2021. már 29.

Engedj be! / Lat den rätte komma in / Let the Right One in (2008)

írta: Petra mozizik
Engedj be! / Lat den rätte komma in / Let the Right One in (2008)

cover-rightone-730x410.png

úgy került elém az ’Engedj be!’ c. svéd horror (amiről – szégyen vagy sem – még csak nem is hallottam), hogy olvastam egy cikket, miszerint sorozat készül belőle
volt ez a 2008-as, eredeti változat – ami elég jó kritikát kapott (most megkapja tőlem is ;) hehe… ha nem is csak jót :P)
aztán a sikerén felbuzdulva készült egy 2010-es amcsi változat – a box office-ban nem volt nagy bevétel (vagyis a közönség nem csípte annyira, de a kritikusok igen) – ezt tervezem, hogy megnézzem
és erre jön majd a sorozat, ami állítólag egy szerelmeslevél lesz az eredeti filmhez
húzzunk le minél több bőrt róla – stílusosan, ha már horror :P
egy picit még a dolgok mögé nézve:
2004-ben született meg a könyv (Låt den rätte komma in), amiből a film készült
a regényt John Ajvide Lindqvist írta
2008-ban jött a film és ŐT kérték fel, hogy írja meg a forg.könyvet, amit örömmel meg is tett, igaz, sok mindent kihagyott a regényből (erre még kitérek)
a rendező Tomas Alfredson lett, aki eleinte hezitált, mert nem szeret könyveket megfilmesíteni, de amikor végül elolvasta, nagyon tudott azonosulni Oskar bullying (iskolai zaklatás) szálával és elvállalta
aztán 2010-ben, amikor az amcsik megcsinálták, annak a rendezésére is T. A.-t kérték fel, aki elutasította
mondván: öreg már ahhoz, hogy 2x megcsinálja u.azt a filmet + szerinte remake-et abból kell készíteni, ami xarul sikerült :P (tök egyetértek vele!!)
az amcsi filmnél Matt Reeves írta a forg.könyvet és ő is rendezte meg, hozzátéve, hogy ez nem egy remake, hanem sokkal inkább a könyvet veszi alapul
no, de csapjunk akkor a lovak közé, és lássuk, hogy mitől is akkora szám ez a horror, illetve, hogy (nekem) mitől nem az mégsem
nagyon 50-50%…
a horror (véresség) része az nálam egy kis jelenettől eltekintve (a pasi savval leöntött arca – az gagyi!) fullosra van csavarva
viszont a köztes részek nagyon lassúak, vontatottak, néha már uncsik – és a sok fölös képkocka helyett inkább jobban belemehettek volna a karakterrajzokba, főleg a kislány múltjába, mert ott van jópár fehér folt (ami viszont a könyvben benne van és izgi)
a sztori egyrészt szól Oskarról (Kåre Hedebrant), aki egy 12 éves tejfelszőke kisfiú
eléggé zárkózott, visszahúzódó, introvertált, nincs barátja, emiatt sokat olvas
a nagyarcú sulis társai pikkelnek rá (talán emiatt, hogy okos és tudja a választ, jelentkezik órán), szívatják
a ruháit tesióra alatt bedobják a piszoárba, pálcával elverik stb.
ezeket nem túl jó nézni, viszont engem nagyon zavart, hogy O.-on kb. semmilyen félelem, gyűlölet nem látszik igazán
nem tudom, hogy azért, mert ennyire beletörődött már a sorsába vagy ez rendezői kérés volt
otthon nem mesél ezekről, senkinek nem mondja, nem küzd, nem védekezik
helyette arról fantáziál, hogy ő az erősebb, ő az agresszor és visszavág (van egy kése is, szóval akár szó szerint)
ezt persze nem meri megtenni – 1 pontig
a szülei elváltak, az anyja hol szidja, hol túlfélti, de néha meg tök az volt az érzésem, hogy le sem xarja, mi van vele, hová megy, kivel játszik
nem sok minden derül ki róla és kettejük viszonyáról sem
ahelyett, hogy becsesznek egy olyan jelenetet, amikor mindketten fogat mosnak és egymást nézik, majd röhögnek (teljesen offtopic volt!!), inkább mutathattak volna valami tartalmasabbat
O. apja egy naggggyon jóképű pasi
amikor O. vele van, vidám, jó dolgokat csinálnak
de aztán van egy olyan jelent, hogy ismét nála van és ott egy fura pasi is (ki ez? az apja meleg pasija? időközben meleg lett?) – ez a faszi nagyon furán néz O.-ra és látszik, hogy nem örül neki
abszolút nem érthető, mi itt a szitu és ez lehet, hogy a könyvben benne van
itt adtunk annak a bizonyosnak egy pofont… semmi értelme nem volt
max. annyi, hogy O. sem otthon nem boldog, sem az apjánál
de: beüt a változás és végre szín kerül a filmbe!
a szomszédjukba költözik egy fura pasi egy fura kislánnyal
