2020. dec 01.

Tudhattad volna (minisorozat) / The Undoing (miniseries) (2020)

írta: Petra mozizik
Tudhattad volna (minisorozat) / The Undoing (miniseries) (2020)

the-undoing-hbo-who-did-it-killer.jpg

az internet népe és a sorozatrajongók közössége egyöntetűen alig bírta kivárni a hétfői napot, hogy munka után megnézhesse a ’The Undoing’ utolsó részét, ami vasárnap este jött ki a tengeren túl
igen, ez az a Nicole Kidman-Hugh Grant thriller, amiről mindenki beszél, amit mindenki imád és tök jogosan, teszem hozzá
engem is végig izgalomban tartott: mármint nem hetente néztem 1-1 részt, hanem – okosan :D – letoltam most hétévégén az 5 részt (hogy ne kelljen várnom) és készen álltam a hétfői napra
nos, jól megcsavart kis sztori volt – sokkal jobb, mint a könyv (amibe részletesen belemegyek majd, btw.: ’You Should Have Known’ - Jean Hanff Korelitz) -, viszont a vége hatalmas csalódást okozott
nem azzal, hogy KI lett a gyilkos (mert az u.az, mint a regényben – csak másként), hanem azzal, ahogyan ezt „lezongorázták”, eltúlozták
hatalmas túlkapások és túljátszások voltak benne; nagyon nem tetszett
no, de kezdjük a jó dolgokkal: a rendezés (Susanne Bier) fantasztikus; tényleg hibátlan
S. B. neve nem biztos, hogy másoknak sokat jelent, de én szerettem a korábbi dolgait is
ő egy dán rendező, több művészfilmmel a háta mögött, aztán jött a nagy betörés Hollywoodba, és most már elmondható, hogy az ismert női rendezők közé tartozik Sophia Coppola és Kathryn Bigelow mellett (mondjuk, rajtuk kívül nem is nagyon tudnék most más női rendezőt mondani… ja, de, még 1-et: Greta Gerwiget)
jól van a sztori felépítve, leforgatva, szépek a képek, minden izgi, fordulatos
Donald Sutherland 1 mondatával, 1 pillantásával többet ér, mint 10 Hugh Grant, aki számomra a mélypontja volt a sorozatnak
(D. S. egy csoda… nem kell kedvelni a karakterét, de fantasztikusan hozza, amit kell)
H. G. hiába lép ki a romantikus, folyton pislogó (azért most is elcsíptem ilyet ;)) szerepkörből, nem tudja azt a meglepő erőt és vadiúj oldalát hozni, mint amit pl. a ’The Gentlemen’-ben bemutatott
OK, itt az a szerepe, hogy ő a csodálatos (brit) férj, egy mindenki által imádott, elismert gyermekorvos, aki a rákkal veszi fel a harcot és ment meg gyerekeket
szuper férj, szuper szerető (17 évnyi kapcsolat után is!!) és szuper apa – OK, nem mindig, mert beígér ezt-azt a fiának, amire sosincs ideje, de mindezt simán elüti kedvességgel, poénnal és mi persze megértjük, hiszen orvos és fontos a munkája
olyan tipikus Hugh Grant-szerep, és sajnos már unom ebben
+ nagyon, de nagyon túljátszik bizonyos jeleneteket
egyáltalán nem kedveltem és nem szimpatizáltam vele – akkor sem, amikor úgy állt a sztori, hogy nem ő a gyilkos
Nicole Kidman okés… ő is olyan „nicolekidmanes” – nem a világ legjobb színésznője, de azért jó (H. G.-nél bőven jobb; nála mindenki jobb…)
Donald S. mellett pedig az ügyvédnőt játszó Noma Dumezweni volt az, akinek 10/10-et adnék
bexarás jó!!
