2023. ápr 02.

Fekete telefon / The Black Phone (2021)

írta: Petra mozizik
Fekete telefon / The Black Phone (2021)

mv5bowuymwnhmmqtmdy5zi00zgzkltk3nmetnzazmjewnje5nte2xkeyxkfqcgdeqxvymdm2ndm2mq_v1.jpg

azóta, hogy láttam anno ennek a filmnek a trailerét, meg akarom nézni
aztán valahogy tök elfejeltettem
a minap valami téma (horror? szellemek?) kapcsán a Petra mozizik FB-oldalon írta egy kedves olvasóm/követőm, hogy ez milyen jó film, na, és akkor gyorsan felírtam a listámra
már hetek óta vágyom egy jó horrorra és vicc (!!), hogy a ’Sikoly’ 6. részét CSAK este 10 után lehet megnézni a Cinema City-ben
értem én, hogy horror, hogy durva, hogy véres, erőszakos és minden eddiginél brutálisabb, de nincs ez kicsit eltúlozva?!
az, hogy mondjuk az elején így adták, még jópofa is
bírtam régen az éjféli vetítéseket is
de ezzel konkrétan azt érik el, hogy az idősebb korosztály (akikhez – ezek szerint – már én is tartozom… :P) nem nézi meg a filmet :(
eszem ágában nincs este 10-kor moziba beülni
én olyankor már fürdök, hangolódom a lefekvéshez :P
sztem. a hétköznap esték kiesnek (ki ér rá a másnapi munka előtt AKKOR mozizni?! max., aki szabin van…), marad a péntek vagy a szombat – de bocsi, jobb dolgom is van annál, hogy mozi után éjfélkor (vagy később) vergődjek haza
nem értem a mögötte meghúzódó gondolatot…
ez vicc?! hogy horror, akkor este adjuk?!
vagy ez kötelező? (erre tippelek amúgy)
viszont nem tudom, miért nem lehet azt csinálni, hogy a terem bejáratánál elkérik a személyit (mert a jegyvásárláskor lehet trükközni, vili – a nagykorú veszi meg mindenkinek a jegyet…), és aki korhatár alatt van, azét visszaváltják
de így?!?! a fiatalok mennek 10-re moziba – de pont ők azok, akik meg nem nézhetik meg a filmet!
megérte?!
ah, hagyjuk is!
szóval, beugrott, hogy ha horror, akkor már inkább megnézem a ’The Balck Phone’-t
és milyen jól tettem ;)
ez egy szuper film!
gondoltam, pár sorban leírom, mennyire jó volt és szívből ajánlom a horror (pláne a supernatural horror) rajongóinak, de ahogy elkezdtem megkapargatni a felszínt, egy csomó minden kiderült róla
vagyis, jóval több van mögötte, mint elsőre látszik
és ez egy új értelmet ad neki…
ezeket meg szeretem megosztani Veletek (ha nem is mindet, csak párat), mert más szemmel nézi az ember a filmet
SPOILER! jön… akit nem zavar, nyugodtan olvasson tovább
akit igen, nézze meg a filmet – és majd utólag olvassa el, hogy neki is „meglegyenek” ezek a plusz jelentések ;)
ilyen pl. az a tény, hogy a film Joe Hill novellájából készült
és hogy kicsoda Joe Hill? hát persze… Stephen King fia!
szóval ne lepődjünk meg, ha a film olybá tűnik, mintha egy S. K.-történet lenne
(mert az :D)
elég sok a hasonlóság, utalás a regényeire, de elsősorban az ’It’-re (az első részről én is írtam kritikát a blogon, de annyira nem tetszett, hogy a 2.-at már nem néztem meg :()
a bohóc, a fura kinézetű alak, a gyerekek elrablása, megölése, a sárga kabát a kislányon, amikor bringázik, az eső, a lufik, eleve: Jeremy Davies (itt az édesapát alakítja) szerepeltetése… és sorolhatnám…
a supernatural az ugye default S. K.-nél
tény, nem minden művében, de a legtöbben igen
a másik, ami fontos, az az író-rendező, Scott Derrickson személye
a horror-rendező igazán nem kispályás ezen a téren, sőt!
olvastam róla, hogy amikor felnőtt, akkoriban tombolt a Manson-banda (vagy ’család’ – ahogy magukat hívták), illetve Ted Bundy is
valahol nyilatkozta, hogy a gyerekkora kb. félelemben telt, a közvetlen környezetében, a szomszédságában is voltak bűnesetek, tehát mondhatni, ebben nőtt fel
a filmjeiben épp ezért visszaköszönnek ezek a témák (pl. a ’paperboy’-történet is a valóságból jött…), ezeknek a hírhedt sorozatgyilkosoknak a „módszerei” :(
