2020. dec 13.

Fargo (4. évad) / Fargo (season 4) (2020)

írta: Petra mozizik
Fargo (4. évad) / Fargo (season 4) (2020)

fargo-3-split01.jpg

 

"This is a true story. The events depicted in this film took place in Minnesota in ... At the request of the survivors, the names have been changed. Out of respect for the dead, the rest has been told exactly as it occurred."
hányszor láttam már… és nem untam meg
(az meg, hogy nem igaz történet, kit érdekel?! :D)
teljesen pontosan: a filmben, és a 4 évad minden részének elején
enélkül nincs ’Fargo’
ahogy anélkül sem, hogy ez a sok kattant, bolond, őrült és teljesen egyéni ember összejöjjön ismét és bűnt kövessen el – mások meg nyomozzanak utánuk
Istenem, mennyire szeretem! :)
és ha szeretnétek, hogy gyorsan lerántsam a ragtapaszt, megteszem: ÁLLAT ez az évad is!!
a másik 3-ról is írtam a blogon, keressetek rájuk!
azokat is imádtam
persze, nem teljesen tökéletes, mindig lehet találni valami kis dolgot, ha nagyon keres az ember, de engem mindegyik annyira elvitt, annyira „megvett”, annyira mentem velük…
azt kell, hogy mondjam, minden respect-em ott van Noah Hawley amerikai író-producer előtt, aki egyszerűen szereti a Coen-tesók munkáját + a ’Fargo’ filmet és ezért kitalálta, hogy csinál egy sorozatot, különálló évadokkal
megkérdezte a fivéreket, akik belementek; executive producerként fel vannak tüntetve
apropó, különálló évadok – ez ugye nem teljesen igaz, ezt tudjuk; kisebb vagy nagyobb mértékben összefüggnek és kronológiailag is össze vannak keverve, de nem kell ismerni az egyiket, hogy értsd a másikat (viszont, ha egyet megnéztek, úgyis beleszerettek és akarjátok majd a többit is ;))
az első (időben) igazából ez a mostani, a 4. évad (1950-51), ennek a végén vagy egy olyan utalás (erről még szó lesz), ami összeköti az 2. évaddal (egy konkrét szereplőt itt gyerekként látunk, abban meg felnőtt)
de ebben is benne van a ’The History of True Crime’ könyv, ami felbukkan a korábbi évadokban is, illetve 1-2 bandatag is látható lesz az időben később játszódó évadokban
hivatalosan ez után jönne az említett 2. évad (1979), a zsaruval és a lányával – AKI a főszereplő az első évadban (!!), mert az időben később van
ugye, még értitek?! :)
időben itt jön maga a ’Fargo’ film (1996) – abban ugye elásnak egy pénzzel teli táskát, ami szépen a hó alatt marad, ugyanis az elrejtőjének annyi lesz :P
az 1. évadban (2006-2007) ezt megtalálja valaki (tök véletlenül); ebben pedig ott a rendőr lánya, aki közben felnőtt és ő is nyomozó lesz, sőt, nagyon jó ;)
de ez csak pár sztori-szál, ami összefonódik, ennél sokkal több van
pl. az indián pasi, aki a 2. évadban szerepel – majd plasztikai sebészeten esik át, és az 1.-ben már az új arcával látjuk
ilyesmi :D
időben a legvégén jön a 3. évad (2010) – ott nagyon sok a kötődés… bele sem megyek, nézzetek utána
jó kis videók és cikkek születtek erről
az biztos, hogy baromi okosan van megcsinálva, és csak remélni tudom, hogy lesz 5. évad is
hogy az hová ékelődik be?! még rejtély, de felőlem bárhova
akkora rajongója vagyok ennek az egésznek, hogy arra szavak sincsenek
annyira szuper mindig a zene (ami soundtrack és emellett akusztikus dallamok is vannak, klasszikusok, opera pl.), a képek, a stílus, minden teljesen egységes – mármint az évadokon belül
