Három óriásplakát Ebbing határában / Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
amikor egy film tisztán JÓ, akkor arról sokszor nem tudok sokat beszélni
mert minden működik
forgatókönyv, rendezés, színészek, és sokszor még az "apróbb" dolgok is, mint pl. a zene, az operatőr munkája, vagy a maszk
a Churchill-film ugye ilyen volt
színtiszta 10/10-es; hiba nincs benne
azt nem gondoltam volna, hogy ugyan egy teljesen más kategóriában, de máris lesz egy újabb olyan film, amire én 10-est adok
hát, lett!
ez az...
és meglepő módon (?!) rengeteget fogok írni róla!! :D
ez a fura és nagyon hosszú című 'Három óriásplakát Ebbing határában', ahol VÉGRE nem próbáltak meg valamilyen bugyuta magyar címet adni neki, mint pl.: Bosszúhadjárat, vagy A lányom gyilkosa, stb. - de igazából ennél csak rosszabbak szoktak születni, sajnos :P
ha lenne az Oscaron olyan díj, hogy Best Cast, vagyis Legjobb szereplőgárda - én ENNEK a mozinak adnám
ez a legnagyobb erőssége!
hogy mindenki hús-vér
maximálisan
minden karakter baromian ki van dolgozva!
mindegy, hogy csak 1-2 jelenete és 3 mondata van, akkor is
ÉL!!
legyen szó a bugyuta, 19 éves, állatkertes barinőről, Mildred kollégájáról, a törpéről (Peter Dinklage <3), vagy Red asszisztenséről... mindegyikük tökéletes
lélegeznek; ahogy írtam: élnek
nagyon, de nagyon ritkán látni ilyet a filmekben
és persze-persze, a legjobbak Frances McDormand, Woody Harrelson és Sam Rockwell, de mégis - a többiek is lehetőséget kapnak!
(a 3 főszereplőről még lesz szó, nyugalom! :))
de ott van a sztori is - kellően drámai
viszont annak a vezetése, a fel-le ugrálás, a kis kanyarok, kitérők... minden ennek a sztorinak van alárendelve, persze - de általa látjuk az embereket, a viszonyokat, a kapcsolatokat, egy egész város életét
mégis, nem csak arról szól, hogy egy anya elvesztette a lányát és keresi a gyilkosát + odapörköl a rendőröknek, hogy dolgozzanak már végre...
szól egy ember haldoklásáról (aki nem akar SPOILER-t, ne olvasson tovább!), egy másik jellemfejlődéséről, széteső családokról, dühös gyerekekről, kiközösítésről, haragról és boldogságról, emberek egymásra találásáról, emberek elvesztéséről, buta előítéletekről, szétszakadásról, bírálkozásról, felnövésről, empátiáról...
és ezt órákig folytathatnám, Gyerekek!
annyira csodálatos film!!
tényleg nem lehet 1 szóval leírni
zseniális Martin McDonagh forgatókönyve és a rendezése is
nos, mit mondjak?! aki látta az 'In Bruges'-t, már tudja, ki ő
(ennek viszont nem vagyok hajlandó leírni a magyar címét!!! gyalázatos!! never!!!)
picit engem a Coen-tesókra emlékeztet a stílusa...
olybá', hogy ő is nagyon ért az emberi lélekhez (meg annak a bugyraihoz), illetve vannak fix, kedvenc karakterei, akiket szívesen meghív a filmjeibe
(most is így volt; egyedül Colin Farrell maradt ki, amit annyira nem is bánok)
mint Coenéknél, itt is van egy pici település (Sylva-ban forgattak, North Carolina) és annak a faramuci arcai
ha annyira nem is furák, mint a C-filmekben, de azért itt is érdemes mindenkire figyelni ;)
visszatérve a rendezőre - fantasztikus az, ahogy életben tartja a sztorit
a fordulatokról nem is beszélve!!
nagyon sokszor történik olyan, amit egyáltalán nem várnál ( W. H. sajnálatos öngyilkossága a film kb. 1/3-ánál) - és meglepő helyeken
azt sem sejtettem, hogy Dixon ilyen jellemfejlődésen megy keresztül
mondjuk, a levél után már várható volt, de nem nézné ki belőle az ember - pláne az anyjával való viszonya és élete kapcsán (az a nő is eszméletlenül játszik!! frankón féltem tőle!! :))
végig benned van az izgalom, hogy mi lesz még...
meglepő az, hogy megtalálják a "gyilkost"
az még inkább, hogy nem ő az
a vége nem lezárt... ezt is bírtam
de 100 meg 100 olyan kis csavar és fordulat van benne, ami picit változtat a film irányán
mióta láttam, azóta is ezen agyalok, hogy mihez tudnám ezt hasonlítani - mert nem hullámvasút; nem, itt nincsenek mély völgyek...