szintén nem az a szereplő, akivel rokonszenvezel, viszont a munkáját jól végzi: pontosabban, azt teszi, amit tennie kell azért, hogy megvédje az ügyfelét
szerintem baromi nagy arc ;)
mellettük kiemelném még a 2 cuki kisgyereket
amikor futott a főcím (amit Nicole K. énekel személyesen), Noah Jupe (N. K. és H. G. fia) neve azonnal feltűnt, ugyanis a ’Suburbicon’ filmkritikámban kiemeltem, mennyire ügyes volt és egy életre megjegyeztem a különleges nevét (jah, a ’The Night Manager’-ben is benne van ;))
a másik kisfiú (Elena kisfia, Miguel), Edan Alexander arca is azonnal ismerős volt, ő ugyanis a tündi-bündi kissrác, akit Alan és Walden (Ashton K.) örökbe fogadnak a ’Két pasi meg egy kicsi’ új (és nagyon xar) szériájában
megláttam, és azonnal mondtam: ez Ő! „felnőtt”, de ő!
az ő anyukáját (Elena Alves) alakító Matilda De Angelis feladata meg kb. nem más, mint, hogy a szexuális kisugárzását a maxra csavarja
szexi nő, gondolom, minden férfi örömmel nézte, viszont nagy színészi játékról nem beszélhetünk – szegénynek elég hamar csúnya vége lesz :(
egy pillanatra visszatérnék még Nicole Kidmanre, aki negyedszer játszik Grace nevű nőt :D (csillagos ötös jár azoknak, akik legalább egy ilyen filmet tudnak mondani még tőle ;))
ő egy nagyon komplex személyiség
piszok jól néz ki – botox ide vagy oda, csak a közeli jelenetekben látszik a kora, messziről kinéz vagy 30-40-nek :P
a mimika viszont 0, NINCS! :(
de nem is ez a lényeg!
a ’Big Little Lies’-zal ellentétben (a sorozat nagyon emlékeztet rá, hangulatában és amúgy is – talán nem véletlen, hiszen David E. Kelley írta mindkettőt + ő a producer is) itt nem ő ját terapeutához, hanem ő maga a pszichológus
egy határozott, erős nő, aki nem fél megmondani az őszinte véleményét a pácienseinek (amit amcsi filmekben mindig látni, de TÉNYLEG van ilyen terápia?? az én pszichológusom anno azt mondta, hogy ilyet nem szabad, nem szokás…)
szuper feleség, szuper anya, mindenben szuper
kedves, szép, népszerű… és az új édesanyával (Elena – aki pont olyan kívülálló, mint amilyen Jane (Shailene Woodley) volt a ’B. L. L.’-ban) is nagyon elfogadó, empatikus (a gazdag anyukák fennhéjazó, teázó és macaront-zabáló közösségében is CSAK Ő a jó fej…)
épp ezért rettenetesen fura és hihetetlen, hogy ő, a szakember (!!) ennyi évig éljen vakon egy kapcsolatban
17 év együtt járás, 15 év házasság
mondom, mi a gondom: egy szakembernek hogyhogy nem volt fura, hogy SEMMIT nem tud a férje múltjáról?!
OK, összeveszett a családjával, nem állnak szóba egymással, de miért? sosem érdekelte?! ŐT, aki tudja, hogy egy ember személyisége ott, a család közösségében alakul ki, formálódik – gyerekkorában…
elfogadhatatlan
sosem kereste őket? nem vette fel a kapcsolatot? nem nyomozott?
hagyjuk már!
ugye nem hitte, hogy a kutyás sztori miatt szakított velük örökre?! azért az nem eléggé nyomós ehhez + a srác akkor 9-10 volt
persze kiderül, hogy több történt ott és akkor, mint egy kutya elgázolása… :(
a másik aggasztó kérdésem pedig: szintén egy szakember hogyhogy nem veszi észre azt, hogy a férje 3 hónapja kamuzik?!
