2023. ápr 23.

Shop-stop 3. / Clerks III (2022)

írta: Petra mozizik
Shop-stop 3. / Clerks III (2022)

clerks0.jpeg

STOP! álljunk meg egy szóra, Tanár Úr!
ritkán van olyan, hogy én, azaz Petra azt mondjam egy film címének magyar fordítására, hogy jó lett, szeretem…
(az ellenkezője azonban már sokszor előfordult… a „nyertes” még mindig az ’Erőszakik’ :()
olyat meg, hogy egy film magyar címe jobb, mint az eredeti, szerintem még sosem mondtam
most teszem: a ’Shop-stop’ valami fantasztikus cím, ötletes, zseniális, 100x, 1000x jobb, mint az, hogy ’Clerks’
és mivel ez már a 3. rész, így 3 olyan filmet is tudok, aminek jobb a címe magyarul, mint angolul :D
a kultfilmek-rajongóinak magyaráznom sem kell, mi az, hogy ’Shop-stop’ és ki az a Kevin Smith
sok filmjét láttam, azokat is sokszor
még olyan beteg, elfeledett vagy kevéssé ismert „alkotásokat” is, mint a ’Veszett világ’ vagy a ’Yoga Hosers’ (amit magyarul ’Jógamánia’ névvel lehet megtalálni…) – ezekről írtam is a blogon
viszont a régi, nagy klasszikusokról nem
(pedig kéne, illene, de ugye haladok előre, nézek új filmeket és sorikat – és azokról írok…)
azt gondolom, hogy számomra a ’Dogma’ a No. 1. tőle – és talán bele sem kezdek, miért
szerintem tudjátok ;)
akinek meg ez az egész eddigi (itt fent) nem mondott semmit, sosem hallott még a pasiról, sem a ’Shop-stop’-ról, annak kár is lenne elkezdenem…
viszont azt javaslom, hogy legyenek szívesek EZT (’Dogma’) a filmet megnézni tőle elsőként
utána jöhet a boltos-téma, meg minden, ami Jay és Néma Bob :D
nem láttam mindent a nagymestertől, de azt tudom, hogy egy megosztó, de közben tök szerethető figura, aki abszolút szívesen nyilatkozik, szerepel bármiben (pl.: ’Agymenők’ – igaz, csak hanggal, de amúgy ott pont ERRŐL a filmről is beszél és megkérdi Penny-t, hogy nem szerepelne-e majd benne…, a ’Sikoly 3’ stb.), összességében emberként szerintem bírják
a filmjei azok, amik nem mindenki számára szerethetőek – és akkor még finom voltam :D
ebbe mindjárt belemegyek jobban is…
ami számomra elég gyengus volt, az az ’Apja lánya’ – ugyan tök emberi, kedves, romantikus, de épp ez volt a bajom bele
a nagypapa-unoka vonalat leszámítva hiányzott a humor, a fanyarság
végig Ben Affleck szenvedését és hisztijét kellett néznem
igen, Smith hajlamos az elérzékenyülésre (ez EBBEN a filmben is előjön, jócskán :(), de ezt általában kárpótolni tudja a humorával
szerintem az „átlag” néző (értsétek jól…) számára ez egy jó, kedves, normális film
amúgy az… cuki…
de NEM egy Kevin Smith-től
hiába iszonyat bolond és kattant pl. a ’Yoga Hosers’, AZ Kevin Smith
mert milyen is ő?!
nagyon pasis humorú
néha nagggggyon egyszerű humorú
a ff. szereplői sokszor beszólósak, agresszívek, rondán beszélnek, akár szexisták, nőgyűlölők is lehetnek…
nagyon központi figurák
sok a párbeszéd, néha már „tarantínós”… de ettől lesz jó, azt gondolom
esélyes, hogy a mozijaiban szerepel Ben Affleck, néha Matt Damon is, de Jason Mewes (Jay) és maga Kevin Smith (mint Néma Bob) mindenképp
sok filmben tényleg elég gagyi a humor, basic… (nem arra a szofisztikált, intelligens, de szintén nagyon pasis és beszólós humorra kell gondolni, amit pl. Roman (Kieran Culkin) tol a ’Succession’-ben – na, nekem az a JÓ amerikai humor… amiben intelligencia is van)
