2021. jún 04.

Easttowni rejtélyek (minisorozat) / Mare of Easttown (miniseries) (2021)

írta: Petra mozizik
Easttowni rejtélyek (minisorozat) / Mare of Easttown (miniseries) (2021)

https_netflixlife_com_files_image-exchange_2021_05_ie_69383-850x560.jpeg

amikor elkezdtem nézni a sorozatot, rágugliztam a ’mare’ szóra, mert nem ismertem
nos, kanca
nem nagyon tudtam, milyen ló lesz benne, vagy ez miért fontos… aztán kiderült, hogy a női főszereplő (Kate Winslet) neve Mare
nem értem ezeket a neveket, komolyan
az, hogy River vagy Apple még csak-csak, de miért ad valaki ilyen nevet a gyerekének?! (igazából Marianne, de mindenki így hívja + egy tudatos utalás a francia 'mère' szóra, ami anyát jelent – de ezeket én mondom nektek, nem derülnek ki!!!)
OK, ott van nekünk ’Kancácska’ a Besenyő családból, szóval nem kéne kiakadnom… :) :)
de értitek… na!
ezt a kis problémát átugorva belevágtam a sorozatba, méghozzá úgy, hogy részenként néztem, mert nem tették fel egyszerre az HBO-ra
izgi volt… rég néztem már így sorozatot
a ’Mare of Easttown’ kimondottan olyan, amilyeneket szeretek: sötét, morózus, drámai
a legnagyobb erőssége, hogy nem csak a főszereplőt és az ő közvetlen környezetét + a gyilkossági ügy részleteit ismerjük meg, hanem a város lakóit és életüket is
valahol persze összefonódnak ezek a szálak, hiszen mindenkinek van egy pici köze, érintettsége a rejtélyhez/rejtélyben (amiről aztán kiderül, hogy nem is egy, hanem kettő)
megismerjük a sorsukat, a múltjukat, látjuk, milyen bajaik vannak most, hogy néz ki a családjuk, hogyan élnek, ki kinek a rokona, szeretője, akármilye
nem igazán sok vidámság és mosolygás/nevetés van itt
sem boldog ember…
gyerekrablás (fiatal csaj, 1 éve eltűnt) – ami egy megoldatlan ügy, aztán gyilkosság (szintén egy fiatal lány), majd újabb emberrablás
sokáig úgy tűnik, ez egy ügy, 1 elkövetővel (akinek a személye igencsak kérdéses és a városban lassan mindenki gyanússá válik), aztán majd kiderül, hogy kettő
van csavar, van happy end is (részben), közben meg végigkísérhetjük Mare családi tragédiáját (a fia öngyilkos lett (drog, alkohol), ő neveli a fia fiát (40-es, fiatal nagymamaként), akit magához akar venni a fia exe, a szintén drogos, problémás édesanya)
Mare nem emésztette meg a múltat, ahogy a családja sem: az anyjával (Jean Smart – aki egészen egyszerűen zseniális!! hatalmas karakter!!) él együtt, akivel so-so a viszonyuk
+ ott van a kamasz lánya, aki Mare-t okolja a bátyja haláláért, illetve amiatt is, hogy ő (mármint a csajszi) talált rá a holttestre (felakasztotta magát a padláson :()
Mare és a férje elváltak, a pasinak már új menyasszonya van, akit el is vesz a film során – a kamasz lány inkább feléjük húz
és ott van a kissrác (az unoka) is velük, akit Mare nagyon szeret és egy kicsit ’special needs’ gyerek is, szóval figyelni kell rá
de nem csak az ő életük ennyire katyvaszos és drámai, hanem sokaké még
lepukkant város, sok a szegény, egyszerű ember, mindennapos bajokkal (drog, alkohol, lopás…)
mindamellett, hogy van, aki nem kedveli Mare-t (mert nem oldotta meg a gyerekrablásos ügyet, vagy mert olyat vádol a mostani gyilkosságnál, aki ezen megsértődik…) – sőt, elég sokan vannak -, egy remek zsaru
néha megy a saját feje után, áthág bizonyos szabályokat (ha nem is úgy, mint Jack Bauer :P), de ösztönös, jó rendőr
ezt az ügyet (vagyis mindkettőt) felgöngyölíti, sőt, még a szerelmi élete is elkezd alakulni, duplán is
az egyik szál eléggé ígéretesen indul, aztán M. zavaros élete, depije (+ a másik „érdeklődő") miatt befullad – mindamellett, hogy a pasi biztosítja róla, hogy vár rá… a sorozat végén mégis elhúz egy másik városba
ezt nem bántam annyira, mert én a másik szálnak szurkoltam (egy M.-nél sokkal fiatalabb rendőr kollégával), de az olyan váratlanul és drámaian ért véget, hogy ott teljesen taccs lettem
sokkal jobban megviselt, mint az egész ügy, amin dolgoztak
annak a jelenetnek az intenzitása és feszültsége olyan durva volt, mint amit pl. a ’Sicario’-ban vagy a ’Nem vénnek való vidék’-ben éreztem
de említhetném a ’Zodikákus’-t is: amikor ÉRZED, hogy az a pasi a Zodiákus, és mégsem tudják letartóztatni…
tényleg jó kis sorozat ez, jól összeáll, tetszik a kibontása, hogy sokan esélyesek a gyilkos szerepére – aztán persze sorban kiderül, hogy ki miért NEM gyilkos (de azért persze azért mindenki rejteget vagy titkol valamit…)
