The Last Stop in Yuma County (2023)
FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott
imádom, amikor egy film egyben van, kerek, hibátlan – minden szempontból
a ’newcomer’, Francis Galluppi (akinek még Wikipedia oldala sincs ;)) írta és rendezte, és OK, nem mondom, hogy nem merítkezett meg a nagy elődök munkáiban, sem azt, hogy más film/sztori, rendezők stílusa nem jutott eszembe, de sztem. az sosem bűn, ha valami olyat teszel le az asztalra, ami időtálló
és hogy miért nem ismeri senki ezt a filmet?! nem tudom… KÉNE!
valszeg’ épp a nagy nevek hiánya és a rendező ismeretlensége miatt
majd megemlítek 1-2 színészt belőle, de tény, hogy (ha nem is Zs…) nem éppen A-, B-, C-kategóriás művészek
Clint Eastwoodot és Meryl Streepet ne várjuk, nem jönnek :P
DE!! és ez tényleg egy nagy DE!
ha valaki így össze tud pakolni 1,5 órában, 1 helyszínen egy ennyire kis költségvetésből készült mozit, én annak az embernek a jövőben is adnék sanszot
csak ne fusson el vele a ló…
én magam egy TikTok videóban futottam bele, tök véletlenül, és az ottani influenszer (vagy tiktoker, vagy mi a csuda :)) is azt mondta, hogy döbbenet, hogy erről senki nem hallott még, pedig 2024 egyik legjobb filmje (ugyan a premier korábban volt, egy tavalyi filmfesztiválon; de idén májusban jött ki)
ezt csak megerősíteni tudom, és így, ismeretlenül is köszönöm neki az ajánlást <3
annyira egyszerű a sztori, mint a szög – de ezt már sokan, sokfelé bizonyították, hogy nem is kell ennél több
szokás szerint SPOILER-es lesz a tartalom, szóval inkább a film megnézése után olvassátok el!
Yuma County-ban járunk, az 1970-es években (és nem összekeverendő a 2007-es ’Börtönvonat Yumába’ c. szuper westernnel, ami tele van nagy nevekkel…)
itt egy benzinkút, mellette egy diner és egy kis hotel, pár szobával
a kutat és a szállót egy nagydarab afroamerikai pasi viszi, aki ott is lakik, az egyik szobában
a kávézóban egy csini pincérnő, a helyi serif felesége dolgozik
ők ketten itt, a semmi közepén, sok-sok mérföldre a várostól vagy éppen a következő benzinkúttól
de, elfogy a benzin… nem jön/jött a tartálykocsi, az várjuk (aztán majd kiderül, mi történt vele)
jönnek az átutazóban lévő emberek – egyedül, párban, mindenféle foglalkozású és életkorú „népség”, és kénytelen-kelletlen, de itt ragadnak
beülnek, isznak egy kávét, esetleg megkóstolják a hely specialitását, a rebarabara pie-t (köszi, nem :P :D), némelyikük kötöget, alszik…
de várnak…
ebben még nem lenne semmi feszkó, csakhogy rögtön a film elején az egyik autórádióból (a hírekből) kiderül, hogy történt egy bankrablás, a 2 rabló pedig elmenekült a szajréval, méghozzá egy zöld Ford Pintóban, aminek megsérült a hátsó lökhárítója
és itt már sejthetitek, igen…
„barátaink” IS megállnak itt benzinért, ők sem kapnak, nekik is be kell ülniük a dinerba
VILÁGOS, hogy a feszültség elkezd nőni, hiszen ez vagy az felismeri a kocsit, meg történik pár húzás azért…
a lényeg, hogy a rendező 1 órán keresztül (direkt figyeltem…) csak a feszkót építi
mondom, addig is van action, de szolidabban
ott azonban kitör a balhé, és úgy tűnik, Amerikában már a ’70-es években is MINDENKINÉL volt fegyver :D :D, nem csak a bankrablóknál :P
fantasztikus látni, érezni, hogy az egyes karakterek – a tudásukkal, vagy éppen nem tudásukkal – hogyan viselkednek, hogyan próbálnak jelezni, hogy baj van (ugyanis egy zöldfülű rendőr, a serif beosztottja is betéved ide kávéért, de ő megy is tovább…), hogyan próbálnak meg túlélni…
miközben az események meg óhatatlanul kumulálódnak
nekem nagyon bejött az is, hogy mindenkiről épp csak annyit tudunk meg, amit kell
kit érdekel, hogy honnan jött, merre tart, miről szólt eddig az élete, kutyája vagy macskája van-e, illetve, hogy hogy hívják az üknagyanyja keresztanyjának a férjét
meg vannak rajzolva nagyvonalakban, a főszereplőnkről (talán ő annak nevezhető…), Jim Cummings-ról (nem tudjuk a karaktere nevét, sosem derül ki) tudunk meg a legtöbbet, de ott sem sokat
és az a zseniális ebben, hogy ez épp elég
minek húzni, nyúzni, előtörténeteket és flashbackeket kreálni?! tök fölösleges lenne
ez így kerek, így van jól
beindul a balhé, ami kb. követhetetlen, akkora ’massacre’ lesz belőle, és ha azt hinnék, hogy ott véget ér a fordulatok sora (mert erre sem számít senki… vagy nem így…), akkor meg kell nyugtassak mindenkit: nem fog :D
szuper a folytatás, és a vége is!
