2024. feb 25.

Szegény párák / Poor Things (2023)

írta: Petra mozizik
Szegény párák / Poor Things (2023)

e0bd46e9f4697f08942eec064455792f.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...

kezdem a végénél! vagyis a stáblistánál ;)
fantasztikus érzés tudni és látni, hogy ennyi magyar dolgozott a filmen, csak úgy jönnek egymás után a nevek <3 (hiszen itt forgattak egy csomót az Origo Filmstúdióban)
arról meg nem is beszélve, hogy – csak egy példát kiragadjak – nemrégiben nyert a film BAFTA-t a Visual Effects miatt, és ugyan az a pár név, akit beolvastak, mind külföldi volt, viszont egy egykori kollégám kiírta FB-ra, hogy az ő lánya is benne volt ebben a teamben és milyen büszke rá
szívből gratulálok!
azt pedig már mindannyian várjuk – hiszen ott konkrétan a jelöltek között IS szerepel magyar név (Mihalek Zsuzsa) –, hogy az Oscar-díjon kiderüljön, viszi-e a ’Poor Things’ a Best Production Design kategóriában a díjat
fingers crossed ;) <3
NAGYON megérdemelné(k), hiszen maga a rendezés, történet, a színészi játékok mellett konkrétan főszerepet kap a táj, a háttér (mindegy, hogy ez egy valós ház belső tere, vagy éppen kékes-rózsaszínes-lilás-narancsos ég az óceán felett), a bútorok, a tárgyak…
…és, hozzátenném, a ruhák is (főleg Emma Stone-é)
itt is megemlítenék azért egy nevet, aki nem magyar, de ász a nő: Holly Waddington
remélem, szintén elnyeri a szobrot! (bár erős a mezőny)
Emmán ezek a puffos ujjú ruhák, imádtam őket!
annyira szürreálisak, ahogy maga a karakter, ez a lány/nő is
nagyon nagy találat volt!
visszatérve: óriási büszkeség ilyenkor magyarnak lenni, gratula minden stábtagnak, aki benne volt a filmben! <3
és akkor MOST ugranék az elejéhez, ahogy normál esetben kezdtem volna ezt a kritikát :D
az origo (stúdió mellett ;) :P) jelen esetben: Yorgos Lanthimos, a görög mester, aki sokáig az anyanyelvén, hazai színészekkel készített filmeket, aztán egy ponton betört Hollywoodba és azóta csupa A-kategóriás színésszel dolgozik, a nagyvilág is megismerhette, megszerethette (ha akarta, hiszen itt azért bejátszik az ízlés, erősen)
az viszont óriási dolog, hogy a Cinema City tolja ezt a filmet is, nem csak eldugott művészmozikban láthatod (amiket ÉN favorizálok, de nem mindenki téved be oda)
a plázába viszont beül az „átlag” is (értsétek jól: a NEM művészfilm-rajongó), és mondjuk azt mondja: „hú, itt van Emma Stone új filmje, nézzük meg!”
talán még azt is hallotta róla, hogy sok díjra jelölték, sokat meg is nyert már, jön az Oscar, ott vannak a magyarok…
na, aki ennyi mindent tud már, az tényleg sokat (manapság ez sok :P) olvas
aztán hogy mekkora meglepetés éri, marad-e, kimegy-e, az más kérdés
amikor én láttam a filmet, senki nem ment el és ez kettőt jelenthet: 1. vagy mindenki tudta, mire jött, mire készülhet és kellően nyitott Y. L. mester alkotásaira 2. nem tudta, mire számíthat, de adott egy sanszot neki és talán tetszett is, vagy érdekelte – de maradt
bármelyik is, jó jel, hogy nem lépett el senki
egy művészmoziban fel nem merült volna ez bennem, de itt picit féltem, hogy csoportos elvonulások lesznek :P
és hogy miért is rugózok ezen ennyit?!
nos: LÁTTATOK már Y. L.-filmet?
aki igen, köszi, leülhet 5-ös :D
aki nem, akkor őket azért egy pici óvatosságra inteném: ha van idejük, mondjuk, ez előtt a film előtt esetleg nézzenek meg tőle még mást is (mert ez még a szokottnál is harcore-abb ;))
vagy ha nagyon bátrak, akkor be lehet ülni a moziba, magukra csavarva a biztonsági övet – és hajrá! toljuk neki a gázt!
végül is, EZZEL kezdeni, az tényleg feketeöves kaland lesz :D
