2019. nov 09.

Funny Games / Funny Games U.S. (2007)

írta: Petra mozizik
Funny Games / Funny Games U.S. (2007)

showimage.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
mit tud az "átlag" ember Michael Haneke-ről? (mármint, aki már legalább a nevét hallotta…)
hogy nagyon erős filmeket készít
mesterként tisztelik
viszont a mozijai durvák, erőszakosak és bizonyos emberekben még az is felmerül, hogy akár öncélúan erőszakosak
nem hivatásom vitatni ezt
ahogy mondani szokás: „sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom”
egyrészt azért, mert most vettem rá magam először (pont az említett megítélés miatt), hogy megnézzek tőle valamit, és ez így kevés, hogy bírálni tudjam
másrészt, mert a jelenleg 77 éves osztrák filmrendező állítja (és lenyilatkozta már), hogy okkal mutatja be a filmvásznon az erőszakot
jelen esetben pl. a médiát akarta kritizálni
írt egy esszét is erről, „Violence + Media” címmel, amit pl. a „A Companion to Michael Haneke” c. könyvben is megtaláltok
tudjátok, hogy a ’Született gyilkosok’ nagy kedvencem
amikor láttam, u.ez volt róla a benyomásom
hogy a médiának állít görbe tükröt (igaz, eléggé „sajátos” módon)
vili, hogy nem élvezet látni, hogy egy tömeggyilkos-pár nonstop legyilkol mindenkit, akit csak meglát, de AZ már a média szerepe és felelőssége, hogy sztárokat csinálnak belőlük
és akkor ezt nem is kell nagyon magyaráznom, igaz?!
számos ilyen film készült azóta is (ahol sok esetben azt a képet sugallják, hogy „menő” és „cool” gyilkolni, vagy éppen lopni, bűnt elkövetni - és ezek mindenféle következmények nélkül járnak (sok esetben) :( - bocs, hogy ezt mondom, de tényleg ezt látjuk a vásznon…)
persze vannak olyan filmek is, ahol ezeket a gyilkosokat/bűnözőket üldözik, elkapják és dutyiba küldik
ahol érzed, hogy igazságot szolgáltatnak
vannak olyan mozik, ahol a bűnözés (’A Wall Street farkasa’) tényleg vicces… egyszerűen nem tudsz úgy nézni a főgonoszra, hogy elítéld, mert szimpatikussá teszik számodra
nevetsz rajta
OK, nem tennéd azt, amit ő, de mégis vele nevetsz, amikor megalázza a kisember zsarukat (konfetti)
nem mondom, hogy ez jó és helyes – de így van
sok film azonban komolyan veszi magát, komoly akar maradni, kvázi indokot kapsz arra, hogy a főszereplő miért gyilkol, de mégis azt érzed (én mindenképp), hogy azért ez „kissé” már túlzás
értem én, hogy John Wick szerette a kutyáját, értem én, hogy a rákban elhunyt felesége ajándéka volt az eb és értem azt is, hogy a kocsiját is szereti, de indok ez arra, hogy egy fél várost kinyírjon? jogos a bosszúja? nekünk, nézőknek pedig szurkolnunk „kell” neki?!
na, leállok, mert sosem jutok el odáig, hogy magáról a ’Funny Games’-ről is beszéljek :D
a bevezető lényege igazából az volt, hogy M. H.-nek minden „joga” megvan rá, hogy ilyen filmeket gyártson
nem ő az egyedüli
mi, nézők pedig dönthetünk, hogy megnézzük-e őket vagy sem
én döntöttem: végre megnéztem tőle egyet
talán a legikonikusabbat
és annak is a 2007-es amcsi változatát (elsősorban a nyelvhasználat miatt; németül azért nem beszélek ennyire jól); amely szóról-szóra az eredeti, 1997-es, osztrák film „másolata” és szintén Haneke rendezte
minden megegyezik
teljesen
mármint mások a szereplők és a forgatási helyszín, de a sztori, a szöveg, a mozdulatok, minden u.az
1 változtatás volt csupán: a feleség levetkőzös jelenete (nem mutatnak semmit) – Naomi Watts javaslatára itt előbb és gyorsabban megtörtént, mint az eredeti alkotásban
(amúgy az osztrák filmbe is belenéztem, belepörgettem több helyen, mert kíváncsi voltam, hogy tényleg megegyezik-e ezzel és IGEN)
ÍGY van értelme újra leforgatni egy régi filmet a tengeren túli közönségnek
ez nem u.az, mint ’A tetovált lány’ esetében – ha nézzük az eredeti filmet és az amcsi változatot (ahol amúgy egy csomó mindent meg is változtattak)
ha úgy ülsz le megnézni a ’Funny Games’-t, hogy semmit nem tudsz róla, kb. akkor is 4-5 perc után (amikor a főcím beüt) érezni fogod, hogy ez nem egy kellemes családi film lesz egy tóparti nyaralásról…
ó, nem
amikor az arcodba vág a "Bonehead" c. dal a Naked City-től (természetesen az eredeti filmben is u.ez a zene szólal meg itt; és a film alatt még többször előjön), akkor ÉRZED, hogy nagyon nem lesz ennek jó vége…
ez nem horror
a brutalitás nagy %-a (vagy szinte talán minden része) NEM a szemünk előtt történik
max halljuk… ami épp elég
vagy az „eredményét” látjuk – ami szintén nem túl kellemes :(
de sosem zoomol rá pl.
nem látunk törött, a lábból kiálló csontokat vagy szétloccsant agyat
mégis, naggggyon szörnyű, ami történik
van két srác, akikről sok nem derül ki
mindkettő fiatal, viszonylag jóképű, udvarias(nak tűnő), talán művelt… de full crazy
