2019. aug 02.

Örökség / Hereditary (2018)

írta: Petra mozizik
Örökség / Hereditary (2018)

a24-a24_hereditary-full-image_gallerycover-en-us-1532642705955_uy500_ux667_ri_vjlhuin5fhrk9ndqw33suw14udaekltdi_ttw_1.jpeg

sokak szerint ez a film volt a tavalyi év legjobb horrorja
mások szerint meg az 'Örökség' egyszerűen ökörség
hahaha
jól hanguik, mint szójáték, de nem értek egyet vele
a film zseniális és minél inkább elmélyülsz a rejtelmeiben, annál inkább érzed ezt
hogy mennyire okos, mennyire megtervezett, mennyire fontos minden pici részlet és utalás benne - amiknek a nagy részét észre sem veszed :P
nekem úgy került a figyelmem középpontjába, hogy láttam a 'Fehér éjszakák' előzetesét (most fut) és teljesen lenyűgözött
aztán kiderült számomra, hogy az Ari Aster rendező 2. filmje
az első pedig EZ volt - és már ez sem semmi
no, mondom, akkor ezt IS látnom kell
de ki is ez az Ari?
egy nagyon alapos és céltudatos fickó, az egyszer szent
rengeteg szuper sztori van a fejében és eldöntötte, hogy mindet megfilmesíti
erre, az elsőre is úgy készült, mintha kb. az élete múlna rajta
milliónyi oldal elő-történetet írt minden szereplő karakteréhez, naggggyon alaposan kidolgozta a forgatást, updatelte a special effect team-et, hogy miket kell legyártaniuk ("magától" író kréta-tábla és "magától" újra kigyulladó gyertya) és pl. a zeneszerzőt (Colin Stetson) is már vagy 2 évvel a forgatás előtt felkereste, hogy álljon neki komponálni
igazán nem lehet azt mondani, hogy a véletlenre bízta a film sikerét :D
én ezt imádom!
a felkészültséget és az alaposságot
hatalmas rescpect érte <3
mindez meg is látszik a kész alkotáson
bízom benne, hogy nagyjából le tudom írni nektek ezeket a szimbólumokat és azokat a pillanatokat, amikre érdemes figyelni
miről is van itt szó?!
sokáig csak azt gondoljuk, hogy egy családi drámáról, ami aztán még drámaibbá fordul (1 halál, meg még 1 halál)
egy anya "nehezített" családjáról (DID anya, magát éheztető apa, skizofrén, öngyilkos fiútesó), beteg viszonyáról az anyjával, iszonyatosan fura viszonya a mostani családjával (férj és 2 gyerek)
a férjével felszínes a viszonyuk, simán hazudik neki arról, hová megy esténként
a fiával xar a viszonya, ami a dráma miatt eléggé érthető, de már a dráma előtt sem volt rózsás
a kislánya pedig mivel eléggé "érdekes" (külsőleg és belsőleg is) - őt óvja, védi mindentől
de igazából nem érti nagyon
van némi sejtésünk, hogy azért ennél többről van szó (mintha ez nem lenne elég...)
valami okkult, fura dolog húzódik meg a háttérben
hiszen az anyja (nagymama) temetésén sok az idegen és Annie (a családanya) meg is jegyzi ezt + azt is, hogy az anyja egy eléggé titokzatos életű nő volt
u.az a nyaklánc lóg az ő nyakában, mint a halott anyjáéban - és az a szimbólum minden, csak nem barátságos
ez amúgy a filmben utána több helyen is felbukkan (és mindig a szektára utal)
a film 2/3-áig megy ez a dráma, valami titokzatos "izével" a háttérben
aztán egy megszállós, szektás horrorba vált
lehetetlen spoiler nélkül elemeznem, szóval - szokásomhoz híven - nem is fogom vissza magamat :)
mint kiderül, a nagymama egy szekta vezetője (királynője) volt, aki Paimont csodálta
ő a Pokol egyik királya a 8-ból (rengeteg írás van róla, "létező" figura)
sok jellegzetes vonása van - pl. nagyon szereti a művészeteket, előtte mindenki igazat mond és szívesen "csapkod" le fejeket
ezek a filmben is mind-mind megjelennek (pl. amikor Annie nem tud hazudni a fiának, majd hirtelen a szája elé kapja a kezét...)