felejtsetek el mindent, amit egy filmről képzeltek, hiszen mind a látvány, mind a történet, mind a karakterek, az ötletek, a filozófia, MINDEN annyira fekete, szürreális, szatirikus/cinikus lesz, hogy arra nem lehet kellően felkészülni
én már több mindent láttam a mestertől (görög nyelvű filmet is), nagyon bírom, szerintem egy zseni – de ugye tudjátok, hogy én nem vagyok teljesen 100-as?!
hiszen képes voltam megnézni pl. a ’Lamb’-et is :D hahaha (ez nem az ő filmje, de nagyon beteg)
(fyi: Y. L.-kritikák a blogon, keressetek rájuk
akit nem zavar az esetleges spoiler, nyugodtan olvassa is el őket és máris kap egy képet, hogy kb. mire számíthat)
minden filmjében már az alapgondolat is kellően mellbevágó
itt pl. egy Frankenstein-szerű sztori bontakozik ki előttünk
egy borzalmasan kinéző, összetoldozott-foltozott ember (Willem Dafoe, aki CSÚCS) – ellentétben a Frankenstein-sztorival, már ő maga is egy „készített” ember, de folytatja ezt a mesterséget – megmenti egy felnőtt nő életét
SPOILER!
ezt most leírom, és ha ezt még értitek, befogadjátok, akkor a film is kaphat egy esélyt:
úgy menti meg, hogy a nő hasában lévő kisbabának kiveszi az agyát (baba: R.I.P.) és beleteszi a nő fejébe, az ő halott agya helyére
ja, ezt mind végig is nézhetjük…
vagyis itt lesz ez a felnőtt testben élő gyerek, Bella Baxter (Emma Stone), aki eleinte babaként viselkedik, alig tud járni, nem tud beszélni, bepisil (szintén láthatjuk :D), aztán elkezd felnőni, fejlődni
beszélni, okosodni, jobban járni, felismerni a saját igényeit -> szexualitás
igen-igen, megérkeztünk!
a film sokak körében csak így megy körbe, hogy „sok a szex”
tényleg sok, rengeteg
és nem mindig guszta… khm… :D
a sztori taglalásában nem is akarok jobban belemenni (sosem szoktam), hiszen millió fordulat lesz még
a lényeg, hogy igazából ez egy ’coming of age’ történet, csak sokkal mélyebben, filozofikusabban, mint ahogy egy bármilyen cuki tinifilmben láthatnánk
hiszen, ahogy kezd felnőni, tapasztalni, egyre többet olvas, gondolkodik, találkozik a megfelelő emberekkel
van, aki az életet, az élvezeteket tanítja meg neki, van, aki megmutatja a világ szomorú oldalát, a társadalmi igazságtalanságokat, egyenlőtlenségeket
az a naiv kedvesség, ahogy ezeket látja, feldolgozza, megérti, ahogy megnyílik a szíve… nagyon szép (pl. a szegények vagy az „apja” kapcsán)
MIKÖZBEN a karakter maga valahogy végig egy ilyen száraz, mindent „blunt”-ul lereagáló, nyíltan kimondó, racionalizáló (igazából az érzelmeket is…) ember
a filozófiai eszmék megvitatására nem vagyok hivatott, de az biztos, hogy mindennapi, hétköznapi emberként is nagyon megérintő az erkölcsi fejlődés, a dolgok megélése és megértése
és milyen szép ív az, hogy ő is „orvos” (bizonyos módon) lesz, mint az „apja”, hazatér, viszi tovább ezt a munkát
tanul, fejlődik, ahogy mindannyian
gyermeki, majd felnőtt módon is mindent magába szív, megkérdőjelez
az első 1/3-ad, amíg még „gyerek”, az fekete-fehérben van (hiszen a babák sem látnak színeket 4 hónapos korukig), talán nem is baj, mert annyi a boncolás, műtét, vágás, emberek „kiterítése”, hogy az még nekem is megfeküdte picit a gyomromat, de aztán amikor elkezd utazni, élni, az már (látványban) szerintem (nekem) elfogadhatóbb
eleve imádom Portugáliát, Lisszabon egy csoda, és Prága, Amszterdam után a 3 TOP kedvenc városaim között van, szóval teljesen megértem, hogy pont ezt választották
(a film alapjául Alasdair Gray regénye szolgál, akivel Y. L. találkozott is és átbeszélték a dolgokat, plusz elvitte Skóciába (a filmben amúgy London szerepel) is, elmondta, hol és hogyan képzelte el a sztorit… sajnos nem élhette meg a bemutatót :()
