2017. már 11.

Holdfény / Moonlight (2016)

írta: Petra mozizik
Holdfény / Moonlight (2016)

moonlight.jpg

amikor hallottam erről a filmről, és pláne a sztorijáról: van egy szegény sorból származó fekete (PC módon: afroamerikai - de a továbbiakban is a fekete szót fogom használni, ha előjön - és természetesen nem tiszteletlenségből... hanem mert minden cikkben így van, az angol változatokban pedig a "black" szó szerepel) fiú, aki még meleg is + az anyja drogos + a suliban rászállnak a társai - na, ez BŐVEN elég volt hozzá, hogy azt mondjam, megnyeri az Oscart
ott szeretik az ilyen témákat...
legyen drámai, legyen tanulságos
sok szenvedés, könnyek, vér, megaláztatás, gyógyíthatatlan betegségek, stb.
(tudom, gonosz vagyok, de van benne igazság :P)
arról nem is beszélve, hogy a tavalyi "fekete-botrány" után biztosan nem véletlen a csupa fekete színész és alkotó jelölése, és az sem, hogy ilyen témájú filmek készültek, jelölték őket ('Fences', 'Hidden Figures'), és nyertek is
szinte biztosra lehetett venni, hogy ki mit nyer meg - mondjuk ennek ellenére Denzel Washington eléggé savanyú képett vágott, amikor Casey Affleck kapta a szobrot és nem ő - és még akkor is full hisztis volt, amikor Casey ŐT nevezte meg példaképének... véletlenül sem mosolyodott volna el...
no, de vissza a 'Moonlight'-hoz
azt gondoltam róla, amit fent leírtam
és persze egyáltalán nem érdekelt
kiszámíthatónak találtam
megnyerte a Golden Globe-ot - OK, papírforma
aztán valahogy hetekkel az Oscar előtt mégis kíváncsi lettem rá... jött egy érzés, hogy meg akarom nézni
és milyen jól tettem!
az idei év legjobb filmje - eddig
csak ültem, néztem, és nem hittem a szememnek
hogy lehet valami ennyire tiszta? ennyire művészi? ennyire szép?
100... nem is... 1000 helyen elbukhatott volna
azt hittem, full közhelyes lesz
ehelyett kaptam egy csodát!!
egy sallangoktól mentes, őszinte filmet
hiába ennyire "kommersz" a történet, nem rontották el
egy ponton sem
hogy miben rejlik ez a profizmus?
biztosan nem a nagy költségvetésben - 1,5 millió dollárból készült - az egyik legkisebb költségvetésű film mostanában - és az Oscar-on a 'Legjobb film' kategóriában sem nyert még ennyire "olcsó" film díjat
Barry Jenkins fogta a saját életét, a saját történetét - leírta és megrendezte
elmentek forgatni Liberty City-be, Miami legcsóróbb részébe, ami az egész USA legszegényebb része is egyben
csúnyán néztek rájuk - sejthetitek...
viszont amikor megtudták, hogy Jenkins itt nőtt fel, és az ő történetét viszi vászonra, mindenki iszonyatosan kedves és nyitott lett
amikor azt mondtam, hogy leforgatta a saját életét, akkor nem voltam teljesen pontos, hiszen a sztori egy színdarabon alapul: 'In Moonlight Black Boys Look Blue' - Tarell Alvin McCraney írta
a forgatókönyvet pedig ők ketten hozták össze
de az tény, hogy Jenkinsnek az anyja szintén drogos volt, és az is, hogy itt nőtt fel
szóval nem hazudtam... olyat nem tennék :)
Alex R. Hibbert, Ashton Sanders és Trevante Rhodes - a 3 szereplő, aki Chiront alakítja - 3 rész a filmben, 3 életkor, 3 becenévvel
tipikus "coming of age" film, mint mondjuk a 'Boyhood', meg sok minden más is
fantasztikus mind a 3 fiú, különösen a kicsi, "Little" - annyira tehetséges!
(lehetne már végre egy legjobb Oscar a gyerekszereplők között is!)
a rendező úgy intézte, hogy egyáltalán ne találkozzanak egymással, ne beszélgessenek - mindenkinek legyen olyan Chiron, ahogy ő elképzelte
a 3 rész közül nem tudok kedvencet választani - mindegyik csodálatos... megvan a szerepe, a fontossága
a film vége pedig egyáltalán nem várt, nem kitalálható és nem is drámai, ahogy ezt elképzelnénk egy ilyen sztori után ("minimum" azt, hogy valaki öngyilkos lesz - már bocsánat...)
ami a 3 szálat összeköti, az az édesanya - Paula, vagyis Naomie Harris
ő mind a 3 részben szerepel - vagyis önmagát alakítja fiatalon és öregen is
no, rá nehezen találok szavakat!!
képzeljetek el egy csinos, brit nőt, aki full absztinens (tényleg az!!!) és soha életében nem játszott még negatív szereplőt (pl.: egy drogos anyát...)
nem is akarta elvállani
de amikor Jenkins elmesélte neki, hogy igazából az ő története ez, és Naomie az ő anyját játszaná el - azonnal igent mondott
mivel épp forgatott máshol is, 3 nap alatt vették fel az összes (!!) jelenetét
mi ez, ha nem profizmus?!
fantasztikus ez a színésznő! nehéz szavakat találni rá...
annyira hitelesen hozza ezt a figurát, hogy kész!! beleégett 1-2 pillanat a retinámba, az tuti
akit még kiemelnék, az Mahershala Ali - minden díjat besöpört, és teljesen jogosan
mellékesen, vagy nem mellékesen ő az első muszlim, akir Oscart nyert
és akkor még egy szót sem mondtam a történetről, a szerelmi szálról, annak a szépségéről (nem kell tartanotok attól, hogy 'Brokeback Mountain'-féle sátras jelenetek lesznek benne... :P), meg sok minden másról sem
arról, hogy ez egy felemelkedés-történet... felemelkedés, de hogyan? milyen áron? vajon tényleg JÓL alakult Chiron élete? azzá vált, akivé akart (ugye az apa-figura Ali volt)?
de minderre megkapjuk a végén a választ
csodaszép az éttermi rész (valós helyszín: Jimmy's Eastside Diner Miamiban), a beszélgetésük, és hát a vége is...
ennél több nekem nem kell
nem kell feltétlenül lezárni és elvarrni valamit
ez így volt tökéletes
amikor megnéztem a filmet, TUDTAM, hogy megnyeri az Oscart és nagyon szorítottam neki, mert maximálisan megérdemelte
mindazt, amit hittem róla, egy buta előítélet volt (lám, lám, bennem is van - filmekkel szemben :P), úgyhogy ha esetleg Ti pont emiatt nem néztétek meg, hallgassatok rám: ez a film nagyszerű, hiteles, hús-vér, emberi - szóval, látnotok kell!
(Fotó: variety.com)
(2017. március 11.)
Szólj hozzá

Denzel Washington Holdfény Naomie Harris Casey Affleck Moonlight Boyhood Mahershala Ali Brokeback Mountain Fences Hidden Figures Barry Jenkins Ashton Sanders Trevante Rhodes Tarell Alvin McCraney Alex Hibbert