és nem csak annyiban, hogy szeretője van (ő régebb óta megvolt, mint 3 hónap), sőt, fel is koppintja a csajt, hanem, hogy nem jár dolgozni
minden reggel elment otthonról – de hova?
tutira nem nonstop a szeretőjéhez, aki családos anya + megszületett neki a bébikéje
mégis, mit csinált?! járta a várost??
ezek lyukak a forgatókönyvben és nem szeretem az ilyet…
van még több ilyen is (a nyomozás kapcsán – pl. hogyhogy senki nem faggatja ki a sofőrt, illetve a bírósági tárgyaláson a vád miért nem teregette ki azt, hogy miért rúgták ki Jonathant a kórházból?! eléggé zaftos sztori lett volna… erről sem derül ki végül semmilyen konkrétum)
az is érdekes, hogy ha Jonathannak annyira terhes volt Elena jelenléte (mert „rászállt” a családjára), akkor miért tartotta még vele a kapcsolatot? miért nem vetették el a gyereket? lehet, hogy mégis akarta? (hiszen kiderült, hogy volt már a kezében)
nekem ez az egész bekattanása (a gyilkosság és a sorozat utolsó része kapcsán) rettenetesen fura és hihetetlen
nem gondolom, hogy egy ember leél úgy 15-17 évet valaki mellett, hogy sosem bújik ki a szög a zsákból és nem derül ki, milyen a valós énje
sem egy dühkitörés, sem pedig az, hogy mennyire szociopata…
ígértem, hogy mesélek a könyvről: tök más
ott is J. a gyilkos, de nem így derül fény rá, nem ennyire fordulatos a sztori (ami nem biztos, hogy a hátrányára vált – a regény messze nem ilyen izgi)
J. hátrahagy egy levelet Grace-nek, amiben megvallja a tettét és a csajt is (a szerelmi viszonyt), lelép, eltűnik, menekül
nincs is jelen… nem jön vissza, nem ijeszt rájuk a beach house-ban
Grace és a fia lemennek oda, eltűnnek a világ elől, és ott is maradnak
Grace ír egy önsegítő könyvet, Henry új suliba megy, amit nagyon szeret, sőt, a végére G.-nek még egy szerelmi szál is alakul
mint látjátok, elég „egyszerű”
(az egyedüli, ami ott durvább, az az, hogy J.-nak a kishúga (a könyvben öccse) nem véletlenül hal meg, nem egy kocsi üti el, hanem J. kizárja és megfázik – vagyis nagyon is ő tehet róla
az anyja + a családja pedig levágja, hogy nem 100-as a gyerek)
abba már bele sem megyek, hogy ott kit hogy hívnak, illetve mely szereplők nem léteznek (hiszen, ha nincs J., nincs se tárgyalás, se ügyvédnő…)
a sorozat épp attól király, az adja az izgalmi szálát, hogy nem tudjuk, ki a gyilkos
Elenát megölik, Grace férje lelép, ami gyanússá teszi, majd visszatér (??? ez a végét látva tök nem logikus lépés… a könyvben azért menekül, mert ő tette, parázik és lelép; itt meg elvileg azt hazudja, hogy bepánikolt, azért ment el – de közben meg ő tette és mégis visszatér?! plusz van olyan hülye, hogy nem szabadul meg a gyilkos fegyvertől?? elrejti?? miért? a tenger nem lett volna elég NAGY, hogy beledobja??)
áhhh, blahhh
OK, próbálták csavarni, izgalmassá tenni és ez mind OK; higgyétek el
csak a VÉGE, az utolsó rész miatt mondom ezeket
ha nem így oldják meg, nem ilyen sután fejezik be, 10/10-es sorozat lett volna… így nekem az utolsó rész lehúzta kicsit
ugyanis pont az a lényeg, hogy kb. bárki lehet a gyilkos (a zsarukat és az ügyvédet leszámítva)
nézzük is őket sorban, a legkevésbé gyanússal kezdve ;)
* Henry (Grace és Jonathan fia) – hiszen nála van a gyilkos fegyver, a kalapács
nehezen hihető el róla, hogy egy ennyire brutális gyilkosságra képes lenne
gyerek + a kalapács nehéz, és azért csak lenyomta volna Elena
oka azonban lehetett, hiszen sejtette, hogy az apjának viszonya van a nővel, amit nem mesélt el az anyjának
elég hamar kiderül, hogy a kalapácsot a beach house-nál találta meg, egy külső grill kályhában elrejtve (??? J. hülyesége)
* Sylvia (Grace barátnője, ügyvédnő) – mint kiderül, J. jogi segítséget kért tőle korábban, amit nem mesélt el G.-nek
+ kiderül, hogy J.-nak volt még 1 futó kapcsolata Elena előtt és sosem derül ki, ki volt az
tökre lehet arra asszociálni, hogy ő volt
nem kedveli E.-t, féltékeny rá… szóval oka éppen lehetett volna (mondjuk, hogy nem bírja, hogy lecserélték)
sokáig olyan fura „jó” barátnő benyomását keltette, sosem éreztem azt, hogy tényleg G. mellett áll, inkább olyan kétszínűnek tűnt – de aztán a végére bizonyított ;)
* Franklin (G. apja, J. apósa) – utálja Jonathant, sosem kedvelte, kivan, hogy a lánya mellette kötött ki
titokban kért tőle pénzt, ami azt hitte, a lányának lesz majd segítség – örömmel adott, de sosem bízott J.-ben
simán és bármikor nyomoztathatott utána, kideríthette, hogy szeretője van és eltehette a nőt láb alól, hogy J. legyen a felelős és örökre eliminálja a családból
egy pokróc jellegű ember és látszik, hogy van pénze, hatalma, bármit megtehet
a legjobb jelenet, amikor az iskola igazgatóját leállítja – ott nagyon, de nagyon erős… imádtam!
