2023. feb 26.

Tár / Tár (2022)

írta: Petra mozizik
Tár / Tár (2022)

tar-meraviglioso-film-ambiguita-potere_jpg_1280x720_crop_q85.jpg

még premier előtt láttam ezt a filmet, köszönhetően a UIP-nak és Andinak – 1000 hála érte!
egy kedves ismerősömmel mentem, aki úgy érzem, kellően műértő és azt sejtettem, hogy ő nyitott az ilyen (kissé művész) filmekre
mást nem nagyon mesélnék róla, nem célozgatnék… nem tudom, örülne-e neki, szóval inkább hagyom ennyiben…
az biztos, hogy mindketten nagyon jól szórakoztunk, iszonyatosan szerettük a filmet és én napokkal utána is (vagy még mindig…) a hatása alatt voltam
abszolút nem véletlen, hogy Cate Blanchett ennyi jelölést kapott érte – sztem. kb. mindet meg is nyerte eddig és az Oscar is a kanyarban van
100%, nem is, 110%, hogy megkapja
már van egy Oscarja a ’Blue Jasmin’-ért, amiben szintén parádés volt és ezen kívül is millió +1 jelölése – mint legjobb színésznő vagy mint legjobb mellékszereplő
ez a nő tényleg MINDENT eljátszik
egyszerre szép, hideg, félelmetes, kedves, őrült… bármit is hozzon a karaktere, vagy kér tőle a rendezője – ott van, maximálisan
még ’A gyűrűk ura’-ban is tökkkéleteset alkotott, de nem?!
ha szerepel egy filmben, arra emlékezni fogunk
nekem ő, Kate Winslet és Tilda Swinton azok, akik mindig a legjobb formájukat hozzák, talán még Emma Thompson, de ő nem mindig… - de természetesen CSAKIS Meryl Streep után, aki nálam az etalon, a nonplusultra <3
Cate iszonyatosan szerencsés alkat, mert olyan arca van, ami melegséget is tud árasztani, ha kell, de azért elsősorban a drámaibb, hidegebb, ridegebb szerepeket adják neki, nem véletlenül
az a jelent az iskolában, amikor „elintézi” a kislányt, aki zaklatja a gyerekét… hahaha… kész! tudtam, hogy félelmetes lesz :D
no, de ne siessek ennyire előre!
amikor először láttam a ’Tár’ előzetesét, nagyon tetszett
és eleve, C. B. miatt is azt éreztem, hogy látnom kell
majd amikor az ’Otto’-t néztem a moziban, ott is betolták, de már egy másik trailert, és az olyan rettenetes, szinte félelmetes volt, hogy picit elbizonytalanodtam: tényleg akarom ezt?!
tök az jött le belőle, hogy el elvont művészfilmet kapunk
az is evidens volt, hogy a színésznő által alakított karakter leszbikus – ez is benne volt a pakliban, hogy erről szól majd a film, ez lesz a fő vonal, vagyis, hogy (valszeg’) neki mennyire nehéz ebben a férfiak „uralta” világban érvényesülnie stb.
de nem
egyik sem…
ez egy dráma, egy néha ugyan kicsit lassan csordogáló dráma, ami már-már a thriller (hiszen van egy öngyilkosság – és keresik az azt kiváltó valós okot…), sőt, a horror határait súrolja (szellemek…)
közben pedig belelátunk ebbe a világba – egy zenekar életébe, a próbákba
rengeteg szó esik a klasszikus zenéről, a művekről, megy a ’name dropping’, és ha valaki nem ebben a közegben él, akkor valószínűleg nem túl sok ismerős név lesz neki – de azért ettől még érthető volt a film, nyugalom!
az, hogy Karajant emlegetik vagy Barenboim-ot nekem annyiból volt OK, hogy szegről-végről foglalkoztam klasszikus zenével (ha nem is úgy, hogy én játszom… sajna :(), és nekem ezek a nevek mondtak valamit
de messze nem mindenkié, nyugi!
ha pedig valaki attól félne, hogy tele van tolva a film a klasszikus darabokkal és az életét elunja majd közben (amennyiben nem rajongója ezeknek…) – nem így van
sőt, én keveselltem ezeket
sokkal több zeneművet elbírtam volna
a filmnek így is VAN (saját) zenéje, amelyet Hildur Guðnadóttir, egy izlandi zeneszerző (és zenész) hölgy alkotott
de akkor miről is szól ez a 'Tár'?
nos, bármily meglepő is, ez egy #metoo film, csak nem a nő-férfi felállásban, hanem a nő-nő vonalon
merész, nem?!
ilyet még nem láttunk…
semennyire nem sejtettem, hogy ez lesz mögötte
viszont lecsupaszítani sem szeretném, ó, nagyon nem – ez nem egy ’Bombshell’-szerű mozi
egy csodaszép, mesésen rendezett, bevilágított, megkomponált alkotás – a szó legnemesebb jelentésében