az, amikor Bella hallgatja azt a dalt, jaj, azonnal eszembe jutott az Eurovíziós dalfesztiválon a portugál srác, Salvador Sobral, akinek ugyan 1 szavát sem értettem a dalából, de kb. elejétől a végéig bőgtem rajta (hála ég, nyert is abban az évben <3)
vagy amikor falják a Pastel de Belémet, Portugália nemzeti édességét (csodás süti <3)
nagyon szerettem!
sok-sok ilyen emlékezetes és csodás pillanat van
a hajón Bella 2 beszélgetőtársa is remek (Harry - Jerrod Carmichael, Martha - Hanna Schygulla), jah, és akkor még Mark Ruffalo-ról nem is beszéltem, aki sztem. még sosem volt ennyire vicces és szánalmas, mint itt (általában belevaló, okos pasikat alakít)
hahaha… TOP pillanatai vannak :D
(kis érdekesség: nem akarta elfogadni ezt a szerepet, mert szerinte nem Ő, full messze áll ettől a karaktertől, de Y. L. csak ránézett, nevetett, és mondta neki, hogy „de-de, nagyon is te vagy” – és milyen igaza lett! ezt IS szeretem a rendező úrban, hogy kb. olyan szeme van a szereplők kiválogatásához, mint Tarantinonak – felfedez, újraalkot színészeket…
na, nála IGAZÁN ki lehet lépni a komfortzónából, haha, nagyon is! ez igazi kihívás!
szintén vicces, hogy Mark azzal hülyült, hogy annyira rossz lesz, hogy ki fogják dobni a filmből; inkább Oscar Isaac-nek kéne adni a szerepet, aki akkor szintén Mo.-on forgatott az Origoban
W. Dafoe egyszer át is hívta és megviccelték ezzel Markot, mondván, tényleg mehet, vége… Oscar veszi át a szerepet :D)
és hát kanyarodjunk rá a legfontosabb szereplőre is, Emma Stone-ra, aki nekem nem túl kedvencem
sok-sok csajos filmben (vígjáték) szerepelt, de aztán volt 1-2 komolyabb alakítása is
’A kedvenc’-ben pedig már dolgozott Y. L.-szal – elismertem, hogy ügyes volt, de azért messze nem volt a KEDVENCem (pedig a cím is rá utal ;))
mondjuk Olivia Colman és Rachel Weisz mellett nekem nehéz volt őt csodálni
itt viszont, amit csinál, az tényleg eszméletlen!!
nagyon komoly színészi alakítás
sokoldalú, sokrétű
átvitten, és szó szerint is nagyon le kellett vetkőznie és ehhez rohadt sok bátorság + TEHETSÉG kell
le a kalappal!
tökéletesen hozza, bármit is kell csinálnia
Robbie Ryan operatőr nevét is kiemelném, aki már az említett ’A kedvenc’-ben is remekelt
fantasztikus a vizualitás, ahogy a lencséket használja, Fassbinder hatása stb.
ez a film SEMMILYEN SZINTEN nem hagyományos, és mindenkit ezért dolgozott, tényleg nagyon fontos a látvány, a vizualitás, minden apró dolog, a „körítés”
semmit nem szabad véresen komolyan (és szó szerint) venni, amikor az ember nézi a ’Poor Things’-et, el kell engednie magát és nagyon befogadónak kell lennie
világos, hogy szörnyű, ami itt történik!! :D
akár az állatokkal, akár az emberekkel!
de mögé kell nézni
abszolút úgy érzem, hogy nem mindenkinek való – és ezt csöppet sem lenézéssel vagy megvetéssel mondom, nagyon nem!
egyszerűen sok olyan ember van, aki a filmeket azért nézi, hogy kikapcsoljon, szórakozzon – és ezzel nincs is semmi baj
itt pedig olyan dolgokat látsz, tapasztalsz, amik arcul vágnak, akár felforgatják a gyomrodat – még egyszer mondom: groteszk és szürreális
aki nem lazul be kellően, nem fogja szeretni
de persze felmerülhet a kérdés, hogy mi a baja Yorgos L.-nak, hogy folyamatosan ilyen formabontó, provokatív filmeket gyárt?!
erre nem tudom a választ
én szeretem, ha valaki kísérletezik, tágítja a határokat, a látószöget – és igen, akár az enyémet is, nézőként <3
szuper film, mestermű!

(Fotó: uk.style.yahoo.com)

(2024. február 25.)

Szólj hozzá

Mark Ruffalo Emma Stone Tarantino Lamb Rachel Weisz Oscar Isaac Hanna Schygulla Willem Dafoe Fassbinder Olivia Colman Alasdair Gray Jerrod Carmichael Yorgos Lanthimos Salvador Sobral A kedvenc Poor Things Szegény párák Mihalek Zsuzsa Robbie Ryan Holly Waddington