a nagymama ebben a szektában gyakorolta a "vallását" és szerette volna, hogy a fia, Charles testébe szálljon Paimon
ez nem jött össze neki, mert a srác bekattant és nem hagyta (öngyilkos lett)
nem volt ő skizofrén (ahogy Annie hiszi, illetve, amit mondtak neki akkoriban)
amikor pl. Charles azt mondta, hogy az anyja megpróbált "putting people inside me" - nos, akkor ő nagyon is helyesen fogalmazott - hiszen a mama Paimont akarta belé költöztetni
Paimonnak ugyanis férfi test kell - okoz is ez még problémát a későbbiekben...
hogy a nagypapa miért éheztette halálra magát, nem tudni, de valszeg' érezte ő is, hogy a "kedves" felesége éppen az ördögnek hódol a házassága ápolása helyett és elege lett
nos, amikor az egyedüli túlélő, Annie terhes lett, a nagyi nagyon rá akart szállni a gyerekére - pláne, mikor kiderült, hogy FIÚ lesz
Annie azonban nem hagyta
nem adta a kezébe a gyerekét
amikor másodjára is terhes lett - egy fura kinézetű kislánnyal (Charlie - ami ugye fiú név...), na, őt már odaadta a nagyinak
eleve beteg ez is, hogy a granny miért AKARJA ennyire a gyereket...
Charlie a kezdetektől Paimon
nem sír; akkor sem sírt, amikor megszületett; rettenet furán viselkedik; nem fázik a hidegben; imádja a művészetet - faramuci kis figurákat gyárt, mindegyiket fej nélkül
de ezzel messze nincs még vége
creepy, csettintős hangokat ad ki, furcsa fényeket lát, illetve embereket, akik megszólítják, mosolyognak rá + integetnek neki
az egész lénye, létezése FURA
de azt hihetjük, különc
nos, nem, ő Paimon
Paimon viszont nem érzi jól magát ebben az "elfuserált" testben (hiába nem néz ki lánynak) és el akarja hagyni
teljesen mindegy, hogy Peter (Charlie bátyja) mit tett vagy nem tett - mert eleinte azt hihetjük, hogy az ő felelőtlensége miatt hal meg a kislány - ez eleve elrendeltett volt, hogy Charlie-nak meg kell halnia :(
erre utal a levágott galambfej (no meg Paimonra is, persze) és az is, hogy az oszlopon, ami lecsapta a fejét (jaja, kérem, ilyenek vannak ebben a filmben!!) ott van a szekta jele
már akkor ott volt, amikor még csak mentek a partyra
Annie alvajárása, az, hogy meg akarta ölni a gyerekeit álmában igazából a tudatalatti működése: ő NEM AKARTA megszülni Petert, mert előre érezte, hogy ennek a gyereknek nem kéne élnie (lásd: film vége) és amikor mindkettőt fel akarta gyújtani (+ magát is), az is arra utal, hogy el akart mindent pusztítani, aminek köze van vagy köze lesz a szektához
világos, hogy ezekre utólag jössz rá - de ettől remek
közben te azt hiszed, hogy Annie is szimplán problémás, bekattant, mint a családja minden tagja - és lám, EZ az örökség...
részben igaz, de az örökség inkább Paimonra utal
mindenki miatta él vagy hal meg
teljesen tudatosan "mozgatja" az embereket - csakúgy, mint Annie a kis ház-makettekben
ez a legszebb és egyben legborzalmasabb párhuzam a filmben: a kis házban u.az történik, mint kint, a világban - Annie mindent megcsinál kicsiben (a lánya balesetét is - brrr...)
Paimon pedig (mint külső erő) szintén azt csinál a NAGY házban élő emberekkel, amit csak akar
a színészi játékok egyszerűen tökéletesek
Annie (Toni Collette) legjobb jelenete, amikor kitör és leüvölti a fia fejét - mondván, ő látja az arcát (amit később Peter maga is meglát egy visszatükröződésben a suliban)
Peter (Alex Wolff) pedig egyszerűen annyi színt és érzelmi állapotot kell, hogy hozzon, hogy az döbbenetes