szeretem a sok piti, idióta bűnözőt, akik mindig elbuknak, bármennyire is próbálkoznak; a sok okos embert (akik néha zsaruk, néha meg kamasz lányok – mint pl. itt… mondjuk, a nők általában nagyon pozitív emberek a Coenéknél és itt, a sorozatban is <3); azt, hogy igazából bárki meghalhat bármelyik pillanatban
OK, ezt nem szeretem :), csak úgy értettem, hogy full kiszámíthatatlan az egész - AZT szeretem
nem érdemes sokáig kötődni bárkihez is :)
ja, és ezek a halálnemek… haha… sok eléggé esélyes lenne a Darwin-díjra :P
no, de menjünk bele egy kicsit jobban a 4. évadba, hiszen ezért gyűltünk ma össze
az 1. rész, bevallom, picit fura volt
mármint megjött a hangulat, nagyon komoly volt, ahogyan bemutatta a szindikátusok változását és hatalomátvételét: zsidók, írek, olaszok, afro-amerikaiak (a folytatásban: AA)
és mindegyik a gyerekcserével… rettenet :(
éreztem a hangulatot, meg mindent, de annyira nem szippantott be – viszont a 2.-tól nagyon elkapott
és full szerelem lett belőle, ahogy a korábbi évadoknál is
a 9. rész pedig ’A’ tökéletes rész – majd ha odaérek, elmondom, miért
szuper a sztori: a szindikátusok (maffia) csatái (fizikai és szellemi) egymással, de közben mindegyik háza táján is megvannak a konfliktusok, a testvér- és hatalmi harcok
közben ott vannak a gyerekek, akiket cserélgetnek (mintegy bizalom jeleként, biztosítékként), az aggódó édesanyák, akik a SAJÁT fiaikat akarják nevelni, érthető módon
a korrupt rendőrség, közülük is „Monk” felügyelő (aki ugyan nem olyan okos, mint az igazi Monk, de a kattanásai neki is megvannak :)), aki az olaszok, később meg az AA zsebében van
meg egy család, aki kicsit érintett ebben a sztoriban (az AA maffiától kért kölcsön pénzt) – nekik megvan a saját-sztoriszáluk egy crazy nurse-szel, meg egy crazy szellemmel (átokkal) – csak hogy ebből a részből se maradjon ki a supernatural (mint korábban az UFÓ) :D
és akkor még a tornádóról nem is meséltem, de azt majd a 9., szerelem-részemnél
kicsit részletesebben is belemegyek a karakterekbe, mert szerintem ők adják az igazi erősségét ennek az évadnak (is):
* Loy Cannon (Chris Rock) – az AA maffia feje – ugyan van pár jó pillanata, de bevallom, én azt hittem, lehidalok majd tőle
ehhez képest nem…
nála sokkal-sokkal erősebb jelenlétű színésszel van tele a sorozat, akik messze nem A-kategóriásak, de simán „lenyomták” őt
* hogy rögtön egy ilyen mondjak: Oraetta Mayflower (Jessie Buckley), akiről még csak nem is hallottam… nagy kár
ő a crazy nurse, aki „csak úgy”, „kedvtelésből” szeret embereket eltenni láb alól :D
elsősorban méreggel
van, hogy injekcióval beadja, van, hogy pitébe, macaronba keveri
zseniális a nő - mármint az alakítás!!
egyedi, ahogy beszél, amit mond, minden pillanata…
ha a vásznon van, csak őt nézed, arany minden mozdulata – hiába ellenszenves és szemét :)
ja, és akkor még nem mondtam semmit a szexuális vágyairól, a kis játékairól (Jostoval)
kész!!
tényleg egy mocsok gyilkos, de mindezt olyan negédes módon teszi, hogy szerintem ő maga simán elhiszi magáról, hogy kedves, hívő, jólelkű ember :)
* Josto Fadda (Jason Schwartzman), aki az olasz maffiavezér, és tudva a tényt, hogy rokona Coppolának, NEM KEVÉS ’A keresztapa’-utalás ;) (Loy utolsó jelente is, a narancsokkal… pl.)