leragasztják az ablakaikat papírokkal (hogy a fény nem menjen be), ugyanis a kislány egy vámpír… évszázadok óta az (de ez SEM derül ki a filmből :()
ő is „megrekedt” ezen a 12 éves szintén, akkor harapták meg valszeg’, és egy szadista vámpír (vigyázz, ez csúnya lesz!!!) bevarrta neki… igen, ott, alul… :(
ez egy villanás erejéig látszik (Oskar is látja), szóval valamikor ő lány volt
ez sem derül ki, a könyvben van benne
az, amikor mondja O.-nak, hogy ő se nem fiú, se nem lány, az igaz
a kislányt, Elit Lina Leandersson alakítja SZUPERÜL (szerintem ő a legjobb a filmben), akinek iráni vér is csörgedezik az ereiben – innen a sötét haj
a színésznő hangja túl magas volt, úgyhogy azt a svéd filmben szinkronizálták egy másik lánnyal (Elif Ceylan), akinek mélyebb, fiús a hangja
az apja – aki ugye nem az apja, hanem hívjuk inkább „segítőnek” – egy idősebb pasi, Håkan (Per Ragnar – aki szintén nagyon erős alakítást nyújt)
itt van még egy durva vonal, ami szintén nincs benne a moziban: ez a pasi, H. elvileg pedofil, szóval neki ez az „öröm” ebben a „kapcsolatban”
erre szerintem még csak utalás sincs a filmben, mondjuk, tudatosan, mert a rendező nem akarta ezt is belekeverni – ez már nagyon erős lett volna
ezzel részben egyetértek, másrészt viszont a sok-sok üresjárat helyett szerintem valahogyan utalhattak volna rá és akkor még durvább a film
remek az, ahogyan a kislánynak szaga van, amikor éhes (büdös), vészjóslóan korog a gyomra (ez király!! és creepy), fut, ugrik, kvázi repül
nem fázik, okos, ügyes, bátor, mindent meg tud csinálni
minden olyan megvan benne, ami O.-ban nincs
ezért is jó „match” ez…
hatnak egymásra, tanulnak egymástól
Eli hatására O. visszavág a srácoknak, bátrabb lesz, E. meg „felszed” magára némi szociális érzékenységet és az egész napos bezártság után jót tesz neki egy korabéli társ, barát
aztán több is lesz köztük… ami picit faramuci… de összességében mégis romantikus
EZ az igazi ’Alkonyat’, Gyerekek! nem a csillogó testű vámpírok :D :D
az, ahogy H. „segít” a lánynak, na az durva, az horror a javából, nagyon meg van csinálva
ha meg ő nem képes rá (lebukik), akkor a lány „ellátja” magát – az sem szép :P
az, hogy a macskák nem bírják a vámpírokat ezt vágom (több ilyen jelent is van, egy ezek közül elég hatásos), de az, hogy be kell őket invitálnod az otthonodba… ezt eddig nem tudtam
van ilyen mítosz?!
nekem amúgy ez a TOP jelenet az egész filmben… amikor a kislány elkezd vérezni minden pórusából… és utána a véres csók kettejük között
az egyik esetben a kislány nem tudja megölni az áldozatát (egy furcsa nőt), félbe marad a sztori, vagyis a nő is elkezd vámpírrá változni
azok a részek is jók nagyon, a spontán öngyulladással az élen
viszont!!! az a baráti társaság (?!), aminek ez a nő is a tagja… rettenet!
kik ezek, kérem?!
szürreális, gáz figurák, nem értettem a szerepüket
az egyikük tanúja lesz a vérszívásnak és kapargatják a havat a vérnyomok után
mit csinál a rendőrség, kérdeném?! azon kívül, hogy a suliba megy órákat tartani a gyerekeknek (WTF?!)
ez az egész bagázs akár ki is maradhatott volna – kínos volt a jelenlétük is…
a vége, amikor Elinek le kell lépnie és szétválnak a szerelmesek, majd újra egyesülnek a véres uszodás jelenetnél, az megint csak király – horror szempontból
a másik TOP!!
az nagyon „kellett” (értsétek jól)
frankó kis leszámolós
meg a vége is szép, romantikus – már amennyire ez az lehet… :P
ha bárkit is érdekelne, a Morzekód a dobozon: Eli: kiss, Oskar: small kiss (ez nincs a filmben, én kerestem rá)
értitek már, miért mondtam, hogy 50-50%?!
teljesen…
engem nagyon megosztott
jó a sztori, jók a film bizonyos jelenetei, horrorként kitűnő, de a 2 órás játékidőből lehetett volna csinálni egy feszes, 1,5 órás filmet VAGY egy 2 órás, jól kidolgozott (flashback-kel teletűzdelt) mozit
azért nézzétek meg ;)
riportálok majd az amcsi változatról is, hátha abban minden megvan, ami ebből hiányzott ;)
(Fotó: facets.org)
(2021. március 29.)
Szólj hozzá

Alkonyat John Ajvide Lindqvist Tomas Alfredson Matt Reeves Engedj be! Lina Leandersson Kåre Hedebrant Per Ragnar Kare Hedebrant Lat den rätte komma in Let the Right One in Elif Ceylan