egy varázslatos alakítással a közepén
egy nőről, aki tudja mit akar, profi a szakmájában, vezényel, tanít, sőt, maga is próbálkozik a zeneszerzéssel
van egy párja (egy német színésznő, aki nagyon ismerős volt, nos, ő Nina Hoss a ’Homeland’ berlini évadából…), akivel közösen nevelnek egy kislányt (valszeg’ a német nő szülte, de nem igazán derülnek ki erről részletek… az is lehet, hogy a nőnek volt egy korábbi házassága és onnan van… vagy spermadonort kerestek… passz), akinek Petra a neve :)
a karmesternek (Lydia Tár) elkezdenek fura „hallomásai” lenni (a látomásai szó után szabadon…) – vagyis bizonyos dolgokat hall, amik talán léteznek, talán nem
sokszor nem derül ki számunkra sem
az pl., hogy futás közben valóban sikítozott-e valaki az erdőben (ez a hang amúgy az ’Ideglelés’ horrorból van ;) :P), sosem derül ki
nem tudjuk, hogy megbolondult-e, bekattant-e
…esetleg meg fog süketülni?!
sokáig azt hittem, erre megy majd a sztori
aztán lassan kezdjük látni, sejteni, hogy számára az, hogy vonzódik, majd rástartol és akár kedvez is valamelyik zenészének (nőknek), az nem a véletlen műve
és nem is egyszeri eset…
így érünk el majd a korábbi halálesethez (tanítványa volt a lány), beindul némi vádaskodás, vájkálás a múltban – aztán kirobban egy kisebb botrány is…
Lydia pedig elveszít mindent, ami fontos volt számára: a család, a gyerek, de ami ennél is nagyobb csapás: az, hogy ő vezényelhesse le Mahler 5. szimfóniáját, amire ezerrel készült a Berlini Filharmonikusokkal
a mesélés nem szájbarágós, hanem sejtetős
semmit nem erőszakosan tolnak az arcodba – magad jössz rá
és értem is, amiért C. B. ennyire elismerően nyilatkozott (az hiszem a BAFTA-s köszönőbeszédében) az író-rendező-producer Todd Field-ről, hiszen folyamatosan biztatta, támogatta, de közben hatalmas teret adott neki, hogy játszhasson
az egész egy lassan folydogáló mű (158 perc – de én nem éreztem hosszúnak… ebben a jó társaság is segített ;)), szépen építkezik, bontakozik – egyáltalán nem unalmas, sőt, amikor rájössz erre a thrilleres, #metoo-s dologra, még egy új szintet is kap
a film első 5 percében (amikor C. B. áll a kulisszák mögött, épp bemutatják – majd kiül egy színpadra, ahol interjú készül vele) azt mondtam, én már most odaadnám neki az Oscart
csak azért, ahogy ott VOLT, ahogy léztezett
a kis gesztusaival (amiket végig tart… pl., hogy piszkálja a fülét)
és a film zárása is egy akkora húzás, annyira nem számítasz rá, akkorát üt…
azt hinnéd, na, ha máshol nem is, a Távol-Keleten, a Fülöp-szigeteken kap melót, oktathat, vezényelhet… és meglátod, hogy pontosan MIT is dirigál, HOL is van
ezt nem lőném le
zseniális
mint egy óriási pofon!
ez egy remekmű, komolyan mondom!! <3
nem biztos, hogy mindenki értékelni fogja (a hosszúsága, a témája és a klasszikus zene fókusza miatt), de érdemes adni neki egy esélyt
már csak azért is, mert rengeteg találgatás után (vagyis: ÉN találgattam, az tuti :P) kiderült, hogy C. B. a Tár vezetéknevet Magyarországról „lopta”, a gyógyszerTÁR szóból, amit sokszor látott az utcán a kocsiból…
arról nem is beszélve, hogy a szerepre egy magyar professzor asszony, zongoraművész, Virág Emese készítette fel
zseniális ez a nő, komolyan mondom - ahogy magába szippantja a világot, a dolgokat, amennyire komolyan veszi a feladatát, amennyire alázatos...
tiszteljük meg mi is azzal, hogy megnézzük ezt a filmet – miatta
és csakis moziban, lehetőség szerint angolul…<3

(Fotó: movieplayer.it)

(2023. február 26.)

Szólj hozzá

Barenboim Ottó Tár Emma Thompson Homeland Tilda Swinton Gustav Mahler Kate Winslet A gyűrűk ura Meryl Streep Cate Blanchett Todd Field Ideglelés Nina Hoss Daniel Barenboim Blue Jasmine The Blair Witch Project Mahler Otto Karajan Herbert von Karajan Bombshell Hildur Guðnadóttir Az ember akit Ottónak hívnak A Man Called Otto Virág Emese