alpári, altesti…
de valamiért mégis imádom
és képes vagyok ezeket a filmeket újra és újra és újra megnézni
van, amikben van kisebb dráma, érzelem (’Chasing Amy’), de pl. a CSAK Jay és Néma Bob mozik faék egyszerűek (kivéve, ha Bob kinyitja a száját :))
Smith-nek sok barátja van, rengeteg nagy név cameózik neki, ha kell, 1 sort is elmond – ezt ebben a részben is láthatjuk (inkább nem is lövök le neveket, hadd örüljetek majd ;))
azt azonban elárulhatom, hogy a rendező anyukája is szerepel benne (ahogy az 1. és a 2. részben is), meg a lánya, szintén – akit már a ’Yoga Hosers’-ben is megcsodálhattunk (ott nagyon is, hiszen főszereplő volt)
amúgy jó arc a csaj
felmerül a kérdés: miért kell ebből a filmből egy 3. rész?!
az első ÁLLAT, tényleg kult lett
hiba nincs benne
az egyedi hangvételével, a fekete-fehér képekkel, a nagyon vicces, de full az életből vett sztorikkal, ezzel a 2 bolonddal a boltban (vegyesbolt + videótéka), meg a 2 másikkal a boltok előtt… no meg a bolond vásárlókkal :D
úgy tökéletes, ahogy van
a második színes-szagos, bővített gárdával, új szereplőkkel, még több gusztustalan poénnal és NAGYON emlékezetes jelenetekkel (’A Gyűrűk ura’-rész… vagy a szamár… mondanom sem kell :P ;))
ami nekem a „bajom” vele (nem túl nagy baj, de baj), az megint K. S. szentimentalizmusa…
az a romantikus, túlcsöpögős szál Dante (Brian O'Halloran) és Becky (Rosario Dawson) között
minden más OK
de azért az első szerintem nagyobbat ütött
szóval tényleg rohadtul jogos a kérdés, hogy minek kellett egy új rész, amelyben a főhőseink (Dante mellett Randal (Jeff Anderson) is) baromi öregek, és vicc, hogy R. még mindig hátrafelé fordított baseball sapkát hord…
nos, azért, mert K. S. le akarta ezt zárni, be akarta fejezni, valahogy keretet akart adni az egésznek
régóta írogatta, dédelgette, eltette, újra elővette, átírta… de végül csak megszületett
annak ellenére is, hogy volt egy erős mosolyszünet közte és Jeff Anderson között, aki világ nagy cimborája…
hála ég, kibékültek és olyan forg.könyv készült, ami Jeffnek is elfogadható volt ahhoz, hogy játsszon benne
és igen, ez is az érzelmes oldalát mutatja
elvégre ez mégis csak az egyik legfontosabb „gyereke”, szerintem ezzel a filmmel sok minden elkezdődött… és nem mellékesen RÓLA, az ő életéről szól
márpedig AZOK a filmek a legjobbak – amik őszinték, amelyeknek a témája a rendező előtt hevert az utcán, amelynek maga is részese volt
EZ, a 3. rész bemutatja azt, hogy hogyan is forgatta Smith az első filmet
természetesen mindezt egy keretsztoriba ágyazva, de ha tudod ezt az infót (márpedig a rajongók tudják), hogy ő is anno egy boltban dolgozott és akkor jött az ötlet, hogy erről forgat filmet… minden pénzét összekaparta, eladta a képregényeit és 20-on x ezer dollárból leforgatta az 1. ’Shop-stop’-ot, akkor úgy tudod nézni, ahogy én néztem
csodálattal <3
hiába olvastam róla, hogy borzalmasan rossz lett – nem értek egyet vele
sőt, megértettem mindent
és leginkább Smith-et
eddig is bírtam, szerettem, de most még jobban
biztos vagyok benne, hogy rengeteg olyan sztori van a filmben, ami a valóságban is megtörtént – nem néztem utána egyesével, de úgy gondolom, igen (pl. hogy Jay nem akart mások előtt táncolni és mindenkinek el kellett mennie a közelből…)
