2023. sze 17.

Amitől félünk / Beau Is Afraid (2023)

írta: Petra mozizik
Amitől félünk / Beau Is Afraid (2023)

in-beau-is-afraid-wordt-het-wisselen-van-genre-en-stijl-zo-ver-doorgevoerd-dat-het-overgaat-in-richtingloos-meanderen.jpg

nagyon szerettem Ari Aster 2 korábbi filmjét
horror a javából! mindkettő!
vannak benne gusztustalan dolgok, olyanok, amikor tényleg befogod a szemedet (mert a kamera nem fordul el, hanem ott marad…), de közben pszichésen is kikészít
a mindössze 37 éves amerikai filmrendező (és forgatókönyvíró!) amúgy egy iszonyatosan kedves, helyes pasi, nagyon + a kisugárzása – ha ránézel, nem gondolnád, hogy ILYEN gondolatok „kijöhetnek” belőle, viszont ha 1-1 interjút meghallgatsz vele, azért vannak a kommunikációjában érdekes „elakadások”
azt érzem, néha picit nehezen fogalmazza meg – főleg a filmjei kapcsán –, hogy mit is akart, mi volt a célja
ami nem gond… sőt! szerintem ettől ilyen a látásmódja
nagyon erős a vizualitás nála, szerintem ez sok esetben fontosabb is, mint maga a sztori, a mondanivaló (de azért az is van, nyugi ;))
az első két film full egyedi, semmihez nem hasonlítható és szerintem nagyon büszke lehet rá, hogy pl. a ’Hereditary’-hez megnyerte a mindig fantasztikus és minden műfajban kiváló Toni Collette-et
a másodikban pedig az akkor már a szárnyait bőven bontogató, de ilyen moziban még nem szereplő Florence Pugh tündökölt (’Midsommar’)
az első egy okkult szektás horrormenet… - nagyon komoly dolgok történnek benne
és érdekes módon a ’Fehér éjszakák’ is valamilyen módon egy szekta (ha nem is a „klasszikus” módon) köré összpontosul
mindkettőben fontos szerepet játszik a halál, a gyász feldolgozása, a szülő-gyerek viszonyok, a kapcsolatok milyensége
ha érdekelnek benneteket a részletek is – mindkettőt alaposan kiveséztem a blogon 1-1 kritikában ;)
VILÁGOS, hogy nagyon vártam a ’Beau Is Afraid’-et!
egy ilyen rendező új filmet csinál! jesszus, azonnal látni akarom!
nos, kapaszkodjatok! a mozi 3 órás és nekem tömény szenvedés volt nézni :(
Aster régóta dédelgette a tervét (mindamellett, hogy a téma kb. pont u.az, mint a korábbiaknál, mínusz a szekta...) és most, hogy a 2 film után igencsak népszerű lett és bizalmat kapott mindenkitől, belevágott ebbe a szerelem-projektjébe
nos, NEM olyan, mint az első kettő
nagyon nem :(
nem horror, semmiképp – max. bizonyos pontokon agresszív (gyilkolás… de nem olyan véresen, mint a korábbi filmekben)
és nem is vígjáték, bár a mester szerint ez egy „4-hour-long nightmare comedy”
a mázli az, hogy 1 órácskát levágtak belőle :P
a rémálmot adom, hiszen Beau egy full beteg (nem lehet pontosan tudni, hogy skizofrén-e vagy esetleg PTSD-ben szenved – lehet, hogy mindkettő…) pasi, aki folyamatosan retteg
nem tudjuk, hogy ami történik vele, körülötte, az kitalált-e (megrendezett-e?! – ez később merül fel) vagy valóság
valszeg’ nem az, mert nem ennyire szörnyű az élet
gyógyszereken él + most kap egy újat a terapeutájától is, ami szintén eléggé kikészíti
az egész filmre az a legjobb szó, hogy SZÜRREÁLIS
képek egymás után, rémisztőek, agresszívek – és valszeg’ ezeket mind Beau képzeli csak
közben jópár gyerekkori emlék – amiből pl. következhet a trauma… de pontosan sosem derül ki, mi volt az
az, hogy az anyja túlzottan magához kötötte? terrorizálta? bezárta a padlásra? (ez amúgy esélyes…)
egy ponton még az is felmerülhet, hogy B.-nak volt egy ikertesója is… vele mi lett?!
vagy az a jelenet azt hivatott elmondani, hogy ott szakadt (minimum) ketté a személyisége?! volt a bátor Beau, a beszólós, az akaratos, akit az anyja bezárt a padlásra, hogy k*ssoljon?!
