Anora / Anora (2024)
FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott
mindenekelőtt: hála és köszönet Andinak és a UIP-nak, hogy láthattam ezt a filmet
már a Cannes-i vörös szőnyeges bevonuláson is néztem, figyeltem őket, szurkoltam nekik – látatlanban is (hiszen fogalmam sem volt, milyen lett a film) – és NAGYON örültem, hogy megnyerték az Arany Pálmát, vagyis a fődíjat (apró infó: 2011 óta NEM nyerte ezt el amerikai film, úgyhogy ez elég nagy szó! és ebből sejthetitek is, mennyire nem kommersz ez az alkotás…)
nekem a vonzerő és a garancia ebben Sean Baker neve volt, akire a ’The Florida Project’ kapcsán figyeltem fel és azonnal odáig lettem a stílusáért
azért, hogy az ÉLETET mutatja be, nyersen, úgy, ahogy van
olyan sztorikat (egy filmen belül is – ott pláne több szál van) tesz le elénk, amik tök hihetőek, abszolút érzed, hogy kapsz egy szeletet a nem éppen legrózsaszínebb Amerikából
emellett szereti a „perifériára” szorult (és ezzel nem akarok bántó lenni… nem is tudom, mi a helyes kifejezés… „kisebbség”? „nem népszerű szakmákat űző”?!) réteget bemutatni
abban a filmben a periféria konkrétan a nem éppen a legjobb anyagi helyzetben élő és (akár) vergődő, ilyen-olyan, csóró családokat mutatja be, akik egy lepattant (amúgy épp rózsaszín :D) motelben élnek
az ottani karakterek, történések, az elkallódó, nem nevelt gyerekek stb.
a főszereplő egy fiatal anya, aki egy ponton a @válkodásból tud anyagi bevételt biztosítani magának és a kislányának, akit egyedül nevel
igen, itt, ebben a motelszobában, aminek még 1 helyisége van – a fürdő
amikor jönnek hozzá a kuncsaftok, a kislányt beteszi a kádba, fürdeni, miközben ő kint… nos, igen… „ügyködik”
kőkemény!
részletesen írtam róla a blogon, keressetek rá ;)
tudom, hogy az „átlagnak” nem jön be ez (vagy egy ilyen) film, hiszen eléggé húsbavágó, csöppet sem a csöpögős amerikai álomról szól, happy enddel a végén
nincs szerelem, barátság, vagy ha van, az is csak a felszít kapargatja, érdekből születik…
persze-persze, vannak azért jószándékú emberek (mint pl. a moteltulajdonos, akit Willem Dafoe alakít, zseniálisan), de náluk is látjuk a negatív oldalt, az ő hibáikat és gyarlóságaikat…
épp emiatt életszagú, valódi
épp emiatt lehet szeretni
mikor lelkesen áradoztam róla a Petra mozizik FB-oldalon, egy kedves, lelkes követőm/kommentelőm, Alexa bátorított, hogy nézzek meg még filmeket Seantól, és leírta, hogy az ő kedvence a ’Tangerine’, amit – bevallom – azóta sem láttam… bocsiii… de téééényleg meg fogom nézni!! :)
ugyanis egy másik kommentelő a ’Red Rocket’-et dobta be a most 53 éves, újhullámos amcsi író-rendezőtől, és arra „ugrottam” rá ;) (valahogy a sztori ott jobban behúzott)
természetesen arról is írtam a blogon
nálam még a ’Florida’ áll továbbra is az első helyen, de azért a ’R. R.’ is elég ütős volt :P
(az amúgy egy kiöregedett, lecsúszott pornószínész pasiról szól, de benne van vastagon a drog-biznisz is, meg a pasi rettenet magánélete… - ajánlom!!)
