the Silver Lake (2018)

under-the-silver-lake-review.jpg

nemrégiben volt egy fura álmom: víz alatt úsztam nagyon sokat; egy egész kis világ volt ott lent, minden ott történt, ott élt egy egész város, vagy akár ország is (és NEM, nem láttam az 'Aquaman'-t :D)
egy ponton észrevettem, hogy egyszer sem mentem fel levegőért
de nem voltam hal, u.így ember voltam...
fantasztikus érzés volt!
sokszor gondolkodtam rajta, hogy a következő életemben mindenképp madár szeretnék lenni, mert megőrülök a helyhez kötöttségtől és elég türelmetlen is vagyok :P
legjobb lenne csak gondolni egyet, és már szállni is tovább
de most, ez az álom után elgondolkoztam a hal-léten is
tetszene az is... bár jóval kötöttebb, mint a levegő
no, hogy miért mesélek a víz alatti életről??
mert amikor ez az álmom volt, u.aznap néztem meg ezt a filmet is és bizony itt is van víz alá merülés...
kezdjük az elején!
David Robert Mitchell írta és rendezte
ha ismerős az úr neve, nem véletlen, hiszen ő írta és rendezte a 'Valami követ' c. 2014-es horrort is, amiért én nem rajongtam annyira (mert nekem nem volt elég para), viszont világszerte nagyon sokan imádták, szóval valami biztosan volt benne... ;)
(a kritikát elolvashatjátok itt, a blogon)
ahogy ez a film kezdett kibontakozni, egyszerűen nem tudtam betelni vele
olyan, mint egy amcsi művészfilm, mégis, barátságos, szerethető és nem túl bonyi módon
vicces, méghozzá fekete humorral fűszerezett, minden jópofa
különösen imádtam a filmes utalásokat (Hitchcocktól egészen a 'Pókember'-ig...), ami azért is király, hiszen L.A.-ben és a Hollywood hills környékén játszódik a sztori
tele van bohém művészekkel, crazy partikkal, és nihil ingyenélőkkel
őszintén bírtam
1 pontig!!
nem is tudom, mi volt ez a pont, de ott elkezdett annyira elvont és bonyolult lenni, hogy majdnem nem néztem meg a végét
frankón felhúztam magam rajta
az egész sztorin átível egy (vagy több) rejtély: kódok, "véletlenek" (vagy éppen sorsszerűségek), izgalom stb. - ezzel nincs is bajom
sőt!! ezeket nagyon szeretem
de valóban csak 1 pontig
amíg érthetőek és megfejthetőek
teljesen egyértelmű, hogy D. R. M. az új David Lynch (sőt, még Lynch egyik színészét (Patrick Fischlert) is "felhasználta" a filmben :P)
a 'Mulholland Drive'-ot tök szeretem, de ott is hasonlókat éltem át
valszeg' velem van a baj, beismerem...
el kéne engednem, hogy mindent meg akarok érteni :)
mentségemre legyen mondva, hogy sztem. sokan vagyunk így ezzel, ha egy filmet nézünk, ugye? :D
olyan jó lenne érteni és követni
mert itt aztán lesz minden, kérem szépen, mint egy falusi búcsúban
bagoly fejű meztelen nőci, aki halálos csókjával leterít bárkit,
homeless király (sztem. erős utalás 'A Halászkirály legendája' c. filmre...),
gazdag milliomosok, akik bebetonoztatják magukat egy bunkerbe (3 feleséggel), a megdicsőülés (??) reményében
fura csajok mindig hármasával
rejett üzenet a dalszövegekben
és egy dalszerző, aki - állítólag - az összes dalt írta a világon
... számomra ő volt az egyik legfurább és legérthetetlenebb karakter
nem szeretem azokat a magyar filmcímeket, amiknek közük nincs az eredeti címhez
jelen esetben simán lehetett volna 'Az Ezüst-tó titka', vagy 'Az Ezüst-tó mélyén', vagy bármi... az is izgi lett volna
és mivel egy krimi, egy noir - tökre utalt volna a stílusra is
mindegy, igazából annyiból rendben van a cím, hogy ez valóban egy rémálom
és a főszereplőnek is sokszor vannak rossz álmai
pontosabban, néha nem tudjuk, hogy mi valós és mi álom (tipikus Lynch...)
a film tényleg egy hatalmas katyvasz, egy káosz, egy nagy kavarás, nem sok értelemmel
(pl., miért lövik le Millicent Sevence-t??)
hogy valami jót is mondjak: az eleje (egész sokáig...) igen üdítő, újszerű, poénos és izgalmas
Andrew Garfield remekül játszik (és jópofa a 'Pókember'-utalás pont miatta ;))
a rendezéssel sincs baj, inkább a sztori csúszott el szerintem
királyak a zenék benne
üzenetet, tanulságot azonban ne keressetek
max. annyi, hogy: Srácok, ha nem jön össze a kaland a szomszéd, szexi csajjal, akkor béküljetek ki a gondolattal, hogy ott a lógó mellű (igen, igen, mutatják! mondjuk, nyugalom, ezen kívül is sok cici van... olyanok is, amik nem lógnak... :)) szomszéd néni, aki készségesen befogad az otthonába
őrült egy film, annyi szent!! :D
(Fotó: movieweb.com)
(2019. január 6.)
Szólj hozzá

Pókember Hitchcock Andrew Garfield Aquaman David Lynch Mulholland Drive It Follows David Robert Mitchell Valami követ A Halászkirály legendája Under the Silver Lake Kaliforniai rémálom Patrick Fischler