a fürdőkádnál meg, aki ott maradt, az a gyenge B. volt?!
fogalma nincs az embernek
ahogy az egész filmről sem
3 órán át csak mennek a képek, „történnek” a dolgok, de szerintem David Lynch is megirigyelhetné ezt a történetmesélést!
az ő filmjei 100x érthetőbbek ennél :D :D
Beau egész élete egy katasztrófa: függ és parázik az anyjától, akit amúgy valójában utál
sosem nőtt fel
fél az intim kapcsolatoktól, ugyanis van egy olyan családi sztorijuk (amit az anyjától hall és egy nagy baromság, de ő elhiszi…), ami szerint örökletes az, hogy a férfi a szex után meghal (állítólag ez volt a nagyapjával és az apjával is)
ő megfogant, az apja meg abban a pillanatban meghalt
na ja… persze…
KÉSZ! :D
szerintem ez is mind-mind a domináns és magához láncoló anyáról szól, aki nonstop terrorizálja a fiát (a lelki részét néha látjuk… de ki tudja, miket tett még, amik nincsenek benne… vagy ki lettek vágva?! :P)
nem véletlen, hogy B. ilyen lett
a világ egy borzalmas és agresszív hely és még szerencséje sincs
elütik, leszúrják, fogva tartják… és eközben még kapja az ívet is, megy a bűntudatkeltés, hogy az anyja meghalt, ő meg nem ér oda a temetésére
körülötte kb. SENKI nem normális ember
aki eleinte annak tűnik, az sem
még a joviális terapeutájáról is kiderül, hogy az anyja által beépített ember 
nehéz bármilyen történetről is beszámolni, hiszen mondom, annyira szürreál minden + nem tudjuk, mi valós, mi az, amit Beau haluzik vagy csak beképzel
mi az álom? mi a valóság?
de értitek, ebben nincs tematika, nincs horror, nevetni pedig kicsit sem tudtam rajta! sehol! (a gigantikus méretű falloszon sem a padláson… azt a szimbolikát pont értettem… az APA számára csak egy *** volt, szó szerint és átvitten is – hiszen ezt hallotta az anyjától)
nagyjából ezek a részek vannak:
* Beau otthon, a pszichológusnál, készül az anyjához – brutálisan (és nem normálisan) agresszív a környezet, ahol él
az utca, a háza…
emberek ölik egymást halomra, mindenki iszonyatos alak
full stresszben van
* nem tud elutazni (valójában megtörtént a kulcslopás vagy ez is kitalált?!), közben kiderül, az anyja szörnyű módon meghalt (rázuhant a csillár és kb. szétzúzta a fejét – na, EZ Ari Aster… :D azt hittem, mutatják is majd, de nem, pedig az nagyon belefért volna az ő filmjébe… no, nem mintha vágytam volna a látványra :P))
* kint az utcán elütik és még le is szúrják – az a házaspár, aki elütötte, magához veszi (örökbe akarja fogani a meghalt fiúk „helyére”?!), ápolja, a kamasz lányuk szobájában (aki ennek persze nem örül…) – mindezt úgy, hogy a bokáján ott van a nyomkövető… jó, nem?!
a kamasz lány utálja, fúrja, ahol tudja – de ezeket ne úgy képzeljétek el, mint normális jeleneteket! pl. nem értem, miért kocsikáztatják meg (a csaj + a barátnője), miért kényszerítik B.-t arra, hogy füvezzen
aztán ott van a családnál egy agresszív, tök bolond pasi, aki elvileg egy háborús hős és a fiuk bajtársa volt
őt is „ápolják”
a kiscsaj egyre szürreálisabb dolgokat csinál, majd öngyilkos lesz (na, az is elég „ariasteres”, azt adom ;)), B.-t okolják, menekül
* jön az Erdő Népe rész, amit csak én hívok így
egy szintén szürreális (mily meglepő :D) színészi társulat, aki az erdőben van, ott tart épp előadást
(itt amúgy tök beugrott ’A homár’-ból az a fura, erdőben lévő közösség, akik egy néma discoban élnek :D – kb. ők voltak még ilyen „sajátosak”)
amúgy gyorsan hozzáteszem, hogy EZ a rész volt a kedvencem