róla simán elképzelhető, hogy volt ehhez bőr a képén, de olyan igazán azért nem gyanús
(az amúgy irtó fura, hogy őt sem kérdezték ki a rendőrök…)
* Fernando (Elena férje) – vili, hogy ő a leggyanúsabb, de van egy alibije
ami egy hatalmas vicc: azt nem szoktuk alibinek hívni, ha valaki otthon alszik :) :)
és végig úgy beszélnek róla, hogy betonbiztos alibi…
kérem??
az, hogy aludt és a fia + a kisbaba (aki ugye nem az ő lánya) is aludt??
mindegy, hamar érzi az ember, hogy nem ő az, de persze kiderül, hogy simán leléphetett úgy az épületből, hogy nem vette fel kamera – viszont MÁS kamera sem mutatja, hogy a környéken járkált volna
mint kiderül, tudott arról, hogy az asszony megcsalta, tudta, hogy a baba nem az övé (érezte), sokat veszekedtek, ez néha akár agresszív is volt stb.
tényleg próbáljuk őt is befeketetíteni, de tudod, hogy nem ő a ludas
* Jonathan (G. férje, H. apja), a No. 1. gyanúsított, aki szexelt az áldozattal, kiderül, hogy ő a bébi apja, és gyanús, hogy lelépett, eltűnt
kiderül az is, hogy 3 hónapja nem dolgozik már a kórházban, kirúgták
nos, igen, szokták mondani, hogy aki ártatlan, az nem menekül – ő mégis elfutott
„bepánikoltam” – ez volt az indok
G.-nek persze összeomlik a világa, sorra derülnek ki a dolgok a férjéről és ő is azt érzi, hogy J. a gyilkos
aztán felbukkan a parti háznál (G. + a fia meglepetésére) és állítja, nem ő volt
G. nem hisz neki – börtön – majd G. mégis hisz neki – profi ügyvéd – és jön a tárgyalás…
megy a fent és a lent – benne és bennünk is
de inkább afelé hajlik a mérleg, hogy nem ő volt
még a kalapács felbukkanása is inkább G.-re utalt (majd elmondom miért)
mégis, G.-ben ott dől el, rájön, hogy a férje tette és úgy alakítja a tárgyalás menetét (Sylvia segítségével), hogy tanúskodhasson a férje mellett, viszont amikor a vád kezdi vallatni, szépen-ügyesen elárulja, milyen J.
azt nagyon bírtam – okosan és ügyesen alakították itt
annyira király volt látni, ahogy J.-t eszi a fene :D
a könyv miatt bennem akkor az volt, hogy valszeg’ oda megy majd ki az egész, hogy igen, J. tette, de reméltem, annyira reméltem, hogy G. lesz az… és ez az egész csavar a tárgyaláson még inkább az ő hidegfejűségét támasztja alá (nem így lett)
és akkor itt jön be a vége… számomra a tragédia, ahol én elvesztettem minden hitemet
OK, egészen addig, amíg J. nem idézte fel teljesen pontosan a történteket (E.-val), még mindig lehetett bízni valami csavarban, de én már nem hittem
amikor elrabolja a fiát és megy ez az egész autós üldözés, az nekem picit szánalmas volt
olyan dühkitörései, gesztusai, mondatai voltak, amik nem vallottak rá
mondom: ennyi éven keresztül ezt el tudta rejteni?!
