2018. okt 29.

Az első ember / First Man (2018)

írta: Petra mozizik
Az első ember / First Man (2018)

first-man-poster-2880x1800_85667-mm-90-870x480.jpg

Damien Chazelle-től három filmet láttam eddig:
'La La Land' - amit nagyon szerettem, még ha nem is váltam akkora hatalmas, elszállt rajongójává, mint sokan (tudok olyat, aki 8x nézte meg egymás után)
'Cloverfield Lane 10' - ennek "csak" a forgatókönyvírója volt, de piszkosul imádtam
a sztorit és a rendezést is (Dan Trachtenberg; de a producer J. J. Abrams volt - by the way...)
és végül, de messze nem utolsó sorban ott van a 'Whiplash', ami egy olyan színtiszta 10/10-es film, hogy váááááá... rajongásig imádom (mág akkor is, ha kedves zenész-énekes barátom, Sz. Péter szerint nem reális... :P bocsi, P! :D)
egyszerűen bexarás jó film
ennek és a 'La La'-nak is ő írta a forgatókönyvét (+ ugye rendezte is)
voltak korábbi filmjei, azokat még pótolnom kell...
mondanom sem kell, hogy MEKKORA elvárással, optimizmussal és bizodalommal vártam ezt a mozit
100%-ig biztos voltam benne, hogy tökéletes lesz
ugyan olvastam, hogy Clint Eastwood is felmerült, mint rendező - őt pedig szintén imádom, tisztelem - mégis, azt gondoltam, hogy D. C. ezt megugorja
bunkó vagyok... mit megugorja?!?! überkirály filmet csinál!
hát, ehhez képest olyan csalódott és bosszús vagyok, mint régen
mert az, hogy a nemrég látott 'Halloween'-ben csalódtam - na, bumm! túlélem
de hogy EBBEN???
ne, kérem, ne!
egyet szögezzünk le: D. C. valszeg' lelkesen nézte Nemes Jeles László 'Saul fia' c. Oscar-díjas alkotását... olyannyira, hogy N. J. L.-nak érezte magát a film forgatása közben
márpedig egy közel 140 perces filmalkotás során ez picit frusztráló
OK, nem akarok túlozni, NEM minden jelenet közeli, de SOK az
túl sok
igen, értem, ezzel olyan intimmé akarta tenni az egészet...
olyan képeket akart mutatni, amiket még (talán) sosem láttunk + mindent különleges módon/szögből
király, ügyes, OK, köszi
de jelen esetben ez 2 hatást ért el nálam:
1. halálra untam magam
2. irritált, de NAGYON
ezek egyfajta típusú képek...
aztán ott vannak azok a jelenetek, amikor a kapszulában "ülünk" az űrhajósokkal és kilőnek minket, velük együtt
perceken át megy a villogás és a kattogás
SOHA nem volt még hányingerem film során - grats; ezt most sikerült elérni
még a sokat idézett, rázkódós, kézikamerás "sima" 'Cloverfield Lane' (nem az, amit feljebb említettem, hanem a korábbi film) és a 'Blairwitch Project' esetében sem
állítólag ezek alatt több néző is a popcornos zacskóba... izé... "mosolygott"
én jól bírtam azokat is
de itt!!! grrrr!! full kivoltam! konkrétan be kellett fognom a szememet, annyira zavaró volt a villogás, a kattogás
és persze SEMMI nem történt
nekem ez a régies, autentikus, a kor hangulatát idéző képi világ (sajnos nem tudom, hányasra forgatták...) sem tetszett
ez is zavart
értem, miért döntöttek így, de mégsem tetszett
NE egy 'Gravitáció' vagy 'Interstellar' jusson eszünkbe, amikor a 'First Man'-re gondolunk
és semmiképp sem egy 'A marsi' - azt nálam nem hiszem, hogy bármi is überelni tudja (film ÉS könyv is 10/10)
itt kevés az űrbéli jelenet
OK, szép pillanat a Hold felszíne, a landolás, az első lépés, az a bizonyos mondat...
nem akarom azért lehúzni az egész filmet, de sajnos nagy %-a full lassú és depis
szerencsétlen Janet Armstrong (Claire Foy - szuper alakításában) ezerrel küzd a családjáért, a férjéért - több-kevesebb sikerrel
egy hős, az tuti
Neil azonban egy fura, makacs, zárkózott ember, és mint a legtöbb ff., magában őrlődik mindenen (elsősorban a kislánya elvesztésén)
ha %-os arányban kéne kifejeznem a filmet:
unalmas, lassú, depis képek és szálak: 65%
kattogás, rázkódás az űrkapszulában: 30%
szép, megható, történelmi jelentőségű képek, felvételek: 5%
ez persze teljesen szubjektív, de mivel ÉN írok, a saját véleményemet mondom...
elismerem D. C. nagyságát és sok embernek ez biztosan egy nagyszerű, ikonikus film (lesz) - egészségükre!
én azt érzem, hogy D. C. kívül került a - figyelem! trendi és elkoptatott kifejezés érkezik! - komfortzónáján...
nagyon is
2 gondolat - 2 jelenet a végére: a valóságban nem történt meg az, hogy Janet A. bement volna a karanténba és az a bizonyos romi pillantás + kéz-kontakt sem volt
nincs bizonyíték arra, hogy N. A. felvitte volna a lánya karkötőjét a Holdra és bedobta volna abba a Hold-kráterbe
titkosítva van, hogy pontosan mi volt nála... de erre semmilyen infó vagy jel nem utal
ERGO: a film két legmeghatóbb jelenete (valszeg') meg sem történt :(
nos, inkább lett volna a zászló-letűzés
hiába annyira vitatott, azt sokkal inkább elhiszem, mint ezt a szirupot
nem szeretném 1 tollvonással áthúzni ezt a filmet... nézzétek meg, beszéljünk róla, kommenteljetek, stb., mert hátha csak velem van a baj :P
ha viszont osztjátok ezeket a gondolatokat, akkor szinte biztos, hogy imádni fogjátok a kevéssé ismert 'Hold' c. 2009-es filmet Duncan Jones rendezésében, Sam Rockwell főszereplésével
na, AZ a film rendben van ;)
(Fotó: squarechapel.co.uk)
(2018. október 29.)
Szólj hozzá

Halloween Hold Ryan Gosling Clint Eastwood Neil Armstrong Claire Foy Cloverfield Sam Rockwell J. J. Abrams Duncan Jones Gravitáció Nemes Jeles László Interstellar Whiplash A marsi The Martian Damien Chazelle Saul fia Mentőexpedíció Dan Trachtenberg Cloverfield Lane 10 La La Land Kaliforniai álom First Man Az első ember Cloverfield Lane Janet Armstrong Blairwitch Project