2018. jan 08.

A varrónő / A ruhakészítő / The Dressmaker (2015)

írta: Petra mozizik
A varrónő / A ruhakészítő / The Dressmaker (2015)

amazon_studios-dsmk-hero-image_v277246737_ri_sx940.jpg

"I'm back you bastards" - ami így kezdődik, az nem lehet rossz :D
egy kollégám győzködött arról, hogy ezt a filmet látnom kell
azt hittem, valami kis kosztümös románc, esetleg dráma lesz
de nem gondoltam, hogy ENNYIRE jó lesz
Zsoló, köszi a tippet! ;)
micsoda ízlés!! :D
ez a film tündéri, édes, megható, felkavaró és nagyon komplex
írhatják, hogy ausztrál filmdráma - szerintem nem az
mármint az, de mégsem
annál sokkal több!!
ez egy Clint Eastwood western
egy bosszúhadjárat
'Kill Bill', csak 1951-ben
az ausztrál Dogville
zseniális!!
annyira sok réteg van benne
ja, és akkor azt még nem is mondtam, hogy a karakterek meg olyanok, mintha Fargo városában járnánk :D
őrület!
eleve: Kate Winslet mindig is a kedvencem volt
sosem láttam még rossz filmben, sem rosszul játszani
itt is hozza a formáját
egy femme fatale, akiről persze kiderül, hogy mélyen belül csak egy szorongó, félelmekkel és bizonytalansággal teli gyerek (akinek szüksége van az anyukájára...)
valaki, akit elátkoztak...
volt ez a csúnyácska kislány, csúnyácska névvel, akit kb. mindenki a "busz alá lökött" (bocsi, de imádom ezt az amcsi kifejezést - nagyon szemléletes :()
cserbenhagyták piszkosul
"inkbább ő, mint én" volt a mottó
volt egy gonosz fiú, aki egzecírozta, szekálta szegényt, a többiek pedig örültek, hogy nem őket
jópáran cserbenhagyták
no, de visszatér a városba, szépen, csinosan, gazdagon, menő becenévvel és mindenkin bosszút akar állni
imádtam a szürreális golfos jelenetet :)))
ez 1 réteg
ott van az anyja: aki szintén nem állt ki mellette fiatalon, elszakították tőle - nem tett meg mindent érte, vagy talán nem is tudott?!
mióta Myrtle 'Tilly' elment a városból, tök leépült, elhagyta magát és a környezetét is, talán meg is bolondult
az ő viszonyuk valami döbbenetes
a legjobb a filmben
ha Kate Winslet jól játszik (mert IGEN!), akkor mit mondjak Judy Davis-re?!
eszméletlen! 10/12-es
egyszerűen fantasztikus! minden mondata, minden mozdulata
szakadtam minden jelenetén
annyira, de annyira sokat lehet nevetni rajta
de persze ott a dráma is, ahogy a lánya kimossa a "xarból" (szinte szó szerint...), majd ahogy kezdenek egymáshoz ismét közeledni; legelőször a varrás által
utána meg szerepet cserélnek: anyából tényleg anya lesz, a lányból meg kislány - akit az anyja u.úgy etet a paradicsomlevessel, ahogy a visszatérő lánya etette őt a film elején
ott van Tilly viszonya a lakókkal - azokkal, akik akkor a busz alá lökték (a vele egykorúak), vagy azok, akik nem segítették, elfordították a fejüket, amikor őt bántották - a saját bőrüket féltették (mindenkinek megvolt a "jó oka" rá, hogy miért)
Tilly a "kill em' with kindness" (bocsi, ismét angolozok) taktikát választja - az egész városnak egyedi ruhákat varr, és ezért mindenki imádja őt
ja, de csak egy ideig... mert amikor perdül a kocka, ismét ellene vannak
gonosz, pletykás nőszemélyek, akik arra fordulnak, ahonnan a szél fúj :P
nem is kell mondanom - az élet csúnyán igazságot tesz és nagyon megjárják a végén ;)
van itt egy kivétel: valaki, aki szintén magát mentette a szerencsétlen, ártatlan kislány helyett: Farrat rendőr, vagyis Hugo Weaving
ha Judy Davis-re 12 pontot adtam, akkor neki min. 11-et kell adnom
egyszerűen iszonyatosan nagyot játszik az egykori Smith ügynök!! :D
sajnos nem láttam a 'Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai' c. filmet, amiben hasonló karaktert alakít - vagyis én először szembesültem vele ÍGY :D
eszméletlen és nagyon vicces!! :)
arról nem is beszélve, hogy a társaságból ő az egyedüli, aki változik, aki segít, aki Tilly barátja lesz
SŐT! a végén ő löki magát a busz elé, hogy kicsit "törlessze" a múltbéli bűntudatot és adósságot
remek színész és nagyon szerethető karakter
ott van a múltbéli titok (itt még mindig az újabb rétegekről beszélek, és messze nem értünk a végére!!!): vajon a kislány gyerekkorában megölte az őt szekáló fiút?! ő nem tudja, nem emlékszik, szemtanú nem volt (nem spoilerezek...) - az biztos, hogy mindenki őt vádolta, és megkapta érte "méltó" (???) büntetését
de van egy másik múltbéli titok - Tilly apjának személye, aki egy váratlan fordulattal kiderül
és talán az utolsó sík, vagy történetszál a szerelemi... a cuki kis Liam Hemsworth-tel, bááár, a bratyóját jobban bírom (THOR forever) ;) :D
hát, ez is nagyon édes
de közben meg drámai
amilyen az élet
amilyen Tilly története
amilyen az anyjával a viszonya
hol vicces és pozitív, hol meg beüt a dráma, de durván
a közös mozis jelenet volt az egyik TOP kedvencem... :D :)
no meg az, amikor Teddy vetközött, Tilly meg levette a méreteit :) :P
tényleg imádtam az egészet!
talán 2 pici negatívum, amit muszáj megemlítenem, hogy ebben az írásban is ott legyen a kettősség ;)
én szívesen megtudtam volna picit többet Tilly életéről, arról, hogy kitől volt gyereke, hogyan és miért vesztette el (erre 1 mondat erejéig utal) - a rendezőnő (aki egyben az író is és le a kalappal előtte minden szinten!!) azt tervezte, hogy lesz erről szóló rész, de aztán mégsem került be a filmbe
nekem picit hiányzott
a másik pedig: amikor a végén a városban kezdi mindenki "elnyerni" méltó büntetését és elkezdenek "hullani" az emberek, nekem egy picit átment burleszkbe :(
nem volt feltétlenül szüksége erre
nekem bőven elég lett volna, ha "csak" az történik, ami a végén van
a tűz
a mindent elsöprő és megtisztító tűz, mint a 'Dogville'-ben
nem is lehetett ennél jobb megoldás
és Tilly ezt is nagyon elegánsan intézi :))
az élet pedig marad ilyen keserédes: jó és rossz, nagyon jó és nagyon rossz dolgok történnek velünk
konklúziót, vagy ennél nagyobb közhelyet meg nem írok - mindenki találjon ki magának egyet ;)
de hogy ezt a filmet szeretni fogjátok, abban nem kételkedem
sajnáltam volna, ha kimarad az életemből...
(Fotó: amazon.com)
(2018. január 8.) 
Szólj hozzá

Clint Eastwood Thor Mátrix Kill Bill Liam Hemsworth Kate Winslet Hugo Weaving Chris Hemsworth Fargo Judy Davis Dogville Priscilla A varrónő The Dressmaker A ruhakészítő dressmaker Jocelyn Moorhouse