2024. jan 05.

Devs (minisorozat) / Devs (miniseries) (2020)

írta: Petra mozizik
Devs (minisorozat) / Devs (miniseries) (2020)

devs-review-1583274230.jpg

vajon mennyire determinált valakinek a sorsa?
minden eldöntött, vagy van szabad akarat?
örök kérdések, amik nem hagyják nyugodni a tudósokat, kutatókat, hívőket és hitetleneket, minket, az átlagembereket…
ki ne gondolkodott volna már ezen?!
és nem tudom, kinek MI a megnyugtató válasz
van egy Isten (hívjuk bárminek, és legyen olyan formája, amilyennek mi szeretnénk…), Sors, Karma (ami nagyjából u.az, mint a Sors, de talán nem teljesen), ami előre meghatározza, hogy merre visz majd az életutunk? mik lesznek a nehézségeink, az örömeink? meddig élünk, mikor halunk meg? – eldöntött dolgok ezek vagy MI döntünk róla?
megoszlanak a vélemények
de fix tudásunk nincs, sajnos…
pedig szerintem mindenkit érdekelne :)
HA pedig minden kijelölt és előre meghatározott, akkor ugye az is benne van a nagy, kommunális „tudásban”, hogy mikor halunk meg
ez – azt hiszem – már megosztóbb kérdés
vagyis, hogy ezt akarná-e tudni valaki
én biztosan, nincs kérdés, 100%, hogy tudni akarnám – azt is, ha holnap, azt is, ha 20 év múlva
…és bevallom, a „módot” is, ahogy majd távozom erről a világról
hogy nem sokkoló-e, hogy ennyire előre látom és nem tudok változtatni rajta?!
nem az
így sem tudok változtatni rajta… a nagy „nemtudásban” :(
akkor legalább tudnám, és nem lenne bizonytalanság
nos, ha nem is ennyire direkten, de ezeket a kérdéseket járja körbe a ’Devs’, vagyis maga az a hely (kutatócsoport), amit DEVS-nek hívnak a sorozatban
régóta vágytam már egy sci-fire, és kicsit elkezdtem guglizni, hogy ki mit ajánl
bevallom, még csak nem is hallottam erről a 2020-as minisorozatról
pedig csak 8 rész és valóban remek!!
van eleje, van vége, még ha tech dolgokról is van szó benne, azért lehet érteni (OK, ha nem is vágom pontosan, hogyan működik ez a masina, de amit csinál, azt nagyon is)
„visszatekerni” (mint egy szimulációban) a múltban, valakinek az életében... nagyon izgi, de még izgibb előre tekerni, a jövőbe
még ha csap pár nap, pár óra erejéig is
és itt értünk el akkor az ominózus kérdésig: látjuk, mi történik majd velünk, körülöttünk – de ha már tudjuk, megváltoztathatjuk?!
hiszen tudjuk, mi lépünk, mit mondunk – miért ne tennénk máshogy?! (ha az nem tetszik)
meg tudjuk ezt tenni?
multiverzumban élünk és millió síkon máshogy és máshogy zajlik a sztori, vagy hiába láttuk, mi lesz, ha már ott leszünk, ott tartunk, nem fogunk tudni máshogy cselekedni, u.azt lépjük majd (vagyis nincs szabad akarat)???
ezekre mind választ kapunk, ígérem – nem oldják meg valami talányos (és kérőjeles) véggel, mint sok más hasonló filmben és sorozatban
ez nagyon tetszett!
ez a kérdés legalább annyira izgi, mint amit az általam nagyon kedvelt ’Severance’-ben feszegetnek (ott is azonnal rávágnám, én hogyan döntenék, ha nekem szegeznének egy ilyen kérdést – a kritikámban megtaláljátok ;))
az a sorozat talán 1 fokkal jobban tetszett ennél, viszont max. egy paraszthajszállal „marad csak le” (és nem is igazi lemaradás ez) a ’Devs’
a vizualitás, a zene (ami néha törzsi, máskor űrbéli… meghatározhatatlan! hol irritált, hol imádtam; nekik köszönhetjük: Ben Salisbury, Geoff Barrow, The Insects)
de van 1-2 olyan betétdal is, ami nagyon megfogott, pl. a ’Guinnevere’ a Crosby, Stills & Nash-től
és hát a sztori… az mindent visz
hiába nincsenek nagy nevek (bár itt van azért Alison Pill (pl.: ’The Newsroom’), Nick Offerman (’Családi üzelmek’ és Bill szerepében a 'The Last of Us'-ban!!), Sonoya Mizuno (’The House of The Dragon’ – bár nem emlékeztem rá, bevallom :P, ’Ex Machina’ – na, ott nagyon emlékezetes!, ’Annihilation’) vagy Karl Glusman (’Neon Demon’, ’Nocturnal Animals’ – ő sem rémlett :P), a történet annyira lebilincselő és annyira jól alakul, szépen építkezik, hogy szerintem (és remélem ;)) minden sci-fi rajongó megnyalja majd az ujjacskáit utána ;)
és hogy kinek köszönhető mindez?!
a végre hagytam a legnagyobb nyalánkságot… amikor anno az ’Ex Machina’ c. filmről írtam és imádattal regéltem róla, említettem egy nevet: Alex Garland
most pedig saját magamat idézném (elértem erre a nagyságra, Gyerekek! :D :D :D):
„Alex Garland első rendezése, kérem szépen...
szerintem fogunk még hallani róla ;)”
hát ja… azóta meg nem keveset tett le a pasi az asztalra, íróként IS
ez az első sorozata (írta, rendezte is), és csak remélni tudom, hogy nem az utolsó
bravó! bravó!
csodás a vége, nagyon tetszett ez a megoldás – a csaj döntése és a testesebb kolléga „lépése”, az is, ami utána lett… végig, a lezárás utolsó pillanatáig
Katie kérése...
ahogy Lily lép (a szimulációban)
minden tökéletes
ki sem tudnék jobbat találni!
és ha még össze is teszem ezt (hiszen alapból is összetartoznak): ’deus ex machina’ – ááá… látjátok, hogy okos ez az egész, nagyon okos! meg a pasi is!
imádás… <3

(Fotó: esquire.com)

(2024. január 5.)

Szólj hozzá

The Newsroom Geoff Barrow Ben Salisbury Were the Millers The Last of Us Severance Családi üzelmek Alison Pill Nick Offerman Alex Garland Ex Machina Sonoya Mizuno The Neon Demon Nocturnal Animals Annihilation Karl Glusman Devs House of the Dragon The Insects Crosby Stills and Nash