2019. feb 17.

A homár / The Lobster (2015)

írta: Petra mozizik
A homár / The Lobster (2015)

lobstertransformation_0.png

FIGYELEM! 18+-os téma vagy tartalom! kiskorúaknak nem ajánlott...
immáron elmondhatom, hogy megnéztem Yorgos Lanthimos görög rendező mindhárom angol nyelvű nagyjátékfilmjét
elsőként az 'Egy szent szarvas meggyilkolása' volt terítéken
háááát, eléggé megviselt, azt kell, hogy mondjam
szeretem azt, ami ennyire szürreális és elgondolkodtató
iszonyatosan sokat kattogsz közben és utána is
remek film, de felkavaró
nagyon
ezek után jött a most favoritnak számító (és minden díjátadó-gálán taroló) 'A kedvenc'
mindkettőről írtam itt a blogon; megtaláljátok
mindenképp rajta van a kézjegye ezen a filmen is, de sokkal emészthetőbb, érthetőbb
ugyanúgy van min gondolkodnod, de jóval "közérthetőbb"
(nem véletlen, hogy az úri közönség is értékeli ;))
ezek után azt éreztem, hogy 'A homár' sem maradhat ki a sorból
egyelőre nem tudom eldönteni, hogy ez, vagy a 'Szent Szarvas' a durvább film... mindkettő az... csak másként
de vannak hasonlóságok
olyan erkölcsi kérdéseket vet fel, amik mellett nem mehetsz csak úgy el
és ha lehetséges, még a 'Szent Szarvas'-nál is szürreálisabb helyzetet ábrázol
az valamennyire "mai" volt, némi spiritualitással megfűszerezve
de ez egy disztópia
valami rettenet az alapszitu, és az is, amit sugall
az embereknek 3 csoportja van:
1. a városiak, akik párban élnek - róluk sajnos nagyon keveset tudunk...
azt látjuk, hogy elvannak, élnek, dolgoznak
és tudjuk, hogy a pároknak kell, hogy legyen valamilyen közös tulajdonságuk, ami egy hiányosság, egy "hiba" - pl. mindkettőnek váratlanul elkezd vérezni az orra, vagy mondjuk rövidlátók
nem tudjuk, hogy miért így kell párba állniuk, de ez a szabály
természetesen ennek a "gyengeségnek" igazinak kell lennie, nem kitaláltnak
mindenhol együtt kell lenniük; ha pl. az egyikük egyedül kószál egy plázában, az gyanús... odamegy a biztonsági őr és megkérdezi, hol a férje/felesége
2. vannak az egyedülállók - nekik meghalt a párjuk, vagy elváltak, vagy egyszerűen nem jött össze nekik a dolog
ők elvonulnak egy hotelbe és ha ott nem sikerül párt találniuk (szintén a "fogyatékosság" alapján), akkor 40x nap után állattá változtatják őket
ők választhatják ki, milyen állatok legyenek
a hotelben mindenki egyformán él, öltözik, iszonyat beteg módon zajlik a szex (hogy a 'Rossz tanár'-ból idézzek: ruhás d*gás van, de nem éppen erotikus módon), oktató előadásokat néznek arról, hogy miért jobb párban élni, mintsem egyedül ÉS a legbrutálisabb: az erdőben egymásra vadásznak... igen, kilövik egymást (altató lövedékkel)
szerintem senki nem boldog és a kapcsolatok a legkevésbé sem szerelemből születnek
3 dolog történhet veled:
- vagy találsz valakit ugyanolyan fogyatékkal, mint ami neked van, és akkor párba álltok, kicsit együtt éltek, van egy teszt-időszak, és ha minden próbát kiálltatok, akkor visszaköltözhettek a városba, mint a "normális" (??) emberek
- szerencsétlenül jársz, nem lesz párod, és 45 nap múlva állattá változtatnak (sajnos azt nem mutatják, hogyan, pedig érdekelt volna)
- hazudsz magadnak valamilyen fogyatékosságot, hogy párra lelj, és akkor megy az a koreográfia, mint az első lehetőségnél
vigyáznod kell, nehogy lebukj, mert durva bünetés jár érte (olyan állat leszel, amilyet senki sem választott)