tiszta gáz volt, amit csinált a kocsiban szegény gyerek mellett (őt nagyon sajnáltam)
meg a végén ez a „leugrok a hídról”, báááá…
értetek, ugye?!
szerintem nem volt méltó ide
egy ennyire rafkós, jól felépített, izgalmas és csavaros sorozatban ez nem volt méltó befejezés
még egyszer: nem az, hogy Ő a gyilkos (ő az, legyen ő…), hanem ahogyan ezt lerendezték
ott kellett volna abbahagyni, ahogy a tárgyaláson Grace pofára ejtette és összeomlott, az méltó kép lett volna
majd pár levezető jelenet, mindenki boldog stb.
the end
(a könyvben amúgy J. családja örökbe fogadja a kisbabát)
* Grace – az igazán nagy csavar ő lett volna, és nagyon efelé tolták el
sztem. a leginkább ő volt gyanús (járt is a környéken, abban az időben), viszont máshogy nem lehetett volna megoldani, csak úgy, hogy megbomlott személyiség vagy volt egy black-out-ja a gyilkosság után
nekem 2 dolog miatt volt esélyes:
elsősorban a „villanások” miatt, amik úgy tűntek, hogy ezeket elképzeli (hogyan öli meg valaki Elenát), de simán lehetett úgy is érteni, hogy Ő tette, valóban megtörtént, és ezek emlékképek
a másik pedig a feljebb már említett fura személyisége miatt: mikor egyszer beszél az apjával, kiderül, hogy az apja és az anyja xar házasságban éltek, de ő ebből semmit nem vett észre – ergo: NEKI is van baja bőven :P
az ilyet érzi az ember; a gyerekek is
egyre inkább kezdett megborulni, egyszer elájult, hol hitt a férjének, hol nem…
én simán azt hittem (reméltem), hogy ez lesz – kiderül, hogy ő is beleszeretett Elenába (ja, a könyven nincs semmi ilyen leszbi-szál, vonzódás, flört stb.) és Ő a féltékeny, ezért öli meg… majd mindezt a férjére keni
vagy black-out, elfelejtette, vagy egyszerűen csak rendezői fordulat, hogy nekünk nem mutatják meg, mi történt és G. nagyon is tudatosan viszi afelé, hogy a férjét elítéltesse
…mind tudjuk, hogy nem ez lett
amúgy sok lett volna, túl sok ilyen filmet láttunk már
mégis, nekem jobban tetszett volna ezzel a befejezéssel
azt azonban adom nekik – minden apró kötözködésem ellenére -, hogy tényleg az utolsó percekig (amikor nem látjuk magát a tettet) lehetett agyalni, kattogni, hogy ki a gyilkos
sokáig arra tettem a voksomat, hogy nem fejezik be, lesz 2. évad és abban kiderülnek majd J. gyerekkorának a fekete foltjai + picit elhúzzák az egészet (kicsit a ’B. L. L.’-hoz hasonlóan) – nagyon örültem azonban, hogy lezárták
tényleg szuper volt, szerettem
de azért kritika a kritika, hogy leírjam benne azokat is, amik zavartak ;)
szerintem lassan mindenki megnézte már... nagyon helyes ;)
(Fotó: tvline.com)
(2020. december 1.)
Szólj hozzá

sorozat minisorozat series mini series Hugh Grant Két pasi meg egy kicsi Nicole Kidman Donald Sutherland Kathryn Bigelow Ashton Kutcher Sofia Coppola Shailene Woodley Greta Gerwig The Night Manager Susanne Bier Lily Rabe Big Little Lies David E. Kelley Suburbicon Noah Jupe Matilda De Angelis The Gentlemen Ismael Cruz Córdova The Undoing Tudhattad volna Jean Hanff Korelitz You Should Have Known Edan Alexander Noma Dumezweni