1-2 dolog marad elvarratlan, de az sem baj
1. mi volt a papíron, mit írt fel magának a pasi? passz, sosem tudjuk meg, talán nem is fontos (de engem érdekelt volna :D)
2. miért bukkan fel ismét a kismadár? sztem. igazából valami olyasmit szimbolizál ez, hogy basszus 1,5 óra leforgása alatt iszonyatos dolgok történtek, az egész világ megfordult (többször is) a tengelye körül, emberek hoztak jó vagy rossz döntéseket, magukat meghazudtolva cselekedtek, aztán újra cselekedtek… - de mit érdekli ez a világot?! pl. egy kismadarat…
minden marad u.úgy, minden megy tovább…
csak éppen 12 ember mínuszban vagyunk :(
3. mi lesz most a benzinkúton?! hiszen a rendőrautó sincs már ott (azzal ment el a serif), benzin nincs és nem is jön…
mivel a zöldfülű zsaru életben maradt (meg a kisbaba is, hála ég), és mivel a motelben lévő telefon még működik, ő onnan tud majd telefonálni az őrsre a nőcinek, szóval tutira megy majd valaki értük + helyszínelni
hogy össze tudják-e rakni a bűntényt, azt kétlem :D :D
de legalább vannak túlélők…
beszéltem már a nagy elődök hatásairól: teljesen egyértelműen eszünkbe jut Tarantino – a helyzet faramucisága, a stílus miatt is
és világos, hogy első helyen a ’Kutyaszorítóban’, ami nekem tőle talán a legnagyobb kedvencem <3
teljesen egyszerű helyzet, egy helyszín (kis túlzással, de igen) és emberek, akik elkezdik kinyírni egymást…
de ilyen volt tőle az ’Aljas nyolcas’ is, ami sztem. kevésbé sikerült jól, viszont stílusában ez nagyon hajaz arra (is)
nagyon-nagyon egyértelmű ez a hatás, de ahogy korábban is írtam: jól van ez így, nem gond
a másik, aki eszembe jutott, a Coen-páros, vagyis a tesók
ők szintén a faramuci helyzetek szakértői + az ő specialitásuk az, amikor balfék kisemberek, nem valós, piti „bűnözők” próbálnak valami rosszat elkövetni
csakis szerencsétlenség és csetlés-botlás lesz belőle, ahogy itt is :(
kőkemény, ami percek alatt lezajlik, de mondom, a folytatás is :P
a szereplőkről még nem beszéltem
ismerős arc ugye a késeket áruló főszereplő (Jim C.), a pincérnő (Jocelin Donahue, aki amúgy nagyon szép… pár horrorban láthattuk pl.), az idős házaspár ff. tagja (Gene Jones, aki pl. szerepelt a ’No Country for Old Men’-ben (ami Coen-film!) éééééés az említett ’The Hateful Eight’-ben is – ami meg Tarantino), a fiatal rendőr, Gavin (Connor Paolo – pl. a ’Gossip Girl’-ből) és nekem isminek tűnt a Miles nevű srác is, aki nagyon akarta a rablók pénzét… (Ryan Masson – játszott ebben-abban, de azért nincs túl nagy karrierje még)
szóval – amint látjátok – tényleg nem akkora nevek, mégis, mindenki teszi a dolgát – és jól ;)
néha ennyire „kevés” is elég ahhoz, hogy legyen egy jó film, ami lebilincsel, ami érdekel, amin izgulsz és elcsodálkozol azon, amin az a kismadár: Ember, tényleg ennyit megér a pénz?!?!
(Fotó: langweiledich.net)
(2024. július 6.)