mielőtt felvázolnám, mi a 3. csoport, én bátran kijelenthetem, hogy ebben a jövőbeli világban én itt élnék, jó eséllyel nem találnék párt és állattá válnék
de az az igazán szürreális, hogy nem bánnám
madár szeretnék lenni és igazából szinte azonnal ugorhatnánk is erre a fázisra :P
3. vannak olyan lonerek (egyedülállók), akik elszöktek a hotelból, mert ők egyedül AKARNAK maradni és így akarnak élni (nem szeretnének semmilyen párkapcsolatot)
szerintem ők a legdurvábbak... mármint, ahogy élnek...
itt is szigorú szabályok vannak
egyedül táncol mindenki (valami tucc-tucc zenére), fülhallgatóval, nem létesíthetnek testi kapcsolatot, stb.
aki ezt megszegi, csúnyán ráfázik (fájdalmas módon)
nem is nagyon értem, hogy miről szól az életük
azon kívül, hogy az erdőben élnek, bujkálnak és állatokra (igen, akik korábban emberek voltak...) vadásznak, amiket megesznek, természetesen
na, válasszatok! hol, kivel szeretnétek élni?!
már a film nyitása is egy durva, brutális jelenet - nem "lőném" le, khm... (aki megnézi, érti majd a szóhasználatomat)
és ennél csak durvább lesz
minden full érezelemmentes, sivár, számító... a túlélésről szól
(talán a városban nem, de arról sajnos tényleg nem tudunk meg sokat)
minden színész szuper, hiteles
nem vagyok egy nagy Colin Farrell-rajongó, de Lanthimos szereti (a 'Szent Szarvas'-ban is főszerepet kapott)
láthatjuk Olivia Colmant, aki 'A kedvenc'-ben Anna királynőt alakítja és szerintem viszi is érte az Oscart - teljesen megérdemelten ;)
illetve Rachel Weisz is szerepel (kb. a film felétől) - ő szintén benne van 'A kedvenc'-ben
vagyis Lanthimos is szívesen "használja" u.azokat a színészeket, mint sok más rendező
Ben Whishaw nagggyon szexi, örültem neki
az ő párja pedig az a Jessica Barden, akit a 'The End of the F***ing World'-ben láthattunk (beteg sorozat, de nagyon bírtam ;))
mindamellett, hogy borzalmas szenvedés látni ezt a disztópiát, van azért 1-2 humoros jelenet, vagy beszólás
nagy kedvencem volt, amikor a hotelben mondja Olivia C., hogy amikor a párok együtt vannak, előfordul némi vita, veszekedés - ilyenkor mindig adnak nekik egy gyereket, mert az általában megoldja a problémákat
úúúúú.... durva, nem?!
hiszen hány olyan szituról hallunk egy házasságban, hogy a 2. gyerek pl. azért "jött", hogy megoldja a pár problémáit, hogy együtt maradjanak
erős...
meg nagyon bírtam azt is, hogy az erdő népe egyedül nyomja a technóra :D
nos, az tényleg az a "tánc", amihez nem kell partner
sejthetitek, hogy a hotelben lakók elsősorban a 3. opciót választják, vagyis színlelnek
ahogy el is hangzik a filmben: könnyebb tettetni azt, hogy van érzelem, mint esetleg elrejteni azt, hogy valós érzelmeid vannak olyan iránt, aki iránt nem lehetne... (mekkora igazság ez is)
a film nagyon sokáig lebilincselt és magával ragadott
a bajaim ott kezdtek el gyűlni, amikor C. F. már az erdőben él és kezd összejönni R. W.-szel
nem tudom felfogni, hogy miért nem szöktek el, miért nem léptek le csak úgy; miért kellett ez a szenvedés?!
rettenetsen sokáig húzták...
értem, valszeg' azért "kellett", hogy a végső dráma megtörténhessen
de fölösleges köröket futottunk és megtört a film lendülete
az a szenvedés, amikor már vak és ott hadonászik a késsel...
