Én, Tonya / I, Tonya (2017)
az 'Én, Tonya' egy jó film, el kell ismernem
de most csúnyát mondok: mindamellett, hogy Margot Robbie tényleg iszonyat jól játszik (ebbe még belemegyek jobban is...), szerintem azért nem nyeri meg az Oscar-t, mert azt Allison Janney kapja!
hahaha, tudom, tudom, nem egy kategóriában jelölték őket (M. R.-t mint főszereplőt, A. J.-t pedig mint Legjobb női mellékszereplőt) - de akkor is!!
nem is értem, eddig hogy nem jelölték semmiért!
szerintem bexarás jó volt a 'Juno'-ban, mint Juno anyja
és az 'Amerikai szépség'-ben is, mint Fitts ezredes kissé zavarodott elméjű felesége
ez csak 2 olyan film, ami épp beugrott... de tutira vannak még nagyszerű alakításai!
tipikusan egy olyan NEM A-kategóriás színésznő, akire baromi kevés rivaldafény hull - pedig nagyon megérdemelné
OK, gyorsan szögezzük le, hogy "hálás" a karaktere - mármint Tonya bunkó, tapló, agresszív anyját eljátszani...
hálás - olyan értelemben, mint amilyen Jockey Ewing szerepe volt :D
Janney kb. minden díjat megnyert már ezzel az alakításával (hogy csak a 2 legnagyobbat említsem az Oscar előtt: Golden Globe, BAFTA), és 100%, hogy viszi az Oscart is
nem lehet szavakkal leírni, hogy mit csinál
egyrészt: sztárt nevel a lányából, másrészt: tönkreteszi lelkileg, megnyomorgatja fizikailag is
ahogy tette ezt 5 férjjel is :P
a 6. "pasija" egy papagáj, ami ott ül a vállán az interjú alatt és csipkedi a fülét :))
(a színésznő amúgy nagyon nem komálta ezt a madár-dolgot; nehezen ment bele, és "castingolták" szegény állatokat, hogy melyik a legnyugodtabb... :P)
LaVona Golden (az anya) szerepe nagyon meghatározó Tonya életében
nem akarok belemenni nagy pszichológiai elemzésekbe, de azt hiszem kristálytisztán látható, hogy miért lett ez a csaj olyan, amilyen
és milyen a "típusa"
ugye vannak azok, akiket ütnek, vernek, mégis "hagyják", visszamennek a férjükhöz (feleségükhöz... - mert ilyenről is hallani), vagy a következő partnerük is olyan lesz
Tonya ebben nőtt fel, azt hitte, ez a "normális" - ha ütik
az anyja még teóriát is gyárt hozzá, hogy ez miért "kell" neki - mert így jobb versenyző lesz
naná, hogy egy ilyen pasiba szeret bele + megy hozzá + nem tud elszakadni tőle
OK, egy ponton visszaüt, de még így is érthetetlen számomra, hogy hogyan képes ezt valaki elviselni
(tény: én nem így nőttem fel; ez egy "állapot", egy neveltetés... egy karakter - nem bántom az ilyen embereket, nem szólom le őket, de döbbenetes és SOKKOLÓ mindezt látni)
Tonya Harding sztoriját sokan ismerhetik, emlékezhetnek rá, viszont mégis azt tanácsolnám, hogy ne nézzetek utána - úgy sokkal izgalmasabb a film
és hogy végül is: benne volt-e?! ez kicsit olyan, mint az O.J.-ügy...
valahogy mindenki sejti a választ, de sosem derült ki teljesen
a film (igen viccesen) minden lehetőséget megvillant (sőt, le is forgatták őket :P), a vége pedig annak a summázata, hogy mindenkinek igaza van
mindenkinek van egy nézőpontja, ahogyan ő látta, ahogyan ő emlékezik, VAGY ahogyan ő magának és a világnak behazudta - majd végül már maga is hitt benne :P
mindenképpen durva, ami történt, felháborító - de az sokkal inkább, hogy micsoda média-balhé lett belőle
hát igen, a média már a '80-as éveben is "tette a dolgát"... gusztustalan módon
apropó, '80-as évek! remek retro-zenékkel van tele a film! imádtam őket! <3
Robbie kitűnően hozza ezt a "vidéki bunkót" (már bocsánat) - főleg a nyilatkozataiban
tör előre, mindenkit félrelök, eléri, amit akar - "köszönhetően" az anyjának?!
a film mégis vele szimpatizál, egyértelműen úgy festi le, hogy sajnálod
azért is, ahogy felnőtt, ahogy a férje bánt vele, a szerencsétlenségei miatt (korcsolya hibák, cipőfűző, stb.) és csak kis részben, villanás-szerűen mutatja be azt, hogy mondjuk ő mennyire rombolta magát, vagy xart az egészségére, az edzésekre
nem akarom elítélni - távol álljon tőlem -, de egy kicsit úgy van lefestve, mint egy "amerikai hős", aki a történetek áldozata
valóban az, de akkor meg hol van az a közhely, hogy 'mindenki a maga sorsának a kovácsa'?!
bele lehet sodródni... persze, csak... és pont, pont, pont...
azért érdemes ezen kicsit elgondolkodni
ott van tehát Allison Janney, akinek minden arc- és ajak-mozdulása Oscar-díjas :))
Margot Robbie, aki ki tud lépni az eddigi "szépike" szerepekből ('A Wall Street farkasa'; 'A nagy dobás')
és még ki kell emelnem valakit: ő Paul Walter Hauser, vagyis Shawn - a nagy KÉM, a terrorista-elhárító, a CIA, az FBI beépített embere... az AGY, aki mindig 4 lépéssel előrébb jár... és nem mellékesen Tonya "testőre"
ez a fickó kész!
betegesen jól játszik! nagyon vicces! szakadsz rajta! :)))
érdemes a végefőcím elejét megvárni, mert ott beadnak részleteket az igazi interjúkból, és ott látható, hogy Tonya anyja és Shawn TÉNYLEG ilyenek voltak, így néztek ki, így beszéltek!
ha a technikai dolgokat nézzük: remek az operatőri munka (Nicolas Karakatsanis) és a vágások (Tatiana S. Riegel) is
sok-sok 'negyedik fal lebontása' van, vagyis a szereplők kifelé beszélnek, szólnak hozzánk - ezek pláne olyan helyzetekben működnek zseniálisan, ahol a legkevésbé várnánk őket - pl. egy szexjelentben, vagy egy verés közben
a film nagyon vicces, közben nagyon drámai is (ahogy elmegy az apja, a kés a karjában... meg a sok-sok ütlegelés, a kék foltok...)
mégis, míg rengeteg alkotás esetében nem tudom hová tenni a filmet, nem érzem a stílusát, nem értem, mit akartak kihozni belőle, itt ezzel nem volt gondom
szerethető, közben meghökkentő is
jól van megcsinálva, na!
OK, nem emelkedik olyan magasságokba, mint a Churchill-film, vagy a 'Három óriásplakát', de tényleg okés
Robbie kisasszony ügyes... viszont, elnézést tőle még egyszer, sajnos Allison Janney nekem elvitte ezt a filmet; és elviszi majd az Oscart is érte :P
(Fotó: papermag.com)
(2018. február 25.)