lehet, hogy nem igazak, nem történtek meg, de mindről el tudom hinni, hogy akár meg is történhettek ezek a forgatás körüli sztorik
a keret: 2 öreg pasi, az egyiknél egy elhunyt feleség (+ kisbaba), a másiknál szívinfarktus (valójában megtörtént K. S.-szel)
megint csak a szentimentális rész
de OK, apropót kellett adni, hogy Randal miért kezd el filmet forgatni, méghozzá élete filmjét
de nekem a Dante – Becky vonal megint csak sok és csöpögős volt, bocsi :(
viszont az ÖSSZES boltos rész – a macska, a tojásos ember… minden tökéletes
szinte mintha újra megnéznéd az 1. részt
és Gyerekek, én ezt nem bántam :D
igen, kitaláltak hozzá egy butuska keretet, de maga a tartalom vicces, szerethető, újraélhető
amennyire jól indul a nyitókép, a főcím – hű, csettintettem, ez menő lesz
aztán D. és R. olyan dedósan beszélgetnek, meg főleg Elias (Trevor Fehrman – róla még lesz szó!) és R., hogy azt éreztem, egy iskolás színjátszó kör első próbáját nézem :(
botrány volt
de szerencsére jött a doki (Amy Sedaris), aki akkora színt vitt az egészbe (szöveg ÉS játék), hogy kicsit visszatért belém az élet <3 (miközben R. meg a sajátjáért küzdött…)
a másik szál pedig az Elias és az ő „Néma Bob”-ja (Austin Zajur) volt, amitől KÉSZ voltam
kérem, az aki kitalálta az ő „sátánista” kosztümjeiket, sminkjeiket – atttya ég, az egy istenkirály! (meg azok is, akik elkészítették, kifestették őket)
minden pillanatban máshogy néznek ki, és az egyik szett parádésabb a másiknál :D
sírtam, szakadtam!
állati komolyak a cuccok + nagyon jól játszanak
komplett h*lyék, de nem baj, azoknak is kell lenniük
Jay és Néma Bob is jó, hozzák a szokásost, bár sajna eléggé a háttérben vannak
a fő téma és üzenet a barátság, R. önzősége, az élet nagy kérdései, sőt, az értelme…
és hiába csöpögős, érzelmes – EZ sokkal jobban meg tud érinteni, mint a szerelmi csöpögés
abban nem hiszek, azt már kioltották belőlem (volt egy jó tűzoltóm ;) :P), viszont a barátságban nagyon is!! <3 örökké…
nagyon át tudtam érezni kettejük barátságát, hogy ez mennyit tud jelenteni egy embernek – pláne egy olyannak, akinek a családja… nos, igazából a barátai… :(
sosem szabad lebecsülni ennek a jelentőségét
és igen, ahogy írtam is: elnézem Smith-nek ezt a kettőségét: az alpári, szexista humort… meg a (túl) nagy szívét
ő egy ilyen ember, el kell fogadni
viszont amilyen szépen ez az egész zárul (és most is a Dante – Randal szálra gondolok, nem a romantikára), az döfi
meg az is, amit a stáblista alatt Smith mond
azt mindenképpen várjátok, hallgassátok meg
fontosnak vélte elmondani, és sokat ad hozzá
meg sokat mond róla is
szerintem kellett ez a rész, nekem jól esett, szép keret, szép lezárás
a ’Shop-stop’ (1.) pedig továbbra is a világ egyik legjobb filmje! ;)

(Fotó: rogersmovienation.com)

(2023. április 23.)

Szólj hozzá

Sikoly Kevin Smith Dogma Tarantino Ben Affleck Agymenők Erőszakik Matt Damon Rosario Dawson A gyűrűk ura Amy Sedaris A Gyűrűk ura Kieran Culkin Jason Mewes Clerks Shop-stop Chasing Amy Yoga Hosers Veszett világ Apja lánya Jay és néma Bob Brian OHalloran Jeff Anderson Succession Austin Zajur Shop stop Shop-stop 3. Clerks III Shop stop 3 Trevor Fehrman Jógamánia Sikoly 3 Sikoly 3.