nem a körítés, hanem maga a darab és pláne annak a vizualitása – ezek a papírmasé díszletek, az animáció
ez kitűnik az egész filmből! csodálatos!
nem tudom, pontosan ki készítette ezt, ugyanaz a csapat-e, aki az egész filmen dolgozott, de le a kalappal előttük! minden percét imádtam!
* a darab végén (ami amúgy szerintem egy elképzelt, lehetséges életutat mutat be, amire B. méltán vágyhatott VOLNA, ha nem ilyen az anyja, nem így nő fel, ahogy…) persze beüt az apokalipszis, megint lehet menekülni, B. végre hazaér az anyjához, de a gyászszertartásnak már vége
ott fekszik a fej nélküli test a nyitott (! :D) koporsóban, ami szintén nagyon Aster… de amúgy nem para, nem úgy van megcsinálva
felbukkan a semmiből B. gyerekkori szerelme, akivel szexel
ő nem hal bele (éljen!), de a csaj igen (jájjj :D)
majd kiderül, hogy az anyja él és ez az egész csak egy nagy körítés volt
* a leleplezés, a fordulat: valszeg’ Beau egész élete kicsit olyan volt, mint Trumané a ’Truman Show’-ban: az anyja mindent megrendezett
erről tanúskodnak fotók a falon, az anyja cége, a beépített terapeuta, a szintén valszeg’ fizetett emberek a lakóhelyéről (ott vannak az arcaik a nagy montázson) és a szerelme… minden!
a ’Játsz/Ma’ is beugrott erről…
csak ez az említett 2 film remek, egyik jobb, mint a másik… ez meg sajna nem :(
értem az üzeneteket, talán a legtöbb szimbolikát és metaforát is, de nekem too much volt és too long is :D
* B. elvileg megöli az anyját (de persze, ki tudja, mi a valóság?! :D), menekül – ISMÉT, majd jön a tárgyalás
ha valami még tetszett és csodálatos volt, na, akkor ez az
az amúgy is központi szerepet kapó VÍZ itt is megjelenik
Beau egy csónakban, kb. útban a Pokol felé, a Végső Megítélés, a Végső Törvényszék előtt
olyan, mint egy nagy római gladiátor aréna
csak éppen itt sötét van, a küzdőtér egy tó, ő meg egy ingatag csónakban, aminek a motorja épp felrobbanni/kiégni készül
ott az anyja, annak az ügyvédje, akik vádolják
és van egy neki kirendelt védőügyvéd, akinek kb. a szavát sem hallani…
esélytelen, hogy nyerjen
hogy megváltást kapjon
mikor azt hitte, megölte az anyját, elmenekült, kint van a nyílt vízen, fölötte a békés csillagok – a szabadság
az sem az :(
a születésétől a haláláig végignézhetjük az életét
vagyis azt, hogy Ő hogyan látta, milyen félelemben, rettegésben élt
meg látunk egy változatot arról is, hogy mi LEHETETT volna (színdarab – bár az sem túl happy…)
minden full ambivalens…
ha pedig nagyítóval keresek, azért találok egy vicces jelenetet: Mariah Carey dala a szex közben :D – amihez Ari A. engedélyt kért és kapott a művésznőért (mindamellett, hogy fizetett is érte, természetesen) – állítólag látta és tetszett neki (mondjuk fekete humor az is :P)
ami még nagyon fontos: Joaquin Phoenix a főszerepben emberfeletti teljesítményt nyújt, eszméletlen sok mindent kell megjelenítenie és hibátlanul teszi azt
piszok nehéz ez a szerep, de maximálisan átrágta Asterrel, mindent meg- és átbeszéltek, rengeteg ötlete volt és addig ment, amíg minden tökéletes nem lett
nagyon csodálom őt!
ettől még nekem a film sajnos túlzó, nagyon elvont és SOK!
szívből remélem, hogy a következő filmjében A. A. visszatér az igazi, borzongató horrorokhoz
igaz, ez is elborzasztott, csak másként :P

(Fotó: myprivacy.dpgmedia.nl)

(2023. szeptember 17.)

Szólj hozzá

Mariah Carey Játsz/ma David Lynch Joaquin Phoenix Toni Collette Beau Fehér éjszakák A homár Yorgos Lanthimos Hereditary Florence Pugh Truman Show Midsommar Midsummer Játsz/Ma Amitől félünk Beau Is Afraid Beau fél