vannak utalások a múltjukra – illetve az egyikére (Peter) -, de kb. azt sem tudjuk, hogy az igaz-e
nem tudjuk, mitől kattantak be
csak szórakoznak? épp „ráérnek”? ittak, drogoztak? - nem, nem úgy tűnik
sajnos az a szomorú, hogy „kedvtelésből” azzal töltik az idejüket, hogy ennél a tónál megölnek (és kirabolnak?? – erre sincs jel) családokat
mivel nem feltétlenül van minden (szomszédos) házban ember, ezt akár teljes nyugalommal meg is tehetik, a lebukás veszélye nélkül
de amúgy nem félnek, nem bujkálnak, sőt, akit csak meglátnak, azt elteszik láb alól
mindezt „játékosan”, és ami a legdurvább: be sem mocskolva magukat
a hófehér, golfos szerelésük (először úgy látjuk meg őket, hogy egy családnak „segítenek” a golfozásban) makulátlan marad
1 csepp vér sincs rajta
Michael Pittet már láthattuk hasonló szerepben (’Kísérleti gyilkosság’, Sandra Bullock oldalán – és valós történeten alapul…), csak ott ő volt a balfék, a „béna”
itt: övé a kontrol
mármint a másik srác felett is
Brady Corbet (akit mindenféle névvel illet, kritizál, beszólogat neki, kioktat, stb.) pedig olyan, mint egy félkegyelmű
míg Pitt (Paul) félelmetesen dirigál és irányít (és persze öl, üt, ha kell), addig Peteren látszik, hogy ő a gyenge láncszem
a feleség egy ponton be is próbálkozik nála, hogy jobb irányba terelje ezt a horror-estét, de sajnos nem hat rá
pedig szerintem vele lett volna esély a menekülésre
az a legrémisztőbb, hogy ez bármikor, bárkivel megtörténhez
hogy két jólöltözött, nyájaskodó srác csak úgy besétál és azt mondja: „a szomszéd kérne kölcsön párt tojást”, te meg mivel láttad őket a szomszéddal, adsz nekik
beengeded őket
nekik nagyon nem is kell több
világos, hogy valami mondvacsinált okkal elindítják majd ezt a fura „játékot”, aminek a lényege, hogy reggel 9-re minden családtag meghal
tegyük meg a tétjeinket! – mondják ezt nekünk, nézőknek is
Pitt többször is áttöri a 4. falat, vagyis kifelé beszél hozzánk, amit nagyon nem vártam egy ilyen filmtől (nem egy ’Deadpool’ vagy egy ’Fleabag’), de eléggé szíven ütött
vagyis, hogy „nem hagyja”, hogy mi csak voyeurködjünk, nézzük az eseményeket és megbotránkozzunk, hanem BEVON minket
ami tényleg félelmetes
ezek a kiszólások mindig fontosak és nagyon ütnek (a végén is…)
felmerül a kérdés (bennem többször is felmerült), hogy tényleg nem úszhatta volna meg a család?!
szerintem igen
volt lehetőségük visszatámadni, menekülni (a kisfiúnak (aki amúgy csodásan játszik) és a nőnek is – sajnos mindketten csúnyán elrontották)
persze egy ilyen helyzetben, ennyire megalázva, megverve, megszégyenítve nem biztos, hogy van ereje és „kedve” az embernek agyalni és menekülési taktikákat gyártani
a nőnek (Ann) van egy iszonyat jó húzása
az egész film alatt ez az 1 olyan, ahol éljenzel, kicsit fellélegzel és tapsolsz örömödben, de sajnos ezt is „leüti” Haneke – nem mondom el, hogyan (AZ valami briliáns!! és megint arra utal, hogy ez egy játék, amit Paul irányít; azt csinál, amit csak akar)
még van egy hajszálnyi reményed, hiszen TUDOD, hogy a hajóban kint van egy kés (kicsit időzött rajta a kamera az elején – szinte túl sokat is, túl jelentőségteljesen…)
de ezt is olyan csúnyán lesöpri az asztalról a rendező úr, hogy csak na
(mondjuk, pont amiatt, hogy számítottál rá, így sokkal ütősebb: vagyis, hogy mégsem tudja Ann használni…)
a hajóban a srácok magasröptű beszélgetését nem nagyon értettem; szerintem fura volt és nem is hittem igazán el – pláne Peterről nem
viszont az, ami Ann-nel történik és pláne AHOGY – uh… nekem messze az volt a legdurvább – „Ciao, Bella!”
jááájjj
nem véletlen, hogy ennyit írok erről a filmről
brutális és durva, de azt hittem, mindezeket mutatja is a rendező kamerája
szerencsére nem
viszont azt látni, ahogyan ezek az emberek szenvednek, próbálnak életben maradni és túlélni, azt majdnem hogy durvább, mintha látnánk vkit., akit hasba szúrnak, majd meghal és pont
de nem… itt nekünk néznünk KELL a szenvedésüket
azt, ahogy balfék módon próbálnak életet lehelni egy elázott mobilba, vagy törött lábbal bicegnek, esetleg összekötött lábbal ugrálnak, hogy találjanak valamit, amivel elvághatják a ragasztószalagot
valami borzalmas, komolyan…
és nagyon szorítasz nekik (ahogy ezt Paul jelzi is felénk)
de mi az esélye annak, hogy egy pszichopatával szemben megnyerj egy játékot?!
nulla
(Fotó: creepyshake.com)
(2019. november 9.)
Szólj hozzá

Naomi Watts A tetovált lány Deadpool Sandra Bullock Michael Haneke Tim Roth Született gyilkosok Michael Pitt A Wall Street farkasa Kísérleti gyilkosság Bonehead John Wick Brady Corbet Fleabag Funny Games Funny Games U.S. Furcsa játék Devon Gearhart Naked City