VILÁGOS, hogy ezek után érdeklődve vártam az ’Anora’-t, amivel idén rukkolt erő Franciaországban
ez is, mint a korábbiak egy ’sex worker’-ről szól, itt egy erotikus táncoslányról, aki elvileg nem fekszik le azokkal, akiket bevisz privát lapdance-re, de aztán később látjuk, hogy előfordul ilyen (és egyéb) üzlet is
ahogy a ’Red R.’-ben sem igazán fordul el a kamera azoknál a bizonyos pillanatoknál és pl. premier plán(e! :D :P)ban láthatjuk a főszereplő, Simon Rex nemi szervét (ami biza' nem kicsi :P), itt, az ’Anora’-ban sem „pirul el" a rendező, ha meg kell mutatni mindent ;)
sok pucér csaj, sok szex… van itt minden kérem…
(btw: a rendező és felesége, producer-társa, Samantha Quan maguk mutatták meg a színészeknek, milyen pozíciókat szeretnének tőlük látni… :P hehehe…)
rögtön mondjuk is el, hogy mindehhez talált egy olyan éteri és tökéletes szépséget, mint Mikey Madison
a jelenleg 24-25 éves amerikai színésznő (a Wikipedian nincs pontos adat a születési időpontjáról, ahogy arról sem, milyen vér csörgedezik az ereiben – márpedig van valami kis egzotikus vonal benne, az tuti… látszik…) szerepelt már a ’Once Upon a Time in Hollywood’-ban (a Manson banda egyik lánytagja volt, az akinek IGEN CSÚNYA véget ér a története (kutya + égetés :P :D)) és a 2022-es ’Scream’ c. filmben is
(mindkettőről írtam a blogon, de őt külön nem emeltem ki)
amellett, hogy tényleg nem lehet elmenni a szépsége mellett, nagyon ügyes; ezt itt maximálisan bizonyítja
az Urak majd a tánctudásáért lesznek oda, az tuti (ahogy a mellettem ülő kedves ismerősöm, P. is igen értékelte ezt :D :P), de ami igazán nagy bónusz: jól hozza a kedves, szerethető, cuki csajt, aki EGY PILLANAT alatt vadállatba vált, ha éppen arról van szó
OK, ez valahol a „szakmájból” (amiről szintén megjegyezte P., hogy profin „űzi”; mármint most azt a részét értem ez alatt, ahogy befűz embereket a bárban, hogy hátra vigye őket a privát szobákba…) is fakad, hiszen egy csomó részeg, bedrogozott pasit kell kontrollálnia, irányítania, és biztosan sok esetben van kellemetlenség, agresszió (ezt amúgy nem mutatja be a film – pedig lehetett volna akár 1-1 ilyen sztori is)
tényleg profin lavíroz abban, hogyan legyen kedves, érdeklődő, barátkozó leányzóból szexi dög a zárt ajtók mögött
és hát így, egy ilyen alkalommal botlik bele (vagyis KAP) egy olyan kuncsaftba, aki orosz, és mivel Anora is ért/beszél oroszul (ez amúgy kimondottan hiányzott, hogy róla, az ő múltjáról és előtörténetéről nem tudunk meg semmit… :(), őt küldik ki, hogy szórakoztassa
a filmben ő egy 21 éves, iszonyat gazdag és hatalmas oligarcha fia, Vanya (akit a nagyon cukkermukker, szexi Mark Eidelstein alakít, aki valóban orosz; amúgy 22 éves, és eddig csak orosz filmekben szerepelt), aki éli a gondtalan életét egy luxi villában, szórja a pénzt csajokra, alkoholra, drogra és bármikor megteheti azt, hogy leugrik pár napra Vegasba, ahol lakosztályt kap és a barátai összes költségét is téríti (na, Ő a kőgazdag fiatal!)
(ha már itt tartunk: nekem fura, hogy a legjobb barátja és annak csaja egy szimpla édességboltban dolgoznak (az Coney Islandon van)… hogyhogy nem a saját „kasztjából” választ társaságot?! nekem ez picit testidegen volt, látva, hogy a srác eléggé sznob)
(a film amúgy Brooklyn orosz-negyedében, Brighton Beachen játszódik és tényleg nagyon sok az orosz… néha meglepődtem, hogy ez iszonyat fura: kidobóember, étteremben a fiatalok stb. – mondom, „itt mindenki orosz?!” de ezek szerint tényleg sokan élnek itt)
Vanya nem dolgozik, egész nap videójátékozik, füvezik (de bulikban tol mást is), party-zik, a barátokkal lóg, szabadon, de tudja, hogy a szülei rövid pórázon akarják tartani + egy ponton haza is akarják vinni, hogy elkezdjen dolgozni az apja „cégénél” (jelentsen ez bármit is...)
azért van egy ember, Toros (aki egy pap :P és Karren Karagulian alakítja, aki eddig MINDEN S. B.-filmben játszott, de itt van a legnagyobb szerepe), aki a fél szemét rajta tartja Vanya ügyes-bajos dolgain + neki 2 „elintéző” embere (örmények), akik jó kutyaként ugranak, ha rendre kell utasítani a fiatalurat
ö naggggyon jól játszik, komolyan figyelemreméltó: az is, amikor otthagyja a keresztelőt, amit ő „celebrált”, meg minden más pillanat is (ahogy vezet, ahogy „visszaszerzi” a kocsit, a megjegyzései, amikor az étteremben kiosztja az orosz fiatalokat (jah, az egy gerillaakció volt, nem leegyeztetett jelenet! full impró volt… BRAVÓ!))