a karakter jól volt megírva, van hatalma, vannak emberei, tud szemét lenni, viszont ha megkapargatjuk a felszínt, látszik, hogy egy nyomorék emberke, Napóleon-komplexussal
ő is egy piti bűnöző, jó családnévvel
amúgy annyira nem kedveltem őt; kicsit, mint Chris Rock – ő is egy nagy név itt, de a „kisebbek” sokkal jobban játszottak
* Patrick "Rabbi" Milligan (Ben Whishaw) – nagyon-nagyon kedveltem őt; igazán szerethető karakter, mindamellett, amit tett, amin átmenet – azt megértettem, miért tette
fantasztikus, amit Satchelért tesz
sajnáltam azt, ami történt vele
a sok bűnöző között még ő a legkorrektebb
* Odis Weff (Jack Huston) – ő „Monk” felügyelő
jóóóó, jóóó, nem pont olyan kattanásai vannak; ő kényszeresen megismételt mindent, 5x, többször, közben számol… tikkel is
kopogás, villany fel- és lekapcsolás
ez egy zsaru esetében – lássuk be – nem túl „ütős” :D :D
tényleg egy kis senki vagy egy nagy 0, és ahogy feljebb írtam, mindig valakinek a zsebében van… kb. 1-2 percre érezheti magát a nyeregben (azt is undor módon „éri el”), de természetesen bukásra van ítélve
* Gaetano Fadda (Salvatore Esposito) – Josto öccse, akit ráküldenek a nyakára, hogy intézzen el dolgokat – és ő bizony (a maga sajátos módján) elintézi őket
ő a legfélelmetesebb arc az egész sorozatban és bitang jól játszik
csak csodálni lehet
visszataszító ember, mint Mr. Varga a 3. évadban (máshogy, de az), és ő nem csak pofázik a hatalomról, megszerzi
vili, hogy Josto riválist lát benne és mindent megtesz azért, hogy valaki MÁS eltegye G.-t láb alól…
mondjuk, azt, amikor az AA banda elengedi és utána kibékül Jostoval, azt nem értettem
azt hittem, csak megjátssza és majd visszavág neki, de úgy tűnik, tényleg tisztelni kezdte, és meghajolt J. előtt
utána meg frankón megindító volt, hogy kibékültek és összetartottak… a halála meg, nos, ez tutira Darwin-díjas!! :D jesszus…
* Ethelrida Pearl Smutny (E'myri Crutchfield) – aki egy newcomer színésznő és történetünk főszereplője + mesélője
ő foglalja keretbe ezt az egész történetet
okos, rebellis AA-lány, de nincs köze a maffiához – pontosabban az ő családja kér kölcsön Loy-tól, a végén pedig az eszével és a talpraesettségével kihúzza a családját a bajból és megnyeri az AA-nak a „háborút”
iszonyú jól elintézi az ápolónőt is, bár bevallom, kicsit féltettem az életét…
szerintem nagyon cuki kiscsaj, hibátlanul játszik és tetszett, hogy a karaktere a végén befutott író lesz és Párizsba megy majd (ezeket olvastam, nem derült ki a filmből egyértelműen…)
imádtam őt, nagyon jó sztorit írtak neki
a szülei közül az anyja erős még, jól tolja
az apját inkább hagyjuk… kedves és szerencsétlen…
* aki azonban jó arc még a családból: Zelmare Roulette (Karen Aldridge), Ethelrida nagynénje, az anyja lánytesója – ő egy rabló, aki a hűvösön ül, de kilóg onnan a társával/partnerével (aki egy nő)
éli a sajátos életét, megy és elveszi, ami kell neki
nagyon bírtam
ő is egy egyéniség
teljesen, 100%-ig biztos voltam benne, hogy a végén nem hagyja ennyiben a dolgot és lerendezi a „számlát” Loy-jal
és így lett…
* ahogy a társa, szerelme is jó arc: Swanee Capps (Kelsey Asbille) – a színésznő a ’One Tree Hill’-ben játszotta Gigit, Mouth barátnőjét
itt merőben más karaktert hoz ;)
bírtam a cowboy-stílusát és az akcentusát
ők egyfajta Thelma és Louise
élvezetes minden pillanat, amiben benne vannak – beleértve a hullaházat és a hányós jelenetet is… :D (szegényt, de sajnáltam)
* Doctor Senator (Glynn Turman) – azt hiszem, az ápolónő után ő volt a 2. kedvenc szereplőm
a nurse a bolondsága és betegsége miatt, a Doki a stílusa, az eleganciája, az esze és a bölcsessége miatt
nem jó ember, ő is bűnöző, mégis, olyan méltóságot kölcsönöz, amit nekem pl. Loy 1 percre sem tudott hozni…
rettenetesen sajnáltam, amikor meghalt
frankón kibuktam tőle…
* Dick "Deafy" Wickware (Timothy Olyphant) – egy mormon US Marshall, aki a TOP 3 kedvenc szereplőm között van
nagyon jó volt az ő stílusa is, bírtam, ahogyan a dolgok után ment, bár sztem. kicsit komótosan intézte őket…
ő nekem nagyon Coen-es figura volt
ő is, meg a béna, tikkelő zsaru is
iszonyatosan sajnáltam, ami történt vele (szintén gyarapítja a body count-ot), pedig reméltem, hogy a végén felgöngyölít mindent és jön a jól megérdemelt happy end (ami azért Coenéknél ott van, a jóknak mindig kijár)
és rajtuk kívül is – természetesen – még egy csomó szereplő van, aki szuper
elég Loy feleségére gondolni, pl., no meg ne felejtsük el a kis Satchelt sem, Loy fiát, a csere-gyereket, aki azért a végére elég komoly szerepet kap és „kikupálódik”, felnő
nagyon cuki volt
bírtam, hogy kb. az egész film alatt 1 arca volt, 1 szomorú feje, boci-szemekkel, de mikor ott az úton leáll mellette az a kocsi és bele akarnak kötni, na akkor kibújt belőle a Cannon-vér :D
és ha már nála tartunk! mostanában minden sorozatban vannak mid-credits jelenetek, így itt is – ne szalasszátok el!
ugrunk egy nagyot az időben és látjuk Mike Milligant a kocsiban, amint a The Kitchen Brothers (:D :D) egyike viszi le vidékre, hogy rendezze az ügyeket
nos, emlékszünk rá a 2. évadból, ugye?