azáltal, hogy szinte minden szereplőnek követjük az életét, sok olyan szál van, ami kicsit talán jobban is ki van dolgozva, mint amennyit a film elbír
szerintem ilyen Mare kamasz lányának szerelmi élete – és nem azért van vele „bajom”, mert leszbikus, hanem mert a film vége szempontjából teljesen indifferens, hogy mi van a szerelmi életével
sokáig követjük, látjuk minden történését, a vége meg össze van csapva
el sem köszön a csajtól, csak offol az új városba
a becsület úgy diktálja, hogy a kiscsaj nevét is leírjam, annyit emlegettem már (Siobhan - Angourie Rice), a „kis” zsaru, aki pedig rányomul Mare-re: Zabel - Evan Peters
szerintem minden OK, mindenki jól játszik, nincsen senki, aki bántóan sok vagy kevés lenne
Jean Smart mellett azonban fényesen tündököl és toronymagasan a legjobb alakítást Kate Winslet nyújtja
annyira elfeledi az ember közben, hogy színésznő, és nem egy doksit látok
minden mozdulata őszinte és hiteles – néha nem is értem, hogyan tud ilyeneket kihozni magából
amikor ül a pszichológusnál és rezzenéstelen arccal mesél dolgokról, vagy esetleg eltűnődik…
félek, hogy ez a sorozat messze van még a jövő évi díjátadóktól és addig elfelejtik az alakítását… remélem, nem!
én minden létező díjat neki adnék! nagyon megérdemelné!
csodálatos nő
itt eléggé „kerekded” a formája, lenőtt a haja, és amúgy sem igen foglalkozik magával – mégis, minden pillanatban ragyog
belülről…
(amikor kikerázza magát 1-1 rendezvény/randi kedvéért, akkor nagyon csinos és én nem látok rajta semmilyen plasztikát, botoxot… úgy természetes, ahogy van és sztem. ez a súlyfelesleg is jól áll neki (nem tudom, szándékos volt-e))
az egész 100%-os lenne, de nekem a vége egy kicsit megfeneklett
eleve, amikor egy sorozat az utolsó előtti résznél „véget ér” és úgy vágunk bele a záró részbe, akkor tudod, hogy itt valami nagy csavar vagy durranás lesz, hiszen kereken 1 óra áll még előtted…
így is lett, és itt nem egyet csavartak, hanem többet
ami szerintem fölösleges volt… nekem nem hiányzott
a testvérpárból az öcsike a gyilkos
jaaaa, nem, a bátyja…
(na, én itt hittem azt (konkrétan annál a jelenetnél, amikor vall Mare-éknek a rendőrségen), hogy a bátyuska felesége, Mare bartánője (Julianne Nicholson – aki amúgy Kate Winslet barátnője a való életben is) a valódi tettes és a férje magára vállalja az egészet, őt védi, miatta megy a börtönbe)
aztán végül kiderül, hogy a gyerekük, a kissrác volt – kiakadt, hogy a kamasz lány (akit megölnek) kavart az apjával és nem akarja, hogy a szülei közé álljon
baaaaa….
értem, értem, de mégsem csináltam volna ezt :(
túl sok…
és persze az ezzel jár a (már eleve sok) dráma-faktor is: Mare barátnője kiakad, amiért Mare felgöngyölíti az ügyet és ezzel elszakítják tőle a fiát (megy a kiskorúak intézetébe, a férj meg marad a böriben, hiszen a hullát ő tüntette el)
SOK!!!
természetesen Mare személyes drámája (fia öngyilkosságának feldolgozása, megbocsátás saját magának) is megoldódik – szerintem az is teátrálisan…
ha a ti Petrátok rendezte volna ezt, úgy lett volna vége, hogy Mare lánya elhúz az egyetemre, M. bemegy a háza, a lánya szobájába, hogy kicsit ott is „elköszönjön” tőle, és ott várná egy CD, a fiútesóról összevágott videóval (amit a csaj az egész sorozat alatt vágott, aztán kb. sosem lett vele semmi…) – Mare megnézné és mondjuk kicsordulna 1 könnycsepp a szeméből… THE END
ennyi…
nem kell itt a padlás, nekem az is sok volt
csöppet sem mellékes tény – ismét Kate W. nagyságát alátámasztva -, hogy mint a produkció executive producere, a forgatás során iszonyúan kedves és figyelmes volt mindenkivel, totál egyenlően bánt a „legutolsó” szereplővel vagy a gyerekszínészekkel is
azt pedig eddig is tudtam róla, hogy piszkosul pontos és felkészül – minden jelenetben szituba hozta a partnerét
viszont Jean Smarttal sokat improvizáltak ;)  – bárcsak tudnám, melyik jeleneteket!! :D
a sorozat legnagyszerűbb része azonban az, hogy nagyon valósághű minden ember – teljesen valódinak érzed őket
ezt megtámogatja, hogy mindenki megtanulta az ottani akcentust, olyan ruhákat hordtak, mint a helyiek, iszonyat mennyiségű időt töltöttek egymással, hogy összeszokjanak + mindenkinek nagyon felépítették a karakterét
sötét sorozat, de szerintem kitűnő (a végét leszámítva)
(Fotó: netflixlife.com)
(2021. június 4.)
Szólj hozzá

Guy Pearce Julianne Nicholson Kate Winslet Jean Smart Jack Bauer Nem vénnek való vidék Angourie Rice Zodiákus Evan Peters Sicario Easttowni rejtélyek Mare of Easttown Besenyő-család