az, ahogyan egy kamaszból (aki csak szexelni és tépni akar) átmegy egy bűntudattól szenvedő gyilkosba, majd zombiként jár körbe… - ideális „terep” egy démonnak
teljesen megbomlik, megborul
nem véletlen, hogy megpróbálja „kiűzni” magából Paimont, amikor lefejeli az asztalt – és ez részben össze is jön neki, hiszen Charlie megidézésekor az anyába száll át a szellem (utána mászkál a mennyezeten – nekem az full gagyi volt amúgy)
a végén Annie-ba egy pillanatra visszatér az ember – ekkor lesz öngyilkos és lenyiszálja a saját fejét
bocsi, Gyerekek – de ez egy HORROR végül is… :P
Peter sem bírja, kiugrik az ablakon – de látjuk, hogy a fénycsóva (Paimon) végleg belekötözik
az édesapa (Gabriel Byrne) szerepe fura kissé – mindamellett, hogy ő a legnormálisabb a családban
valahogy mindig nyugodt, békés
amit nem is nagyon értesz
miért nem érdekli, hová megy esténként a felesége? vagy az, hogy a fia egy gyilkos?!
szerintem megpróbált egy bázis lenni, egy alap
mindenkit hagy élni, mindenkit próbál megérteni és elfogadni – mint valami mediátor
csak a szellemidézésnél borul ki (tök értehető :D), utána pedig a feleségét gyanúsítja azzal is, hogy ő lopta ki a nagyi holttestét a sírból (az amúgy a szekta volt)
Charlie (Milly Shapiro) már a puszta megjelenésében is rémisztő :D – igazán nem akarom bántani, de ami tény, az tény
Joan (Ann Down) az elejétől fogva egy beépített ember volt – mi egy kedves, idős hölgyet látunk benne, aki megpróbál Annie-nek segíteni a gyászában, de közben minden ki volt tervelve
a krétatáblát akkor vette, amikor a parkolóban összefutnak a boltnál
nem volt ott semmilyen médium, sem szeánsz – ő végig erre készült
hogy bevonja Annie-t
hogy rávegye a szellemidézésre
és jesszus, még mennyi szimbólumról nem beszéltem!
az ördögi szavakról a falakon (mindnek van jelentése), vagy arról a NEM véletlenről, hogy Peter a suliban csupa olyan dologról tanul épp, ami ide vág (Iphigénia feláldozása egy nagyobb „jó” érdekében, stb.)
a vége pedig valami őrületesen creepy
ahogy ott van ez a szerencsétlen Peter, mint Paimon – full elveszette a tudatát, önmagát
igazából csak egy porhüvely
a szekta tagok pedig hódolnak neki
ott van a 3 levágott fej (nagyi, anyuka és Charlie – ő van a szobor tetején) – ez is szerepel a Paimon-ábrázolásokban (az övén lóg egy táska és abban 3 levágott fej)
majd a kamera szépen kifelé hátrál… és a kis faház pont úgy néz ki, mint egy dioráma – olyan, amilyeneket Annie is gyártott – ők pedig mind bábok Paimon véres „játékában”
a rendező mellett kiemelném még az operatőr (Pawel Pogorzelski) munkáját is – van 1-2 nagyon különleges kameraállás, felvétel – és szintén ő a kameraman a ’Fehér éjszakák’-ban is – várom!! ;)
amíg néztem, eszembe jutott Yorgos Lanthimos rendező különleges látásmódja + téma-feldolgozása és különösen az ’Egy szent szarvas meggyilkolása’, mivel a sztori hasonló: család, dráma, gyilkosság, bűntudat, ördög…
illetve nagy kedvencem, az ’Éles tárgyak’ sorozat is – pusztán mivel ott is van egy FURA, beteg anya és rengeteg családi dráma, ja, és egy mindent negligáló családfő
de egyik film sem hasonlít erre
Ari Aster valami döbbenetesen különlegeset alkotott
kicsit dráma, kicsit horror – sok-sok szenvedéssel fűszerezve
az ínyenceknek tetszeni fog ;)
 
(Fotó: amazon.com)
(2019. augusztus 2.)
Szólj hozzá

Gabriel Byrne Colin Stetson Toni Collette Örökség Fehér éjszakák Ann Dowd Yorgos Lanthimos Alex Wolff Éles tárgyak Hereditary Ari Aster Egy szent szarvas meggyilkolása Szent szarvas Milly Shapiro Pawel Pogorzelski