a drámai részek is nagyon nagy magaslaton rezegnek
talán olyan, mint egy szellemvasút - megy veled a kocsi/sztori, azt hiszed, hogy nekimész a falnak, aztán hirtelen, az utolsó pillanatban a kocsi elfordul :P
tényleg lenyűgöző az egész
semmihez nem tudom hasonlítani
illetve, lehetne valamihez - ez a filmben is emlegetett (Dixon anyja nézi) 'Don't Look Now' ('Ne nézz vissza!') c. film, ami '73-as és sajna nem láttam
ugye Donald Sutherland a főszereplő - ahogy emlegetik is -, aki picit hasonlón megy keresztül, mint Mildred: ő is elveszíti a lányát (teljesen másképp amúgy...)
kicsit utánanéztem, és rengeteg dolgot "vett át" Martin McDonagh abból a filmből: kezdve a piros szín fontos szerepével, de folytatva a pappal, a rendőrökkel, a késsel, a vízparttal és a kislánnyal (itt: kislányokkal), a törpével, stb.
egy igazi hommage...
mivel nem láttam azt, így nem zavart
de most már érdekelne, hogy mennyi a hasonlóság
szóljak már végre a 3 főszereplőről is!! :D
(még akkor is, ha a 2 pasi mellékszereplőként van titulálva, sőt, úgy is jelölték őket az Oscarra... fun fact: a 'Bugsy' óta nem volt olyan, hogy 1 filmből 2 férfit is jelöljenek u.abban a kategóriában! ;))
Frances McDormand - csak szuperlatívuszokban tudok beszélni róla
mindenben tökéletes
a "fizimiskája" miatt nem olyan, mint Meryl Streep, azaz nem játszhat el bármit, de amiben benne van, ott rá figyelsz
imádom a 'Fargo'-ban, természetesen, de u.ilyen zseniális az 'Égető bizonyíték'-ban, vagy az 'Olive Kitteridge' c. mini-sorozatban is
itt is kicsit ezt a figurát hozza... mármint Olive-ét
nem véletlen, hogy a rendező KONKRÉTAN rá írta a szerepet
nem akarta elfogadni (mert szerinte túl öreg volt Mildred karakteréhez), de a férje, Joel Coen meggyőzte ;)
Olive, csak még keményebben :)))
iszonyatosan durva a nő!
annyira, hogy azzal már szimpatizálni, összekacsintani sem lehet
átfúrja a fogorvos kezét, durván megrúg 1-2 iskolás gyereket, illetve felgyújt egy rendőrállomást
nem nagyon ismer határokat
megrettenteni sem igen lehet - ahogy azt a gyönyörű
Abbie Cornish (W. H. felesége a filmben) el is mondja neki -, egy alkalmat kivéve...
tényleg brutál a nő - viszont Peter Dinklage jól beolvas neki
ennek ellenére kedveled, naná, ahogy Olive-ként is kedvelted
Woody Harrelson - imádom a kezdetek óta!
'Született gyilkosok', 'True Detective', 'Zombieland', 'Larry Flynt' - igazából mindegy, miben szerepel, zseni ő is
nagyon megérdemelne már végre egy Oscart!
viszont ezért a filmért én mégis csak Sam Rockwell-nek adnám azt a szobrot! (már csak azért is, mert H. a film 1/3-ánál "kiszáll")
őt szerintem méltatlanul keveset "használják", pedig amit mondjuk a 'Hold'-ban nyújtott, az zseniális volt
de az egyik szívem csücske-filmben, a 'Gyepkutyák'-ban is nagyon jó volt
ott picit bele is estem :)
mondjuk, most is jó pasi még :P (és valójában nem hízott így meg, hanem kitömték)
a legzseniálisabb karakter - mind közül, ezt merem állítani - az övé! Dixon!
buta, naiv, hülye, agresszív, közben ABBA-dalokat hallgat... kész!
és az, amit csinál a végén, a "mentora" tanácsára, ahogy megváltozik és beleáll a dolgokba - nagyon szerethető
a kis szerepekben öröm volt látni Caleb Landry Jones-t, aki a 'Twin Peaks' óta nekem nagy felfedezés, és sztem. szép karrier vár rá a filmiparban
de u.így örültem a már emlegetett 'In Bruges'-ben szintén játszó Zeljko Ivaneknek is ;)
a zenék, a betétdalok, a kis "kikacsintások", mint pl. Angela Hayes neve ('American Beauty'!!), meg a többi...
mint egy puzzle, úgy állnak össze
a végén pedig "kiraknak" 3 hatalmas óriásplakátot Ebbing határában, sokkoló üzenetekkel...
(Fotó: burgkino.at)
(2018. február 4.)