2024. már 02.

A törvény nevében (4. évad) / True Detective: Night Country (season 4) (2024)

írta: Petra mozizik
A törvény nevében (4. évad) / True Detective: Night Country (season 4) (2024)

tv-review-grizzled-sleuths-make-true-detective-season-4-compelling.jpg

amikor elkezdtek bepotyogni egyesével az évad részei, nem bírtam magammal és végül is (hitvallásom ellenére – amit azért már megszegtem párszor, pl. a ’Succession’, vagy a ’The White Lotus’ alatt... folyamatosan… :P) elkezdtem nézni őket
szeretem megvárni, ha minden rész lejött, utálom ezt a hétről-hétre „létezést” :D
ez van, hozzászoktattak minket a jóhoz
és a gyors fogyasztáshoz
gyors kaják, gyorsan elromló készülékek, gyorsan pörgő videók (TikTok), minden gyors, rohan, szinte megemészthetetlen, átmegy rajtad, nem ülepszik le
mégis – sajnos –, sorozatokból magam is „gyorsfogyasztó” (…és nem fagyasztó – bááár, jelen esetben ez nagyon is helytálló kép lenne :D) lettem
hétről-hétre néztem a részeket, csak az utolsó kettőt toltam le egyben, ha jól emlékszem
azt kell hogy mondjam: az elején nagyon behúzott
örültem a havas tájnak, ami azért erősen felhozta bennem a ’Fargo’ emlékeket (film is, sorozatok is), és végül is végig tél van, sőt, sötét van, lesz sok-sok hulla, megfagyott emberek… sorolhatnám…
szóval jött ez a „jó” feeling (értsétek ti is jól: nem vagyok beteg (max. egy picit…), nem szeretem a hideget, a havat sem, de a ’Fargo’-t NAGYON!)
az eddigi 3 évaddal szemben betoltak 2 zsaru nőt (ez is mennyire „fargós”, épp csak terhesek nem voltak… viszont volt más, aki az volt!) nyomozni
a legendás Jodie Foster nagy visszatérése színésznőként, hiszen az utóbbi években nem igazán láthattuk, max. a kamerák mögött
2020-ban pl. volt egy sci-fi sorozat, aminek az egyik (’Tales from the Loop’), a befejező részét rendezte, majd jött a 2021-es dráma, a ’The Mauritanian’, amit nem láttam, de tudom, hogy nyert vele egy Golden Globe-ot
2023-ban a ’Nyad’-ban szerepelt (sport dráma…), itt is színésznőként
és akkor el is értünk a MÁHOZ – sztem. ez a sori méltó megkoronázása a színészi karrier folytatásának
mert hogy sztem. rohadt jó
belefutottam 1-1 olyan szalagcímbe, FB posztba, kommentbe, ami lehúzza őt (kerülök minden kritikát, de sajna néha ilyen elém ugrik… elkerülhetetlen…) – ezekkel én semmilyen szinten nem értek egyet
sztem. bitangjó
csakúgy, mint Kali Reis (Navarro), aki ’21-ben kezdte a színészi pályafutását, addig profi bokszoló volt
mondjuk, abban a filmben is (’Catch the Fair One’)… a szerepe szerint is… :D
no, itt most ő is igazán bizonyíthatott
szóval vagy egy nagy ’comeback’, meg egy ’newcomer’ – és sztem. baromi jó párost alkotnak
csakúgy, mint az első, a legendás, a LEGJOBB ’True Detective’ páros, Matthew McConaughey és Woody Harrelson <3
(btw: az eddig 3 évadról is írtam, mind fent van a blogon… sajna pont az elsőről elég keveset, mert akkor még nem volt meg a blog, az anno csak FB poszt volt, később került fel ide)
megvan az a vonal – ami szokott lenni –, hogy van már közös múltjuk, van valami régi bűntény, ami nem lett rendesen kiderítve, feldolgozva stb.
az is, hogy feszkó van közöttük, ami persze kisimul…
az 1. évadhoz hasonlóan van némi rejtély, misztikum, sőt, van egy pont, ahol sztem. mindenki arra gondolt, hogy valami kapcsolódás is lesz az említett szériához – de végül nem lett