az erdő népének a vezetője (a nagyon szép Léa Seydoux) pl. miért nem hagyta R. W.-t egyszerűen ott a városban, a kórházban?!
az is eléggé nagy kiszúrás és bünti lett volna számára
amúgy pont ott hangzik el egy fura kérdés R. W. szájából, mégpedig, hogy miért VELE tette ezt a vezető és miért nem C. F.-lel (megvakíttatta)
ez azt is sugallhatja, hogy azért ez a szerelem nem biztos, hogy annyira ütős vagy valós
nemde?!
hiszen, ha szeretné a pasit, akkor fel sem merülne benne ilyen kérdés...
nos, az igazi dráma természetesen abból adódik, hogy itt ez a nő és ez a pasi, mindkettő rövidlátó volt, az egyedüállók között egymásba szerettek (?!), de ott tiltottnak számított a kapcsolatuk, ezért megszöknek és elmennek a városba
DE! mivel a vezető rájött a szerelmükre, megvakíttatta a nőt, vagyis most már nem u.olyan a fogyatékosságuk = nem lehetnek egy pár
jön a vége: vajon mit tesz a pasi?!
1. lelép, otthagyja a nőt, visszamegy a hotelbe és esetleg állat válik belőle
2. megvakítja magát, hogy egy pár lehessenek
3. azt mondja a nőnek, hogy megvakította magát, de közben csak eljátssza (mondjuk, nem tudom, hogy ez nem derülne-e ki a városlakók előtt?!)
itt a rendező ránk bízza a döntést, és sosem derül ki, mi történik valóban
még 1 gondolkodnivaló...
brutális, igaz?!
az egész film tele van durva húzásokkal
sajnos nem mentes az állatkínzástól és az állatok gyilkolásától sem, szóval, aki érzékeny ezekre, annak nem ajánlanám... :(
meg az, amikor C. F. egy szadista, érzéketlen nővel áll párba a hotelban (behazudja, hogy ő is az) - az talán az egyik legborzalmasabb az egészben
iszonyat, hogy ezt megteszi azért, hogy EMBER maradjon...
milyen erős kép ez... embertelenné válik, hazudik, alakoskodik, csak hogy EMBER lehessen (és ne változtassák állattá)
ezek után, ha felmerül a kérdés, hogy a végén megteszi-e, megvakítja-e magát, én azt mondom: igen; simán
minden jel erre utal
(én nem tenném meg)
ez az egész megvakításos/vak-vonal szerintem nagyon áthallásos
nekem rögtön az ugrott be, hogy hány olyan pár él kapcsolatban, akik inkább VAKOK, mintsem, hogy észrevegyék, hogy a párjuk hazudik, csal, megjátssza magát - csak hogy ne legyenek EGYEDÜL a nagyvilágban
mert az olyan ciki, olyan alantas, periféria... - mármint sokak szerint
nekem az egész erről szólt
persze, brutális a maga nemében egy ön-megvakítás, de itt (szerintem) nem maga az erőszakos tett volt a fontos, hanem, hogy belemegy-e egy önkéntes vakságba, mármint ami a párkapcsolatot érinti
és itt utalnék vissza arra, amikor R. W. megkérdezte, hogy miért nem a pasit vakította meg a vezetőjük
vagyis, hogy szerintem nem szerette igazán a férfit
megértitek, hogy miért szeretnék azonnal állat lenni?! egy madár, aki jó messze elszáll a francba innen?! hogy nem akarom ezt a köztes cécót?!
szerintem a filmet megnézve lehet, hogy ti is azonnal állatok akarnátok lenni... :D
komoly társadalomkritika, egy jó adag gondolkodnivaló, szürreális élethelyzetek és döntések - egy IGAZI Yorgos Lanthimos-filmet láttam
remélem, ti is megnézitek! ;)
(Fotó: theverge.com)
(2019. február 17.)
Szólj hozzá

Colin Farrell Ben Whishaw Rachel Weisz Léa Seydoux Rossz tanár Olivia Colman The Lobster A homár Yorgos Lanthimos The Killing of a Sacred Deer Egy szent szarvas meggyilkolása The Favourite A kedvenc Jessica Barden The End of the F***ing World