ebben a filmben konkrétan benne van az utalás Ted Bundy-ra (áldozatok elkábítása), John Wayne Gacy-re (aki szintén kisfiúkat rabolt el és övvel verte őket :( + az áldozatok elásása a pincében…) és Jeffrey Dahmerre is, akinek egyszer szintén meg tudott szökni egy áldozata, de elkapta és visszavitte :(
borzalmas ezeket leírni is
nézni sem könnyű :(
Scott D. tényleg érti és vágja a témát, a horror műfaját, olyannyira, hogy még a kedvenc bandája is a The Brian Jonestown Massacre :D (akik amúgy írtak is a kedvéért egy dalt a filmhez ;))
a rendező úr Ethan Hawke-kal is jóban van, már volt közös munkájuk (’Sinister’ – apropó, ANNAK a filmnek a plakátja meg is jelenik EBBEN a moziban + a pincében az a fal a vonalon, meg a fal állapota, színe stb. nagyon emlékeztet a ’Sinister’ filmes poszterére…)
hívta ide is, de amikor E. H. meghallotta, hogy ő lenne a gonosz, nagyon nem akarta elvállani
nem szeret, nem szokott gonosz karaktereket alakítani, mert amúgy is egy cukimuki ember!!! de tényleg az!
viszont a rendező úr (és a forg.könyv) meggyőzte – az eredmény pedig beteg jó lett!
nagyon para az ember! zseniálisan alakítja!
ehhez sokat hozzátesznek a maszkok is, amik mindig változnak – itt meg kell említeni Tom Savini nevét; ő tervezte és készítette őket
tényleg nagyon félelmetesek!
összefoglalva: adott egy (borítékolhatóan) jó történet, mert aki írta, ért hozzá, „ebben” nőtt fel (az apja révén)
adott egy szuper író-rendező, aki szintén ebben nőtt fel, mármint abban a korban, ami tele volt félelemmel, horrorral… és szinte determinálta az ő sorsát is
és adott egy nagyon tehetséges színész, aki a főgonoszt játssza
+ pár üde, friss tehetség – a gyerekszereplők személyében
közülük is kiragyog Madeleine McGraw, a kislány, aki olyan hiteles, mintha ez nem is egy film lenne, hanem reality
amikor az apja veri a szíjjal… Istenem! én is sírtam…
miatta, érte :(
és olyan hidegrázósan jól játszotta, hogy sztem. ez volt a film legszörnyűbb és legfélelmetesebb jelenete, azok ellenére, hogy ez nem horrornak minősült, hanem sok helyen sajnos még a mai napig is valóság :(
(amúgy máshol forgatott épp, de a rendező megvárta, hogy befejezze, hogy csakis ő szerepeljen itt, ő kapja meg ezt a szerepet…
ja, ha már forgatás: Scott D.-nak mindössze 6 hetébe telt megírni és 33 nap alatt felvették – hiába, ami jó, az jó…)
ha valamibe nagyon bele kéne kötnöm, az a fiú (Finney - Mason Thames) 1-2 cselekedete (forg.könyv)
pl., hogy amikor felmegy és a The Grabber (E. H.) épp alszik, akkor miért nem öli meg, miért nem üti le… miért kockáztatja azt, hogy felébredhet?! (és meg is lesz a baj…)
persze, értem, ő egy kisfiú, nem egy gyilkos… de ez így nagyon risky volt
ilyen volt az is, amikor megszökött és elkezdett futni – miért nem azonnal egy másik házhoz rohant és verte az ajtót, ablakot?! sztem. jobb lett volna, mint a sötét, üres utcán futni…
akkor is féltettem őt, amikor a végén már legyőzte a gyilkost… hogy kifelé menet a pincéből miért nem zárta rá (és a kutyára) az ajtót?!
rettegtem, hogy a pasi mégsem halt meg, esetleg, hogy a kutya elszabadul…
hála ég, nem így lett!
de ez a maximum, amit fel tudok hozni – és semmit nem vett le a filmből, csak én bosszankodtam picit
de az egész, a supernatural rész, a kislány álmai, a ház megtalálása a végén, az ottani csavar… minden nagyon rendben van
frankón izgulsz, szorítasz a kissrácért, hogy ki tudjon szabadulni, hogy ne bukjon le, amikor kiutakat keres stb.
zseniálisan van felépítve, jól adagolják a para-faktort, tényleg nagyon rendben van
no, de hát Blumhouse – és azért általában ez is garancia ;)

(Fotó: imdb.com)

(2023. április 2.)

Szólj hozzá

Sikoly Az Stephen King It Joe Hill Manson Ted Bundy Sinister Ethan Hawke Jeremy Davies The Brian Jonestown Massacre Scott Derrickson Charles Manson Jeffrey Dahmer John Wayne Gacy Tom Savini Blumhouse Madeleine McGraw Fekete telefon Mason Thames A fekete telefon The Black Phone Black Phone Sikoly 6.