csúnya, NAGYON csúnya holttestek, amiket sajnos sokszor (!) premier plánban láthatunk – bevallom, nekem picit elegem is volt már ebből… lássuk be, nem szép látvány ez a sok összefagyott ff. pucéran (igen, minden látszik, többször is… :P)
királyak a zenék, a főcímdal Billie Eilish – ami igencsak menőségi faktor, hogy őt ehhez megnyerték (ergo: lefizették, hogy gyártson egy dalt/megvettek tőle egy nótát)
de szuper pl. a ’One for the Sorrow’ nursery rhyme is (újragondolva)
vagy a Union-tól a ’Rescue Me’
a téma szintén rezonál a manapság legfrissebb, legújabb, legfelkapottabb (korábban is volt rá példa, nem kevés filmben, de most ismét van egy ilyen új hullám) PC-témákkal, ez pedig az indiánok/native american-ok, őslakosság, kisebbségek...
a 2 főszereplő mellett kimondottan örültem a ’Killing Eve’-es Fiona Shaw-nak, aki nekem a TOP kedvencem volt ebben az évadban
zseni a nő, nagyon, most is!
és ha már a hatásokat említem, a ’Fargo’ szín- és képi világa mellett mindenkinek óhatatlanul beugrik a ’The Thing’ is, világos…
a sztori amúgy félig-meddig true, érdemes rákeresnetek a Dyatlov Pass-re, ami 9 szovjet kiránduló eltűnéséről szól, még 1959-ből (volt ott grizzly is, meg sok halál, szintén…) – még ha nem is pontosan ez, és nem is itt történt (hanem az Urálban)
egyáltalán nem könnyű nézni, a látvány mellett dráma is van bőven: anya-lánya viszony, családi viszályok, gonosz rendőr, eltussoló hatóságok stb.
az extrán gonosz főhőst, Hank-et (John Hawkes) pedig egy ponton még meg is sajnálod, amikor a „megrendelt” orosz ara jól átvágja és nem érkezik meg a fagyos Alaszkába (vajh, miért nem?! :D), de cserébe még jól le is húzza
a fia, Prior (Finn Bennett), aki nem az ő, hanem a #teamDenvers-ben „játszik”, sztem. egyben naiv, szánalmas, pipogya, másrészt viszont nagyon jó zsaru
én kedveltem őt, de azért nem ért fel a TOP3-ba, mint színész vagy karakter
vannak benne érthetetlen, eltúlzott dolgok, pl. az, amikor a 2 zsarunő egyedül nekiindul a jégbarlangoknak – világos, hogy megszívják…
bár meglepő volt a fordulat, ahova jutottak és végül AHOGY kijutottak
a vége sztem. izgi, nem kitalálható... 
végig a misztikum (visszatérnek a halottak vagy "A" halott, és bosszút áll…) felé viszik a „megoldást”, de jó az, ami történik, ami kiderül (bár egy picit talán leült és túlzó - ízlés dolga)
még ha az utolsó képkockák kicsit vissza is csatolnak a természetfelettihez (hiszen EGYÉRTELMŰ, hogy mi lesz Navarro-val)
ha nem is azt mondom, hogy tökéletes, bennem tartotta a feszkót, az érdeklődést – tényleg vártam, hogy mi lesz a vége
az 1. évadot nem szárnyalta túl (azt semmi sem fogja…), de nekem feljött a 2. helyre
3. helyen a 3. évad
a 4. helyen az iszonyat gyenge 2. évad áll
szóval, beleillik a sorba, jó, nézhető – de kell hozzá gyomor ;) :P

(Fotó: upi.com)

(2024. március 2.)

Szólj hozzá

Woody Harrelson Matthew McConaughey Union Jodie Foster John Hawkes The Thing Fargo Fiona Shaw A dolog True Detective A törvény nevében Rescue Me Tales from the Loop Killing Eve Succession Billie Eilish The Mauritanian The White Lotus Kali Reis Finn Bennett Night Country True Detective: NIght Country Nyad Catch the Fair One One for the Sorrow Dyatlov Pass