ő az a kiművelt, mindig hosszasan és bonyolult fordulatokban beszélő AA pasi, aki elmegy és lecsap a Gerhardt-ok között, a végén meg „jutalomból” beültetik aktakukacnak :P
baromi jó karakter!
nos, ő Satchel – ez lett belőle, ami tök hihető
ja, és a vezetékneve… látjuk, hogy hiába győz a Cannon-szindikátus (E., a kiscsaj segítségével), hiába járják meg a gonoszok (a nurse és Josto), minden marad u.úgy
pontosabban, egy ideig béke van, megállapodás az olaszok és az AA között, de utána fordul a kocka
ott azért komoly látni Loy arcát… amikor rájön, hogy esélyes sincs bármire, csak, hogy kussoljon
amikor az olasz mondja neki, hogy fogja fel úgy, hogy örüljön, hogy nem vesznek el mindent, hogy MARAD neki még vmi.
világos, hogy ezzel a névvel (Cannon) nem túl jók az esélyeid a világban, vagyis Satchel valószínűleg nevet változtat és tiszteletből a rabbi, vagyis Milligan nevét veszi fel – így lesz Mike Milligan, ahogy mi már megismerjük
parádés összekötése a szálaknak!!
már csak 1 dologgal maradtam adós (és bocsi, hogy ilyen hosszasan húztam, csak ha lelkesedem valamiért, ez van, láthatjátok :P): a 9. résszel
hogy miért is volt nekem az akkora szerelem…
a 9. rész igazából a rabbi és Satchel (S.) története – elmenekülnek a „háborús övezetből”, mert S. élete konkrétan veszélyben van, a rabbi pedig (aki ír, majd olasz bandatag) megígérte Loy-nak (AA), hogy megvédi, bármi áron is, még akkor is, ha nem az ő vére
ez a rész fekete-fehér és Kansas-be menekülnek, kocsival, nyomukban egy vad olasszal, aki nem örül, hogy a legfontosabb „záloguk” meglépett (pláne, hogy Josto azt hazudta az apjának, hogy megölték), utána meg persze az AA maffiából is megy valaki, hogy megtalálja őket
de ha csak annyit mondok: fekete-fehér film, Kansas – mi jut eszetekbe?!
naná, hogy az ’Óz’!!!
Istenem! ez az egész rész olyan…
egy szegény gyerek, Totó kutya (akinek itt más a neve, de kit érdekel, VAN kutya) és a tornádó…
olyan, mint az ’Óz’ parafrázisa, de tényleg
egyszerűen nem tudtam magamhoz térni!!
nem az a lényeg, hogy mi történik vagy mennyire erős az a rész (mert csak róluk szól, semmi extra), viszont ez a kikacsintás, tisztelgés… engem mindig elgyengít
OK, millió utalás van más filmekre is, a ’Fargo’-ra, más Coen-filmekre, az említett ’A keresztapa’-mozira… de ez akkor is hatalmas!!
és jön a tornádó, felszippant minden gonoszt, sajnos a rabbit is… utána pedig – most figyelj! – a rész átvált színesbe!
lopva a kifejezést: megőrülsz, megvadulsz :D
egyedül azt a furcsa, beteg pasit és az őt „szerelő” kissrácot nem értettem a hotelben – de lehet, hogy ő maga Óz?! passz… ők furcsák voltak
OK, nem volt madárijesztő, sem bádogember, de így is fantasztikus volt
a tornádóra meg amúgy volt korábban 1 mondat utalás (mármint nem az, hogy meg fog történni), olyasmi, hogy amikor az ember túl erősnek érzi már magát és azt hiszi, mindent elért, minden az övé, akkor Isten ráküld egy tornádót, hogy bebizonyítsa, nem így van :P
true, true…
egyszerűen odáig vagyok és vissza!!
hatalmas hurrá Noah Hawley-nak és az egész stábnak!
legyen 5. évad, könyörgöm!!! <3
(Fotó: salon.com)
(2020. december 13.)
Szólj hozzá

sorozat series Coppola One Tree Hill Chris Rock Ben Whishaw Francis Ford Coppola Óz Óz a csodák csodája Timothy Olyphant Thelma és Louise Coen Fargo Glynn Turman Jason Schwartzman Noah Hawley Jack Huston Coen testvérek Jessie Buckley Salvatore Esposito Emyri Crutchfield Karen Aldridge Kelsey Asbille Rodney L. Jones III