2018. nov 16.

Sóhajok / Suspiria (1977)

írta: Petra mozizik
Sóhajok / Suspiria (1977)

suspiria-101.jpg

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
amikor megláttam a 'Suspiria' előzetesét, azonnal tudtam, hogy meg akarom nézni
azt éreztem, hogy VÉGRE ez TÉNYLEG egy olyan horror lesz, amitől még én is kikészülök :D
másrészt: Tilda Swinton szerepel benne, és valahogy annyira tökéletesen hidegrázós az egész nő...
szóval valszeg' jó lesz...
tudjátok rólam, hogy nem szeretek utánaolvasni a filmeknek, mielőtt megnézem őket
most sem tettem ezt, csak éppen kiderült számomra, hogy ez egy '77-es klasszikus remake-je
illetve, bocsánat, NEM remake, hanem "interpretation", hogy szó szerint idézzem a '18-as film rendezőjét, Luca Guadagninot
nos, alig várom már, hogy lássam, DE gondoltam egy merészet...
nem is merészet, LOGIKUSAT :)
mi lenne, ha megnézném előtte az eredetit?!
ciki, vagy sem, nem láttam még
Dario Argento (az író és rendező) neve megvolt; tudtam, hogy olasz és thrillereket, horrorokat rendezett, de nem hiszem, hogy bármit is láttam volna tőle
(amúgy még cikibb, hogy azt sem tudtam, még él... jelenleg 78 éves - respect neki!)
nos, jól döntöttem!
a maga retro-módján (ezt valszeg' hangsúlyozom még párszor) ez egy rohadt jó film
ami az erőssége (és sok régi horroré), az a feszültséget keltő zene (maga D. A. szerezte a remek nevű Goblin zenekarral karöltve :))
tudom, hogy régen ez alap volt a horroroknál
ma is az, de talán nem annyira hangsúlyosan, mint régen
itt azonban DURVÁN feltekerték a volumét, hogy a Kispált idézzem... :P
a másik erőssége ennek a filmnek: a színek
D. A. egy művész
lehetne akár festő is, olyan szinten ért hozzá
valami csodálatos
egyrészt a színek jelentése: az erős zöld és az erős vörös; de amúgy is: a tapéták, a helyszínek... döbbenetesen jók!!
óriási rajongója lettem és ennek a filmnek is
(nem tudom, hogy a többi filmjében is él-e ezekkel a hangsúlyozásokkal, de itt remekelt, az tuti)
a film a maga retro-módján (mondtam!!! :D) fapados; naná
mai szemmel az
mégis! a történet nagyon izgalmas, feszült, jól felépített, jó színészekkel
hiába volt D. A.-nak akkoriban egy barinője, akinek szánta a főszerepet, mégis inkább egy amerikai lány mellett döntött (Jessica Harper), remélve, hogy vele jobban eladható lesz a mozi - és így lett
(amúgy azért választotta őt, mert nagyok a szemei - és ha ijedten nézett, akkor pláne nagyok voltak :D)
mégis, nekem inkább a "kattant" barátnő (Stefania Casini) tetszett igazán - nos, az ő halála nem semmi... :(
általánosságban elmondható, hogy amit pl. a 2018-as 'Halloween'-ben hiányoltam (kritika itt, a blogon), vagyis, hogy a rendező mindig elfordítja a kamerát a durva jeleneteknél, nos, az a 'Suspiria' és D. A. esetében nem mondható el
nagyon is "tunkolunk" a vérben
igazán durva jelenetek vannak
mégha retro-módon is jelennek meg, mégis erősek
az első 2 lány halála über alles... és mondom, S. C. (a filmben Sara) élete utolsó percei sem kellemesen telnek (amúgy a valóságban is eléggé fájt neki... :P)
ami esetleg furcsaság lehet és látszik is: a filmet utólag szinkronizálták
vagyis mindenki mondta így-úgy a szövegét (volt, aki pl. németül), de később angolul rámondtak mindent
vicces sztori, hogy az itt még nagyon fiatal és kezdő Udo Kier hirtelen ugrott be a filmbe és nem volt ideje megtanulnia azt a 4-5 mondatot, ami az övé lett
abban a jelenetben, amikor Suzy-val beszélget, volt egy pasi, aki Suzy háta mögött feküdt/lapult és mondatról-mondatra súgta Udo szövegét :D
a fő boszi pedig (Helena Markos) igazából egy ex-k**va, akit D. A. Róma utcáin talált és elhívta a filmbe
(az ő "kinézete" is eléggé retro... semmiképp sem félelmetes, de ezt elnézem nekik... az akkori maszkolás nem ott tartott, mint ma)
a film amúgy egy D. A.-trilógia első darabja (a másik kettő az 'Inferno' és a 'Mother of Tears') - meg kéne néznem azokat is
összességében egy iszonyatosan feszült, durva zenével (ami amúgy a forgatás során is üvöltött; a színészek nem is nagyon hallották egymást...) és durva színekkel + vizualitással megküldött filmről beszélünk, szuper történettel
nekem a vége egy picit talán el lett túlozva és ok nélküli (a suli leégése), sztem. kár volt ekkorát "durrantani"
de értem, persze, drámát akartak
mindenesetre: bármennyire is retro (haha; most írom le utoljára!) és 1977-ben készült filmről beszélünk, simán felveszi a versenyt a mai horrorokkal!
le a kalappal D. A. előtt
szerintem nagyot alkotott
és baromi magasra tette a lécet a 2018-as 'Suspiria' előtt
kinek van bátorsága megnézni velem az újat?? :D ;)
(Fotó: screenmusings.org)
(2018. november 16.)
Szólj hozzá

suspiria Halloween Goblin Tilda Swinton Stefania Casini Inferno Dario Argento Jessica Harper Udo Kier Luca Guadagnino sóhajok Helena Markos Mother of Tears