amúgy mindent IS elintéznek, mindenki megvehető (ügyvéd, bíró, bárki…), Vanyat nem egy gázos helyzetből hozták már ki (amikre csak utalások vannak)
nos, amikor kiderül, hogy a ’Micsoda nő’ mintájára Vanya egy escort csajjal nyomul, bulizgat (ő is „kibérli” a csajt 1 hétre, mint Richard Gere anno), sőt, el is veszi őt (Vegasban), akkor beindul a gépezet: a szülők (és kiderül, hogy nem is V. apja, hanem az ANYJA vérmes, sőt, ő viseli a gatyát otthon) beizzítják Toros-t, ő meg a 2 verőlegényt, hogy kapják el V. „tökét”
a kis suttyó, aki előtte a csillagokat leígérte Anorának az égről nagy „bátran” elfut, elmenekül a felnövés és a hazautazás (+ előtte a frigy érvénytelenítése) elől; A. viszont ott marad és felveszi a kesztyűt ezzel a szürreális bagázzsal, nem kicsit vicces módon :D
míg a film első (kb.) 20 perce egy felpörgetett, színes, bulis (szuper zenékkel ;)) ÁLOM valóra válása; egy mai napra adaptált, szinte romantikus ’Micsoda nő’ = vagyis egy escort nyomora ÉS felemelkedése…
addig a film folytatása és nagy része egy elborulós, feketén fanyar fogvatartási, majd kényszerített válási procedúra, nem kevés üldözéssel (V. keresése és elfogása…)
A. az elején küzd, harcol, rúg, harap (hahaha), aztán lassan belátja, hogy nem érdemes
akkor már neki is célja megtalálni V.-t és bebizonyítani ezeknek a vadállatoknak, hogy márpedig ők nem válnak el, ezt semelyikük nem akarja
aztán jön a szembesülés, hogy V. mekkora kis bef*si, xar ember, aki igen, az elejétől tudta, hogy ez a 2 hét maxra csavart romantika lesz csak, nem más…
pont lexarja A.-t és retteg a szüleitől – akik természetesen megjelennek az USA-ban a gyerekükért…
félelmetes látni ezeket a karaktereket, a hatalom működését – no, nem mintha ne láttunk volna már ilyet… de akkor is
a legcsodálatosabb, a legemberibb azonban tényleg Anora működése, megtörése… és végül a dolgok feladása…és főleg mindez M. M. érzékeny játékában
az utolsó 1/3-ban bejön egy másik szál is, ugyanis az egyik verőlegény, Igor (Yura Borisov) elkezd szimpatizálni A.-val: egyrészt megsajnálja, másrészt tetszik is neki a csaj
amúgy ő – annak ellenére, hogy kicsoda, mit csinál és kinek – nagyon emberi, sőt, kedves
a végén már fel is szólal A. védelmében + tesz is érte dolgokat (gyűrű…)
nos, nem megyek bele minden részletbe, de ez a két szerencsétlen ember (A. és I.) valahogy együtt, egymás mellett sodródnak, próbálnak küzdeni a saját sorsuk ellen (amennyire lehet), de a végén talán feladják a harcot
A. elfogadja, hogy „mehet vissza a balettba ugrálni” (haha, bocs! :P), nem lesz se gazdag, se feleségecske
I. meg továbbra is ezeknek a g*nnyládáknak dolgozik majd, minden valószínűség szerint
az utolsó jelenetet nem mondom el mi, nem is utalok rá – de nem lezárós, világos
nem kell feltétlenül ilyet várni Sean Bakertől...
azt kell, hogy mondjam, ez az eddigi 2 filmjénél (már amiket láttam tőle) jóval viccesebb, a maga abszurd módján és nagyon-nagyon bejött nekünk (P. rajongóvá várt és Gyerekek! ez a jó érzés! ÉN, akinek ez a 3. filmje a rendezőtől, mégis tudtam valami jót mutatni valaki másnak; átadni… mármint az érdem nem az enyém, csak az, hogy terjesztem a kultúrát <3 ezért megéri! nagyon!!)
S. B. érti az embereket, érti a nyelvüket, a lelkületüket és imádom, hogy mindig 1-1 új „szeletet” és szegmenset mutat meg az USA-ból
tudja, hogy a dolgoknak nincs eleje és vége, az élet folyamatosan történik – mi csak egy bepillantást kapunk
igen, érdekelne, kik ezek az emberek, mi az előtörténetük; ahogy az is, hogy merre mennek ezek után
de nem tudjuk meg
csak otthagyjuk őket egy szerencsétlen, faramuci pillanatban, sebezhető állapotban, kitárulkozva
nagyon szeretem, ahogy látja a dolgokat, ahogy bemutatja a világot
nem szájbarágós, nincsenek megoldások
alig várom a következő filmjét (amiről még nincsenek infók), és igen, meg kell néznem a korábbiakat is tőle (a ’Tangerine’-nel kezdve... (de van még 4 másik olyan is, amiket nem láttam)
***
a végére meg egy kérdés, amire várom a kommenteket, hozzászólásokat, ugyanis tényleg nem jövök rá…
amikor A. és Ványa az ágyon bizniszelnek arról, hogy A. mennyiért vállalja el az 1 hetes „barátnősdit”, akkor V. mond egy összeget – 10.000 dollárt; A. meg rávágja, hogy 15.000
majd V. azt mondja: „Megadtam volna a 20.000-ret is.”
A. meg: „Vállaltam volna 10.000-ért is.”
bakker, ez miben van?? melyik filmben játsszák el u.ezt (max. más számokkal)?! a ’Micsoda nő’-ben?! nem, nem hiszem
valami másban… de nem jövök rá, miben
segítsetek!!
***
u.i.: Brittney Rodriguez (’Red Rocket’) itt is feltűnik, a stiptease-bárban dolgozó biztonsági emberként
jó volt őt újra látni, bár itt kevesebb a szerepe
(Fotó: morningstaronline.co.uk)
(2024. november 9.)